Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trekt dat op iets?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Trekt dat op iets?

Ik heb al een keer problemen gehad met een analoge bandenspanningsmeter die op het pistool zit om de banden op te pompen.
    Die manometers kunnen niet tegen schokken, als die per ongeluk valt dan is het mogelijk dat die nadien flink afwijkt.
    Daarom heb ik tegenwoordig een digitale bandenspanningmeter (pistool met digitale meter dus), de afgelezen waarden komen overeen met deze die ik ooit voor de motor heb gekocht: https://www.autotoebehoren.com/bande...-carpoint.html

Als het echt helemaal correct moet zijn, dan moet de meetapparatuur geregeld opgestuurd worden om die te ijken (of om te zien of de meetwaarden nog binnen de opgegeven toleranties van de fabrikant zitten).
    Op het werk hebben we 2 Fluke precisiemanometers, misschien kan ik op een of andere manier mijn manometer eens samen met die Fluke aansluiten om te controleren of er veel verschil op zit.

Bij de bandencentrale en in de garage zetten ze volgens mij een stuk meer druk op de banden dan wat de fabrikant opgeeft, waarschijnlijk doen ze dat om ervoor te zorgen dat de druk niet te ver zakt voor die auto nog eens terug in de garage komt voor een onderhoud, want heel veel automobilisten controleren zelf nooit de bandendruk. Door er dan vooraf wat "reserve" in te pompen duurt het dan langer vooraleer de druk te laag wordt.
    Met een vroegere collega heb ik ooit een discussie gehad over stikstof in banden, volgens hem was het dan niet meer nodig om de bandenspanning te controleren "omdat de moleculen van stikstof veel groter zouden zijn".
    Ik heb hem toen verteld dat het verschil in afmetingen van die moleculen eigenlijk helemaal niet zo groot is, en dat de lucht die samengeperst wordt door een compressor ook voor ongeveer 80% uit stikstof bestaat, het overgrote deel van de perslucht in een band is dus al stikstof, en als de "kleinere" zuurstofmoleculen dan wel weglekken en de stikstofmoleculen niet, dan zit er uiteindelijk alleen maar stikstof in die band (maar het lijkt mij echt wel heel sterk dat je op die manier de zuurstof uit de lucht kan scheiden van de stikstof, volgens mij dat dat wel iets minder simpel).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      (maar het lijkt mij echt wel heel sterk dat je op die manier de zuurstof uit de lucht kan scheiden van de stikstof, volgens mij dat dat wel iets minder simpel).
      Helemaal niet Bart, zo simpel is het nogthans wel.
      In de medische sector nog volop in gebruik, een vriend van mij deed jaren onderhoud aan
      allerlei medische toestellen van de Linde groep, werkt met moleculaire filters en een dubbel wissel systeem,
      er zijn dus twee filter cylinders aanwezig die elkaar afwisselen, compressor is van het type met een rubberen
      balg, zuurstof generatie 2 á 3 liter per minuut, of je daar de stikstof kan opvangen zou ik eens moeten vragen.

Hoe werkt het. https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrog...ane_technology

Geloof "ik" in stikstof vulling? Jazeker, maar niet voor autobanden omdat daar nog andere factoren komen bij kijken, zoals minimale bewegingen
      op de velg, het ventiel enz.
      Maar op andere vlakken is stikstof ten volle aan te raden, zie maar gasveren, bijna in iedere auto terug te vinden om je kofferdeksel of motordeksel open te houden,
      hydraulische buffers op plaatscharen, de bekende groene ballen (sferen) bij sommige Citroën modellen enz. allemaal stikstof gevuld.

Jullie koeltechniekers gebruiken stikstof bij het spoelen van grote installaties, omdat het makkelijk water opneemt en
      omdat het bijzonder gemakkelijk af te pompen is met een vacuum pomp, dat vanwege zijn "grote" moleculaire eigenschappen.
      Last edited by Guest42; 13 oktober 2018, 08:15.

Comment

Een geijkte meter heeft weinig of geen zin, zeker niet als het om een bandenblazer gaat, allemaal commerce zeggen wij hier.
        Want een kleine tik en dat ding is nog verre van geijkt, zelfde verhaal digitaal, daar dat digitaal getal meestal van een analoog
        bewegend systeem komt.
        99% van de manometers zijn van het Type Bourdon.
        Mijn tip, koop er eentje met een kleine schaalverdeling en maak een aantal vergelijkende metingen met zogenaamde geijkte toestellen, zal je veel minder
        kosten en even goed werken.

Comment

Trekt dat op iets?

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Een geijkte meter heeft weinig of geen zin, zeker niet als het om een bandenblazer gaat, allemaal commerce zeggen wij hier.
          .../...
          99% van de manometers zijn van het Type Bourdon.
          Mijn tip, koop er eentje met een kleine schaalverdeling en maak een aantal vergelijkende metingen met zogenaamde geijkte toestellen, zal je veel minder
          kosten en even goed werken.
          Dat klopt dat geijkt niet echt bijdraagt.

Eigenlijk is een “geijkte” vaak zelfs een verkeerde woordkeuze, het is in de meeste gevallen eerder een “gekalibreerde”.
          Mochten die “geijkt” zijn, dan zou elk item apart gekeurd moeten zijn door een keurder (ijker) en voorzien van een certificaat (ijkingsattest).

Er bestaan misschien wel geijkte versies, maar voor banden zal dat inderdaad niet echt iets toevoegen aan de functionaliteit of nut.

Een gekalibreerde daarentegen is dan wel elk apart even afgesteld in de fabriek en is dan toch tenminste met een correcte waarde vertrokken.
          Dat het kan afwijken na een tijd is inderdaad mogelijk, om een grotere zekerheid te hebben zou men die dan om de x-tijd moeten laten afstellen en dat zie ik er niet veel doen.

Wie echter verplicht geijkte toestellen (weegschalen in de handel bijvoorbeeld) moet gebruiken, die moet ook verplicht om de x-tijd een keurder laten komen.

Als men zo’n “geijkte” versie koopt zoals vele websites vermelden, dan zou men eens het certificaat of ijkingsattest moeten opvragen dat er toevallig niet bij zit. [emoji16]
          Het zal wel snel zijn dat er een foutje geslopen is op hun website en dat het een gekalibreerde is.
          Last edited by VerSeg; 13 oktober 2018, 10:40.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

Jullie koeltechniekers gebruiken stikstof bij het spoelen van grote installaties, omdat het makkelijk water opneemt en
            omdat het bijzonder gemakkelijk af te pompen is met een vacuum pomp, dat vanwege zijn "grote" moleculaire eigenschappen.
            Een autoband is nog niet meteen een moleculaire filter, de kans dat het rubber van een autoband zo samengesteld is dat er zuurstofmoleculen door kunnen en stikstofmoleculen niet is heel erg klein.

Stikstof wordt in de koeltechniek vooral gebruikt tijdens het braseren om ervoor te zorgen dat de buizen aan de binnenkant niet oxideren terwijl het koper heet wordt gestookt met de brander.
            Zonder stikstof wordt de buis zwart aan de binnenkant, met stikstof blijft die helemaal zuiver zodat er geen vuildeeltjes in de installatie terechtkomen.
            Dat is heel duidelijk te zien als zo'n braseerverbinding wordt doorgezaagd bij lasproeven ("examens" voor de certificering waarbij er op wordt gecontroleerd of de verbindingen zuiver zijn, en of het braseermateriaal volledig rondom ingelopen is tussen de twee lagen van de verbindingen).
            Bij vochtige installaties kan stikstof worden gebruikt in combinatie met een vacuümpomp, de pomp laat het vocht verdampen, de waterdamp wordt dan mee afgezogen door de vacuümpomp, maar door het vacuüm dan nog een paar keer te breken met droge stikstof kunnen de laatste restjes vocht ook mee naar buiten getrokken worden.

Gasveren en andere hydraulische toepassingen zijn ook beter beschermd tegen inwendige corrosie en veroudering van de olie als er geen zuurstof in zit, daar zijn dus verschillende voordelen aan het gebruik van stikstof ten opzichte van samengeperste lucht.
            Stikstof is ook altijd droog, perslucht bevat altijd een deel vocht, zelfs als er een persluchtdroger tussen staat is die nooit 100% droog.
            Er zal na de persluchtdroger in de meeste omstandigheden geen water meer condenseren in leidingen en machines, omdat het percentage vocht te laag is, maar als die lucht na de droger nog kouder wordt dan de condensatietemperatuur van de droger, dan kan er nog altijd water condenseren (in de winter bijvoorbeeld in persluchtleidingen die buiten lopen tussen verschillende werkplaatsen, of in een heel koude werkplaats, bijvoorbeeld bij vleesverwerking).
            Er bestaan daarvoor wel speciale adsorbtiedrogers, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Het verschil in grootte van zuurstof en stikstofmoleculen is echt niet zo groot als wat de verkopers van stikstof voor banden iedereen willen doen geloven.
            Dit heb ik ook terug gevonden onder je eerste link:
            Aircraft & motor vehicle tires: Although air is 78% Nitrogen, most aircraft tires are filled with nitrogen, and there are many tire and automotive shops with nitrogen generators to fill tires, the advantage being that nitrogen in a tank is dry. Often a compressed air tank will have water in it that comes from atmospheric water vapor condensing in the tank after leaving the air compressor. Nitrogen maintains a more stable pressure when heated and cooled as a result of being dry and doesn't permeate the tyre as easily due to being a slightly larger molecule (155 pm) than O2 (152 pm).

De bandenverkopers die stikstof aanraden laten uitschijnen dat het verschil eerder vergelijkbaar is met tennisballen voor de stikstof en pingpongballen (of nog kleiner) voor de zuurstof in de perslucht, maar in werkelijkheid is het verschil maar heel erg klein. Alleen met een speciaal daarvoor gemaakt membraan kan je de zuurstof scheiden van de stikstof in de lucht, het rubber van autobanden heeft totaal andere eigenschappen (het is ook een totaal andere toepassing).
            Last edited by Black B@ndit; 13 oktober 2018, 12:11.
            BD0338BE

Comment

Wat ik nooit begrepen heb, dat is hoe ze een band kunnen vullen met stikstof alleen.
              De meeste banden zijn tubeless en bij montage zit er automatisch al lucht in.
              Om die enkel met stikstof te vullen, zouden ze die eerst luchtledig moeten maken. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Wat ik nooit begrepen heb, dat is hoe ze een band kunnen vullen met stikstof alleen.
                De meeste banden zijn tubeless en bij montage zit er automatisch al lucht in.
                Om die enkel met stikstof te vullen, zouden ze die eerst luchtledig moeten maken. [emoji6]
                En als je die eerst vacuum trekt, dan wordt die door de atmosferische luchtdruk samengedrukt en dan dicht die niet meer af op de velg.
                Het zal dus echt moeilijk zijn om er zeker van te zijn dat er helemaal geen zuurstof in een band blijft terwijl die met stikstof wordt gevuld (bij banden met een binnenband kan je de binnenband wel leeg trekken en dan vullen met stikstof, maar geen enkele moderne auto heeft nog binnenbanden, bij mijn fietsbanden zou dat dus wel mogelijk zijn).
                BD0338BE

Comment

Vullen met zand zoals bij sommige machines. [emoji1]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Ik heb een industriële Ingersoll-Rand compressor dus geen problemen. Maar ik zou aan iedereen willen zeggen : de meeste fabrikanten blazen hoog van de toren met hun drukbereik terwijl ze er NIET bij zeggen bij welk debiet ze dat kunnen handhaven. Als het enkel gaat over banden opblazen steekt dat allemaal niet zo nauw.

Comment

Het aangegeven debiet is de hoeveelheid aangezogen lucht.
                      Als je compressor 240liter per minuut aanzuigt, dan is dat op bar slechts 30 liter.

Dat is simpelweg de gaswet.

Comment

Working...
                      X