Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pH meter voor tuin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: pH meter voor tuin

    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    En als je dan de juiste pH kent,wat ga je dan doen???
    Al eens nagedacht hoeveel kalk (niet een paar zakjes,maar hele hopen) of andere zaken je moet gooien,of beter in de grond werken om de pH te corrigeren??
    Dan vind ik het systeem van een put uitgraven,en vullen met goede grond meer efficient dan al dat gestrooi.En dat is iets wat je zelf kunt doen.Heel je tuin omploegen is niet direct iets wat iedereen kan.
    Maar ieder zijn gedacht.
    Dat klopt volledig, bijna elke plant heeft ook iets anders nodig.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #32
      Re: pH meter voor tuin

      Volgens mij gaan de meeste pH meters rond de 7 pH wel redelijk nauwkeurig meten.

      7 pH komt overeen met +/- 0 mV
      4 pH komt overeen met +/- 160 mV

      als de kalibratie bij 4 pH (eventueel bij 9 pH) er een beetje naast zit gaat die bij 7 pH nog altijd goed meten.
      Als je fout zit bij 4 pH dan ga je bij 9 pH ook de mist in

      En om twee cijfers na de komma nauwkeurig te kunnen meten en kalibreren, ga je serieus met de temperatuur moeten rekening houden.

      En dan begint de miserie.
      Je meet ergens bij 80 °C in een vloeistof.
      Dan gaan ze deze vloeistof naar het labo doen waar ze deze eerst afkoelen naar 20 °C en dan gaan ze daar de pH meten.
      Gegarandeerd miserie want de bij bij 80 graden is veel lager dan bij 20 graden.

      mvg
      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

      Comment


      • #33
        Re: pH meter voor tuin

        Van mijn laboranten verleden (school/stages) herinner ik me vooral voor elke pH meting de boel kalibreren , dacht met een KoH oplossing dacht ik. Bewegen met de meter en dat de meter ook de temperatuur meette. En dat de sensor na meting weer afgespoeld moest worden en terug geplaatst in die of een andere oplossing. Wat was het een gedoe. Vraag me echt af of het wel waard is je tuin te gaan meten op zo'n professionele manier. Vraag me af of je niet beter de monster laat meten en dat je een gedeelte van datzelfde monster meet met een lakmoes papiertje en dan resultaten vergelijkt.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #34
          Re: pH meter voor tuin

          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          Van mijn laboranten verleden (school/stages) herinner ik me vooral voor elke pH meting de boel kalibreren , dacht met een KoH oplossing dacht ik. Bewegen met de meter en dat de meter ook de temperatuur meette. En dat de sensor na meting weer afgespoeld moest worden en terug geplaatst in die of een andere oplossing. Wat was het een gedoe. Vraag me echt af of het wel waard is je tuin te gaan meten op zo'n professionele manier. Vraag me af of je niet beter de monster laat meten en dat je een gedeelte van datzelfde monster meet met een lakmoes papiertje en dan resultaten vergelijkt.
          Er wordt altijd gecalibreerd met een buffermengsel, dus geen KOH. De elektrode moet worden natgehouden in wat meestal een neutrale zoutoplossing is. Lakmoes is niet bruikbaar omdat die maar twee kleuren heeft, net zoals de meeste indicatoren. Bovendien heeft elke indicator een eigen omslaggebied van 2 pH eenheden en dat hoeft niet te liggen bij 7. Zo slaat fenolftaleïne om tussen de 8 en de 10, bij 8 zal die zijn zure kleur aannemen terwijl het basisch is. Als vervangoptie voor een pH-meter zou ik gaan voor universeelindicatorstrookjes.

          Comment


          • #35
            Re: pH meter voor tuin

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Er wordt altijd gecalibreerd met een buffermengsel, dus geen KOH. De elektrode moet worden natgehouden in wat meestal een neutrale zoutoplossing is. Lakmoes is niet bruikbaar omdat die maar twee kleuren heeft, net zoals de meeste indicatoren. Bovendien heeft elke indicator een eigen omslaggebied van 2 pH eenheden en dat hoeft niet te liggen bij 7. Zo slaat fenolftaleïne om tussen de 8 en de 10, bij 8 zal die zijn zure kleur aannemen terwijl het basisch is. Als vervangoptie voor een pH-meter zou ik gaan voor universeelindicatorstrookjes.
            Ik meen begrepen te hebben dat Rogier dat bedooelde,of zo had ik het in mijn hoofd:
            Van die dingen die van geel (zuur)over tussenliggende tinten naar donker groen gaan (basisch).

            Comment


            • #36
              Re: pH meter voor tuin

              Ik heb hier nog een rolletje papier dat je kan afscheuren en dit kent een groot kleuren/pH bereik.
              Dit dus https://www.grandado.com/products/ph...SABEgIztvD_BwE

              Het vocht van rode kool is trouwens is ergens ook een pH indicator.

              Maar mijn kennis is wel wat vervaagd. Ben ondertussen 3 banen en 6 jaar studie in de informatica verder.

              Update:
              Misschien is dit iets
              Last edited by Rogier; 25 augustus 2019, 08:16.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #37
                Re: pH meter voor tuin

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Ik meen begrepen te hebben dat Rogier dat bedooelde,of zo had ik het in mijn hoofd:
                Van die dingen die van geel (zuur)over tussenliggende tinten naar donker groen gaan (basisch).
                Dat zijn universeelindicatoren, in feite zijn dit mengsels van indicatoren. Je hebt die in papiertjes en vloeistof in bredere en minder brede pH-bereiken.

                Comment


                • #38
                  Re: pH meter voor tuin

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht

                  Het vocht van rode kool is trouwens is ergens ook een pH indicator.




                  https://www.labshop.nl/pH-meter
                  Rode kool werkt zelfs behoorlijk goed. Blauw in neutraal, rood bij zuur, groen bij base.
                  Maar dan weet je nog niks over de pH natuurlijk.

                  Comment


                  • #39
                    Re: pH meter voor tuin

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Dat zijn universeelindicatoren, in feite zijn dit mengsels van indicatoren. Je hebt die in papiertjes en vloeistof in bredere en minder brede pH-bereiken.
                    ph-indicator-strips

                    de hele reutemeteut ..
                    allestrips

                    Comment


                    • #40
                      Re: pH meter voor tuin

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Ge mist het cruciale punt, een "pH meting" die er 2 eenheden naast zit is waardeloos. Een duur toestel is nauwelijk beter als dat niet of nauwelijks correct geijkt wordt, zeker als de ijkvloeistoffen niet correct behandeld worden en tijdig ververst worden en waar de electrode niet in optimale conditie wordt bewaard en gecheckt op juistheid. Voor een deugdelijke, zeg maar, pH meting is net iets méér vereist dan "iets in de grond ploffen en aflezen" daarom trok ik het ook in het belachelijke omdat de "natte vinger methode" waarschijnlijk even juist werkt als al die beachelijke brol.
                      In uw redenering "voornamelijk voor particulier gebruik" mag het er dus een straat naast zitten en gebaseerd daarop geeft men een fortuin uit aan "aangepaste" planten? leuk stukje logica ... andermaal "Wovon mann nicht ... etc ..."
                      ... maar laat maar, men kan de massa's niet "opvoeden" via sociale media, zeker niet als de essentiele achtergronden aan fundamentele kennis ontbreken, dat blijkt elke dag ... cfr Facebook, de wereldwijde nonsens databank.
                      Ter aanvulling : pH is een logaritmische schaal, dit wil zeggen dat 2 eenheden hoger of lager betekent : 100x zuurder of minder zuur. Maar het ligt in de praktijk ingewikkelder : pH heeft te maken met de conc H+ionen, de concentratie wordt geschreven als een macht van 10 en de exponent (met het teken omgedraaid) is de pH, voor techneuten : "p" is de bewerking "-log". In zuiver water zitten er 10^-7 M, als de concentratie 100x hoger is zijn er dat 10^-5 M of in het Nederlands : het gaat van een 10 miljoenste naar een honderdduizendste, in absolute hoeveelheden is dit bijna niks. Bij pH's van 3 resp 1 gaat het van een duizendste naar een tiende, dit is ook factor honderd maar in absolute aantallen H+'en is dit een heel ander verhaal. Om het anders te zeggen : de eerste overgang kan je bewerkstelligen door een druppel azijn, voor de tweede ga je een fles azijn moeten bij gieten.

                      Comment


                      • #41
                        Re: pH meter voor tuin

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Ter aanvulling : pH is een logaritmische schaal, dit wil zeggen dat 2 eenheden hoger of lager betekent : 100x zuurder of minder zuur. Maar het ligt in de praktijk ingewikkelder : pH heeft te maken met de conc H+ionen, de concentratie wordt geschreven als een macht van 10 en de exponent (met het teken omgedraaid) is de pH, voor techneuten : "p" is de bewerking "-log". In zuiver water zitten er 10^-7 M, als de concentratie 100x hoger is zijn er dat 10^-5 M of in het Nederlands : het gaat van een 10 miljoenste naar een honderdduizendste, in absolute hoeveelheden is dit bijna niks. Bij pH's van 3 resp 1 gaat het van een duizendste naar een tiende, dit is ook factor honderd maar in absolute aantallen H+'en is dit een heel ander verhaal. Om het anders te zeggen : de eerste overgang kan je bewerkstelligen door een druppel azijn, voor de tweede ga je een fles azijn moeten bij gieten.
                        ... en om het helemaal beroerd te maken gaan pH waarden ook onder nul en boven 14, alhoewel van geen praktisch nut LOL!

                        Comment


                        • #42
                          Re: pH meter voor tuin

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          ... en om het helemaal beroerd te maken gaan pH waarden ook onder nul en boven 14, alhoewel van geen praktisch nut LOL!
                          Ook dat klopt zeer zeker.
                          Maar vanaf -1 geraak je in de buurt van de grenzen van de oplosbaarheid, het werkt immers logaritmisch.

                          Comment


                          • #43
                            Re: pH meter voor tuin

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            ... en om het helemaal beroerd te maken gaan pH waarden ook onder nul en boven 14, alhoewel van geen praktisch nut LOL!
                            Het is zelfs nog oneindig veel gecompliceerder dan dit.

                            Comment

                            Working...
                            X