Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nu, wij (allebei 75 jaar oud en niet vertrouwd met dit soort zaken) werken al jaar en dag met een boekhouder. In de loop van het jaar verzamelen wij alle nodige documenten en zodra de 'bruine envelope' arriveert, bezorgen wij alles aan hem, en hij vult de nodige cijfers voor ons in. Vraag is (mocht dit elektronisch document toch correct zijn!): gaan wij nog een 'bruine envelope' krijgen dit jaar?

Dank bij voorbaat voor alle nuttige input.
    Je zal normaal nog eerst een voorstel op papier krijgen Les,
    ook terug te vinden als je inlogt op My Minfin met je ID kaartlezer of Itsmy.
    Als je toch geen speciale aftrek posten of aparte inkomsten meer hebt
    is een boekhouder eigenlijk overbodig,
    daar ben ik sinds twee jaar ook van afgestapt.
    Last edited by Geerten; 15 mei 2025, 08:30.

Comment

• Dank je, Geert. We hebben nog een paar 'speciallekes', bv aftrek pensioensparen (wat vorig jaar de laatste jaar was, en dit jaar uitgekeerd werd), ik heb nog wat inkomsten van Sabam, enz. Ik ga zeker de papieren versie nog afwachten en intussen misschien eens inloggen bij myMinFin, hoewel ik niet denk daar ooit geweest te zijn. Ik gebruik wel MyPension en nog een paar andere overheidssites, en erger me d'eraan dat ik telkens een email of drie krijg, bv eentje van Doccle (dat ik niet gebruik), eentje van MyEbox en eentje van MyPension...
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

Nu, wij (allebei 75 jaar oud en niet vertrouwd met dit soort zaken) werken al jaar en dag met een boekhouder. In de loop van het jaar verzamelen wij alle nodige documenten en zodra de 'bruine envelope' arriveert, bezorgen wij alles aan hem, en hij vult de nodige cijfers voor ons in. Vraag is (mocht dit elektronisch document toch correct zijn!): gaan wij nog een 'bruine envelope' krijgen dit jaar?

Dank bij voorbaat voor alle nuttige input.
        Als je een mail krijgt dat uw voorstel van vereenvoudigde aangifte beschikbaar is op de Myminfin website, dan krijg je daarvan normaalgezien geen papieren versie meer van in de brievenbus.
        In dat geval heb je voordien al ergens op die website aangeduid dat je voortaan alleen een digitale versie van wil ontvangen.

Mijn zoon krijgt nog wel die brief via de post omdat hij niet aangeduid heeft om alleen de digitale versie te kunnen bekijken.

Of je als werknemer (gepensioneerde) een boekhouder nodig hebt dat hangt er van af of je inkomsten of recht op belastingvermindering hebt die niet automatisch vooraf ingevuld worden op het voorstel van vereenvoudigde aangifte.
        Als die wel allemaal vooraf ingevuld zijn, dan heeft het weinig zin om er een boekhouder voor aan het werk te zetten, dat zijn dan alleen maar extra kosten.

Een zelfstandige zal het heel wat moeilijker hebben om de belastingaangifte in te vullen dan een loontrekkende of gepensioneerde
        Vroeger moest je wel alles zelf invullen, maar voor een loontrekkende (gepensioneerde) wordt al meerdere jaren alles al op voorhand ingevuld.
        Alleen als je dan bijvoorbeeld aan pensioensparen doet (wat voor jullie niet meer van toepassing is) of als je een levensverzekering (of andere manieren waarmee je belastingvoordeel kan krijgen) hebt, dan moet je wel even controleren of die cijfertjes vooraf ingevuld zijn.
        Tegenwoordig is dat meestal wel allemaal in orde, maar het pensioensparen heb ik ooit wel zelf moeten invullen (de jaren daarvoor was dat altijd al in orde, en daarna stond dat er ook altijd netjes op, alleen dat ene jaar was iemand vergeten om dat in te vullen).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

• Oei! Wij willen papier. Ik kan me niet voorstellen dat wij -wat belastingen betreft- zouden gekozen hebben voor digitaal. Ik twijfel ook nog aan de juistheid (versus phishing) van de mail die we ontvangen hebben. We zullen binnenkort ook onze boekhouder contacteren om te vragen wat we moeten doen als we geen papier meer zouden ontvangen.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oei! Wij willen papier. Ik kan me niet voorstellen dat wij -wat belastingen betreft- zouden gekozen hebben voor digitaal. Ik twijfel ook nog aan de juistheid (versus phishing) van de mail die we ontvangen hebben. We zullen binnenkort ook onze boekhouder contacteren om te vragen wat we moeten doen als we geen papier meer zouden ontvangen.
            In die mail zit altijd een link die je kan aanklikken, als je het niet vertrouwt dan ga je zelf naar die website en log je daar in met een kaartlezer en je pas.
            Op die website kan je dan de vooraf ingevulde belastingaangifte bekijken, die kan je dan nakijken om te zien of ze niets hebben vergeten, als alles in orde is, dan hoef je verder niets te doen en krijg je een paar maanden later de definitieve berekening.
            Als de definitieve berekening gemaakt is dan krijg je daarvoor een mail, of een brief in de bus als je dat nog wil, maar ook als je een papieren versie hebt gekregen kan je de digitale nog altijd bekijken op de website (die staat er altijd, ongeacht of je voor een papieren of digitale versie hebt gekozen).

Waarschijnlijk heeft jullie boekhouder dan jouw e-mail adres ingevuld en krijg je daardoor dat mailtje dat het voorstel van vereenvoudigde aangifte beschikbaar is.
            De boekhouder zal in de meeste gevallen ook dat vooraf ingevulde voorstel gebruiken om alles na te kijken, ik denk niet dat die alle cijfertjes nog invult op een papieren formulier.
            Als alles in orde is, dan heeft die boekhouder er geen werk meer aan, ik vermoed dan ook dat hij de snelste oplossing zal gebruiken.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

• Bij itsme hebben ze precies een nieuw e-mailadres en ze zijn ondertussen blijkbaar ook overgenomen door Nederlanders.

Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oei! Wij willen papier. Ik kan me niet voorstellen dat wij -wat belastingen betreft- zouden gekozen hebben voor digitaal.
                Wees gerust Les, je krijgt een papieren voorstel hoor,
                hier wordt de aangifte reeds jaren digitaal ingevuld.
                Enkel de bruine envelop krijgen wij niet meer,
                maar voor de aangifte kan je boekhouder daar perfect aan.

Comment

• Dank je, Geert, dat stelt me alvast gerust.

Comment

Ik ga zeker de papieren versie nog afwachten en intussen misschien eens inloggen bij myMinFin, hoewel ik niet denk daar ooit geweest te zijn. Ik gebruik wel MyPension en nog een paar andere overheidssites, en erger me d'eraan dat ik telkens een email of drie krijg, bv eentje van Doccle (dat ik niet gebruik), eentje van MyEbox en eentje van MyPension...
                    Inloggen op MyMinFin is net hetzelfde als op al die andere overheids instanties hoor Les,
                    2 minuten werk en je bent waar je moet zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Inloggen op MyMinFin is net hetzelfde als op al die andere overheids instanties hoor Les,
                      2 minuten werk en je bent waar je moet zijn.

Gebruik je nog een 3.3K inbelmodem of is dat de tijd om de laptop uit de kast te halen en op te starten inbegrepen Met ItsMe ben je waar je moet zijn tussen 10 en 20 seconden.
                      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Gebruik je nog een 3.3K inbelmodem of is dat de tijd om de laptop uit de kast te halen en op te starten inbegrepen Met ItsMe ben je waar je moet zijn tussen 10 en 20 seconden.
                        Of binnen de 10 en 20 minuten zoals vorige week.
                        Normaal kan men wel snel inloggen, voor bepaalde diensten is het soms wat dieper in de structuur weggestopt maar nog vlot te vinden.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

• Wel... bij mij heeft het ongeveer een uur geduurd!
                          Ik moet wel zeggen dat ik gisteren mijn iPhone wilde updaten naar iOS 18.5, en dat dat proces, voor de eerste keer in mijn iPhone bezittersleven (!), compleet in de soep liep. Ik heb een en ander uiteindelijk opnieuw in orde gekregen, dus so far so good. Nu, vanmorgen wilde ik eens inloggen bij my MinFin. Daarvoor had ik ItsMe nodig, geen probleem, tot bleek dat mijn ItsMe account tgv de perikelen van gisteren opnieuw moest geactiveerd worden. En daar komt dan een bankkaart en ditto kaartlezer bij. Wel de eerste keer liep dat 'om bepaalde technische redenen' (bovenaan het scherm in het rood aangegeven) de activatie was misgelopen. Opnieuw proberen dus, maar dan kreeg ik het bevel (!) dat ik een kwartier moest wachten. Alsof ik zoveel tijd heb! Enfin... nu is het in orde maar reken toch maar op een uurtje.

Deze topic gaat over phishing, en ik stelde boven de vraag of de mail die ik z.g. van FOD Financiën gekregen had wel legit was.
                          Ik denk van niet, want ik had maar twee ongelezen berichten bij MinFin (waar ik dus nog nooit op had ingelogd), maar die dateerden allebei van 2023.
                          Geen berichtgeving die overeenstemde met de mail die ik pas ontvangen had en hier dus gepost had. Voor mij is daarmee (voorlopig) de kous af.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Neen Hombre, ik moet eerst nog een laadpaal zoeken.

Comment

• En wat vond ik in m’n brievenbus deze namiddag? Mijn bruine envelope, geaddresseerd aan mijn vrouw en mijzelf, in die volgorde. Ook dat had een alarmbelletje moeten laten afgaan, want omdat zij één maand ouder is dan ik, is zij het gezinshoofd, terwijl zij geen email ontvangen heeft, en ik wel.

Comment

En wat vond ik in m’n brievenbus deze namiddag? Mijn bruine envelope, geaddresseerd aan mijn vrouw en mijzelf, in die volgorde. Ook dat had een alarmbelletje moeten laten afgaan, want omdat zij één maand ouder is dan ik, is zij het gezinshoofd, terwijl zij geen email ontvangen heeft, en ik wel.
                                Het is niet dat ze plots gezinshoofd is, maar de oudste persoon wordt vanaf nu altijd eerst weergegeven.
                                Weer zo'n typische belachelijke nieuwe regel.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X