Ik wil enkele oude stekkers en stopcontacten in mijn woning vervangen maar stoot hier en daar op onvoorziene probleempjes. Mogelijk heeft de vorige eigenaar 'creatief' zelf de bedrading van een verbouwing gedaan. Onderstaand schema is dat waarmee een lamp kan worden aan- en uitgeschakeld in de woonkamer. Onder de schakelaar zit een stopcontact. De lamp kan niet vanuit andere schakelaars bediend worden, al stuit ik hier en daar in andere dozen op draden die nergens op zijn aangesloten en die ooit mogelijk daarvoor dienden. Ik denk echter niet dat dit het geval is.

Volgens de electricien in de lokale Brico is dit een ongebruikelijke manier om die schakelaar aan te sluiten. Hij stelde voor een enkelfasige schakelaar te gebruiken en daarop rood en zwart aan te sluiten. Blauw moet dan enkel op het stopcontact worden aangesloten, samen met rood. Dit lijkt echter niet te werken. Ik weet dat hier nogal wat kenners zitten. Iemand die een beter idee heeft (los van een electricien te bellen, hetgeen natuurlijk ook altijd kan)?

Volgens de electricien in de lokale Brico is dit een ongebruikelijke manier om die schakelaar aan te sluiten. Hij stelde voor een enkelfasige schakelaar te gebruiken en daarop rood en zwart aan te sluiten. Blauw moet dan enkel op het stopcontact worden aangesloten, samen met rood. Dit lijkt echter niet te werken. Ik weet dat hier nogal wat kenners zitten. Iemand die een beter idee heeft (los van een electricien te bellen, hetgeen natuurlijk ook altijd kan)?
Comment