Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Binnenkort krijg je overal stickertjes die je aan de binnenkant van je tankklep kan plakken voor degene die aan Alzheimer lijdt.
    En ze gaan waarschijnlijk 5 jaar de dubbele benaming gebruiken.

B7 = Diesel
    E5= EUR98
    E10= EUR95

Het onthouden van de pin van mijn creditcard is moeilijker.

Ach... binnen 10 jaar is het toch allemaal stekkertjes steken. Dan past het ... of niet.
    De eerste keer dat mijn dochter in Frankrijk Diesel wou tanken en enkel "Gazole" vondt was ook verwarrend.
    Voilà, zo simpel.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Maar .... ik tank dan ook liever 98, is beter en komt goedkoper uit.
      Euh ?

Comment

Super 95 mag sinds 1 januari 2017 niet meer verkocht worden en is in theorie overal Super 95 E10.

Sinds 2009 was die al met 5% bio-ethanol en daarna met 10% en E10.

En volgens de info dat ik kan vinden mag elke Tiguan daarmee rijden.
        Maar .... ik tank dan ook liever 98, is beter en komt goedkoper uit.
        Aan welk tankstation is die 98 goedkoper dan de 95?

Ik tank dus ook altijd 98 omdat ik met een auto van 1993 rond rij, maar ik heb nog nergens de 98 goedkoper gezien.
        Mvg,
        Rudy Mas
        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Een aantal oudere auto's kunnen niet rijden met die 95 bio-ethanol.Vreet je dichtingen aan in de benzineleiding.
          Wat die 98 betreft:ik rij met beide wagens met 98.De eerste omdat hij te oud is voor die 95-bio,de tweede omdat mijn verbruik duidelijk lager is dan met euro 95-bio.(niet met de oude euro 95)
          Of het op het einde van de rit veel verschil maakt in prijs??In kilometers wel.Ongeveer 150 of meer km op een tank.
          Dat hoger verbruik was niet direct gekend bij de invoerder.Het antwoord was dat ik zelf moest kijken wat het voordeligst was.(motor kan zowel op 95 als 98 draaien)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
            Aan welk tankstation is die 98 goedkoper dan de 95?

Ik tank dus ook altijd 98 omdat ik met een auto van 1993 rond rij, maar ik heb nog nergens de 98 goedkoper gezien.
            Ik heb niet geschreven dat de prijs aan de pomp goedkoper is, alleen dat het goedkoper uitkomt.
            Van alle benzinewagens en moto’s dat ik ooit gehad heb, lag het verbruik lager met 98 dan met 95 en reden ze iets vlotter, al is dat laatste met moderne motoren wel wat minder.

Ik merk(te) meestal toch een voldoende verschil op tussen beiden om de meerprijs te compenseren.

Ik zie hier de 95 aan 1,535€ staan en de 98 aan 1,612€.
            Het prijsverschil is heden dus 0,077€/liter en snel uitgewonnen met een lager verbruik.

En wie weinig rijdt, heeft denk ik niet zoveel aan die bio-ethanol dat nog wat sneller vervliegt dan de benzine zelf.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Met een wagen die veel verbruikt ondervindt je algauw dat er een verschil is in verbruik tussen 95 en 98. Ooit eens geprobeerd op een autosnelweg met één van mijn vroegere wagens. Dus er is inderdaad een verschil in prijs aan het einde van de rit.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ach... binnen 10 jaar is het toch allemaal stekkertjes steken. Dan past het ... of niet.
                De eerste keer dat mijn dochter in Frankrijk Diesel wou tanken en enkel "Gazole" vondt was ook verwarrend.
                Hier in Spanje wordt nog meer verwarring gesticht onder de toeristen.
                Diesel = Gasoleo
                Benzine = Gasolina

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Hier in Spanje wordt nog meer verwarring gesticht onder de toeristen.
                  Diesel = Gasoleo
                  Benzine = Gasolina
                  Dus misschien nog niet zo'n slecht idee om het te standaardiseren ? De wat onnozele afkortingen zullen wel snel wennen zeker.
                  Het is wel een nationale sport geworden om ALLES wat Europa voorstelt tot op het bot af te breken.

Comment

Ik zie hier de 95 aan 1,535€ staan en de 98 aan 1,612€.
                    Het prijsverschil is heden dus 0,077€/liter en snel uitgewonnen met een lager verbruik.
                    Gezien de prijzen die u aanhaalt: U rijdt met een bedrijfswagen veronderstel ik ?
                    Ik heb gisteren de 95 getankt aan 1,36 en in de namiddag passeerde ik in Laarne een pomp met 95 aan 1,33. De 98 zit daar telkens 10 cent boven.
                    Zou ik die 10 cent verschil méér dan uitsparen aan verbruik ? (ik verbruik 4,86l / 100km)
                    Last edited by nete; 4 oktober 2018, 09:17.

Comment

10 ct op 1,36€ is 7,3%

Dat betekent dat je met Super98 7,3% minder zou mogen verbruiken dan met Super 95....

Als je dat test onder gecontroleerde omstandigheden denk ik niet dat je dat verschil haalt. 98 bevat niet meer energie dan 95.
                      Nu, als je denkt dat je motor vlotter draait, en je voelt je daar goed bij, waarom niet hé. Er zijn nu eenmaal mensen die graag te veel betalen, en de staatskas vaart er wel bij.

Comment

10 ct op 1,36€ is 7,3%

Dat betekent dat je met Super98 7,3% minder zou mogen verbruiken dan met Super 95....
                        Dan zou ik, om break-even te draaien slechts 4,50 l / 100km mogen verbruiken. Dat lijkt me niet helemaal onmogelijk hé.
                        Maar om er iets noemenswaardig aan te winnen zou ik al rond de 4 liter moeten geraken en dat zie ik niet zo direct zitten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Gezien de prijzen die u aanhaalt: U rijdt met een bedrijfswagen veronderstel ik ?
                          Wij hebben inderdaad ook een bedrijfswagen, maar ook twee privé-wagens en twee moto’s en een grasmachine, bosmaaier en bladblazer waar we alles zelf voor betalen.

Op de 37 jaar dat ik rij (brommer, moto, auto) heb ik nog nooit echt gelet op die prijzen, soms zie ik die wel eens als dat ter sprake komt.

Ik heb een voertuig en dat dient om te rijden en dat verbruikt ... ik tank dan ook wanneer nodig en bij het merk of de pomp dat mij aanstaat, ik ga niet op zoek naar het goedkoopste merk.

Dus wat de vermelde prijzen betreft, daarvoor heb ik via Google de actuele prijzen opgezocht en volgens Touring waren deze maximumprijzen aangegeven:

Dat er pompen goedkoper zijn, dat kan best maar dat doet er nu weinig toe.

Ik heb gisteren de 95 getankt aan 1,36 en in de namiddag passeerde ik in Laarne een pomp met 95 aan 1,33. De 98 zit daar telkens 10 cent boven.
                          Zou ik die 10 cent verschil méér dan uitsparen aan verbruik ? (ik verbruik 4,86l / 100km)
                          Hoeveel uw wagen effectief minder verbruikt met 98 kan ik niet zeggen, maar op al de jaren heb ik toch de ervaring dat het verschil al snel 1 à 1,5 l per 100 km is.
                          De zwaarste benzinemotor had hier zelfs nog een groter verschil in verbruik.

Volgens wat vaak aangegeven wordt, zou de E10 zelfs bij lichtere moderne motoren een halve liter meerverbruik geven.
                          Stel dat het bij u zo zou zijn (kan alleen jij uittesten) dan zou het u per 100 km met 95 ongeveer 6,6096€ kosten en met 98 een 6,3656€.
                          Dit berekend met de door u betaalde prijs en 10 cent verschil.
                          Met de officiële prijzen en een kleiner verschil is het natuurlijk nog sneller gecompenseerd.

En men moet dat natuurlijk niet op één tank bekijken, maar op een langer gemiddelde.
                          Last edited by VerSeg; 4 oktober 2018, 10:53.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Dan zou ik, om break-even te draaien slechts 4,50 l / 100km mogen verbruiken. Dat lijkt me niet helemaal onmogelijk hé.
                            Maar om er iets noemenswaardig aan te winnen zou ik al rond de 4 liter moeten geraken en dat zie ik niet zo direct zitten.
                            Het gaat bij mij niet om winnen in geld (al is het resultaat wel zo) nete, in het algemeen is ethanol niet zo goed voor de motor, vooral dichtingen en dergelijke.
                            Verder draait de gemiddelde motor iets vlotter op 98.
                            En ethanol vervliegt ook sneller dan benzine en de smering zou iets minder goed zijn.

Als de prijzen zich compenseren, waarom zou men dan niet voor de beste en vaak goedkoopste optie kiezen?
                            Maar iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben. [emoji106]
                            Last edited by VerSeg; 4 oktober 2018, 10:59.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Over dat vervliegen van ethanol of andere additieven
                              Als je na de winter problemen hebt met het starten van je grasmachine,en je gebruikt benzine die nog in je bus staat van de vorige zomer.Het eerste wat je met doen:gebruik nieuwe benzine.
                              Het één en ander vervliegt of desintegreert.
                              Ik heb dat probleem niet meer,want ik draai op Aspen 4,en dat geeft dat probleem niet.( viertakt Honda van nu meer dan 25 jaar.)Is wel wat duurder,maar blijkbaar zuiverder voor het milieu,en geen gesakker meer bij het in gang trekken.
                              Nu aan een tankstation,zal het normaal toch geen oude benzine zijn zeker?

Comment

Op de 37 jaar dat ik rij (brommer, moto, auto) heb ik nog nooit echt gelet op die prijzen, soms zie ik die wel eens als dat ter sprake komt.

Hoeveel uw wagen effectief minder verbruikt met 98 kan ik niet zeggen, maar op al de jaren heb ik toch de ervaring dat het verschil al snel 1 à 1,5 l per 100 km is.
                                De zwaarste benzinemotor had hier zelfs nog een groter verschil in verbruik.

Volgens wat vaak aangegeven wordt, zou de E10 zelfs bij lichtere moderne motoren een halve liter meerverbruik geven.
                                Stel dat het bij u zo zou zijn (kan alleen jij uittesten) dan zou het u per 100 km met 95 ongeveer 6,6096€ kosten en met 98 een 6,3656€.
                                Dit berekend met de door u betaalde prijs en 10 cent verschil.
                                Met de officiële prijzen en een kleiner verschil is het natuurlijk nog sneller gecompenseerd.

En men moet dat natuurlijk niet op één tank bekijken, maar op een langer gemiddelde.
                                Bedankt voor de info. Misschien toch eens testen, alhoewel, 25 euro profijt op 1000 km is nu ook weer niet om van omver te vallen. Natuurlijk is het dan al 250 euro op 10000 km.
                                Wat me wel enigszins verwondert is dat jij, die toch in de meeste andere zaken vrij prijsbewust bent, (o.a. de reden waarom je 98 tankt) zo'n "weldoener" bent voor de schatkist als het op de prijs van de brandstof aankomt (maximumprijzen zijn toch tussen 10 en 14% duurder dan goedkopere pompen)
                                Op die manier geef je toch een stuk (of misschien alle) winst die je maakt met de juiste soort brandstof gewoon weg door aan de maximumprijzen te tanken ?
                                Als ik 200 liter tank aan 1,39 (3 pompen binnen de km afstand) ipv aan 1,53 heb ik al 28 euro uitgespaard.

Comment

Working...
                                X