Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Chemici onder ons ? - Waterstofperoxide

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Chemici onder ons ? - Waterstofperoxide

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    "Maar als het dus te lang blijft staan is het ook niks meer waard dan ?"
    Inderdaad.

Werd niet alleen vroeger,maar ook nu nog gebruikt om sterk bevuilde wonden te spoelen.
    Bij ons in de apotheek gekend als zuurstofwater.

Comment

Koop gewoon een flesje bij de apotheker,een volume dat je denkt te gebruiken.Dus geen liters.
      ...
      Meestal geen goed idee ... als de apotheker dat ziet als een "magistrale bereiding" dan betaalt ge u daar blauw aan, ik kocht ooit eens 300 ml en betaalde net geen €12 terwijl 250 ml in de Delhaize of zo minder dan 2€ kost.
      JFYI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Bij mijn grootmoeder stond het ook in het apothekerskastje. Ze noemde het "eau oxygené "
        Ja was in oude tijden "het" ontsmettingsmiddel bij uitstek samen met "jodium tinctuur" in de volksmond "tenturjot" (teinture de iode) genoemd .. van de baan geveegd door moderner spul ..

Comment

"Maar als het dus te lang blijft staan is het ook niks meer waard dan ?"
          Inderdaad.

Werd niet alleen vroeger,maar ook nu nog gebruikt om sterk bevuilde wonden te spoelen.
          Vooral vervuilde schaafwonden, dat klopt. Het voordeel was dat er veel vuil "uitschuimde" door de zuurstofontwikkeling na contact met de rauwe huid. Het pikt wel zeer erg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Ja was in oude tijden "het" ontsmettingsmiddel bij uitstek samen met "jodium tinctuur" in de volksmond "tenturjot" (teinture de iode) genoemd .. van de baan geveegd door moderner spul ..
            Ook dat is juist, ik vind het nog altijd een van de meest effectieve desinfectanten, gewoon een oplossing van I2 in alcohol. Het pikte wel heel erg. Wsl zal dat de reden geweest zijn, ze hebben nog een tijd een "bravere" doch ook zeer goede vervanger op de markt gebracht met polyvidonjodium (Bacid heette dat). Bijkomende reden zou ook kunnen zijn dat deugnieten op een heel eenvoudige manier er "touch powder" kunnen van maken. Neem dat laatste maar letterlijk : het ontploft bij aanraking met een pluim. Destijds in de eerste licentie maakten we dat ieder jaar met sinterklaas, nat is dat compleet veilig maar eenmaal droog....
            Dus : maken en nat op de vloeren in het lab gooien en wachten tot het droog was, dan er gewoon over stappen : BANG, BANG,BANG. Dat waren nog eens tijden....

Terzijde : teinturdjod was een beetje de tijd van het "roodsel" mercurochroom, dat was de tijd toen kwikverbindingen nog onschadelijk waren....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Meestal geen goed idee ... als de apotheker dat ziet als een "magistrale bereiding" dan betaalt ge u daar blauw aan, ik kocht ooit eens 300 ml en betaalde net geen €12 terwijl 250 ml in de Delhaize of zo minder dan 2€ kost.
              JFYI
              Klopt eveneens. Vroeger hadden we zoiets als drogisten, dat was een heel ander verhaal. Dat beroep is compleet van de kaart geveegd.

Comment

Drogisten zijn er bijna niet meer, maar voor zoiets als zuurstofwater kan je terecht in hun opvolgers, de supermarkt-apotheken. Een halve kilo zwavel daar gaan halen zoals vroeger bij de drogist zal wel niet lukken

Voor diegenen die willen weten wat men met hoog zuiver waterstofperoxyde gedaan heeft: lees eens hoofdstuk 5 van "Ignition" https://library.sciencemadness.org/l...s/ignition.pdf Heel het boek is boeiende lectuur trouwens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  Klopt eveneens. Vroeger hadden we zoiets als drogisten, dat was een heel ander verhaal. Dat beroep is compleet van de kaart geveegd.
                  LOL .. idd ... als "klein manneke" kochten we daar "koloratapata" LOL ... Chlorate de potase! Kaliumchloraat dus, die man kende zijn papenheimers, suiker er bij en in een stuk zilverpapier of de rails van den "boerentram" ... en knallen dat het deed. Ik was gans mijn jeugd een heel goede klant van "den drogist" LOL!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Drogisten zijn er bijna niet meer, maar voor zoiets als zuurstofwater kan je terecht in hun opvolgers, de supermarkt-apotheken. Een halve kilo zwavel daar gaan halen zoals vroeger bij de drogist zal wel niet lukken

Voor diegenen die willen weten wat men met hoog zuiver waterstofperoxyde gedaan heeft: lees eens hoofdstuk 5 van "Ignition" https://library.sciencemadness.org/l...s/ignition.pdf Heel het boek is boeiende lectuur trouwens.
                    Eind jaren 50 waren wij fervente rakettenbouwers en peroxide(n) was/waren mogelijke brandstof favorieten, gelukkig wisten we niet hoe het te gebruiken, maar van de vaste "propergols" hebben we er behoorlijk wat kilos aangemaakt en een paar keer serieus geluk gehad, ik toch ... maar goed, we wijken af

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      In Brussel is er nog ene met heel oud meubilair, waar je je jongeren niet in weer vindt, waar je eerst de voorstaander moet buiten laten eer je je binnen kan bewegen. Waar je nog een proefbuisje kan kopen, erlemeyers, kolven ...
                      Waar je nog een kilo zwavel kan slijten, ...
                      Le Lion Droguerie
                      En ze spreken er zelfs Nederlands. Zie je het niet, vraag het en ze weten het voor je te vinden ...
                      Ik ken veel kunstschilders die daar zelfs de ingrediënten halen om hun iegen verf te maken ...
                      Boenwas nodig ? Indien je alle beschikbare boenwas daar overloopt ben je een paar dagen zoet ...
                      Dus, neen Pol, ze bestaan nog, maar er zijn er helaas niet veel meer.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Een halve kilo zwavel daar gaan halen zoals vroeger bij de drogist zal wel niet lukken

Inderdaad, waarom die stomme zwavel nu aanzien wordt als "gevaarlijk" is me een raadsel. Wsl omdat het genoegzaam bekend is dat er buskruit kan worden mee gemaakt (heb er kilo's van gemaakt in mijn middelbare schooltijd...), iedere keer moest ik uitleggen waarvoor ik het nodig had. Haja, wij hebben thuis serres en die moeten uitgezwaveld worden... In orde. Toen ik overstapte naar nitroglycerine en de drie bestanddelen vroeg werden er zelfs geen vragen gesteld...
                        Overigens : bedankt voor de link, inderdaad interessante lectuur en niet te geloven wat ze allemaal hebben uitgeprobeerd als raketbrandstoffen.

Comment

Working...
                        X