Re: Trekt dat op iets?
Ik heb al een keer problemen gehad met een analoge bandenspanningsmeter die op het pistool zit om de banden op te pompen.
Die manometers kunnen niet tegen schokken, als die per ongeluk valt dan is het mogelijk dat die nadien flink afwijkt.
Daarom heb ik tegenwoordig een digitale bandenspanningmeter (pistool met digitale meter dus), de afgelezen waarden komen overeen met deze die ik ooit voor de motor heb gekocht: https://www.autotoebehoren.com/bande...-carpoint.html
Als het echt helemaal correct moet zijn, dan moet de meetapparatuur geregeld opgestuurd worden om die te ijken (of om te zien of de meetwaarden nog binnen de opgegeven toleranties van de fabrikant zitten).
Op het werk hebben we 2 Fluke precisiemanometers, misschien kan ik op een of andere manier mijn manometer eens samen met die Fluke aansluiten om te controleren of er veel verschil op zit.
Bij de bandencentrale en in de garage zetten ze volgens mij een stuk meer druk op de banden dan wat de fabrikant opgeeft, waarschijnlijk doen ze dat om ervoor te zorgen dat de druk niet te ver zakt voor die auto nog eens terug in de garage komt voor een onderhoud, want heel veel automobilisten controleren zelf nooit de bandendruk. Door er dan vooraf wat "reserve" in te pompen duurt het dan langer vooraleer de druk te laag wordt.
Met een vroegere collega heb ik ooit een discussie gehad over stikstof in banden, volgens hem was het dan niet meer nodig om de bandenspanning te controleren "omdat de moleculen van stikstof veel groter zouden zijn"
.
Ik heb hem toen verteld dat het verschil in afmetingen van die moleculen eigenlijk helemaal niet zo groot is, en dat de lucht die samengeperst wordt door een compressor ook voor ongeveer 80% uit stikstof bestaat, het overgrote deel van de perslucht in een band is dus al stikstof, en als de "kleinere" zuurstofmoleculen dan wel weglekken en de stikstofmoleculen niet, dan zit er uiteindelijk alleen maar stikstof in die band (maar het lijkt mij echt wel heel sterk dat je op die manier de zuurstof uit de lucht kan scheiden van de stikstof, volgens mij dat dat wel iets minder simpel).
Ik heb al een keer problemen gehad met een analoge bandenspanningsmeter die op het pistool zit om de banden op te pompen.
Die manometers kunnen niet tegen schokken, als die per ongeluk valt dan is het mogelijk dat die nadien flink afwijkt.
Daarom heb ik tegenwoordig een digitale bandenspanningmeter (pistool met digitale meter dus), de afgelezen waarden komen overeen met deze die ik ooit voor de motor heb gekocht: https://www.autotoebehoren.com/bande...-carpoint.html
Als het echt helemaal correct moet zijn, dan moet de meetapparatuur geregeld opgestuurd worden om die te ijken (of om te zien of de meetwaarden nog binnen de opgegeven toleranties van de fabrikant zitten).
Op het werk hebben we 2 Fluke precisiemanometers, misschien kan ik op een of andere manier mijn manometer eens samen met die Fluke aansluiten om te controleren of er veel verschil op zit.
Bij de bandencentrale en in de garage zetten ze volgens mij een stuk meer druk op de banden dan wat de fabrikant opgeeft, waarschijnlijk doen ze dat om ervoor te zorgen dat de druk niet te ver zakt voor die auto nog eens terug in de garage komt voor een onderhoud, want heel veel automobilisten controleren zelf nooit de bandendruk. Door er dan vooraf wat "reserve" in te pompen duurt het dan langer vooraleer de druk te laag wordt.
Met een vroegere collega heb ik ooit een discussie gehad over stikstof in banden, volgens hem was het dan niet meer nodig om de bandenspanning te controleren "omdat de moleculen van stikstof veel groter zouden zijn"

Ik heb hem toen verteld dat het verschil in afmetingen van die moleculen eigenlijk helemaal niet zo groot is, en dat de lucht die samengeperst wordt door een compressor ook voor ongeveer 80% uit stikstof bestaat, het overgrote deel van de perslucht in een band is dus al stikstof, en als de "kleinere" zuurstofmoleculen dan wel weglekken en de stikstofmoleculen niet, dan zit er uiteindelijk alleen maar stikstof in die band (maar het lijkt mij echt wel heel sterk dat je op die manier de zuurstof uit de lucht kan scheiden van de stikstof, volgens mij dat dat wel iets minder simpel).
Comment