Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Een tijdje geleden had ik hier een vraag om een HDD te vervangen door een SSD in een Macbook pro.
    Mijn huidige vraag is:
    Hoe kloon ik het best mijn HDD op die SSD??
    Moet ik daarvoor best gebruik maken van een extern-software programma,of kan dit eenvoudig via Disk utility??
    Ik heb beide mogelijkheden gevonden via Google en Youtube.Alleen zijn er ook in die disk-utility ook verschillende wegen.
    Wat raden de Mac-gebruikers hier aan??
    Ik gebruik al jaren Carbon Copy Cloner.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #17
      Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

      Dat is de software die ik ook geregeld tegenkom op mijn zoektocht op internet.
      Waarim gebruik je die software,en waarom niet Disk Utility ??

      Comment


      • #18
        Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

        Ik gebruik CCC bijna zolang als ik met Mac werk; vroeger was dat gratis, tegenwoordig is het te betalen, maar het is zijn prijs waard. Je kunt hier een 30dd-trial downloaden: https://bombich.com
        Ik wist niet eens dat DU in staat was om een clone te maken; ik geloof ook niet dat het altijd zo geweest is.
        Maar CCC werd gewoon algemeen in de door mij gekende Mac-kringen aanbevolen en gebruikt (lokale Mac-club; Britse en Amerikaanse Mac-fora, MacFormat, e.d.), vandaar. D'er waren er die bij de tegenhanger zweerden, nl. SuperDuper, die ook lang gratis was.
        Ik zie dat DriveGenius, een utility die ik ook aan gevorderde Mackers aanbeveel, tegenwoordig ook een clone functie heeft.
        Maar ik hou het bij CCC, omdat ik weet dat die software stabiel is en bovendien levert wat ik meestal nodig heb: een bootable clone.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #19
          Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

          Hier krijg je de volledige uitleg om een Samsung SSD in een Macbook pro te zetten: https://www.youtube.com/watch?v=4AGCtwzSb3Q
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

            Bedankt.
            Hier gebruiken ze dus ook die CCC.

            Comment


            • #21
              Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

              Toch CCC gebruikt om te clonen.Is zeer eenvoudig.
              SSd zit erin.
              Opstarten verloopt wat anders.Langer een blanco scherm (30 sec)alvorens appeltje ,maar dan verder vlot.Toch een 20-tal sec. sneller in opstarten.Maar dat was niet het grote probleem.Het openen van programma's duurde enorm lang.
              Openen Safari ,Mail en Finder gaat vlot,waar het voordien een kalvarieberg was.
              Maar toch nog een vraagje:
              Is het aan te raden Mojave te installeren,of beter zo laten?
              Daar ik de ssd gekregen heb,komt uit een afgedankte Imac,is mijn geheugen natuurlijk op 4 Gb Ram gebleven.Op de ssd is nog meer dan 400 gb vrij.(samsung 850 evo 500gb)
              Vroeger kreeg ik na installatie van High Sierra een belachelijk trage Macbook,die toen zelfs bleef hangen.Na herstel,startte hij wel op maar bleef even traag..Daarom toen ook mijn zoektocht,en na allerhande ingrepen ( sluiten van prog's bij opstarten,prullenbak ledigen etc...),uiteindelijk toch overwogen een SSD te steken.
              Last edited by demuro; 9 augustus 2019, 16:21.

              Comment


              • #22
                Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Toch CCC gebruikt om te clonen.Is zeer eenvoudig.
                SSd zit erin.
                Opstarten verloopt wat anders.Langer een blanco scherm (30 sec)alvorens appeltje ,maar dan verder vlot.Toch een 20-tal sec. sneller in opstarten.Maar dat was niet het grote probleem.Het openen van programma's duurde enorm lang.
                Openen Safari ,Mail en Finder gaat vlot,waar het voordien een kalvarieberg was.
                Maar toch nog een vraagje:
                Is het aan te raden Mojave te installeren,of beter zo laten?
                Daar ik de ssd gekregen heb,komt uit een afgedankte Imac,is mijn geheugen natuurlijk op 4 Gb Ram gebleven.Op de ssd is nog meer dan 400 gb vrij.(samsung 850 evo 500gb)
                Vroeger kreeg ik na installatie van High Sierra een belachelijk trage Macbook,die toen zelfs bleef hangen.Na herstel,startte hij wel op maar bleef even traag..Daarom toen ook mijn zoektocht,en na allerhande ingrepen ( sluiten van prog's bij opstarten,prullenbak ledigen etc...),uiteindelijk toch overwogen een SSD te steken.
                CCC is gewoon de standaard!
                Eerste opstart van clone is sowieso trager; maar dat zou na een herstart al beter moeten zijn.
                4GB RAM is te weinig. Mojave is IMO beter dan High Sierra, maar aan jou de keuze.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #23
                  Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                  Wat kan ik verwachten van een uitbreiding van 2x2 naar 2x4 Mgb Ram???
                  Iedereen spreekt daarover,maar na een SSD die nu behoorlijk snel werkt,waar kan in nog meer snelheid verwachten,bv. in opstarten ??
                  8 Mgb is het max wat mijn Macbook kan verwerken blijkbaar.
                  Is er voor Mojave upgrade 8Mgb noodzakelijk (4 GB zou normaal voldoende moeten zijn),of riskeer ik ook met 8 Mgb in het oude euvel van een trage mac terug te vallen??
                  Meestal vind men eerst een upgrade naar meer RAM (het goedkoopste),maar met reeds een SSD erin,is er nog meer winst te verwachten bij normaal gebruik;geen spelletjes,geen PS etc.,door het Ram op te drijven?.
                  (Ik kan gelukkig nog vlot RAm bijsteken,maar op de recentere Macbooks Pro, zonder DVD-lezer, kan dat niet meer daar geheugen op het moederbord schijnt gesoldeerd te zijn.Clever gezien van Mac.)
                  Last edited by demuro; 11 augustus 2019, 13:22.

                  Comment


                  • #24
                    Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                    Als je meer Ram geheugen steekt, dan zal het verschil vooral merkbaar zijn als je heel grote bestanden bewerkt, of als je meerdere programma's tegelijk aan het werk zet.
                    Als alles nu al "behoorlijk snel" werkt, dan is er een vrij grote kans dat je niet eens merkt dat er Ram geheugen bijgestoken is.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                      Dat is zo wat ik ook in gedachten had,maar ik peil toch graag eens naar de opinies hier op het forum.
                      In eerste instantie gaat men dus Ram bijsteken (goedkoper),maar daar ik een ssd cadeau kreeg,heb ik eerst deze gestoken.

                      Comment


                      • #26
                        Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Als je meer Ram geheugen steekt, dan zal het verschil vooral merkbaar zijn als je heel grote bestanden bewerkt, of als je meerdere programma's tegelijk aan het werk zet.
                        Als alles nu al "behoorlijk snel" werkt, dan is er een vrij grote kans dat je niet eens merkt dat er Ram geheugen bijgestoken is.
                        Bij een opstart van een computer wordt heel wat in het geheugen geladen, of naar een wisselbestand zoals dat in Windows termen genoemd wordt.
                        Hoe meer geheugen er geplaatst wordt, hoe minder in het wisselbestand en hoe sneller het meeste kan werken.
                        Met een SSD is dat wisselbestand natuurlijk ook sneller, maar RAM is nog steeds het snelste.

                        Al wat oudere filmpjes, maar toch interessant.

                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Bij een opstart van een computer wordt heel wat in het geheugen geladen, of naar een wisselbestand zoals dat in Windows termen genoemd wordt.
                          Hoe meer geheugen er geplaatst wordt, hoe minder in het wisselbestand en hoe sneller het meeste kan werken.
                          Met een SSD is dat wisselbestand natuurlijk ook sneller, maar RAM is nog steeds het snelste.

                          Al wat oudere filmpjes, maar toch interessant.

                          https://youtu.be/0Q-fCuUxSFU
                          Ik heb bij mijn pc net even op taakbeheer gekeken, met 4GB kom je inderdaad niet zo heel ver (toch niet in Windows, een Mac heb ik niet, dat kan ik dus niet nakijken).
                          Met alleen Edge (+ Windows zelf en nog wat programma's die automatisch worden geladen bij het opstarten) geopend wordt hier 20% van het Ram geheugen gebruikt, dat is 3,2GB van de 16GB.
                          Als ik Elements ook nog opstart dan wordt er al 3,4GB gebruikt, als er dan maar 4GB in zit, dan is er niet erg veel overschot om mee te werken.
                          Daarom zou het inderdaad kunnen dat de Macbook Pro wel wat sneller wordt in bepaalde omstandigheden.
                          Het is wel zo dat de "vertragingen" door de wisselbestanden ook veel korter worden met een SSD dan op een "ouderwetse" harde schijf.
                          Als het Ram geheugen van een computer met een klassieke harde schijf opgebruikt is, dan krijg je flinke vertragingen, met een SSD zal dat wat minder problemen opleveren.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                            Ik heb hier op vakantie LR draaien en meerdere browsersessies op een DELL Latitude laptop van 2008.
                            CPU Core 2 Duo T9300 @ 2.50GHz, Kingston SSD, Win 10 1903.
                            Van de 4GB is er 3 gebruikt.
                            Niet erg snel maar werkbaar. Ik zou 8 GB kunnen steken maar dat is in verhouding erg duur, en LR wordt vooral vertraagd door de cpu (en de externe USB2 drive waar de foto's opstaan).
                            Dit ding vliegt in vergelijking met de tijd dat er XP op stond (en dan nog met een 7200 tpm HD).
                            Thuis lang met 8 GB gewerkt en nu 16, wat bijna altijd voor minstens de helft vrij is.
                            Neem de beweringen dat meer RAM steken het eerste is wat je moet doen om je PC te versnellen met de nodige korrel zout.
                            Last edited by palombian; 12 augustus 2019, 22:45.

                            Comment


                            • #29
                              Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Ik heb hier op vakantie LR draaien en meerdere browsersessies op een DELL Latitude laptop van 2008.
                              CPU Core 2 Duo T9300 @ 2.50GHz, Kingston SSD, Win 10 1903.
                              Van de 4GB is er 3 gebruikt.
                              Niet erg snel maar werkbaar. Ik zou 8 GB kunnen steken maar dat is in verhouding erg duur, en LR wordt vooral vertraagd door de cpu (en de externe USB2 drive waar de foto's opstaan).
                              Dit ding vliegt in vergelijking met de tijd dat er XP op stond (en dan nog met een 7200 tpm HD).
                              Thuis lang met 8 GB gewerkt en nu 16, wat bijna altijd voor minstens de helft vrij is.
                              Neem de beweringen dat meer RAM steken het eerste is wat je moet doen om je PC te versnellen met de nodige korrel zout.
                              Update:
                              Juist toch 8 Gb Ram gestoken.
                              Snelheid in openen is verminderd met 5 sec.Dus geen wereld van verschil.Van HDD naar SSD was het verschil een twintigtal 20sec.
                              Ook openen van prog was toen enorm versneld.
                              Bij gebruik van prog's die meer geheugen vreten kan meer Ram misschien wel een verschil maken.Heb ik dus nog niet uitgetest.
                              Maar het grote verschil ligt dus in het plaatsen van een SSD.
                              Kan Palombian hierin wel volgen.
                              Met die SSD erin vliegt mijn Macbook Pro mid 2012,al even snel als mijn Win 10 die een jaartje oud is.
                              Zoals hierboven al aangehaald,meer Ram steken in recentere Mac's,moeilijk.Geheugen is blijkbaar vastgesoldeerd op moederbord.
                              Nieuwe SSD waarschijnlijk gemakkelijker te installeren,en uit mijn ervaring waarschijnlijk meer zinvol.

                              Comment


                              • #30
                                Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                                Mijn ervaring in de praktijk is hetzelfde: upgraden van HD naar SSD maar véél verschil in het dagelijks gebruik.
                                Ook als ik in Windows soms eens een systeemhelstel moet doen, is dit in "a wink of an eye" tot stand gebracht....;
                                Met een gewone HD kon ik een koffie gaan halen, mét nog een koekje erbij
                                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                                Si non, on devient bonbon
                                Et les gens nous mangent !"

                                Comment

                                Working...
                                X