Re: Het klimaat.
Volgens mijn informatie daalt het geboortencijfer wereldwijd, ik heb al slimmeriken gezien die daar een argument van maken. Doet me denken aan een minister die destijds een soortgelijk argument gebruikte : "de stijging van de staatsschuld is gedaald"... Het klinkt een beetje als stellen dat de zaak opgelost is als dat cijfer 5% zou dalen, dikke onzin natuurlijk, dat stopt de alarmerende J-curve helemaal NIET. Verder ben ik er van overtuigd dat Koen gelijk heeft waar hij denkt dat de natuur ingrijpt, dergelijke J-curven komen in de natuur nogal eens meer voor, ze zijn allemaal gekenmerkt door het feit dat ze dramatisch instorten. Betreft die dalende fertiliteit kan ik zeggen dat ik hele goede contacten onderhou met een oudll die als dr. ir. jarenlang teamleader was van een project in Duitsland waarin de invloed van menselijke anticonceptiva (hormonen dus) werd nagegaan op vissen (die zitten hun hele leven in een waterig milieu, geen slechte keuze dus). Ik heb Hanna meermalen gepolst naar de resultaten en ze klinkt heel beslist : het is zo. Voor zover ik het begreep worden die hormonen extra stabiel gemaakt (zodat je niet ieder halfuur een pil moet slikken), mijn volgend vraag was als die ook in ons drinkwater terecht komen. Andermaal een bevestigend antwoord, die dingen werken in nano-hoeveelheden en een klassiek waterzuiveringsstation haalt ze er op die schaal NIET uit. De natuur krioelt van de terugkoppelingsmechanismen maar blijkbaar menen wij als mens daar boven te staan. Ik zei het al eerder : een aantal jaren geleden heeft de BBC een documentaire gemaakt naar aanleiding van het doem-scenario dat sommigen koppelden aan de opstart van de LHC in Genève (het zwarte gat-syndroom noem ik dat). Naast dat waren er nog 4 andere : een pandemie, de reuzentsunami nav het afscheuren van La Palma, de Yellowstone vulkaan, de meteoreninslag. Op het einde van elk deel halen ze er een expert bij, 4 keer op de 5 waren ze heel beslist, dat kwam in het kort hier op neer : "the question is not IF, the question is WHEN". Alleen het zwarte-gat-syndroom werd weggelachen door Prof Brian Cox. Ondertussen zijn we al een aantal jaren verder, de Nobelprijs voor het Higgs Boson is binnen en Cox heeft gelijk gekregen. Zelf vrees ik op korte termijn vooral voor die pandemie. Ik had het er meermaals over bij de laatstejaars uit de WetWis8 (in de klas van Anunaatje zou ik daar niet moeten over beginnen want die kennen het verschil niet tussen een virus en een bacterie). Virussen muteren constant, vraag maar aan de virologen die ieder jaar weer moeten beslissen over de soort inentingen tegen de griep. Een ebolavirus is vreselijk dodelijk maar het is tegelijk een dom virus omdat het binnen de kortste keren zijn volledige doelgroep uitroeit, AIDS is al iets slimmer want die houdt zich een tijd verborgen, tijdens dewelke hij in stilte slachtoffers maakt. Maar op een ander vlak veel dommer dan de griep, want AIDS wordt niet overgedragen via de lucht. Snappen jullie waar ik heen wil ? Een variante die de besmettelijkheid van de griep koppelt aan het geduld van AIDS en de dodelijkheid van ebola zal allicht niet voor overmorgen zijn, maar ze hebben de tijd, alle tijd van de wereld....
Aan de velen die denken in termen van "moedertje natuur" zou ik toch willen voorstellen om eens dringend andere boeken te lezen : wij leven op een meedogenloze planeet, het kan moedertje natuur geen snars schelen wie er allemaal op haar oppervlak rondkrioelt, de best aangepaste overleeft, punt. De unbelievers betreft evolutie mogen zeggen wat ze willen. Het zou me te ver leiden om daar op in te gaan maar mijn vingers jeuken om daaraangaande een topic op te starten hier in chitchat, gewoon omdat ik uit ervaring weet dat bijzonder veel mensen compleet verkeerd denken over evolutie. Misschien toch eens doen ?
Oorspronkelijk geplaatst door Koeno
Bekijk bericht
Aan de velen die denken in termen van "moedertje natuur" zou ik toch willen voorstellen om eens dringend andere boeken te lezen : wij leven op een meedogenloze planeet, het kan moedertje natuur geen snars schelen wie er allemaal op haar oppervlak rondkrioelt, de best aangepaste overleeft, punt. De unbelievers betreft evolutie mogen zeggen wat ze willen. Het zou me te ver leiden om daar op in te gaan maar mijn vingers jeuken om daaraangaande een topic op te starten hier in chitchat, gewoon omdat ik uit ervaring weet dat bijzonder veel mensen compleet verkeerd denken over evolutie. Misschien toch eens doen ?
Comment