Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Versoepeling maatregelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Versoepeling maatregelen

    In eerste instantie vergelijk ik niet tussen België en Marokko.
    Ik maak het punt dat vertrouwen in spontane regulatie veel groter moet zijn als je grote problemen aanpakt.
    Centralisatie werkt vertragend.
    Als ik wou vergeleken hebben, had ik misschien Denemarken moeten aanhalen. Daar heeft men effectief de decentrale aanpak gehanteerd en ... het gevolg laat zich raden.

    Overigens mag het standpunt over Marokko wat gemoderniseerd worden. Het aantal mobiele telefoonaansluitingen in Marokko is even groot als in België (check Statista.com, we komen beiden op meer dan 100% van de bevolking omdat veel mensen 2 sims hebben). In de meeste Afrikaanse landen is dit zo, en gezien Marokko toch zeer Europees is het daar al zeker zo. In Kenia, Zanzibar, ... werden 10 jaar geleden al bijna alle betalingen via SMS gedaan.
    Last edited by JuLi; 21 april 2021, 08:37.
    There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

    Comment


    • Re: Versoepeling maatregelen

      Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
      In eerste instantie vergelijk ik niet tussen België en Marokko.
      Ik maak het punt dat vertrouwen in spontane regulatie veel groter moet zijn als je grote problemen aanpakt.
      Centralisatie werkt vertragend.
      Als ik wou vergeleken hebben, had ik misschien Denemarken moeten aanhalen. Daar heeft men effectief de decentrale aanpak gehanteerd en ... het gevolg laat zich raden.

      Overigens mag het standpunt over Marokko wat gemoderniseerd worden. Het aantal mobiele telefoonaansluitingen in Marokko is even groot als in België (check Statista.com, we komen beiden op meer dan 100% van de bevolking omdat veel mensen 2 sims hebben). In de meeste Afrikaanse landen is dit zo, en gezien Marokko toch zeer Europees is het daar al zeker zo. In Kenia, Zanzibar, ... werden 10 jaar geleden al bijna alle betalingen via SMS gedaan.
      De decentrale aanpak kan ook enkel werken als daarboven een stevig centraal beleid staat. Als je bovenaan een duidelijke stelling neemt en dan het uitvoeren decentraal laat dan kan het beter gaan. Nu ja, kan.

      GSM is in Afrika enorm, ik denk dat er velen daar een verkeerd beeld van hebben. In dat continent is telefoon via een draad véél minder geweest omdat draad leggen daar gezien de afstanden en omgeving niet evident is. Een mast zetten en iedereen km's in het rond heeft telefoon is kinderspel in vergelijking. In Afrika zijn microbetalingen en leningen via GSM al véél langer mogelijk dan hier.

      Comment


      • Re: Versoepeling maatregelen

        Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
        In eerste instantie vergelijk ik niet tussen België en Marokko.
        Ik maak het punt dat vertrouwen in spontane regulatie veel groter moet zijn als je grote problemen aanpakt.
        Centralisatie werkt vertragend.
        Als ik wou vergeleken hebben, had ik misschien Denemarken moeten aanhalen. Daar heeft men effectief de decentrale aanpak gehanteerd en ... het gevolg laat zich raden.

        Overigens mag het standpunt over Marokko wat gemoderniseerd worden. Het aantal mobiele telefoonaansluitingen in Marokko is even groot als in België (check Statista.com, we komen beiden op meer dan 100% van de bevolking omdat veel mensen 2 sims hebben). In de meeste Afrikaanse landen is dit zo, en gezien Marokko toch zeer Europees is het daar al zeker zo. In Kenia, Zanzibar, ... werden 10 jaar geleden al bijna alle betalingen via SMS gedaan.
        Ik wil gewoon duiden dat vergelijken tussen landen niet zomaar kan. Natuurlijk is Marokko niet onder ontwkkeld, heb ik ook nergens gezegd. In Uganda is het gebruik van de dragbare telefoon ok wel ingeburgerd en de boeren verkopen zo hun vee, ... op afstand, grote afstand. Maar ik zie ze dat niet gebruiken om vaccinatieplanning te doen. De afstanden spelen daar een enorm grote rol.
        Ik vermoed dat ieder land zijn eigen zware problemen heeft om deze pandemie in toom te houden. Niets is wat het voor de buitenstander lijkt
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • Re: Versoepeling maatregelen

          Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
          Ik maak het punt dat vertrouwen in spontane regulatie veel groter moet zijn als je grote problemen aanpakt.
          Centralisatie werkt vertragend.
          Dat is nu net wat de Zweden hebben gedaan : vertrouwen op spontane regulatie.... Wat minder mensen weten is dat ze op 14 januari de kaap van de 10 000 doden hebben gerond....
          Het land heeft nu de status "verboden voor vakantiedoelstellingen tot 21 mei". Tegnell zelf heeft toegegeven dat de oorspronkelijke covid-aanpak verkeerd was, daar durven ze nog hun ongelijk toegeven..
          Maar als er nu één land was in EU waar de non-aanpak van corona kans had om te slagen dan was het toch wel Zweden, en kijk nu eens. Nu, het beleid heeft daar de laatste 10 jaar al meer serieus geblunderd, geloof me maar, ze mogen daar dik van geluk spreken dat de bevolkingsspreiding per km^2 km een van de laagste is in EU.
          Over Denemarken kan ik niet mee praten, het is niet omdat ik er al meer dan 50 keer doorheen gereden ben dat je een land kent

          Comment


          • Re: Versoepeling maatregelen

            Niet van enige kennis van Zweden gestoord (de enige band die ik heb met Zweden zijn de balletjes van de Ikea, en da's al te lang geleden ;-)) ...

            Zweden is in de internationale pers afgeschoten omdat ze uit de pas liepen, compleet liberaal "vrijheid blijheid" kozen, en zoals de UK voor groepsimmunity gingen.
            Ze hebben het zeker onderschat in de beginperiode. Zonder twijfel. Terwijl iedereen met afgrijzen naar de beelden uit Bergamo keek, en - terecht - in paniek schoot, zijn ze daar kalm gebleven.

            Ik volg Spanik wel: die vrije aanpak werkt perfect als er bovenaan duidelijke stelling wordt genomen.
            Want meer dan de UK hebben de Zweden wel gezegd "en wees voorzichtig, doe dit en doe dat, en doe dit en dat niet".

            In elk geval... als Zweden het land is met de meest vrije aanpak dan is het nog altijd opmerkelijk dat ze in doden / miljoen over de hele periode op vandaag ergens in de middenmoot zweven (https://www.statista.com/statistics/...n-inhabitants/)

            Ik kan totaal verkeerd zijn, maar in een zekere zin zou je kunnen zeggen: "de zachte aanpak + beroep doen op verstand van mensen", werkt even slecht of even goed als de "harde aanpak en de burger herleiden tot makke schapen".

            Wat het effect is op het mentale welzijn van de twee aanpakken, dat weten we helaas allemaal.
            En dan hebben we nog geen woord gerept over het verschil in kostprijs van beide aanpakken.
            Last edited by JuLi; 21 april 2021, 12:53.
            There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
            | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

            Comment


            • Versoepeling maatregelen

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Jij hebt toch al je eerste vaccinatie gekregen dacht ik ?
              Ik had het over deze van mijn vrouw.
              Als koppel of gezin zijn de mensen er pas echt iets mee als ze samen gevaccineerd zijn.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Versoepeling maatregelen

                Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                Geloof het of niet maar Marokko scoort super goed in zijn vaccinatiestrategie om exact deze reden. Maar het is een beetje omgekeerd. Marokkanen die vinden dat ze recht hebben op een vaccinatie mogen een berichtje laten met SMS en worden opgeroepen. Dat schijnt super goed te werken. Mensen beslissen voor zichzelf. De media willen ons het omgekeerde doen geloven, maar de meeste mensen deugen echt wel (Dit is ook de titel van een goed boek overigens). Er zijn niet zoveel rotte appels in de mand, integendeel.

                Hier zitten we met een overheid en virologen die uitgaan van het feit dat de burger a priori niet te vertrouwen is. Ze focussen op een systeem dat werkt voor de rotte appels. Dus moet er strak geregeld en georganiseerd worden. Gepensioneerde dokters laten tracing doen. Dat doen we niet. Dokters, apothekers, of thuisverplegers laten vaccineren. Dat doen we niet. Wachtlijsten per centra beheren. Niet doen. Centrale wachtlijsten. Adressen van zorgpersoneel vragen aan de gemeente. Zeker niet, federaal aangeleverde lijsten (die op niets trekken dus). We gaan uit van grote budgetten, veel georganiseer, veel vergaderingen, veel beslissingsniveaus, traag maar zeker. Zeker traag dus.
                Is net hetzelfde als hier in België hoor, hier kan je je ook op de lijst laten zitten voor vaccinaties, doch hier gaat het enkel om overschotten
                En net doordat die lijst enkel werkt met overschotten schiet dat uiteraard helemaal niet op

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Re: Versoepeling maatregelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Ik had het over deze van mijn vrouw.
                  Als koppel of gezin zijn de mensen er pas echt iets mee als ze samen gevaccineerd zijn.
                  Daar moet ik je wel gelijk in geven Freddy, voor ons was dat vrij gemakkelijk, wij vallen onder het vaccinatiecentrum Roeselare,
                  samen met Tielt waren ze de eersten die onder het Qvax systeem werkten, dat werkt perfect, als je daar op inschreef vullen ze daarmee de uitvallers op, een belletje naar het centrum en mijn echtgenote en ik werden zaterdag laatst mooi op dezelfde dag gepland, was op 5 minuten geregeld.
                  Ik weet niet hoeveel vaccinatiecentrums ondertussen op deze manier werken, daar Roeselare en Tielt zouden worden geëvalueerd om dat systeem ook in andere regio’s te gebruiken.

                  Comment


                  • Re: Versoepeling maatregelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Ik had het over deze van mijn vrouw.
                    Als koppel of gezin zijn de mensen er pas echt iets mee als ze samen gevaccineerd zijn.
                    Datzelfde geldt wanneer je als koppel zo weinig mogelijk met anderen in contact komt
                    Hetgeen jij omschrijft is dat vals gevoel voor veiligheid na vaccinatie waardoor men in Italië weer de verkeerde kant op ging

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Re: Versoepeling maatregelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Datzelfde geldt wanneer je als koppel zo weinig mogelijk met anderen in contact komt
                      Klopt, maar een koppel dat moet gaan werken en niet thuis kan werken, die heeft geen keuze.
                      Wij hebben die keuze tot nu toe gelukkig wel.

                      Hetgeen jij omschrijft is dat vals gevoel voor veiligheid na vaccinatie waardoor men in Italië weer de verkeerde kant op ging
                      Ik bedoel daarmee dat het pas dan is dat men als gezin in eigen bubbel wat beschermd is en dat ge uw eigen partner of inwonende kinderen/ouders toch wat minder ziek kan maken (als het vaccin helpt).
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Versoepeling maatregelen

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Daar moet ik je wel gelijk in geven Freddy, voor ons was dat vrij gemakkelijk, wij vallen onder het vaccinatiecentrum Roeselare,
                        samen met Tielt waren ze de eersten die onder het Qvax systeem werkten, dat werkt perfect, als je daar op inschreef vullen ze daarmee de uitvallers op, een belletje naar het centrum en mijn echtgenote en ik werden zaterdag laatst mooi op dezelfde dag gepland, was op 5 minuten geregeld.
                        Ik weet niet hoeveel vaccinatiecentrums ondertussen op deze manier werken, daar Roeselare en Tielt zouden worden geëvalueerd om dat systeem ook in andere regio’s te gebruiken.
                        Heb jij daar zelf naar gebeld Geert ?? Normaal moet je je toch inschrijven via de Qvax website en kom je op een te lange wachtlijst ?
                        Of ken je misschien iemand te plaatse, want dat schijnt ook wel te helpen

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • Re: Versoepeling maatregelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Daar moet ik je wel gelijk in geven Freddy, voor ons was dat vrij gemakkelijk, wij vallen onder het vaccinatiecentrum Roeselare,
                          samen met Tielt waren ze de eersten die onder het Qvax systeem werkten, dat werkt perfect, als je daar op inschreef vullen ze daarmee de uitvallers op, een belletje naar het centrum en mijn echtgenote en ik werden zaterdag laatst mooi op dezelfde dag gepland, was op 5 minuten geregeld.
                          Ik weet niet hoeveel vaccinatiecentrums ondertussen op deze manier werken, daar Roeselare en Tielt zouden worden geëvalueerd om dat systeem ook in andere regio’s te gebruiken.
                          Geert, klopt blijkbaar en er mag ook eerlijk gezegd dat die regio bijzonder sterk en goed draait. Mijn zuster is nu a meer dan 3 weken gevaccineerd, ik wacht nog steeds op enig sein. In de klasse van 65+ en hoog-risico ....
                          Wel eergisteren van het UZ de vraag gekregen of ik al opgeroepen ben .... Ziekenhuizen hebben nu zopas ook de toelating gekregen om transplant-patienten zelf van een vaccin te voorzien (ik weet niet indien alle ziekenhuizen daaronder vallen).
                          In onze regio gaat het eerder traag, maar we hebben geduld.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • Re: Versoepeling maatregelen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                            Geert, klopt blijkbaar en er mag ook eerlijk gezegd dat die regio bijzonder sterk en goed draait. Mijn zuster is nu a meer dan 3 weken gevaccineerd, ik wacht nog steeds op enig sein. In de klasse van 65+ en hoog-risico ....
                            Wel eergisteren van het UZ de vraag gekregen of ik al opgeroepen ben .... Ziekenhuizen hebben nu zopas ook de toelating gekregen om transplant-patienten zelf van een vaccin te voorzien (ik weet niet indien alle ziekenhuizen daaronder vallen).
                            In onze regio gaat het eerder traag, maar we hebben geduld.
                            West-Vlaanderen is bij de beste leerlingen van de klas Wim, met voor Hooglede (waar je zus woont) meer dan 75% van de 65+ers.

                            Comment


                            • Re: Versoepeling maatregelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              ......
                              Ik weet niet hoeveel vaccinatiecentrums ondertussen op deze manier werken, daar Roeselare en Tielt zouden worden geëvalueerd om dat systeem ook in andere regio’s te gebruiken.
                              Denk dat je het hier kan zien.

                              Comment


                              • Re: Versoepeling maatregelen

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                West-Vlaanderen is bij de beste leerlingen van de klas Wim, met voor Hooglede (waar je zus woont) meer dan 75% van de 65+ers.
                                https://kw.be/nieuws/samenleving/gez...jouw-gemeente/
                                Betreft die vaccinatie denk ik steeds meer en meer aan iets merkwaardigs. Wij houden hier sinds begin mei verleden jaar dagelijks de cijfers bij, om en bij de 25 % van de bevolking is gevaccineerd ondertussen, ik vind dat dit best wel een repercussie zou mogen tonen in het aantal IC-opnames en overlijdens (en besmettingen), toch blijft de hele zaak ongewoon stabiel. Wat moet ik daarvan denken ?

                                Comment

                                Working...
                                X