Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dab+

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Dab+

    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Niemand trekt dat in twijfel........ . Ik kan je verzekeren dat de ontvangst hier belabberd is zelfs als ik de radio aan het raam op de 2e verdieping zet.
    Hier had ik ook die slechte ontvangst zonder antenne, hé.
    Daarom net was ik op zoek gegaan naar een middel om dat te verbeteren.
    En toen stootte ik op het WWW ook op die verhaaltjes over hoe je met een COAX met een krulletje erin, en vervolgens een ontmanteld uiteinde, een betere ontvangst kreeg.
    Even testen leerde me dat dat allemaal overbodig bleek te zijn bij mij hier thuis, en dat het er nog slordig uitzag bovendien.
    Daarom deed ik het krulletje en de ontmanteling weg, en wat bleek: de ontvangst was gewoon perfect!
    OOK met een supergoedkoop kabeltje van niemendal!
    Dat is het hem juist!

    Comment


    • #32
      Re: Dab+

      De ontvangst van radiogolven in een woning hangt ook voor een groot deel af van de gebruikte bouwmaterialen, vooral isolatie met aluminiumfolie zou naar het schijnt voor problemen kunnen zorgen.

      De frequentieband van FM zit tussen 87,5-108 MHz, die van DAB+ tussen 174-230MHz, hoe hoger de frequentie, hoe gemakkelijker het signaal wordt tegengehouden door bepaalde (bouw)materialen (dat is toch wat ik ooit ergens heb gelezen), daardoor kan er inderdaad een verschil zijn tussen de ontvangst van FM en DAB+ binnen dezelfde woning.
      Een buitenantenne kan dan een oplossing zijn, meer dan 40 jaar geleden heb ik bij ons thuis ooit nog een FM antenne bij in de mast (voor de TV antennes) gehangen omdat de tuner-versterker niet goed werkte (met een draad binnenshuis viel de ontvangst tegen, alleen de allersterkste zenders werkten zonder storingen).
      Maar ik denk dat niemand tegenwoordig nog zo'n grote antennes op het dak wil zetten (waarschijnlijk mag het zelfs niet meer).

      Een beetje experimenteren met een draad kan binnenshuis dikwijls ook voor een redelijke ontvangst zorgen, in principe is de lengte van de antenne die er nodig is ook afhankelijk van de golflengte van het radiosignaal, hoe hoger de frequentie, hoe korter de golflengte, er is dus een kortere draad nodig voor DAB+ dan voor FM.
      Last edited by Black B@ndit; 2 januari 2020, 19:21.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #33
        Re: Dab+

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De ontvangst van radiogolven in een woning hangt ook voor een groot deel af van de gebruikte bouwmaterialen, vooral isolatie met aluminiumfolie zou naar het schijnt voor problemen kunnen zorgen.

        De frequentieband van FM zit tussen 87,5-108 MHz, die van DAB+ tussen 174-230MHz, hoe hoger de frequentie, hoe gemakkelijker het signaal wordt tegengehouden door bepaalde (bouw)materialen (dat is toch wat ik ooit ergens heb gelezen), daardoor kan er inderdaad een verschil zijn tussen de ontvangst van FM en DAB+ binnen dezelfde woning.
        Klopt. Ik kan hier in huis een paar plaatsjes vinden waar het GSMsignaal volledig weg is. 10cm links of rechts en het is terug. Er zit hier wel veel beton(ijzer) en isolatie in huis.


        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Maar ik denk dat niemand tegenwoordig nog zo'n grote antennes op het dak wil zetten (waarschijnlijk mag het zelfs niet meer).
        Willen wel maar het wordt idd moeilijker om legaal iets deftig te plaatsen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Een beetje experimenteren met een draad kan binnenshuis dikwijls ook voor een redelijke ontvangst zorgen, in principe is de lengte van de antenne die er nodig is ook afhankelijk van de golflengte van het radiosignaal, hoe hoger de frequentie, hoe korter de golflengte, er is dus een kortere draad nodig voor DAB+ dan voor FM.
        300/Frequentie in MHz is de golflengte. Een dipool bestaat uit 2 stukken van 1/4 lambda (golflengte) vermenigvuldigd met de "verkortingsfactor" (in de praktijk ong 96%). En ja, dat klopt niet altijd maar voor ontvangst is dat niet kritisch.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #34
          Re: Dab+

          Met die draad is het niks geworden, ik heb de digicorder met tulipstekkers aangesloten aan de aux ingang van de miniketen en het werkt.
          Nu vraag ik mij af: met die nieuwe generatie digicorders kan je geen tulipstekkers meer gebruiken (las ik op een ander topic over de telenet box), dan zou ik een dure optische omzetter moeten gebruiken , of wat ?
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #35
            Re: Dab+

            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            Met die draad is het niks geworden, ik heb de digicorder met tulipstekkers aangesloten aan de aux ingang van de miniketen en het werkt.
            Nu vraag ik mij af: met die nieuwe generatie digicorders kan je geen tulipstekkers meer gebruiken (las ik op een ander topic over de telenet box), dan zou ik een dure optische omzetter moeten gebruiken , of wat ?
            Werkt even goed met de TVbox via de 3,5mm stereo aansluiting, verloopstekkers naar tulp genoeg te vinden.
            Wat betreft auto radio en DAB+ ook mogelijkheden genoeg https://nl.aliexpress.com/item/32976...chweb201603_53

            Comment


            • #36
              Re: Dab+

              Even verduidelijken, aan de digibox met rood/wit tulipstekkers en aan stereo met een 3,5 mm in aux.
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #37
                Re: Dab+

                Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                Even verduidelijken, aan de digibox met rood/wit tulipstekkers en aan stereo met een 3,5 mm in aux.
                Ik heb het niet over de digibox toerist maar over de nieuwe TVbox, deze heeft geen tulip aansluitingen meer maar een 3,5mm stereo uitgan en een optische uitgang.

                Comment


                • #38
                  Re: Dab+

                  Eigenlijk ga ik daar wat meer info over inwinnen over die tv box.
                  Maar bij vervanging digibox met een nieuwe, weet ik niet welke aansluitingen er zijn bij de hedendaagse exemplaren
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #39
                    Re: Dab+

                    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                    Met die draad is het niks geworden,
                    Ik was ook niet tevreden achteraf bekeken (en ging dat hier even melden). Ik hoorde redelijk wat ruis (mijn echtgenote hoorde dat niet). Toen heb ik een echte (?) FM antenne gekocht (https://www.vandenborre.be/tv-fm-ant...tenna-interior) maar dat was nog slechter (onesthetisch lange, stugge kabel, moeilijk uit te spreiden in onze keukenhoek). Het hangt er wel vanaf in welke richting en op welke plaats je die dingen hangt.
                    Zo ook met dat Telenet kabeltje. Dat heb ik dan maar voorlopig weer aangesloten en mits wat anders positioneren (makkelijker want kortere antenne) én andere frequenties opzoeken is het wat acceptabeler. Voorlopig houden wij het daarbij.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Dab+

                      Daarjuist alles nog 's gecheckt en gehoord dat L kanaal niet werkt, enkel de R box werkt , speel ik een cd af, werkt alles normaal.
                      Besluit, ik ga mij een soundbar aanschaffen en radio spelen via HDMI van TV (of optische uitgang, maar zo'n kabel kost wat).
                      Soundbar mét DAB+ is er niet voor minder dan 270 euro .
                      Correctie, radio luisteren via digicorder, TV niet echt nodig daarvoor.
                      Last edited by toerist; 7 februari 2020, 18:46.
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

                      Comment


                      • #41
                        Dab+

                        Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        (of optische uitgang, maar zo'n kabel kost wat).
                        Voor een 15€ ben je gediend, mogelijks nog goedkoper. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: Dab+

                          Zal zien, moet soundbar nog aanschaffen en heeft geen haast.
                          Dank.
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

                          Comment


                          • #43
                            Re: Dab+

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            De ontvangst van radiogolven in een woning hangt ook voor een groot deel af van de gebruikte bouwmaterialen, vooral isolatie met aluminiumfolie zou naar het schijnt voor problemen kunnen zorgen.

                            De frequentieband van FM zit tussen 87,5-108 MHz, die van DAB+ tussen 174-230MHz, hoe hoger de frequentie, hoe gemakkelijker het signaal wordt tegengehouden door bepaalde (bouw)materialen (dat is toch wat ik ooit ergens heb gelezen), daardoor kan er inderdaad een verschil zijn tussen de ontvangst van FM en DAB+ binnen dezelfde woning.
                            Een buitenantenne kan dan een oplossing zijn, meer dan 40 jaar geleden heb ik bij ons thuis ooit nog een FM antenne bij in de mast (voor de TV antennes) gehangen omdat de tuner-versterker niet goed werkte (met een draad binnenshuis viel de ontvangst tegen, alleen de allersterkste zenders werkten zonder storingen).
                            Maar ik denk dat niemand tegenwoordig nog zo'n grote antennes op het dak wil zetten (waarschijnlijk mag het zelfs niet meer).

                            Een beetje experimenteren met een draad kan binnenshuis dikwijls ook voor een redelijke ontvangst zorgen, in principe is de lengte van de antenne die er nodig is ook afhankelijk van de golflengte van het radiosignaal, hoe hoger de frequentie, hoe korter de golflengte, er is dus een kortere draad nodig voor DAB+ dan voor FM.
                            Mijn draadantenne gaat tot op de zolder, alle DAB+ zenders aan 100%.
                            Volle muren houden meer tegen dan hout en pannen.
                            Hoe korter de golflengte hoe meer overeenkomst ook met licht, dwz dat er "zicht" op de zender moet zijn.
                            In de Maasvallei wordt de FM ontvangst van de VRT ook zwak, eens terug boven terug goed tot een stuk in de Ardennen.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Dab+

                              Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                              Met die draad is het niks geworden, ik heb de digicorder met tulipstekkers aangesloten aan de aux ingang van de miniketen en het werkt.
                              Nu vraag ik mij af: met die nieuwe generatie digicorders kan je geen tulipstekkers meer gebruiken (las ik op een ander topic over de telenet box), dan zou ik een dure optische omzetter moeten gebruiken , of wat ?
                              Toevallig geen versterker met een digitale optische ingang = er zijn steeds meer van dergelijke versterkers ? En een optische kabel is helemaal niet duur (Link). Ik gebruik niet die hele goedkope, maar in principe zouden ze evengoed moeten werken.
                              Als er een omvormer moet inzitten is het helaas wat duurder (Link ).
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • #45
                                Re: Dab+

                                Vandaag soundbar (Lenco) aangekomen en werkt prima, gewoon 2 tulips aan digicorder op de aux van de soundbar ingang van de soundbar, optisch en hdmi gaat ook, maar heb op mijn digicorder maar 1 hdmi poort en die is al in gebruik (tv).
                                Ik vind het wel merkwaardig dat het niet op mijn miniketen ging, want ook een aux poort en 4 tulip poorten
                                Last edited by toerist; 14 februari 2020, 13:17.
                                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                                George Orwell

                                Comment

                                Working...
                                X