Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandveiligheid zonnepanelen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Brandveiligheid zonnepanelen?

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Mooi, ik wist niet dat je deze kon uitlezen per paneel wel handig.
    Bij mij bleek het niet nodig te zijn daar ik 16 panelen van 320 watt in één vlak heb liggen en er totaal geen schaduwen zijn,
    maar had ik geweten dat je deze apart kon uitlezen zou dat wel mijn keuze zijn geweest. Maar ik weet niet of dat in 2011
    ook reeds zo was, er is mij daar in elk geval niets over gezegd geweest.
    Het is niet enkel voor schaduw van bomen of zo dat het nuttig is.
    In het algemeen zou het rendement 15% hoger moeten zijn dan zonder optimizers.
    Vorig jaar hadden we wat sneeuw op een deel van de panelen ... dan blijft de installatie nog goed renderen bij wat zon.
    Tegen nacht of rot weer zoals nu, daar helpt niet veel tegen vrees ik.

Verder is het ook redelijk veilig om aan te werken, als de omvormer af staat, dan zou de maximum spanning op de kabel 1 Volt per paneel moeten zijn, dat klopt hier ... 22 panelen en 22 Volt.
    Zo testen ze ook voor ingebruikname.
    Soit, het is een keuze die we gemaakt hebben en tot nu toe vinden we dat een correcte.
    Ieders situatie is natuurlijk anders.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Het is niet enkel voor schaduw van bomen of zo dat het nuttig is.
      In het algemeen zou het rendement 15% hoger moeten zijn dan zonder optimizers.
      Vorig jaar hadden we wat sneeuw op een deel van de panelen ... dan blijft de installatie nog goed renderen bij wat zon.
      Tegen nacht of rot weer zoals nu, daar helpt niet veel tegen vrees ik.

Verder is het ook redelijk veilig om aan te werken, als de omvormer af staat, dan zou de maximum spanning op de kabel 1 Volt per paneel moeten zijn, dat klopt hier ... 22 panelen en 22 Volt.
      Zo testen ze ook voor ingebruikname.
      Soit, het is een keuze die we gemaakt hebben en tot nu toe vinden we dat een correcte.
      Ieders situatie is natuurlijk anders.
      Ik twijfel er sterk aan dat ik in mijn geval het rendement nog 15% hoger zou kunnen krijgen Freddy
      mijn totaal piek vermogen is 5120 watt en mijn gemiddelde jaarlijkse opbrengst sinds 2011 ligt op
      om en rond de 5.285 Kwh (37 Mwh op krak 7 jaar) tussen eind november 2011 en eind november 2018.

Comment

Ik twijfel er sterk aan dat ik in mijn geval het rendement nog 15% hoger zou kunnen krijgen Freddy
        mijn totaal piek vermogen is 5120 watt en mijn gemiddelde jaarlijkse opbrengst sinds 2011 ligt op
        om en rond de 5.285 Kwh (37 Mwh op krak 7 jaar) tussen eind november 2011 en eind november 2018.
        Hier 8,58 MWh in 2018 met 7194 Wp.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Hier 8,58 MWh in 2018 met 7194 Wp.
          In 2018 had ik ook 5.600 Kwh hoor Freddy, komt dus bijna op hetzelfde neer,
          maar wat mij wel aanspreekt is dat monitoren per paneel, of was het maar uit liefhebberij.
          Last edited by Guest42; 15 maart 2019, 19:22.

Comment

In 2018 had ik ook 5.600 Kwh hoor Freddy, komt dus bijna op hetzelfde neer,
            maar wat mij wel aanspreekt is dat monitoren per paneel, of was het maar uit liefhebberij.
            Het scheelt hem een 10% als ik me niet vergis, maar voornaamste is dat het voldoet aan de verwachtingen en men als klant tevreden is. [emoji6]
            Iets nieuw zal er altijd komen ... maar men kan maar kopen wat reeds bestaat en binnen aanvaardbaar budget.
            Een Tesla dak kon ook, maar is wel een paar jaar wachten na bestelling. [emoji17]

Is dat monitoren een must?
            Wat mij betreft toch een mooie toegevoegde waarde en men heeft meteen controle over de werking van elk onderdeel.
            Ja, het is iets duurder ... maar ik heb graag een overzicht en controle.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Er ontstaan steeds vaker branden door zonnepanelen.
              Het zijn dan ook meestal de panelen die in de fik gaan en minder de omvormers.

Brand- en elektrotechniekexperts maken zich grote zorgen over de sterke toename van het aantal branden met zonnepanelen. Ze slaan alarm over de slechte kwaliteit van de installatie van de panelen.
              Last edited by Binnenuit; 25 maart 2019, 10:17.

Comment

Hier ook per paneel een optimizer. Heeft dan als voordeel dat je de panelen afzonderlijk kan opvolgen. De plaatsers, verkopers spreken in die optiek van parallell-schakeling. In het andere geval serie-schakeling. Toen ik hen vroeg dat even uit te tekenen .... geen antwoord.
                Maar het kunnen opvolgen kan altijd goed zijn om defectueuze of slechtwerkende panelen te vinden. Nu, men moet dan ook wel durven zeggen dat we geen panelen gelegd hebben opdat continue moeten gevolgd worden omdat die veelvuldig stuk gaan.
                Het is wel zo dat er meer opbrengst is, zeker indien er gevaar van schaduwvlakken is. De schoorsteen is 4 steenlagen hoog en 60 cm breedt. Ik stond versteld wanneer ik de schaduw volgde over een gehele dag ... 5 panelen kwamen onder invloed.
                Men heeft me verteld dat indien je zonder optimzers werkt, je bij schaduw die keten verliest ....
                Nergens heb ik een systeem gevonden die een mixed is. Ofwel alle panelen optimizen, ofwel geen enkele ...
                Maar on topic.
                Er zijn meer branden met zonnepanelen ? Lijkt me evident, er liggen er ook meer en meer. Vraag is dan echter wat of wie is de oorzaak ?
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  Wel goed de teksten lezen. Niet de zonnepanelen zijn het gevaar, wel de sjacheraars die de installaties niet-conform doen.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Wel goed de teksten lezen. Niet de zonnepanelen zijn het gevaar, wel de sjacheraars die de installaties niet-conform doen.
                    Ik geef je zeker geen ongelijk, maar ik moet hier een kanttekening bij plaatsen.
                    Toen ik in de markt ging om zonnepanelen te laten plaatsen, heb ik de kans gekregen verschillende panelen en hun afwerking onder ogen te nemen.
                    Bij (goedkopere) Chinese fabrikanten waren de contacten dermate slecht geïsoleerd en/of heel fragiel samengesteld dat het gewoon kwestie van tijd was totdat slijtage (door weersomstandigheden) de boel heel kwetsbaar zou maken.
                    Bij de betere panelen (lees duurdere) zag men duidelijk hoe degelijk de aansluitpunten waren geassembleerd en geïsoleerd. De kans op 'incidenten' leek mij daardoor beduidend kleiner.
                    Het verschil in prijs zit hem dus altijd ergens.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                      Ik geef je zeker geen ongelijk, maar ik moet hier een kanttekening bij plaatsen.
                      Toen ik in de markt ging om zonnepanelen te laten plaatsen, heb ik de kans gekregen verschillende panelen en hun afwerking onder ogen te nemen.
                      Bij (goedkopere) Chinese fabrikanten waren de contacten dermate slecht geïsoleerd en/of heel fragiel samengesteld dat het gewoon kwestie van tijd was totdat slijtage (door weersomstandigheden) de boel heel kwetsbaar zou maken.
                      Bij de betere panelen (lees duurdere) zag men duidelijk hoe degelijk de aansluitpunten waren geassembleerd en geïsoleerd. De kans op 'incidenten' leek mij daardoor beduidend kleiner.
                      Het verschil in prijs zit hem dus altijd ergens.
                      Ik heb ook die kans gehad.
                      In 2010 bekeek ik zowel chinese als japanse panelen.
                      Gewoon als je ze vastnam en eens goed bekeer zagen die Japanse (Mitsubishi electric) er een heel pak beter uit. Dat ging van de constructie, electrische verbindingen, kabel doorvoor etc.
                      Kan geloven dat de chinese 20 jaar mee gaan, maar in elk geval zullen die Japanse panelen het langer uit houden. De meerprijs was redelijk, dus daar ook voor gekozen.

Comment

Meer dan 11 miljoen zonnepanelen in Nederland, 21 branden in 2018 met zonnepanelen waarvan de oorzaak in de meeste gevallen (nog) niet te vinden is. Het zou niet mogen gebeuren maar toch ook geen paniek veroorzaken en een beetje in perspectief bekijken.
                        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          De zonnepanelen ook die in de fik vliegen worden vaak aangelegd onder verantwoording van de woningbouwcoöperaties of bouwaannemers bij koopwoningen waarvan je van mag verwachten dat ze dat uitbesteden aan vakmensen: daar heb je als huurder/koper geen invloed op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Meer dan 11 miljoen zonnepanelen in Nederland, 21 branden in 2018 met zonnepanelen waarvan de oorzaak in de meeste gevallen (nog) niet te vinden is. Het zou niet mogen gebeuren maar toch ook geen paniek veroorzaken en een beetje in perspectief bekijken.
                            Er zijn geen 11 miljoen woningen voorzien van zonnepanelen, nog geen fractie daarvan. In onze wijk is nog geen 0,5 % van de panden voorzien van zonnepanelen. Dit staat er in het artikel: 'Het werkelijk aantal branden met zonnepanelen ligt waarschijnlijk nog stukken hoger dan de 21 in 2018, zoals je hierboven ziet. Deze cijfers worden namelijk niet goed bijgehouden, zo erkent ook een woordvoerder Brandweer Nederland. "Je ziet de toename van de branden, je ziet de risico’s in de woonomgeving toenemen", zegt Nils Rosmuller, lector aan het Instituut Fysieke Veiligheid' (IFV).

Comment

Er zijn geen 11 miljoen woningen voorzien van zonnepanelen, nog geen fractie daarvan. In onze wijk is nog geen 0,5 % van de panden voorzien van zonnepanelen.
                              11 miljoen zonnepanelen zijn dan ook geen 11 miljoen woningen voorzien van zonnepanelen, stel per woning
                              gemiddeld 11 kom je nog aan 1 miljoen en dan moet je er nog de grootproducenten af trekken.

Comment

Brandveiligheid zonnepanelen?

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Meer dan 11 miljoen zonnepanelen in Nederland, 21 branden in 2018 met zonnepanelen waarvan de oorzaak in de meeste gevallen (nog) niet te vinden is.
                                In de meeste gevallen liggen de panelen op pannen of leien ... mocht een paneel op zich in brand vliegen, dan is de kans dat ook de woning getroffen wordt eerder zeer klein mits er niet rechtstreeks brandbare materialen mee in contact komen.
                                Het omgekeerde is iets anders natuurlijk en daar is de vrees van de brandweer eerder voor de hoge spanning, vooral overdag bij panelen zonder optimizers.
                                Een plat dak is weer iets anders natuurlijk.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X