Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

Bekijk dit eens: https://www.youtube.com/watch?v=FPPkPAbzwbU
    Voor de lagere getallen op de pompen in de VS kan je hier de uitleg vinden, het is het verschil tussen RON en MON: https://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Misschien zijn er wel die alleen maar proberen om zuinig te rijden als ze veel meer hebben betaald voor de tankbeurt dan wanneer ze de goedkopere 95 hebben getankt?
      Het psychologische effect van "ik heb meer geld uitgegeven aan de brandstof, dan zal ik maar wat voorzichtiger rijden"?
      Vrijwel zeker dat er een psychologisch effect is Bart,
      in elk geval bij veel hedendaagse auto's is dat zo, je wordt er namelijk op allerhande manieren
      op gewezen hoeveel je huidig verbruik is, hoeveel gemiddeld, tot zelfs het verbruik van sinds die nieuw is
      en met een staafdiagram en noem maar op, je hebt maar te kiezen hoe je het zelf graag ziet, maar het staat er altijd wel op een of
      andere manier, bij mijn Subaru in elk geval.
      Wie zegt dat hij daar niet naar kijkt, ik denk dat ze dun gezaaid zijn, zal een eigenschap van de mens zijn zeker, je eigen record willen breken,
      maar hier dan wel in positieve zin voor je portemonnee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Zoals iedereen hier reeds weet, zwijg je niet zolang je niet de langst, de dikste, de beste enz. hebt
        Freddy, jammer dat je soms erg jezelf tegen spreekt, langs de ene kant zeg je in andere topics dat het verbruik
        van een auto je weinig kan schelen en nu zeg je eigenlijk dat je wel zelf de test hebt gedaan.
        Ik zeg enkel dat motoren die gevoelig zijn aan pingelen of zelfontbranding “misschien” iets minder zouden verbruiken
        met E5 omdat je daar minder last hebt van zelfontbranding.
        We wijken weer al eens serieus af van de nieuwe EU labeling van brandstof.......
        idd Freddy moet en zal weeral eens zijn gelijk proberen te halen
        hoe hij zich in allerlei bochten moet wringen doet er niet toe
        denk dat ik hem maar eens terug op de negeerlijst ga zetten
        dankzij zo'n doordrammers gaan hier minder en minder mensen wat posten

Comment

Vrijwel zeker dat er een psychologisch effect is Bart,
          in elk geval bij veel hedendaagse auto's is dat zo, je wordt er namelijk op allerhande manieren
          op gewezen hoeveel je huidig verbruik is, hoeveel gemiddeld, tot zelfs het verbruik van sinds die nieuw is
          en met een staafdiagram en noem maar op, je hebt maar te kiezen hoe je het zelf graag ziet, maar het staat er altijd wel op een of
          andere manier, bij mijn Subaru in elk geval.
          Wie zegt dat hij daar niet naar kijkt, ik denk dat ze dun gezaaid zijn, zal een eigenschap van de mens zijn zeker, je eigen record willen breken,
          maar hier dan wel in positieve zin voor je portemonnee.
          Bij mijn auto staat het display van de boordcomputer altijd op het verbruik vanaf de laatste tankbeurt, ik probeer dat cijfer altijd zo laag mogelijk te houden (zonder daarbij trager te rijden dan de maximaal toegelaten snelheid als de omstandigheden dat toelaten).
          Dit is mijn eerste auto met een verbruiksmeter, maar vroeger berekende ik ook bij elke tankbeurt wat het gemiddelde verbruik was (dat deed ik vroeger zelfs al toen ik nog met een bromfiets reed).
          Nu bereken ik het verbruik nog altijd na de tankbeurt, aan de hand daarvan weet ik dat de verbruiksmeter van mijn auto iets te optimistisch is (die geeft zo'n 0,2L/100km te weinig aan).

Bij twee van mijn motoren (Suzuki GSX600F en Bandit 1200S) heb ik altijd het verbruik genoteerd, bij elke tankbeurt, ook wanneer er getankt werd in het buitenland, en ook als het benzine was met een ander oktaangetal als dat wat ik normaalgezien tankte.
          Uit die cijfers weet ik dat het tanken van benzine met een hoger oktaangetal geen enkel voordeel oplevert, het kost alleen maar meer geld aan de pomp.
          Die gegevens zijn genoteerd over een totaal van meer dan 240.000km, dat is voor mij wel voldoende bewijs om in mijn huidige auto geen duurdere benzine te tanken dan wat de fabrikant als minimum voorschrijft.

Maar er zijn er die alle mogelijke reclameslogans geloven, en die tanken dan liefst de benzine waar de petroleummaatschappijen het meeste aan verdienen.
          Van mij mag iedereen dat doen, maar ik doe er niet aan mee, ik geloof de reclamecampagnes niet zomaar, ik zie liever echte bewijzen in plaats van dure reclamespots.
          Last edited by Black B@ndit; 5 oktober 2018, 18:53.
          BD0338BE

Comment

Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
            Ik vraag me af wie hier gelijk moet halen?
            Ik dat gewoon neerpen wat mijn ervaringen zijn of enkelen onder jullie dat beweren dat mijn ervaringen niet kloppen.
            Wel heel straf dat jullie met een glazen bol of wat ook het tegendeel kunnen beweren zonder met mijn wagens gereden te hebben of zelfs te weten welke het waren.
            Ik moet mij helemaal niet in bochten wringen zoals u om uit het niets het tegendeel te beweren.
            Zet mij maar snel op uw negeerlijst, zo moet ik niet langer uw arrogante reacties lezen. [emoji107]
            Last edited by VerSeg; 5 oktober 2018, 21:06. Reden: Typfout
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Bij twee van mijn motoren (Suzuki GSX600F en Bandit 1200S) heb ik altijd het verbruik genoteerd, bij elke tankbeurt, ook wanneer er getankt werd in het buitenland, en ook als het benzine was met een ander oktaangetal als dat wat ik normaalgezien tankte.
              Voortgaand op de tijd dat je de nickname al hebt, durf ik te veronderstellen dat je ook deze met carburatoren had.
              De GSF1200S, 1,157 cc SACS (1996–2007) dus?

De Bandit 1200S was een heel goede moto, maar deze met carburatoren was toch wel gevoelig voor verschillen in brandstof.
              Later verbeterd bij de watergekoelde met injectie, maar daar heb ik nooit mee gereden.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Voortgaand op de tijd dat je de nickname al hebt, durf ik te veronderstellen dat je ook deze met carburatoren had.
                De GSF1200S, 1,157 cc SACS (1996–2007) dus?

De Bandit 1200S was een heel goede moto, maar deze met carburatoren was toch wel gevoelig voor verschillen in brandstof.
                Later verbeterd bij de watergekoelde met injectie, maar daar heb ik nooit mee gereden.
                Het was de versie met carburators, de eerste versie van de Bandit 1200.
                De enige aanpassing die ik er zelf aan heb gedaan is een K&N luchtfilter en een andere uitlaatdemper (eentje die goedgekeurd was voor Duitsland, geen lawaaimaker dus).
                Die Bandit 1200 was een van de weinige motoren die werkelijk meer vermogen leverden met een andere uitlaat.
                De meeste andere motoren maken alleen maar meer lawaai met een andere demper, de Bandits die ze toen op een testbank zetten met een andere demper, die presteerden allemaal een stuk beter dan met de originele demper (tot zelfs 25pk meer zonder andere aanpassingen).
                De inlaat van de airbox van de 1200 had dezelfde diameter als die van de 600 versie, die heb ik ook groter gemaakt, samen met de betere luchtfilter en de uitlaat zorgde dat voor een lager verbruik (ongeveer 0,6L/100km minder) en tegelijk ging die nog wat beter tijdens de stoplichtsprints die we tijdens ritten met de motorclub wel eens deden. Ik was altijd de snelste, zelfs motoren die het volgens de specificaties beter zouden moeten doen konden nooit volgen (mijn Bandit met drie koffers en wat bagage was sneller in het optrekken dan een Honda VTR SP2, dat hebben we zelfs twee keer na elkaar getest, en die met zijn VTR SP2 was daar niet echt gelukkig mee...).
                Tijdens de trips en reizen met de motorclub was het ook nog de zuinigste met een gemiddeld verbruik dat ongeveer overeen komt met dat van mijn Dacia (maar met die Bandit was de gemiddelde snelheid wel een stuk hoger, zeker als we in Duitsland waren).
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Ik heb niet geschreven dat de prijs aan de pomp goedkoper is, alleen dat het goedkoper uitkomt.
                  Van alle benzinewagens en moto’s dat ik ooit gehad heb, lag het verbruik lager met 98 dan met 95 en reden ze iets vlotter, al is dat laatste met moderne motoren wel wat minder.

Ik merk(te) meestal toch een voldoende verschil op tussen beiden om de meerprijs te compenseren.

Ik zie hier de 95 aan 1,535€ staan en de 98 aan 1,612€.
                  Het prijsverschil is heden dus 0,077€/liter en snel uitgewonnen met een lager verbruik.

En wie weinig rijdt, heeft denk ik niet zoveel aan die bio-ethanol dat nog wat sneller vervliegt dan de benzine zelf.
                  A, ok, zo bedoelde je het.

Dat is iets dat ik niet kan testen met mijn auto, want die 95 zou hem misschien wel op een autokerkhof kunnen doen belanden. Ik heb al eens problemen gehad toen ik 1x tankte bij Lukoil. 2 dagen later wou hij niet meer starten omdat die benzine een slechte verbranding had. Gelukkig nog kunnen oplossen. Sindsdien, terug bij Esso getankt, en geen problemen meer gehad.

Ik hoop nog een 5 jaar met deze door te kunnen, en dan zien we wel weer. Waarschijnlijk ga ik dan eerder instappen in een auto-sharing project dan zelf nog en nieuwe te kopen.
                  Last edited by Rudy Mas; 5 oktober 2018, 23:20.
                  Mvg,
                  Rudy Mas
                  Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

De enige aanpassing die ik er zelf aan heb gedaan is een K&N luchtfilter en een andere uitlaatdemper (eentje die goedgekeurd was voor Duitsland, geen lawaaimaker dus).
                    In Duitsland kan men daar maar best rekening mee houden of het is snel gedaan met rijden.
                    K&N luchtfilters zijn zeker goed, die had ik toen ook op aanraden van de dealer zelfs.
                    Die Bandit 1200 was een van de weinige motoren die werkelijk meer vermogen leverden met een andere uitlaat.
                    Wat geduld hebben loste dat ook deels op, komt doordat de uitlaat wat te vol gepropt werd met materiaal voor de demping en om het vermogen onder de 100PK te houden.
                    Maar die demping ging nog redelijk snel afnemen want de uitlaat van de Bandit werd redelijk heet, heel heet zelfs.
                    De eerste reeksen hadden wel een nadeel, door het redelijk hoog vermogen en korte achterbrug ging het voorwiel nogal snel de lucht is.
                    Vanaf een bepaald bouwjaar hebben ze de achterbrug iets verlengd en was dat probleem fors verbeterd.
                    Enfin een probleem is veel gezegd want velen hadden een Bandit net graag omdat er redelijk vlot een wheely mee gedaan kon worden (niet mijn ding).
                    De Bandit was prijs/kwaliteit altijd een heel goede moto.

Tijdens de trips en reizen met de motorclub was het ook nog de zuinigste met een gemiddeld verbruik dat ongeveer overeen komt met dat van mijn Dacia (maar met die Bandit was de gemiddelde snelheid wel een stuk hoger, zeker als we in Duitsland waren).
                    Persoonlijk vond ik dat verbruik toch nog langs de hoge kant liggen, wel steeds met twee maar toch een verbruik boven de 8 liter zonder hoge snelheden op voornamelijk Belgische wegen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                      Zo er zou ik het nu precies ook niet stellen hoor Gert.
                      Ik heb hier ook reeds veel zinnige uitleg gelezen van Freddy,
                      in elk geval een mens die van bijna alles veel afweet, en halen we niet allemaal graag ons gelijk???
                      Zoals reeds gezegd, als ik hem beledigd heb (wat zeker de bedoeling niet was) dan spijt mij dat,
                      (gebeurd soms als de morfine uitgewerkt is dat ik mij wat nerveuzer gedraag)

Maar om terug te komen op verbruik bij verschillende soorten benzine.
                      Ten eerste is zoals reeds gezegd de energie inhoud van 95 en 98 krak hetzelfde,
                      dat de ene motor tegenover de andere kieskeuriger is daar in, daar twijfel ik ook niet
                      aan, maar dat zal dan wel de meerprijs niet goedmaken, tegenwoordig zijn de meeste
                      motoren geschikt voor E10 op misschien nog een paar hoge compressie uitzonderingen na.
                      Verbruik heeft hoofdzakelijk te maken met het type auto, de manier van rijden, gewicht, bandenspanning en type banden,
                      temperatuur en luchtgesteldheid, het soort wegen die je meestal gebruikt, (veel stoppen en vertrekken)
                      gebruik airco en of verwarming enz.
                      Last edited by Guest42; 6 oktober 2018, 07:24.

Comment

Was het niet zo dat men met een wagen die gemaakt is voor benzine 98 geen 95 mocht tanken, maar andersom wel.
                        Zoals je vroeger met een "regular" wel super mocht tanken en andersom niet.
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

Comment

Zoals reeds gezegd, als ik hem beledigd heb (wat zeker de bedoeling niet was) dan spijt mij dat
                          Dit apprecieer ik ten zeerste, kan iedereen eens overkomen ... spons erover.

Ten eerste is zoals reeds gezegd de energie inhoud van 95 en 98 krak hetzelfde, dat de ene motor tegenover de andere kieskeuriger is daar in, daar twijfel ik ook niet.
                          Dat klopt ook natuurlijk en wordt ook niet betwist, maar misschien ook even verder gaan dan de brandstof zelf in het geval dat pingelen zich voordoet en gereduceerd wordt.

Om het pingelen tegen te gaan, wordt dit bijgestuurd en bij motoren met een turbo kan ook de turbodruk verminderd worden met vermogensverlies als gevolg.

Dat niet alle voertuigen daar (even veel) last van hebben kan zeker, daarom heb ik het alleen over deze dat wij hebben gehad.
                          Wel steeds met wat krachtigere motoren gereden.

Zoals met alles zijn er altijd verschillende visies of ervaringen zekers? [emoji6]

Prettig WE allen. [emoji106]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                            Was het niet zo dat men met een wagen die gemaakt is voor benzine 98 geen 95 mocht tanken, maar andersom wel.
                            Zoals je vroeger met een "regular" wel super mocht tanken en andersom niet.
                            Klopt. En toen had je met 95 in een 98 motor zelfs kans op schade. Als je dat nu doet, dan geeft de motor wat minder vermogen.

Comment

Zo er zou ik het nu precies ook niet stellen hoor Gert.
                              Ik heb hier ook reeds veel zinnige uitleg gelezen van Freddy,
                              in elk geval een mens die van bijna alles veel afweet, en halen we niet allemaal graag ons gelijk???
                              Zoals reeds gezegd, als ik hem beledigd heb (wat zeker de bedoeling niet was) dan spijt mij dat,
                              (gebeurd soms als de morfine uitgewerkt is dat ik mij wat nerveuzer gedraag)

.
                              Helpt het dan niet door wat meer morfine te nemen?
                              Last edited by enero; 6 oktober 2018, 15:29.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Of een glaasje wijn / champagne ?
                                Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Working...
                                X