Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Digitale meter komt er toch

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    ja waarschijnlijk wel Jan, doch vergeet niet dat een warmtepomp continu stroom gebruikt, ook als alles af staat
    Toen wij onze accumulatiekachels in de zomerperiode uitzetten dan werd er ook totaal niks meer verbruikt
    Dus daarmee dat ik schreef dat tijd het zal uitwijzen hoeveel dat scheelt

    grts
    Sieg
    Leg dat eens even uit hoe het komt dat een warmtepomp altijd stroom verbruikt ?

    Comment


    • Re: Digitale meter komt er toch

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      euh wat Nete ?

      grts
      Sieg
      Het betrof inderdaad #329, wat ook de vraag is van palombian.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • Re: Digitale meter komt er toch

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Leg dat eens even uit hoe het komt dat een warmtepomp altijd stroom verbruikt ?
        Alles wat elektronica bevat en op het net aangesloten blijft, verbruikt iets.
        Misschien niet veel, maar toch iets.
        Tenzij men de spanning ervan volledig uitschakelt natuurlijk. [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Digitale meter komt er toch

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Alles wat elektronica bevat en op het net aangesloten blijft, verbruikt iets.
          Misschien niet veel, maar toch iets.
          Tenzij men de spanning ervan volledig uitschakelt natuurlijk. [emoji6]
          Klopt, dan gaat het inderdaad over wat Sieg bedoelde met de term "alles af"... is dit al dan niet van het net afgesloten ?
          Ik begrijp dus wel Nete zijn reactie.

          Comment


          • Digitale meter komt er toch

            Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
            Klopt, dan gaat het inderdaad over wat Sieg bedoelde met de term "alles af"... is dit al dan niet van het net afgesloten ?
            Ik begrijp dus wel Nete zijn reactie.
            Er zijn toestellen die men met een schakelaar volledig uit zet en die helemaal niets meer verbruiken … dan is er eigenlijk geen verbruiker meer verbonden met het net.
            De meeste moderne toestellen zijn echter voorzien van een soft-schakelaar, een minimum aan verbruik blijft dan.
            Hoe het mat de accumulatoren effectief was kan ik zo niet zeggen, maar indien effectief een hardwarematige schakelaar dan kan dat zeker zijn dat die zoals aangekaart werd helemaal niets verbruikten, maar dat kan enkel Sieg zelf bevestigen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Digitale meter komt er toch

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Er zijn toestellen die men met een schakelaar volledig uit zet en die helemaal niets meer verbruiken … dan is er eigenlijk geen verbruiker meer verbonden met het net.
              De meeste moderne toestellen zijn echter voorzien van een soft-schakelaar, een minimum aan verbruik blijft dan.
              Hoe het mat de accumulatoren effectief was kan ik zo niet zeggen, maar indien effectief een hardwarematige schakelaar dan kan dat zeker zijn dat die zoals aangekaart werd helemaal niets verbruikten, maar dat kan enkel Sieg zelf bevestigen.
              Klopt, enkel Sieg kan dit bevestigen/ontkennen.
              Maar als het enkel over een soort stand-by verbruik (zoals bij vele toestellen) gaat, dan is dit waarschijnlijk quasi te verwaarlozen op jaarbasis.

              Comment


              • Re: Digitale meter komt er toch

                Meeste verwarmingssystemen met watercirculatie gaan nooit helemaal uit. Al is het maar om de pomp af en toe even te doen draaien zodat die niet vast komt te zitten. Als je de warmtepomp ook voor sanitair water gebruik gaat die uiteraard nooit helemaal uit. Daar waar je de accumulatie wel volledig kon uitzetten in de zomer.

                Comment


                • Re: Digitale meter komt er toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Meeste verwarmingssystemen met watercirculatie gaan nooit helemaal uit. Al is het maar om de pomp af en toe even te doen draaien zodat die niet vast komt te zitten. Als je de warmtepomp ook voor sanitair water gebruik gaat die uiteraard nooit helemaal uit. Daar waar je de accumulatie wel volledig kon uitzetten in de zomer.
                  Maar die accumulatie laadde elke nacht wel op zonder te weten hoeveel warmte de volgende dag nodig zou zijn.
                  Ik herinner me dat Sieg vorig jaar nog 25° binnentemperatuur gewoon was, het was toch al verstookt dus hij kon er maar beter van profiteren .

                  Terwijl de huidige systemen vooraf weten hoeveel warmte er nodig zal zijn.

                  Een efficiente regeling is essentieel om energie te besparen.

                  Comment


                  • Re: Digitale meter komt er toch

                    Even verduidelijken wat ik geschreven heb want er zijn velen die zich daar vragen bij stellen.

                    Toen wij accumulatiekachels hadden dan werden die tijdens de zomerperiode compleet uitgeschakeld, dus totaal geen verbruik meer
                    Al was dat maar voor enkele maanden (4-tal) dat alles letterlijk compleet af stond, dus 0 verbruik op nachttarief (behalve de boiler)

                    De lucht-lucht warmtepomp daarentegen blijft altijd op stand-by staan, ook al werkt deze niet, er is altijd communicatie met de binnenunits
                    Dus gaat dat het verschil maken, dat weet ik (nog) niet, doch ik ben nu begonnen met een meting te doen hoeveel watt dit ongeveer per dag verbruikt, eerste metingen geven rond de 0.3KWh per dag in stand-by modus.
                    Dat is dus voor één multi-split buitenunit en de 4 binnenunits.
                    Uiteraard is dat niet veel maar het is toch sluimerverbruik dat ik daarvoor niet had.
                    Uiteraard kan ik de multi-split ook totaal uitschakelen van het net, doch als je 'm dan wil gebruiken moet 'm eerst enkele uren aan staan.

                    Komt uiteraard ook nog de luxe bij van de mogelijkheid om te koelen, wat ik daarvoor ook niet had, al ligt dat gebruik wel aan mezelf uiteraard.
                    Doch proberen we dat koelen echt tot een minimum te herleiden en enkel bij erge hitte te gebruiken.

                    Dus ja, zoals ik zei, volgend jaar deze tijd kan ik jullie meer vertellen hoeveel het effectief scheelt

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Digitale meter komt er toch

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Als je de warmtepomp ook voor sanitair water gebruik gaat die uiteraard nooit helemaal uit. Daar waar je de accumulatie wel volledig kon uitzetten in de zomer.
                      Klopt, maar dan is er wel iets anders dat aan gaat om uw water te verwarmen … tenzij je uiteraard enkel koud water gebruikt. [emoji6]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Digitale meter komt er toch

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Even verduidelijken wat ik geschreven heb want er zijn velen die zich daar vragen bij stellen.

                        Toen wij accumulatiekachels hadden dan werden die tijdens de zomerperiode compleet uitgeschakeld, dus totaal geen verbruik meer
                        Al was dat maar voor enkele maanden (4-tal) dat alles letterlijk compleet af stond, dus 0 verbruik op nachttarief (behalve de boiler)

                        De lucht-lucht warmtepomp daarentegen blijft altijd op stand-by staan, ook al werkt deze niet, er is altijd communicatie met de binnenunits
                        Dus gaat dat het verschil maken, dat weet ik (nog) niet, doch ik ben nu begonnen met een meting te doen hoeveel watt dit ongeveer per dag verbruikt, eerste metingen geven rond de 0.3KWh per dag in stand-by modus.
                        Dat is dus voor één multi-split buitenunit en de 4 binnenunits.
                        Uiteraard is dat niet veel maar het is toch sluimerverbruik dat ik daarvoor niet had.
                        Uiteraard kan ik de multi-split ook totaal uitschakelen van het net, doch als je 'm dan wil gebruiken moet 'm eerst enkele uren aan staan.

                        Komt uiteraard ook nog de luxe bij van de mogelijkheid om te koelen, wat ik daarvoor ook niet had, al ligt dat gebruik wel aan mezelf uiteraard.
                        Doch proberen we dat koelen echt tot een minimum te herleiden en enkel bij erge hitte te gebruiken.

                        Dus ja, zoals ik zei, volgend jaar deze tijd kan ik jullie meer vertellen hoeveel het effectief scheelt

                        grts
                        Sieg
                        Staat de warmtepomp volledig op je dagtarief teller, dwz had je accumulatie een exclusief nachttarief dat helemaal niet profiteerde van de terugdraaiende teller, of is het nu één meter met 2 tarieven ?

                        Comment


                        • Re: Digitale meter komt er toch

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Staat de warmtepomp volledig op je dagtarief teller, dwz had je accumulatie een exclusief nachttarief dat helemaal niet profiteerde van de terugdraaiende teller, of is het nu één meter met 2 tarieven ?
                          De accumulatoren stonden op exclusief nacht samen met de E boiler
                          Ik heb dus een dubbele meter en een exclusief nacht meter.

                          De warmtepomp staat nu uiteraard op dagtarief/nachttarief (weekend en avond), de E boiler staat nog steeds op exclusief nachttarief
                          Uiteraard zal ik nu nog meer profiteren van de terugdraaiende teller, 'tis te zeggen als het een zonnige zomer, najaar en winter wordt.
                          Al moet ik er wel bij zeggen dat we voorheen ook al bijna quitte speelden met ons dagtarief en terugdraaiende teller
                          Dus dat dagtarief zal nu nog een héél pak stijgen, maar mijn exclusief nacht zal zo goed als wegvallen (uitzondering de boiler)

                          In mijn geval moet ik dus hopen op het hetgeen er geadverteerd wordt, dus dat een accumulatiekachel 1op1 verbruikt en een warmtepomp 1op3, we zullen zien ...

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Digitale meter komt er toch

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Terwijl de huidige systemen vooraf weten hoeveel warmte er nodig zal zijn.

                            Een efficiente regeling is essentieel om energie te besparen.
                            Mijn ervaring met zo'n systeem is dat dit toch meer marketing praat is dan realiteit. Die van mij zou ook zogezegd "voorspellend" werken zodat hij weet hoeveel op voorhand hij de ketel moet aanzetten om het 's morgens op temperatuur te hebben. Dat is echt niet meer dan een timer van "zoveel op voorhand". Je kan er je klok op gelijk zetten.

                            Wat je met die systemen hebt is dat je misschien meer kan besparen maar dat niet doet omdat hetzelfde systeem je meer comfort geeft. Ik verbruik evenveel, zelfs meer. Maar ja, ik heb veel meer comfort. Je gebruikt je mogelijke winst om meer comfort te halen.

                            Ik zie hetzelfde rondom mij met LED verlichting. Ja, het verbruikt minder. Maar iedereen heeft gewoon meer verlichting (langer) branden. De redenering is "het verbruikt toch niks/minder". Dus je hebt meer comfort voor hetzelfde verbruik.

                            Op zich is dat ook een winst natuurlijk. Maar niet in energieverbruik ten opzichte van je vorige verbruik.

                            Comment


                            • Re: Digitale meter komt er toch

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Mijn ervaring met zo'n systeem is dat dit toch meer marketing praat is dan realiteit. Die van mij zou ook zogezegd "voorspellend" werken zodat hij weet hoeveel op voorhand hij de ketel moet aanzetten om het 's morgens op temperatuur te hebben. Dat is echt niet meer dan een timer van "zoveel op voorhand". Je kan er je klok op gelijk zetten.

                              Wat je met die systemen hebt is dat je misschien meer kan besparen maar dat niet doet omdat hetzelfde systeem je meer comfort geeft. Ik verbruik evenveel, zelfs meer. Maar ja, ik heb veel meer comfort. Je gebruikt je mogelijke winst om meer comfort te halen.

                              Ik zie hetzelfde rondom mij met LED verlichting. Ja, het verbruikt minder. Maar iedereen heeft gewoon meer verlichting (langer) branden. De redenering is "het verbruikt toch niks/minder". Dus je hebt meer comfort voor hetzelfde verbruik.

                              Op zich is dat ook een winst natuurlijk. Maar niet in energieverbruik ten opzichte van je vorige verbruik.
                              Wat jij hebt is een zgn zelflerende thermostaat, de bedoeling is inderdaad dat je het op tijd warm genoeg hebt. Dat is de eerste feature die ik bij de mijne (heel lang geleden) heb afgezet.

                              Ik hou het bij een regeling gebaseerd op een combinatie van de buitentemperatuur en de binnentemperatuur.
                              Die buitenvoeler is hier tevoren al eens afgeschoten maar m.i. is het een essentiele stap om te beletten dat de ketel te warm stookt (wat niet alleen het verbruik maar ook het rendement negatief beînvloedt - ook bij een warmtepomp trouwens).
                              Het vraagt wel wat uitproberen alvorens je het juist ingesteld hebt.

                              Momenteel zijn er ook internetthermostaten die op basis van het weerbericht werken en die bv ook thermostaatkranen draadloos kunnen aansturen.
                              Aan de huidige (en in de toekomst nog te verwachten) gasprijzen toch wel te overwegen.

                              Comment


                              • Re: Digitale meter komt er toch

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Momenteel zijn er ook internetthermostaten die op basis van het weerbericht werken en die bv ook thermostaatkranen draadloos kunnen aansturen.
                                Hmm, dat gaat toch niemand gebruiken mag ik hopen, als een thermostaat afgaat op het voorspelde weerbericht dan gaan er veel in de kou zitten of het veel te warm hebben
                                Deze week ook nog op het weerbericht, het gaat zeker niet onweren maar kans op een enkel buitje ...
                                Bij ons, heel fel onweer enkele uren aan een stuk en heel de namiddag hele felle regenbuien, zelfs overstromingen in de buurt, tjah ...
                                En de verwachte temperatuur kunnen ze al helemaal niet voorspellen, het is altijd bij benadering.

                                Dan toch beter afgaan op buiten en binnen temperatuur denk ik

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X