Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het klimaat.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het klimaat.

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

    Trouwens, ooit is die olie toch op, en dan moeten we wel iets anders vinden.
    Kleine doch belangrijke correctie : de olie is NOOIT op, ze wordt alleen onbetaalbaar voor jou en mij en vele anderen

    Comment


    • Re: Het klimaat.

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Je moet gewoon beseffen dat iedere liter olie die we gebruiken een extra probleem is, we leven op krediet, en de planeet slaat dan hard terug.

      Trouwens, ooit is die olie toch op, en dan moeten we wel iets anders vinden.
      Dat het geld zal kosten is een feit, maar het zal ook een economie opleveren.
      Denk je nu echt dat de super rijken ooit zullen stoppen met ruwe olie op te pompen Tommie?
      Trouwens, als je ziet wat er allemaal uit ruwe olie wordt gewonnen, om er maar een paar te noemen,
      asfalt voor de wegen, allerlei kunststoffen, kerosine, benzine, diesel, verdunners, zonder dat lukt
      het simpelweg niet meer en zal het ook nooit meer lukken...., we zijn vijf voor twaalf reeds lang voorbij.
      Enige reden KLIK of wat had je gedacht?
      Alles is nu eenmaal eindig, ook dat bolleke waarop wij leven.
      Ik ben het er volledig mee eens dat er wat kan en moet gedaan worden, maar het zal hoogstens enkele eeuwen uitstel zijn.
      Het is en blijft een kwestie van keuzes maken, de vooruitgang zal de ondergang zijn, en waren wij niet de geborenen in de tijd
      van de vooruitgang geweest, dan reden we nog met paard en kar, maar zouden ons nakomelingen de vooruitgang gemaakt hebben,
      komt juist op hetzelfde neer, enkel met wat vertraging.
      Paar dagen geleden stond in de gazet dat een of andere pipo zei dat geld bijdrukken de oplossing kon bieden....
      Sorry maar ik zie het verband niet.

      Comment


      • Re: Het klimaat.

        I.v.m. de Olie

        in Venezuela hebben ze nu het grootste Olieveld ter wereld ontdekt. Dit is zelf groter dat dat van Saudi Arabië.

        Maar de Amerikanen hebben een handelsboycot tegen Venezuela opgezet. Want 90% van de Olie inkomsten gaan naar de bevolking.

        Geen land dat met Amerika of Europa handel drijft mag nog met Venezuela Handel drijven. De gevolgen hiervan kunnen wij zien.

        De nieuwe President - die hier als held wordt gezegevierd - is een onderdaan van de Amerikanen. Op verschillende foto's kan je zien hoe hij hand in hand met de oliemagnaten vor de pers staat.

        Jammer dat onze vrije media " vrije media ?? " onder de leiding van de amerikanen niet durft in de media brengen.

        Comment


        • Re: Het klimaat.

          Wie wist dit trouwens?

          GELD België betaalt 451 miljoen euro per jaar aan bedrijven die bij ons diesel tanken. Daarvan vloeit 165 miljoen euro naar buitenlandse firma’s, waardoor de inkomsten van de kilometerheffing deels worden tenietgedaan.
          Truckers, taxi- en buschauffeurs kunnen in België een terugbetaling krijgen van de accijnzen op diesel. Dankzij dat systeem komen bijvoorbeeld heel wat Nederlandse transportfirma’s bij ons tanken. De korting bedraagt vandaag iets minder dan 25 eurocent per liter, ongeveer een vijfde van de prijs aan de pomp.

          Het gunsttarief werd in 2004 ingevoerd als een steunmaatregel voor de logistieke sector. “Voor ons maakt dit nog steeds het verschil tussen het hoofd boven water houden of kopje ondergaan in de internationale concurrentie”, zegt Frederic Keymeulen van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV).

          Dat de korting enkel geldt voor diesel, en niet voor het minder vervuilende benzine, komt omdat de vrachtsector haast uitsluitend op diesel rijdt. Europa laat ook enkel daarvoor een subsidie toe. Maar de laatste jaren swingen de kosten de pan uit.

          Comment


          • Re: Het klimaat.

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Op internet veel gemekker over het klimaat, maar ze verspillen energie om het te kunnen posten.
            Anderen verspillen dubbel zoveel energie om het te kunnen lezen want men krijgt er 50% van de tijd reclame bij.
            Ze betogen overal, maar ze gaan er wel met energieverslindende voertuigen naartoe.
            Dezelfde mensen klagen en betogen omdat brandstof duurder wordt, omdat de wagen onbetaalbaar wordt en het openbaar vervoer is voor velen te min.
            Binnen een paar maand zit de helft ervan op een vliegtuig naar hun vakantiebestemming.
            Heel dat milieugedoe begint stilaan wat enervant te worden want het enige dat er gebeurt is dat we voor alles steeds meer betalen.
            Tijdens de ijstijd is het 50°C kouder geworden, nadien weer 50°C warmer ... geen probleem voor de bevolking, maar nu zou 2°C extra op 100 jaar de wereld doen vergaan.
            Het is een cyclus, het wordt warmer, dan weer kouder en dat gebeurt om de zoveel honderden jaren opnieuw.
            Er zijn anders miljarden mensen die hun geld verbranden (roken), ook dat is uitstoot en ongezond, maar geen enkele rokende politieker durft daar iets aan doen.
            Maar goed, zij die het weer nog niet correct kunnen voorspellen voor de dag zelf, zij weten wat het doet op honderden jaren. [emoji16]
            Daarmee vertelt u juist hetzelfde wat ik daarover denk.
            Ik zat gisteren bij een garagist en er was een beetje gebabbeld over de toekomstige motoren van hun merk.
            Ze zouden misschien dit jaar, zeker volgend jaar, met een motor op de markt komen die bij het optrekken elektrisch ondersteund zal worden.
            Die zou dus minder verbruiken minder vervuilen en zou ook goedkoper zijn door die "uitvinding" (voorlopig heeft geen enkel ander merk zo'n motor op het oogt).
            En zo gaande weg kwamen we ook op het verbruik van de huidige motoren en het soort motoren.
            Wat me opviel was z'n uitspraak dat een diesel motor minder vervuilend was dan een benzine motor.
            Wie het zich herinnerd werden we een tijd geleden door de overheid aangeraden om een dieselauto te kopen want die was ………… minder vervuilend.
            Nu is België een dieselland en is de dieselmotor vervuilender dan een benzine motor
            Hoeveel verbruikt een 2000cc dieselmotor en een 2000cc benzinemotor.
            Ik rij met een 2000cc dieselmotor en verbruik gemiddeld 5,5 l/km, en een benzine motor?
            Ik weet het niet maar het zal zeker een goed stuk meer zijn veronderstel ik?


            Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

            Comment


            • Re: Het klimaat.

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Wat me opviel was z'n uitspraak dat een diesel motor minder vervuilend was dan een benzine motor.
              Wie het zich herinnerd werden we een tijd geleden door de overheid aangeraden om een dieselauto te kopen want die was ………… minder vervuilend.
              Nu is België een dieselland en is de dieselmotor vervuilender dan een benzine motor
              Hoeveel verbruikt een 2000cc dieselmotor en een 2000cc benzinemotor.
              Ik rij met een 2000cc dieselmotor en verbruik gemiddeld 5,5 l/km, en een benzine motor?
              Ik weet het niet maar het zal zeker een goed stuk meer zijn veronderstel ik?
              Klopt volledig, een paar jaar geleden werden we richting diesel geduwd ... eens de meerderheid diesel werd, dan kwamen er extra belastingen op diesel.
              Maar nu benzine bovenop aan het geraken is, nu is ook benzine te vervuilend en moeten er ook al roetfilters op, gaat de belasting erop omhoog gaan en moeten we elektrisch gaan rijden.
              Dat laatste zal ook fors belast worden ... anders verliezen ze inkomsten en ze moeten het verbruik (laden) drukken want anders volgen de elektriciteitscentrales niet.

              Verder willen ze ook lichtere motoren pushen, maar die verbruiken meer, rijden minder soepel en zijn sneller versleten. [emoji17]

              Een 5,5 liter voor een 2.0 is heden inderdaad zowat het gemiddelde, sommigen nog wat minder en andere meer.
              In benzine zit men daar inderdaad meestal toch wat over.
              Wat meer opvalt is dat het verschil in verbruik tussen rustig rijden en sportief rijden bij een diesel kleiner is dan bij een benzine.

              Feit is dat eender waar we ooit mee zullen rijden, ook indien dit 100% milieuvriendelijk zou zijn, het steeds fors belast zal zijn.
              Geld primeert altijd voor de staat, waarom hebben ze nog nooit tabak en alcohol uit de handel gehaald denk je? [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Het klimaat.

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Hoeveel verbruikt een 2000cc dieselmotor en een 2000cc benzinemotor.
                Ik rij met een 2000cc dieselmotor en verbruik gemiddeld 5,5 l/km, en een benzine motor?
                Ik weet het niet maar het zal zeker een goed stuk meer zijn veronderstel ik?
                Je geeft zelf het antwoord : je weet het niet. Mijn oldtimer Mercedes 200E gebruikt zo'n 7-8 liter benzine PER 100 KM en doet het daarmee 50x zuiniger aan dan jouw diesel. Rij jij met een Leopard of zo ?
                Het staat wel buiten kijf dat een diesel een beter thermisch rendement heeft, daarin heb je gelijk maar het staat evengoed buiten kijf dat je tankt in liters en dat benzine een lagere dichtheid heeft dan diesel. In feite is het meten met twee maten en twee gewichten.

                Comment


                • Re: Het klimaat.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Ik rij met een 2000cc dieselmotor en verbruik gemiddeld 5,5 l/km, en een benzine motor?
                  Dat is inderdaad veel

                  Comment


                  • Re: Het klimaat.

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Mijn oldtimer Mercedes 200E gebruikt zo'n 7-8 liter benzine PER 100 KM
                    Geef misschien ook mee wat voor motor er in steekt en welk vermogen.
                    Groot verschil om 7 à 8 liter te verbruiken om bijvoorbeeld 75 PK op te brengen of 350 PK. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Het klimaat.

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                      Een 5,5 liter voor een 2.0 is heden inderdaad zowat het gemiddelde, sommigen nog wat minder en andere meer.
                      Maar dat snap ik dus niet goed.
                      Onze 20jaar oude MB C220 W202 (2.2CDI motor met +/-125pk & 300nm) verbruikt tussen de 6 & 6,5liter op 100km.
                      Afhankelijk hoe oud de diesel-wagen van Red Falcon is, vind ik persoonlijk dat de huidige generatie van diesels nog steeds vrij veel verbruikt...
                      Of is die 20jaar oude MB dan zo belachelijk zuinig?

                      Ik begrijp best dat je het verbruik niet snel op 1 liter / 100km zult krijgen (op een verbrandingsmotor), maar ik vermoed dat er toch ergens vooruitgang moet geboekt zijn om met 2a3 liter toe te gaan komen?
                      Of l*l ik nu zo ongeloofelijk hard ;-)
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                      Comment


                      • Re: Het klimaat.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                        Onze 20jaar oude MB C220 W202 (2.2CDI motor met +/-125pk & 300nm) verbruikt tussen de 6 & 6,5liter op 100km.
                        Dat is voor een 20 jaar oude wagen wel redelijk weinig, al hangt veel ook af van de rechter voet. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Het klimaat.

                          2-3 liter per 100km, dan moet er nog veel gebeuren.

                          De reden waarom een C-klasse niet zo heel veel lager zit nu tov 20 jaar geleden zit ook in de uitlaatgasreiniging, en een aantal beperkingen die het verbruik verhogen.
                          EGR en een roetfilter gaan sowieso het verbruik verhogen, maar de uitlaat wordt properder.

                          Comment


                          • Re: Het klimaat.

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Dat is voor een 20 jaar oude wagen wel redelijk weinig, al hangt veel ook af van de rechter voet. [emoji6]
                            Goh ik rijd zeker niet traag, en laat de MB eens warm ook wel eens toeren maken.
                            maar over het algemeen een vlotte rijstijl zonder aggressief optrekken....
                            (op spritmonitor vind je voor ons model van wagen echt wel dezelfde rapportering qua verbruik)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            2-3 liter per 100km, dan moet er nog veel gebeuren.

                            De reden waarom een C-klasse niet zo heel veel lager zit nu tov 20 jaar geleden zit ook in de uitlaatgasreiniging, en een aantal beperkingen die het verbruik verhogen.
                            EGR en een roetfilter gaan sowieso het verbruik verhogen, maar de uitlaat wordt properder.
                            Voor zover ik weet zit er bij onze C-klasse al een EGR klep in.
                            Roetfilter daarentegen ben ik niet zeker van, ik vermoed van niet.
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                            Comment


                            • Re: Het klimaat.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                              Goh ik rijd zeker niet traag, en laat de MB eens warm ook wel eens toeren maken.
                              maar over het algemeen een vlotte rijstijl zonder aggressief optrekken....
                              (op spritmonitor vind je voor ons model van wagen echt wel dezelfde rapportering qua verbruik)



                              Voor zover ik weet zit er bij onze C-klasse al een EGR klep in.
                              Roetfilter daarentegen ben ik niet zeker van, ik vermoed van niet.
                              Vergeet vooral het verschil in gewicht niet.
                              Door de veiligheidsmaatregelen en uitrusting is er makkelijk 2-300kg bij gekomen, dan geeft ook extra verbruik.

                              Comment


                              • Re: Het klimaat.

                                In mijn jonge jaren had ik een Ford Orion met een 1600cc Indinor motor. 75 Pk van 0 op 100 - je moest tijd hebben.

                                Verbruik was op de autosnelweg 4.2 L van hier naar Meraan met een tankvulling. Was maar 60 Ltr.

                                Maar intussen zijn de Pk meer en meer geworden - wie geen 160 PK heeft, heeft een trage auto. Ook zijn de auto's zwaarder en groter geworden.

                                Alles heeft zijn tol.

                                Comment

                                Working...
                                X