Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pH meter voor tuin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: pH meter voor tuin

    [QUOTEBovendien worden er voor grond dikwijls 2 metingen gedaan, een in de pure grond (+water) en een in KCl-opl. Voor de reden van dat laatste heb ik nooit een bevredigend antwoord gekregen, KCl is ook compleet neutraal/QUOTE]

    Zou dit misschien niet gedaan worden om een betere ionenstroom op gang te kunnen brengen.

    Om de pH te kunnen meten van deminwater worden ook elektrodes gebruikt met daarin KCL die onder druk wordt gezet om een constante uitstroom van KCL te hebben.
    Om die mannier kan van water met heel weinig ionen (deminwater) toch de pH bepaald worden.

    Zou je i.p.v met een pH meter en elektrode's ook niet gewoon met pH papier kunnen gewerkt worden om de pH van de grond te bepalen.
    Dit is even handig, goedkoper en geeft toch een goede indicatie.

    Mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

    Comment


    • #17
      Re: pH meter voor tuin

      Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
      [QUOTEBovendien worden er voor grond dikwijls 2 metingen gedaan, een in de pure grond (+water) en een in KCl-opl. Voor de reden van dat laatste heb ik nooit een bevredigend antwoord gekregen, KCl is ook compleet neutraal/QUOTE]

      Zou dit misschien niet gedaan worden om een betere ionenstroom op gang te kunnen brengen.

      Om de pH te kunnen meten van deminwater worden ook elektrodes gebruikt met daarin KCL die onder druk wordt gezet om een constante uitstroom van KCL te hebben.
      Om die mannier kan van water met heel weinig ionen (deminwater) toch de pH bepaald worden.

      Zou je i.p.v met een pH meter en elektrode's ook niet gewoon met pH papier kunnen gewerkt worden om de pH van de grond te bepalen.
      Dit is even handig, goedkoper en geeft toch een goede indicatie.

      Mvg
      KCl wordt idd toegevoegd om de totale aanwezige ionen invloed te meten. Omdat grond een complexe omgeving is waar veel ionen (oa nutrienten) reversibel gebonden/geadsorbeerd worden aan allerlei receptoren, nemen deze ionen geen deel aan de opbouw van de "ogenschijnlijke" pH. KCl maakt deze ionen los van hun receptoren zodat ze daadwerkelijk invloed gaan hebben op de pH.

      Meten met indicatoren (zoasl bvb pH papier) is een behoorlijk rudimentaire methode omdat de volle pH omslag van indicatoren twee pH eenheden nodig heeft. Met de Merck gecombineerde indicatorstripts (0,5 pH eenheden?) zou het mogelijk beter gaan maar de de water/aarde oplossing is meestal zelf sterk gekleurd wat van juist aflezen een haast onmogelijke opgave maakt.
      Last edited by Guest41; 18 augustus 2019, 16:43.

      Comment


      • #18
        Re: pH meter voor tuin

        De link die je laat zien ...is een pH meter voor water....meestal bedoeld en bekend bij vijverliefhebbers....heb er ook zo eentje gehad...niet echt super betrouwbaar dacht ik toen...

        Groeten
        Freddy
        https://fredor2.wixsite.com/my-site

        Comment


        • #19
          Re: pH meter voor tuin

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          pH is een logaritmische schaal wat wil zeggen dat iedere stap naar omlaag een 10x zuurder effect betekent. Wat op zich niet betekent dat je pH 5 en pH 6. zelf kan proeven of zo.
          pH van neutraal water is idd 7 en dat betekent dat er 10^-7 M H+ ionen in zitten, in de praktijk heb je nooit zo'n water. Iedere pH meter wordt steeds opnieuw afgeijkt met een gebufferde oplossing van pH 7, als je dat niet hebt is elke pH meting volstrekt zinloos omdat de elektrode veroudert, dat geldt ook voor een meter van 1000 €.
          Bovendien worden er voor grond dikwijls 2 metingen gedaan, een in de pure grond (+water) en een in KCl-opl. Voor de reden van dat laatste heb ik nooit een bevredigend antwoord gekregen, KCl is ook compleet neutraal
          Klopt als een bus. Ik heb continu een pH meting lopen om de inspuiting van CO2 te regelen. Deze moet elke maand gekalibreerd worden in pH 7 en pH 4 ijkvloeistof.
          https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

          Comment


          • #20
            Re: pH meter voor tuin

            Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
            De link die je laat zien ...is een pH meter voor water....meestal bedoeld en bekend bij vijverliefhebbers....heb er ook zo eentje gehad...niet echt super betrouwbaar dacht ik toen...

            Groeten
            Freddy
            heu .. het gangbare concept voor pH is dat die grootheid gemeten wordt in water aangezien het gaat over het evenwicht in concentraties ([H+][OH-])= 10^-14

            Comment


            • #21
              Re: pH meter voor tuin

              Dus als je echt een juiste meting nodig hebt, dan zal je best bij de Bodemkundige Dienst van België gaan aankloppen leer ik hier. (Zij geven o.a. gedetailleerde bemestingsadviezen etc...)

              Als je dan als particulier 77 € uitgeeft bij de BDB en je kan ermee vermijden dat je minstens zoveel uitspaart aan planten die kapot gaan, dan is dat goed besteed geld.
              Anderzijds zijn er voor de kleine (moes)tuinier veel andere factoren die een rol spelen op hoe goed of slecht planten het doen in de tuin.... dan lijkt het mij best van gewoon de natuur zijn gang te laten gaan.

              Comment


              • #22
                pH meter voor tuin

                Eerlijk gezegd hebben ze (tuinmannen of wijzelf) hier nooit een test gedaan, enkel rekening gehouden met welke planten in volle grond kunnen overleven in onze regio en waar ze best staan (volle zon of (half-)schaduw, vorstbestendig of niet).

                De enige planten die hier dood gaan, is door onze eigen schuld ... niet-vorstbestendige planten niet op tijd binnen gezet of afgedekt.
                Een lange droogte zoals voornamelijk vorig jaar, dat kan ook een impact hebben ... maar daar is een oplossing voor.

                Of een test voor sommige zaken nut heeft, dat ga ik noch ontkennen, noch bevestigen ... maar persoonlijk vind ik 77€ toch wel redelijk duur voor een particulier.
                Zou het niet eerder interessant zijn voor tuinmannen en architecten die grote en/of dure projecten uitwerken en een grote verantwoordelijkheid dragen?

                Die meettoestellekes zijn inderdaad niet zo correct, maar soms al een voldoende indicatie ... gebruikt mijn vrouw eerder voor bepaalde planten in pot.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: pH meter voor tuin

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  ...

                  Die meettoestellekes zijn inderdaad niet zo correct, maar soms al een voldoende indicatie ... gebruikt mijn vrouw eerder voor bepaalde planten in pot.
                  Ge kunt uwe vinger in de (pot)grond steken en proeven .. werkt even accuraat.

                  Comment


                  • #24
                    pH meter voor tuin

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Ge kunt uwe vinger in de (pot)grond steken en proeven .. werkt even accuraat.
                    Het niet in het belachelijke trekken hé. [emoji6]

                    Dat ze niet allemaal 100% juist zijn, dat zal zoals ik en anderen eerder schreven wel kloppen ... maar helemaal geen indicatie klopt ook niet volledig.
                    Er zijn speelgoedjes van 7 of 15€, maar er zijn ook wat andere op de markt die tot in de tientallen of honderden € lopen en toch al redelijk efficiënter zijn.

                    Het gaat hem toch voornamelijk om particulier gebruik. [emoji106]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: pH meter voor tuin

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                      Dus als je echt een juiste meting nodig hebt, dan zal je best bij de Bodemkundige Dienst van België gaan aankloppen leer ik hier. (Zij geven o.a. gedetailleerde bemestingsadviezen etc...)

                      Als je dan als particulier 77 € uitgeeft bij de BDB en je kan ermee vermijden dat je minstens zoveel uitspaart aan planten die kapot gaan, dan is dat goed besteed geld.
                      Anderzijds zijn er voor de kleine (moes)tuinier veel andere factoren die een rol spelen op hoe goed of slecht planten het doen in de tuin.... dan lijkt het mij best van gewoon de natuur zijn gang te laten gaan.
                      Zoals ik al eerder schreef, eerst je hof uittekenen waar en welke planten je zou willen zetten.
                      Sommige planten gedijen gewoon niet naast elkaar.
                      Kijk ook naar hoeveel uren zonneschijn ze kunnen verdragen, sommige planten kunnen gewoonweg niet tegen de zon vooral als het eerst geregend heeft en daarna schijnt de zon op de natte bladeren dan zullen die verbrand zijn.

                      Ik maakte een grote put, breed en diep genoeg, en deed daar de gepaste aarde in die je in een goed tuincentrum kunt kopen.
                      Zet die plant daarin giet wat water erin en dekt toe. Welke aarde eronder zit zal wel goed zijn maar vooral,
                      de wortels zullen eerst schieten in de gepaste aarde en gaan wanneer de plant sterker is geworden zich stilaan verder ontwikkelen in uw tuingrond.
                      Dat heeft de plant de tijd zich aan te passen aan de bestaande grond.
                      Deze werkwijze lukt keer op keer, te minste als je ze later goed bemest en vooral niet teveel ineens anders verbrand je weer de wortels.
                      Ik geef liever 300 euro uit aan een goede plantenboek dan aan een of ander bodemonderzoek.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Re: pH meter voor tuin

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Het niet in het belachelijke trekken hé. [emoji6]

                        Dat ze niet allemaal 100% juist zijn, dat zal zoals ik en anderen eerder schreven wel kloppen ... maar helemaal geen indicatie klopt ook niet volledig.
                        Er zijn speelgoedjes van 7 of 15€, maar er zijn ook wat andere op de markt die tot in de tientallen of honderden € lopen en toch al redelijk efficiënter zijn.

                        Het gaat hem toch voornamelijk om particulier gebruik. [emoji106]
                        Ge mist het cruciale punt, een "pH meting" die er 2 eenheden naast zit is waardeloos. Een duur toestel is nauwelijk beter als dat niet of nauwelijks correct geijkt wordt, zeker als de ijkvloeistoffen niet correct behandeld worden en tijdig ververst worden en waar de electrode niet in optimale conditie wordt bewaard en gecheckt op juistheid. Voor een deugdelijke, zeg maar, pH meting is net iets méér vereist dan "iets in de grond ploffen en aflezen" daarom trok ik het ook in het belachelijke omdat de "natte vinger methode" waarschijnlijk even juist werkt als al die beachelijke brol.
                        In uw redenering "voornamelijk voor particulier gebruik" mag het er dus een straat naast zitten en gebaseerd daarop geeft men een fortuin uit aan "aangepaste" planten? leuk stukje logica ... andermaal "Wovon mann nicht ... etc ..."
                        ... maar laat maar, men kan de massa's niet "opvoeden" via sociale media, zeker niet als de essentiele achtergronden aan fundamentele kennis ontbreken, dat blijkt elke dag ... cfr Facebook, de wereldwijde nonsens databank.

                        Comment


                        • #27
                          pH meter voor tuin

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          In uw redenering "voornamelijk voor particulier gebruik" mag het er dus een straat naast zitten en gebaseerd daarop geeft men een fortuin uit aan "aangepaste" planten? leuk stukje logica ... andermaal "Wovon mann nicht ... etc ..."
                          Ongeveer 99% van de particulieren meet helemaal niets en tuinmannen doen dat evenmin.
                          Ooit een plan laten uitwerken door een tuinarchitect en ook die heeft hier nooit enige metingen gedaan.
                          Koop je planten in een deftige kwekerij, geen enkele vraagt om de ph van de grond, wel welk type grond het is en de stand (zon/schaduw).
                          Daarop schreeft ik dat wie een meting doet, ook al zit die er een beetje naast, nog steeds beter af is dan al die anderen die niets doen ... voor zoverre ze rekening houden met de resultaten tenminste.

                          Voor bijvoorbeeld 280€ heeft men een geijkt toestel, geleverd met ijkvloeistof en al ... maximale afwijking 0,5.
                          Er zijn er nog goedkopere en ook veel duurdere.
                          Toch ook niet zeggen dat eentje van 800€ er evenveel naast gaat zitten dan eentje van 8€?
                          Dat men het correct moet gebruiken spreekt voor zichzelf, klopt volledig. [emoji106]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: pH meter voor tuin

                            En als je dan de juiste pH kent,wat ga je dan doen???
                            Al eens nagedacht hoeveel kalk (niet een paar zakjes,maar hele hopen) of andere zaken je moet gooien,of beter in de grond werken om de pH te corrigeren??
                            Dan vind ik het systeem van een put uitgraven,en vullen met goede grond meer efficient dan al dat gestrooi.En dat is iets wat je zelf kunt doen.Heel je tuin omploegen is niet direct iets wat iedereen kan.
                            Maar ieder zijn gedacht.

                            Comment


                            • #29
                              Re: pH meter voor tuin

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              ...
                              Toch ook niet zeggen dat eentje van 800€ er evenveel naast gaat zitten dan eentje van 8€?
                              Dat men het correct moet gebruiken spreekt voor zichzelf, klopt volledig. [emoji106]
                              Toch wel ... in de handen van een volslagen leek is die van 800 niet beter of slechter dan die van 8€ ... beiden zijn in die omstandigheden waarschijnlijk even waardeloos.
                              Alhoewel niet direct relevant (of toch?): ik heb gedurende jaren ook de, in house, logistiek en het onderhoud en de calibratie gedaan van pH meters voor biologsch wetenschappelijk onderzoek. Voor sommige processen moest de pH nauwkeurig zijn tot TWEE cijfers na de komma dwz dat men een pH meter nodig heeft die DRIE cijfers kan meten. Zo'n ding kost nu een leuk veelvoud van die 800€ en je kan je dan niet verstoppen achter een "'t zal wel ongeveer juist zijn zeker", de implicaties van een wakke pH meting kosten je dan méér dan 1 arm + 1 been om nog maar te zwijgen van de bagger die je dan over je heen krijgt! maar dat is een ander hoofdstuk, maar toch leuk dat een schare mensen deskundige(?) uitleg en advies weet te spuien over een materie die duidelijk te hoog gegrepen is ... oh well, as ever ...

                              Comment


                              • #30
                                pH meter voor tuin

                                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                                Toch wel ... in de handen van een volslagen leek is die van 800 niet beter of slechter dan die van 8€ ... beiden zijn in die omstandigheden waarschijnlijk even waardeloos.
                                Dat is toch met alles wat op de markt bestaat?
                                Steeds correct gebruiken geeft het bedoelde resultaat. [emoji6]
                                Had ik er toch bij gezet van correct gebruik?
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X