Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Digitale meter komt er toch

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Hier hetzelfde, ook een driefase 400 volt 32 Amp, en niet te vergeten dat wij in de tijd flink betaald hebben voor die aansluiting.
    Wat ze dan “ tussenkomst voor verzwaring van het net” noemden, ik meen dat wij daar dan meer dan 20.000 bef. voor hebben betaald.
    Klopt inderdaad, maar daar veegt Godfather VREG vierkant zijn voeten aan hé, desnoods gaan ze naar de raad van State.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • Re: Digitale meter komt er toch

      Uiteindelijk komt het er op neer dat zowat iedereen ontevreden is over de VREG (behalve de energieproducenten/leveranciers) maar niemand actie onderneemt. Je kan VREG of haar vertegenwoordigers ook nergens ter verantwoording roepen, vechten tegen de bierkaai dus.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Re: Digitale meter komt er toch

        Vlaanderen hinkt achterop voor wat groene energie betreft.
        Vind de uitspraak van de vorige minister van Omgeving en Milieu wel toppunt:

        https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02...ij-vlaanderen/

        En VREG maar laten verder boeren om om de zin in aankoop zonnepanelen nog te verminderen, neen, de investeerder te straffen.
        Misschien is het opportuun dat de huidige minister van Omgeving en Energie even kijkt naar de realiteit en VREG een halt toe roept en zo de kleine man beschermt ipv te pluimen
        Begrijpe wie kan.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • Re: Digitale meter komt er toch

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Hier hetzelfde, ook een driefase 400 volt 32 Amp, en niet te vergeten dat wij in de tijd flink betaald hebben voor die aansluiting.
          Wat ze dan “ tussenkomst voor verzwaring van het net” noemden, ik meen dat wij daar dan meer dan 20.000 bef. voor hebben betaald.
          gewist
          Last edited by opapol; 5 februari 2020, 19:22.

          Comment


          • Re: Digitale meter komt er toch

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Hier van hetzelfde. Oorspronkelijk had ik 3f 400V 15A wat echt wel krap was.
            De technieker van dienst was zo vriendelijk om te verhogen naar 32A, stelde niks voor, gewoon een paar latten verleggen. Hij heeft er niet voor gerekend.
            Dat zou die man dan zuur hebben kunnen opbreken: voor elke verzwaring werd in mijn tijd altijd een keuringsverslag van de binneninstallatie gevraagd.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • Re: Digitale meter komt er toch

              Ik ben een paar weken geleden bij een vriend geweest die na woningbrand zo een slimme meter heeft hangen.
              Eens gekeken wat je daar nu allemaal kan in aflezen, en ja het gegeven reactief vermogen (cos phi) zit er ook tussen, dat in tegenstelling tot de ferrarismeter.
              De blindstroom van goedkope led lampen en alles met een wat minder goede arbeidsfactor zal ons dus worden aangerekend
              anders zou het er niet in zitten, maar zit dat voor de gewone burger niet reeds in de gemiddelde prijs inbegrepen?

              Comment


              • Re: Digitale meter komt er toch

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Ik ben een paar weken geleden bij een vriend geweest die na woningbrand zo een slimme meter heeft hangen.
                Eens gekeken wat je daar nu allemaal kan in aflezen, en ja het gegeven reactief vermogen (cos phi) zit er ook tussen, dat in tegenstelling tot de ferrarismeter.
                De blindstroom van goedkope led lampen en alles met een wat minder goede arbeidsfactor zal ons dus worden aangerekend
                anders zou het er niet in zitten, maar zit dat voor de gewone burger niet reeds in de gemiddelde prijs inbegrepen?
                Om over de cos phi van de meter zelf te zwijgen...

                Maar ja, zolang als "de verbruiker" er niet uitziet als een blote kassei, zullen ze hem op alle mogelijke manieren blijven stropen.
                Last edited by nete; 6 februari 2020, 15:01.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • Re: Digitale meter komt er toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ik ben een paar weken geleden bij een vriend geweest die na woningbrand zo een slimme meter heeft hangen.
                  Eens gekeken wat je daar nu allemaal kan in aflezen, en ja het gegeven reactief vermogen (cos phi) zit er ook tussen, dat in tegenstelling tot de ferrarismeter.
                  De blindstroom van goedkope led lampen en alles met een wat minder goede arbeidsfactor zal ons dus worden aangerekend
                  anders zou het er niet in zitten, maar zit dat voor de gewone burger niet reeds in de gemiddelde prijs inbegrepen?
                  Die begrijp ik niet goed. De LED-lampen zouden dus energie verbruiken zonder dat deze door de ouderwetse meter wordt geregistreerd? Hoe kan dat en wat met andere toestellen en aandrijvingen?
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Re: Digitale meter komt er toch

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Die begrijp ik niet goed. De LED-lampen zouden dus energie verbruiken zonder dat deze door de ouderwetse meter wordt geregistreerd? Hoe kan dat en wat met andere toestellen en aandrijvingen?
                    Ik zal het simpel houden zonder veel wiskundige berekeningen of een cursus elektriciteit Hombre. KLIK
                    Last edited by Guest42; 8 februari 2020, 09:55.

                    Comment


                    • Re: Digitale meter komt er toch

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Ik zal het simpel houden zonder veel wiskundige berekeningen of een cursus elektriciteit Hombre. KLIK
                      Ik had van jou toch eerder een technische discussie verwacht dan nog meer demagogie .

                      Comment


                      • Re: Digitale meter komt er toch

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Ik had van jou toch eerder een technische discussie verwacht dan nog meer demagogie .
                        Exact mijn gedacht Maar ik zal weer een domme vraag gesteld hebben vrees ik.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Re: Digitale meter komt er toch

                          Zelf heb ik indertijd een conrad stroommeter aangeschaft waarmee o.a. die rendementsfactor uitgelezen kan worden (ik wilde vooral mijn zwaarste stroomverbruiker - en dat zijn mijn vele pc's uitmeten om van die rekening af te knijpen). Daar val je van achterover van welke verschillen er op voedingen van laptops ziten - een Pro-voeding - rond de 85à90% - consumer laptopvoeding - amper boven de 50%. Wie dan een voeding van 700W steekt in een machine die er maar 50 à 100W uithaalt - die gooit veel rendement weg. In het lagere bereik (zie maar gerust op websites zoals hardware info) presteren die dingen ondermaats. Je moet dus juister dimensioneren!

                          Wat doen electronische dimmers? Juist spelen met de golf - heeft dat impact op het rendement? (uitdaging: zoek het op).

                          Wat de link van demeyereg betreft en zijn reactie - het heeft geen zin dat we alles moeten uitleggen (ikzelf ben eerder economisch geschoold, maar interesseer me wel voor dat soort zaken) - die link vat het hele verhaal mooi samen. En verder moet je inderdaad zo'n cursus electriciteit gaan doornemen om te begrijpen wat faseverschuivingen en redementen zijn. Ik begrijp dat hij geen zin heeft om ellenlange uitleg uit te tikken over iets waarvoor de vraagsteller zelf enige inspanning dient te leveren.

                          Voedingen van desktops - en zo heb ik er drie - zitten we op aardige cijfers bij de betere voedingen, slechte cijfers voor de low-end-goedkope voedingen.
                          We weten zowel uit Nederland als Duitsland dat de slimme energiemeter rekening kan houden met de rendementsfactor - en voor een gewoon huisgezin helpt het niet om een condensatorbatterij te plaatsen (bij ons op 't werk waar we onze eigen hoogspanningscabines en hoogspanningsnetwerken hebben - doen we dat uiteraard wel) - daarmee kan je dat rendement gaan verhogen.

                          Door die rendementsverliezen moet men meer energie op 't net zetten en de oude meter kon dat niet opmeten (maar 't zit wel bij in de rekening). Hoe meer van die meters gaan komen - hoe meer het "daadwerkelijk" verbruik zal doorgerekend worden en dan is het maar te hopen dat de prijs daalt van de KWh omdat je eenvoudigweg minder verliesstroom moet aangerekend krijgen. Helaas is't zo dat bepaalde heffingen veel duurder zijn dan de stroom - dus op 't einde van de rit is u met die nieuwe meter "geschoren". Met de oude betaalde u indirect ook mee voor die verliezen. Dus op langere termijn zal dat wat minderen, maar 't gaat pijn doen.

                          Dus ik heb het plan opgevat om die plaatsing van die meter te frustreren - tot het niet meer vermeden kan worden - dat zal dan binnen dit en een tien tot twintig jaar zijn.

                          U moet zich tegelijkertijd om andere details ernstig zorgen maken - nu ga ik even denken als een crimineel):

                          Hoe interessant is het dat als je kan inbreken op zo'n systeem - om de stats uit te lezen. Dan krijg je als beroepsinbreker toch een goudmijn aan informatie. Want je weet wanneer men niet thuis is - en je weet dus wanneer je als inbreker kan toeslaan.
                          Als we dan kijken naar nederland - naar wat bij de NS gebeurt is met de vervoersbewijzen (de roemruchte OV-kaart) daar werden de gegevens weliswaar slecht geanonimiseerd doorverkocht aan een private partij. Wie garandeert ons - dat ons gedrag ook niet ten gelde gemaakt gaat worden (de banken hebben trouwens ook zo'n plannen met hun apps - NIET GEBRUIKEN dus voor aankopen en andere - volg het advies daar van Prof. Bart Preneel - KU Leuven Esat - Cosic labo - die man is met hardwarematige beveiliging bezig en die weigert dat net zoals deze dino om dezelfde redenen)? De banken halen geen redement meer uit uw financiële verichtingen - dus gaat men uw gedrag gaan verkopen. En we zitten met politici die ons SLECHT verdedigen! Ze slapen gewoon verder. Reken ook niet meer op de privacycommissie nu mr. De Beuckelaer weg is - die nieuwe is ad-interim - en zit in de zak van de staatssecretaris (geen haar beter dan z'n voorganger De Croo(k) - met wie ik al een aantal gevechten heb gehad via parlementaire vragen).

                          U kan dus die meter uitlezen - maar als u dat kan - kan een hacker dat misschien ook. Bescherm dus zorgvuldig uw nummers en wachtwoorden. Als dat via het web kan - wordt het nog erger... Ja fijn toch die dienstverleing!
                          Besef ook dat 2FA als bescherming (zeker met SMS - dat is geen bescherming meer, door het te zwakke protocol, en de opvolger door o.a. Google uitgevonden - is geen barst beter) - tegenwoordig ook al gebypassed kan worden. Biometrie is te gek om los te lopen - iets wat zichtbaar is, gebruik je niet als wachtwoord. En nu dat op het paspoort staat, is 't al helemaal om zeep (onnodig te zeggen dat ik die activisten die dat er af willen - financieel steun)!

                          We wijken af - die meter zit op het internet met een inbouwde communicatiemodem - of dat nu via LoraWan of 4G/5G loopt - zo'n ding kan verstoord geraken - en dan wordt het interessant...

                          Kunnen wij niet gewoon een gerasterde kooi rond die meter zetten? Wij zijn dom en hebben nog nooit gehoord van een zekere mr. Faraday - zorg dat de mazen klein genoeg zijn! En we hebben last van muizen dus willen we onze electriciteitskast beschermen. We wisten echt niet dat dit niet mocht... - toegang via mijn gefinancierde netwerkverbinding krijgen ze niet - en aansluiten op de kabel gaat niet (die is afgesloten - en bewust - ik boycot alles wat in VS-handen is tot Trump weg is, voor zover dat kan uiteraard).

                          Conclusie: u zal moeten meten op dat soort zaken. En investeren in degelijk materiaal. Meten is weten.

                          Comment


                          • Re: Digitale meter komt er toch

                            Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                            *snipped*
                            Wat de link van demeyereg betreft en zijn reactie - het heeft geen zin dat we alles moeten uitleggen (ikzelf ben eerder economisch geschoold, maar interesseer me wel voor dat soort zaken) - die link vat het hele verhaal mooi samen. En verder moet je inderdaad zo'n cursus electriciteit gaan doornemen om te begrijpen wat faseverschuivingen en redementen zijn. Ik begrijp dat hij geen zin heeft om ellenlange uitleg uit te tikken over iets waarvoor de vraagsteller zelf enige inspanning dient te leveren.
                            In de hogervermelde link staat juist niks over de elektrische principes waarover mijn vraag gaat. Alles kan je inderdaad opzoeken, als dat niet meer op een forum kan heeft dat forum ook geen nut meer.
                            Dat elektrische toestellen een bepaald rendement hebben begrijp ik maar al te goed. Ik begrijp alleen niet goed dat ik méér zou verbruiken dan een normale ferrarismeter kan aangeven en waarom een "slimme" meter dit wel kan meten. Ik zou denken, 1 kWh is 1 kWh, niet?
                            Mutley69 wenst dan wel niet in te gaan op mijn vraag (en me als luiaard voorstellen) maar heeft dan wel een A4-tje tekst nodig om zijn frustraties te luchten. Bedankt alvast!
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Digitale meter komt er toch

                              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                              Door die rendementsverliezen moet men meer energie op 't net zetten en de oude meter kon dat niet opmeten (maar 't zit wel bij in de rekening). Hoe meer van die meters gaan komen - hoe meer het "daadwerkelijk" verbruik zal doorgerekend worden en dan is het maar te hopen dat de prijs daalt van de KWh omdat je eenvoudigweg minder verliesstroom moet aangerekend krijgen. Helaas is't zo dat bepaalde heffingen veel duurder zijn dan de stroom - dus op 't einde van de rit is u met die nieuwe meter "geschoren". Met de oude betaalde u indirect ook mee voor die verliezen. Dus op langere termijn zal dat wat minderen, maar 't gaat pijn doen.
                              Jij moet bij de VREG gaan werken. [emoji6]
                              Maar je zal wel je visie moeten herzien want hun bedoeling is eerder te laten betalen volgens een capaciteitstarief ... om te kunnen doortellen voor hetgeen de mensen niet verbruiken, om de zakken te blijven vullen ook al doet iedereen het nodige om zuinig te zijn.
                              Door alle zuinigere toestellen en verlichting is het grote verbruik weggevallen, maar de inkomsten moeten gelijk blijven.
                              Hoe verder men gaat, hoe groter het aandeel van extra kosten zal doorwegen tegenover de energieprijs.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Digitale meter komt er toch

                                Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                                We wijken af - die meter zit op het internet met een inbouwde communicatiemodem - of dat nu via LoraWan of 4G/5G loopt - zo'n ding kan verstoord geraken - en dan wordt het interessant....
                                Geen idee hoe die info bij de netbeheerder wordt uitgelezen mutley, ik dacht over het net??? Die mens in kwestie heeft er ook een slimme gasmeter naast hangen, maar deze is op geen enkele bedrade manier verbonden met de elektrische teller of eender wat, er moet dus ook een batterij in steken met een behoorlijke levensduur, en of deze misschien via RF of een soort BT in verbinding staat met de elektrische teller? Geen idee.
                                Last edited by Guest42; 9 februari 2020, 14:45.

                                Comment

                                Working...
                                X