Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

forum unsecured

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: forum unsecured

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Misschien kan jij je daar dan eens mee bezighouden ?
    Mocht ik er de tijd voor hebben graag. Helaas onderhoud ik al 2 sites en "mag" ik nu de migratie doen naar een nieuwe host waar i.p.v. een werkende hosting omgeving enkel een lege "PC" was. Dus start vanaf 0 met OS e.d.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #32
      Re: forum unsecured

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Misschien kan jij je daar dan eens mee bezighouden ?
      Het ligt er maar aan wie de servers in beheer heeft.
      Ligt dit bij BD, dan kunnen zij waarschijnlijk de servers onderhouden en daarmee ook apache en PHP upgraden.

      Huren zij bij een hosting provider, dan ligt dit aan de provider.
      Maar dan is dit toch zeer grote nalatenschap waarom zij dit niet onderhouden??
      Instagram / Facebook

      Comment


      • #33
        Re: forum unsecured

        Oorspronkelijk geplaatst door Asterion Bekijk bericht
        Huren zij bij een hosting provider, dan ligt dit aan de provider.
        Maar dan is dit toch zeer grote nalatenschap waarom zij dit niet onderhouden??
        Alles hangt af van wie de server beheert. Mijn huidige hoster was ook terughoudend om PHP te updaten tot o.a. Wordpress een hogere versie nodig ging hebben. Dan kregen we nieuwere versies ter beschikking en was er een keuze in het controlpanel om de versie te kiezen.

        Het lijkt mij ideaal om een clone te draaien op een testserver, daar updates te testen en na succes de up-to-date versie op de productieserver te plaatsen of, als de update probleemloos verloopt deze toe te passen op de productieversie. Ik gebruik deze werkwijze op mijn (kleine, bescheiden) sites telkens er ingrijpende veranderingen gedaan moeten worden.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #34
          Re: forum unsecured

          BTW, die oude software zorgt er tevens voor dat de site niet GDPR compliant is.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #35
            Re: forum unsecured

            Dit is een oud gekend zeer.
            In het begin werd alles gehost op een PC die bij JaJa op school stond en was, ik dacht Peter, de informaticus die voor en na zijn werkuren het onderhoud deed.
            Alles werd duurder en er werd meer en meer capaciteit gevraagd zodat het geheel op een eigen server kwam. Dat was ook de aanleiding om een 'betalend' lidmaatschap te voorzien. Dit werd besloten tijdens een ALV waar voor- en tegenstanders op aanwezig waren en een democratische stemming werd gehouden.
            Op een bepaald ogenblik, nog voor het samengaan met Minoc, werd het geheel gehost en beheerd door een externe partij,
            Later werd voor zover ik correct ben alles gehost en onderhouden onder de vleugels van Minoc.
            Dit betekent dat er een heel lang erfpad aan BD vooraf gaat en dat betekent evenveel als dat veel zaken indertijd maatwerk waren, zijn. De Challenge is daar een vb van.
            In het begin hield upgraden van versies ook enig gevaar in en ik herinner mij vrij vlot de kleine probleempjes. Men was nooit zeker dat het maatwerk nog functioneel was.
            Laat ons hierbij niet uit het oog verliezen dat in het begin alles op basis van vrijwwilligers werk ging.
            Zolang je alles zelf beheert heb je alles in handen en bepaal je zelf het reilen en zeilen van BD-beheer of op het vlak van infrastructuur. Eenmaal je naar derden stapt komen heel wat meer zaken op de proppen en verstrengen spelregels.
            1) Wanneer mag, moet een upgrade gebeuren ? Wie is gemachtigd om een upgrade te vragen ?
            2) Wie draagt eventueel de kosten van een upgrade en wat houdt die upgrade in en hoeveel kost hij ?
            3) Draait de upgrade nog op onderliggende software, hardware ? Zo neen, hoe moet die worden geupgrade en wie is daar dan voor verantwoordelijk ? Eveneens welke is dan de kostprijs.
            4) Wie draait de testen ? Wat moet en kan er getest worden en vooral wie draagt de werkingskost daarvan ?
            Zo hebben we inderdaad PHP. Sedert versie 7 wordt Mysql niet meer ondersteund. Indien je werkingspakket daar nu gebruik van maakt en je stapt over naar PHP 7, dan moeten er eventueel enkele databaseverwijzingen aangepast en vooral, dient een migratie van de data van de ene softwareversie aangepast en overgezet naar het andere databasetype. Bv van Mysql naar MariaDB. Ook dit moet dan getest wat dat is in feite de kern van een forum. Blijft alle functionaliteit behouden ?
            Een mooi voorbeeld is het gebruik van arrays. In PHP 5 en lager volstond volgende declaratie;

            tmp_arr = "";
            tmp_arr[0] = "cel 1";
            tmp_arr[1] = "cel 3";

            Bij PHP 7 krijg je een foutmelding bij de invulling van het array.
            tmp_arr[0] = "cel 1" genereerd een fout omdat voor PHP7 tmp_arr = "" eigenlijk de declaratie is van een string-variable.
            Bij PHP 7 geeft dit een fout en is de declaratie van het array tmp_arr

            tmp_arr = array();
            tmp_arr[0] = "cel 1";
            tmp_arr[1] = "cel 3";


            Zo zie je dat het niet enkel maar een upgrade-beslissing is. Wie heeft het onderhoud en wie kan tot een upgrade beslissen voor wat BD betreft ? Indien een upgrade van PHP-Bulletin naar bv PHP 7.2 wordt besloten, dan dient niet enkel het programma, maar eveneens de gehele PHP-module geupdated. Indien er nu nog andere pakketten gebruik maken van die PHP-kernel, dan dienen die ook opgetild naar de versiewaarop de Kernel draait. PHP-Bulletin heeft natuurlijk wel al alles getest voor de PHP-versie, maar het maatwerk is dat niet.
            De vreemde eend in de bijt is hier "Challenge" die niet op PHP7 draait maar een ouder versie. Challenge is eveneens gebaseerd op foto-forumsoftware, maar er werden indertijd een heel pak maatwerk gedaan. De auteur(s) zijn er helaas niet meer en vreemde software aanpassen is niet altijd even gemakkelijk en je moet er de vrijwilligers voor hebben.

            Zelf heb ik in het verleden en zelfs heel recentelijk een voorstel gedaan de 'Challenge' kompleet te herschrijven zodat ze minder zwaar, eenvoudiger en vooral beheers-gebruiksvriendelijker werd. PHPversie 7 of 7.2 of 7.4 (er zijn niet echt grote verschillen tussen de onderliggende versies). Heb daar nooit een antwoord op gekregen, met uitzondering van Lesc die daar positief tegenover stond.

            Dus, een upgrade van de forumsoftware en de Challenge naar een laatste PHP-versie is inderdaad wenselijk maar dat vraagt voor Challenge zeker programmeerwerk, testwerk, wil je beide applicaties op dezelfde webserver laten draaien. Wil je dat niet, dan kan je enkel twee verschillende PHP's draaien op twee verschillende webservers en dat kost geld.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #36
              Re: forum unsecured

              Eigenlijk zal het probleem zichzelf oplossen (bij manier van spreken).

              Ofwel wordt er werk gemaakt van de upgrade ofwel is BD niet meer toegankelijk wanneer alle browsers de brakke SSL blokkeren zonder mogelijkheid dit te omzeilen. Ondertussen is het dan wachten op een GDPR gerelateerd probleem (data breach/klacht).
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #37
                Re: forum unsecured

                oef, ik dacht dat ik alleen was... yep, firefox met de nieuwe update en basta, gedaan met BD...
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #38
                  Re: forum unsecured

                  Tapatalk gebruiken. [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: forum unsecured

                    Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                    oef, ik dacht dat ik alleen was... yep, firefox met de nieuwe update en basta, gedaan met BD...
                    Andere browser gebruiken voor BD alleen.
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #40
                      Re: forum unsecured

                      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                      OK, het is zo ver. Er werd niets gedaan en de nieuwste Firefox (74) weigert het forum te laden.

                      Voorlopig is er nog een "override" maar die verdwijnt binnenkort ook (terecht!).
                      Inderdaad, ook hier hetzelfde
                      Het wordt hoog tijd dat BD dit eens oplost of 't is hier gedaan, velen gebruiken hier FF als browser

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: forum unsecured

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Inderdaad, ook hier hetzelfde
                        Het wordt hoog tijd dat BD dit eens oplost of 't is hier gedaan, velen gebruiken hier FF als browser

                        grts
                        Sieg
                        Alle andere browsers zijn zeer binnenkort ook niet meer te gebruiken...

                        Comment


                        • #42
                          Re: forum unsecured

                          Zo, 't is gedaan via pc, gaat enkel nog met mijn slimme foon
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

                          Comment


                          • #43
                            Re: forum unsecured

                            Ik zie geen probleem voor FF gebruikers.
                            Je kan toch altijd een oudere versie draaien?
                            Twee versies tegelijk als 't moet. (op een iMac toch)

                            Comment


                            • #44
                              Re: forum unsecured

                              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                              Ik zie geen probleem voor FF gebruikers.
                              Je kan toch altijd een oudere versie draaien?
                              Twee versies tegelijk als 't moet. (op een iMac toch)
                              Je kan (voorlopig) de ondersteuning voor oude TSL toelaten. Je kan uiteraard altijd een oudere versie draaien, je kan ook Win 3.1 gebruiken. De vraag is, wil je dat wel? Wil je bewust met verouderde en minder veilige software werken?
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment


                              • #45
                                Re: forum unsecured

                                Niet op de win 10 en 7 (FF)

                                Nu via edge op pc
                                Last edited by toerist; 13 maart 2020, 16:07.
                                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                                George Orwell

                                Comment

                                Working...
                                X