Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Benzineprijs.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Benzineprijs.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Hopelijk is dat een plastieksoort die tegen benzine kan...
    Hoop ik ook voor hun, zoals gezegd heb ik niet gezien wat ze daar gingen doen, kan ook voor Diesel zijn geweest, maar dan nog is brandstof opslaan in een niet dubbewandige tank verboden. En bijna alle benzinepompen zijn tegenwoordig voorzien van camera’s.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Als je dat binnenkort doet, dan loopt je tank over. [emoji23]
      Dan zal de benzine echt nog veel lager moeten worden vrees ik.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Dan zal de benzine echt nog veel lager moeten worden vrees ik.
        Hangt uiteraard van de wagen af hoe groot de tank is en hoeveel van de reserve er nog in zit.
        Maar bij een prijs van 1€ de liter heb je toch al 50 liter voor 50€. [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Als bij mijn auto het lichtje aan gaat omdat de tank bijna leeg is, dan kan er ongeveer 47 liter bij.
          Voor mijn auto zal een tankbeurt minder dan 50 euro kosten als benzine 1 euro per liter kost.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Wel eerlijk gezegd, ik weet niet hoeveel liter inhoud mijn tank heeft.
            De eerste dag van de prijsdaling ben ik gaan tanken, er stond nog een streepje te zien en er brandde nog geen lichtje heb ik voor bijna € 57 getankt.
            Dat van die prijs die gelijk bleef voor mij als ik tankte was natuurlijk maar een oude mop. Als ik tank dan altijd een volle tank wel met de duurste benzine 98 dacht ik (95 is groen en diesel is zwart, kan dat?) Het is de rode waarmee ik tank.
            Wordt aangeraden in mijn boekje deze benzine te gebruiken.

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Hier vlakbij is er een pomp waar Euro 95 nu maar 99 cent kost (en op minder dan 200m daar vandaan is er een pomp waar dezelfde benzine te koop is aan 1,129 Euro, ik vermoed dat ze daar nu helemaal niet veel benzine meer verkopen).
              Volgens carbu.com zijn er in Rijkevorsel zelfs vier pompen waar Euro 95 te koop is aan 99 cent.
              Ik heb niet getankt, de tank zit nog meer dan halfvol, ik kom nog een tijdje toe.
              BD0338BE

Comment

Als bij mijn auto het lichtje aan gaat omdat de tank bijna leeg is, dan kan er ongeveer 47 liter bij.
                Voor mijn auto zal een tankbeurt minder dan 50 euro kosten als benzine 1 euro per liter kost.
                Niet goed he, zo krijgt ge veel condensatie ...
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                  Niet goed he, zo krijgt ge veel condensatie ...
                  Bij een auto is het brandstofsysteem geen open container waar continu lucht bij kan, condensatie in brandstof kan nog wel een probleem zijn bij een oldtimer, maar niet bij een auto die minder dan pakweg 20 jaar oud is.
                  Ik heb trouwens altijd al de tank bijna leeg gereden vooraleer ik terug ging tanken, ik ben nu bijna 59 jaar oud, ik rij al met de auto vanaf mijn 18 jaar, en in die tijd heeft geen enkele van mijn auto's ooit een probleem gehad met condensvorming in de brandstof.
                  Volgens mij is dat dan ook geen probleem, tenzij je de auto voor een heel lange periode weg zet (meer dan een jaar).
                  Bij grasmaaiers is het brandstofsysteem niet zo afgesloten als bij een auto, daar kunnen er misschien wel problemen zijn als de benzine er te lang in zit.
                  Een grasmaaier voldoet wat dat betreft ook lang niet aan dezelfde milieuwetgeving als auto's (een dop met een gaatje erin is niet goed genoeg voor een auto).

Nog veel langer blijven doorrijden terwijl het lampje van de benzinetank aan is, dat is geen goed idee omdat de benzinepomp daardoor kapot kan gaan, maar als dat lampje nog maar een paar kilometers heeft gebrand, dan hoef je je daarover ook geen zorgen te maken (als dat wel zo zou zijn, dan zouden er heel veel brandstofpompen kapot gaan, want ik ben waarschijnlijk lang niet de enige die pas gaat tanken als het lampje aan gaat).
                  Als ik ergens ver naartoe moet dan tank ik wel op voorhand (vooral omdat benzine hier goedkoper is dan langs de snelweg), voor de meeste andere ritten heb ik hier wel om de 5-10 kilometer een pomp langs de af te leggen weg, en dat is geen enkel probleem.
                  BD0338BE

Comment

Wel eerlijk gezegd, ik weet niet hoeveel liter inhoud mijn tank heeft.
                    De eerste dag van de prijsdaling ben ik gaan tanken, er stond nog een streepje te zien en er brandde nog geen lichtje heb ik voor bijna € 57 getankt.
                    Dat van die prijs die gelijk bleef voor mij als ik tankte was natuurlijk maar een oude mop. Als ik tank dan altijd een volle tank wel met de duurste benzine 98 dacht ik (95 is groen en diesel is zwart, kan dat?) Het is de rode waarmee ik tank.
                    Wordt aangeraden in mijn boekje deze benzine te gebruiken.

Comment

Geert ik rij met een Mazda en deze is geschikt voor 98 of E10 en deze benzine wordt zelfs aangeraden in de handleiding.

Comment

Geert ik rij met een Mazda en deze is geschikt voor 98 of E10 en deze benzine wordt zelfs aangeraden in de handleiding.
                        Voila Luc dan kan je gerust met E10 (euro95) rijden, 98 is enkel voor oude auto’s en nog een paar van de huidige met zeer hoge compressie, het heeft dus geen enkel nut dat je de duurdere 98 gebruikt.

Comment

E10 (met 10% ethanol) is de vervanger van euro 95 met een oktaangetal van 95.
                          E5 (met 5% ethanol) is de vervanger van euro 98 met een oktaangetal van 98.

Bij oudere auto's is het brandstofsysteem niet compatibel met ethanol, daardoor worden bepaalde rubbers en metalen aangetast.
                          Maar omdat ze in andere landen al veel langer bezig zijn met ethanol toe te voegen aan benzine zijn de meeste benzinewagens die pakweg 20 jaar oud zijn al compatibel met E10 (uitgezonderd de merken en modellen uit de lijst waarvan Geert een link heeft geplaatst).
                          Bij oudere auto's zijn er minder problemen met E5 omdat het percentage ethanol daar dus lager is (in Nederland zijn er naar het schijnt enkele pompen waar je voor oldtimers nog de oude benzine kan tanken, maar dat zouden er toch steeds minder worden).

Als er in de handleiding (of in de tankklep van de auto) vermeld is dat er euro 98 (E5) moet gebruikt worden dan is er geen andere keuze mogelijk als je motorschade wil voorkomen.
                          Nu zullen de meeste van die auto's niet meteen kapot gaan want in benzinewagens wordt al heel lang gewerkt met pingelsensors ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Klopsensor ) waardoor het ontstekingstijdstip en de brandstoftoevoer wordt aangepast om pingelen (kloppen) te voorkomen. Door die "aanpassingen" vermindert het maximale vermogen dat de motor kan leveren met een paar procentjes (tenzij je de snelste rondetijd wil rijden op een circuit zal je dat zelfs amper merken), en het is mogelijk dat het verbruik ook iets hoger is wanneer de verkeerde brandstof in die hoge compressie motor wordt gebruikt. Maar het is voor de motor toch veiliger om dan euro 98 (E10) te tanken als de autofabrikant dat opgeeft (in geval van nood kan je dus met euro 95 (E10) voortrijden als er niets anders beschikbaar is).

Bij alle benzinewagens waar in de handleiding staat dat euro 95 (E10) moet gebruikt worden kan je ook zonder problemen euro 98 (E5) gebruiken, maar dat is nutteloos en het kost je alleen maar meer geld per tankbeurt.
                          In de reclamecampagnes van de brandstoffabrikanten wordt er gesuggereerd dat de duurdere euro 98 (E5) beter is, maar uiteindelijk is die alleen beter voor hun bankrekening als je die gebruikt terwijl voor jouw auto euro de goedkopere 95 (E10) al voldoet.
                          BD0338BE

Comment

Bij oudere auto's is het brandstofsysteem niet compatibel met ethanol, daardoor worden bepaalde rubbers en metalen aangetast.
                            Inderdaad Bart, vooral auto's waarbij de benzine direct in aanraking komt met aluminium leidingen zijn wat gevoelig aan die 10% ethanol.
                            Bij de meeste auto's met injectie komt daar nog weinig benzine in vloeibare vorm in aanraking met aluminium, carburator is verleden tijd
                            en de meeste leidingen zijn behandeld staal of inox en de flexibels kunnen er ook tegen.

hoeveel rubber dichtingen er in de toevoer van de huidige injectie systemen zitten weet ik niet, maar wat er zit zal nu wel Viton zijn ipv. Buna rubber.

Omgevingsomstandigheden onderscheiden ook de toepassing van Buna vs. Viton voor afdichtingsopties. Viton biedt universele chemische weerstand voor afdichtingstoepassingen voor oliën, brandstoffen en minerale zuren. De weersbestendigheid en weerstand tegen schimmels en schimmels, oxidatie, ozon en UV-blootstelling bieden extra uitstekende eigenschappen. De chemische bestendigheid van Buna is veel minder dan die van Viton en de weersbestendigheid en blootstelling aan ozon beperken de toepassing waar dergelijke eigenschappen vereist zijn. Dat gezegd hebbende, in omstandigheden die dergelijke eigenschappen niet vereisen, bieden Buna-afdichtingen een superieure slijt- en scheurweerstand en zijn ze meer geschikt voor zware industriële toepassingen.
                            Last edited by Guest42; 28 maart 2020, 10:07.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Voila Luc dan kan je gerust met E10 (euro95) rijden, 98 is enkel voor oude auto’s en nog een paar van de huidige met zeer hoge compressie, het heeft dus geen enkel nut dat je de duurdere 98 gebruikt.
                              Awel merci Geert, volgende keer tank ik euro 95 want aan die pomp zijn ze serieus abuus dan, want er staat bij de 98 E10 (rode vulbek) en 95 (groene vulbek) dan is dat precies dezelfde benzine?.
                              Volgende keer dat ik ga tanken ga ik een foto nemen van die pompen.

Comment

Awel merci Geert, volgende keer tank ik euro 95 want aan die pomp zijn ze serieus abuus dan, want er staat bij de 98 E10 (rode vulbek) en 95 (groene vulbek) dan is dat precies dezelfde benzine?.
                                Volgende keer dat ik ga tanken ga ik een foto nemen van die pompen.
                                Normaal gezien is euro98 tegenwoordig E5 en euro 95 E10 Luc.
                                Groene tang dus de goedkoopste, praatjes als dat je minder verbruikt met 98 moet je niet geloven, de energetische waarde is net dezelfde.
                                98 is dus enkel nuttig bij hoge compressie motoren en dat tegen het pingelen (merk je bij zelf ontbranding bij het stil leggen dus waardoor de motor enkele keren terug slaat) bij je Mazda zal je dat zeker niet voor hebben, tegenwoordig enkel bij echt getunde motoren of pure sportwagens zoals Bugati bv.
                                Een oude BMW 2002 Tii was daar ook gevoelig aan, maar 99% van de huidige motoren weten daar niet van, bovendien zit daar een sensor op die dat tegen gaat.

Comment

Working...
                                X