Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Een goede test tussen 95 en 98 kan enkel betrouwbaar zijn onder gecontroleerde omstandigheden dus een test op circuit of beter op rollen met twee dezelfde wagens waarvan één met 95 en één met 98 gereden wordt waarna een tweede test gewisseld wordt lijkt mij objectief al een pak beter dan "ik verbruik minder als ik xx tank en doe steeds ongeveer hetzelfde traject".
    Eigenlijk moet je dit testen met een labo opstelling, zodat je echt alle parameters kan controleren.

    Maar het enige wat telt is de calorische waarde van de brandstof, en of je motor afgesteld is om meer rendement te halen uit een brandstof met hogere calorische waarde.

    Over punt 1 ga ik eens wat opzoekwerk verrichten (ik werk in de sector). Maar volgens mij gaat er bijzonder weinig verschil in energie inhoud zijn tussen euro95 en euro98.
    Volgens Wikipedia is er al geen verschil: https://nl.wikipedia.org/wiki/Benzin...etische_waarde

    De samenstelling is wel licht anders, wat ook een hogere densiteit voor euro98 kan geven, maar veel verschil zal het niet zijn.
    (Ik vermeld de densiteit omdat de energie eigenlijk gerelateerd is aan de massa en niet het volume; Dit is ook 1 van de redenen waarom een diesel minder verbruikt, densiteit van diesel is hoger).

    Ik kan dus ook moeilijk geloven dat je merkelijk minder gaat verbruiken met euro98 als je motor hiervoor niet is afgesteld.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #47
      Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

      Dus straks op het autosalon....

      Voor welk model zou u gaan meneer?

      Een B7....
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

      Comment


      • #48
        Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Met misschien zijn we niets hé ... baseer u op zelf ervaren cijfers en niet op vermoedens. [emoji6]

        Duizenden mensen beschrijven een lager verbruik met 98 uit ervaring, zal toch iets van zijn?
        Zoals iedereen hier reeds weet, zwijg je niet zolang je niet de langst, de dikste, de beste enz. hebt
        Freddy, jammer dat je soms erg jezelf tegen spreekt, langs de ene kant zeg je in andere topics dat het verbruik
        van een auto je weinig kan schelen en nu zeg je eigenlijk dat je wel zelf de test hebt gedaan.
        Ik zeg enkel dat motoren die gevoelig zijn aan pingelen of zelfontbranding “misschien” iets minder zouden verbruiken
        met E5 omdat je daar minder last hebt van zelfontbranding.
        We wijken weer al eens serieus af van de nieuwe EU labeling van brandstof.......

        Comment


        • #49
          Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

          Efkes een grote afwijking : stel, we rijden met een volle accu* (E-Car) en we zetten een ventilatorke op het dak zodat we met de rijsnelheid weer elentriek opwekken.
          * Er moet wel geen stroomonderbreking zijn he
          Edit, "t" vergeten
          Last edited by toerist; 6 oktober 2018, 12:08.
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #50
            Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            Efkes een grote afwijking : stel, we rijden met een volle accu* (E-Car) en we zetten een venilatorke op het dak zodat we met de rijsnelheid weer elentriek opwekken.
            Dat is heel simpel, door de extra luchtweerstand, de verliezen van de alternator van de "ventilator" (een windmolen zet de windenergie ook niet voor 100% om naar elektrische stroom) en de laadverliezen gaat er op die manier meer energie verloren dat dat er terug in de accu geraakt.
            Als je die ergens parkeert waar het heel hard waait, dan komt er misschien wel een heel klein beetje extra stroom in de accu (tenzij het een heel grote windmolen is zal het nooit de moeite waard zijn).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #51
              Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Zoals iedereen hier reeds weet, zwijg je niet zolang je niet de langst, de dikste, de beste enz. hebt
              Freddy, jammer dat je soms erg jezelf tegen spreekt, langs de ene kant zeg je in andere topics dat het verbruik
              van een auto je weinig kan schelen en nu zeg je eigenlijk dat je wel zelf de test hebt gedaan.
              r al eens serieus af van de nieuwe EU labeling van brandstof.......
              Leer begrijpend lezen en wat menselijk blijven, beledig ik u omdat je een andere mening hebt?

              Ik spreek mezelf helemaal niet tegen, dat maak jij ervan.

              Ik zit inderdaad niet in dat ene brandstof duurder is dan de andere, maar als men eens andere brandstof tankt, vaststelt dat die wat vlotter draait en dan ook vaststelt dat ook het verbruik anders is ... dan let men daar op om te zien of dat zo is zonder echt op besparingen uit te zijn.

              Wat ik veel erger vind is dat mensen die zelf verklaren er nooit op gelet te hebben gaan beweren dat je het fout hebt.

              Dat verschil in verbruik kent men al tientallen jaren en daar zijn duizenden info’s over te vinden en weten garages meestal ook wel te vertellen.
              Dat niet iedereen even alert is om verschillen op te merken is ieders recht.

              Misschien wil jij het weer bij het rechte eind hebben en ga je weer niet opgeven ... die regel kan men in twee richtingen toepassen.

              En altijd het beste of dikste hebben ... ik post bijna nooit wat ik heb, 99,99% weet niet eens welke wagen, camera, woning, of wat ik heb omdat ik nooit opschep met wat ik heb.
              Ik vind het al zelf vervelend in het horlogetopic een paar foto’s gepost te hebben omdat ik daar niet graag mee uitpak ... is gewoon om ook eens over een gemeenschappelijke interesse te kunnen meedoen.

              Triestige houding van u hoor!
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #52
                Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                Hier komt het op neer dacht ik :
                E5 = 5% (Bio-) Ethanol
                E10 = 10% (Bio-) Ethanol
                B7 = 7% Biodiesel
                B10 = 10% Biodiesel



                Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #53
                  Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Hier komt het op neer dacht ik :
                  E5 = 5% (Bio-) Ethanol
                  E10 = 10% (Bio-) Ethanol
                  B7 = 7% Biodiesel
                  B10 = 10% Biodiesel
                  Enkel dit in aanmerking nemend, zit er wel logica in. [emoji106]

                  Vergelijkend met diesel, 95 of 98 is het wat meer verwarrend, maar iedereen zal wel zijn sticker of ander trucje hebben om het voor de eigen wagen(s) te onthouden ... niet iedereen heeft meerdere wagens met verschillende brandstof. [emoji6]

                  In elk geval is dit weer iets waar over enkele weken of maanden geen mens nog over klaagt.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #54
                    Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Ik vind het al zelf vervelend in het horlogetopic een paar foto’s gepost te hebben omdat ik daar niet graag mee uitpak ... is gewoon om ook eens over een gemeenschappelijke interesse te kunnen meedoen.

                    Triestige houding van u hoor!
                    Heeft niks met uitpakken te maken Freddy. Wie dat denkt is dus al verkeerd bezig... En het gaat altijd om hetzelfde, sommigen kunnen de medemens niks gunnen. Dit is eigen aan een bepaalde mentaliteit. Zelf heb ik geen enkele schroom om wat ik heb bereikt en hard voor gewerkt te laten zien als het om één of andere reden nuttig kan zijn. Maar daar wordt al te vaak anders over gedacht. Dat ik een verzamelaar van horloges ben en in het bijzonder van Rolex mag iedereen van mij weten. Ik heb ze niet gestolen...
                    Last edited by enero; 5 oktober 2018, 10:23.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #55
                      Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      Heeft niks met uitpakken te maken Freddy. Wie dat denkt is dus al verkeerd bezig... En het gaat altijd om hetzelfde, sommigen kunnen de medemens niks gunnen. Dit is eigen aan een bepaalde mentaliteit. Zelf heb ik geen enkele schroom om wat ik heb bereikt en hard voor gewerkt te laten zien als het om één of andere reden nuttig kan zijn. Maar daar wordt al te vaak anders over gedacht. Dat ik een verzamelaar van horloges ben en in het bijzonder van Rolex mag iedereen van mij weten. Ik heb ze niet gestolen...
                      Voor mij doet iedereen met zijn geld wat hij wil en inderdaad is er niets mis met iets duurder of beter kopen, ik doe dat zelf ook wel eens (of vaker). [emoji6]

                      Maar op den duur durft men bijna zelfs de gewone gesprekken niet meer voeren omdat er al snel commentaar op komt.
                      Ik denk dat er heel veel jaloezie bestaat op deze wereld.

                      De ene drinkt alles op, de andere rookt het op, anderen gaan veel op reis en nog anderen kopen er iets deftig mee.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #56
                        Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Leer begrijpend lezen en wat menselijk blijven, beledig ik u omdat je een andere mening hebt?
                        Dat verschil in verbruik kent men al tientallen jaren en daar zijn duizenden info’s over te vinden en weten garages meestal ook wel te vertellen.
                        Dat niet iedereen even alert is om verschillen op te merken is ieders recht.
                        Triestige houding van u hoor!
                        Sorry als je je daardoor beledigd voelt Freddy.
                        Ikzelf heb dat nog nooit bij geen enkele auto ondervonden, en heb het ook uitgeprobeerd op een aantal tankbeurten.
                        Zelf had ik lang geleden maar één auto die gevoelig was aan pingelen en waar 98 aangeraden was, dat was een BMW 2002 Tii.
                        Ik heb jaren aan een stuk beroepsmatig energie analises gemaakt.
                        Zoals altijd worden bij verandering een aantal dingen beweerd die echt wel niet kloppen en of in twijfel getrokken worden,
                        zelfde verhaal toen ze bij Euro95 veranderden van 5% naar 10% bio-ethanol toen werd ook beweerd dat daar een hoger
                        verbruik zou uit voortvloeien.
                        Verbruik testen, kan enkel op daarvoor uitgeruste testbanken, daar de rij omstandigheden nooit gelijk zijn.
                        Wetende dat zowel 95 of 98 krak dezelfde energie inhoud per liter of Kg hebben zal het dus zeer moeilijk
                        te bewijzen zijn dat je met 98 minder verbruikt dan met 95 octaan.
                        De meeste moderne auto's zijn tegenwoordig zelfs reeds tevreden met 87 octaan.
                        Als U ervaart dat dat bij Uw benzine auto zo is, dan moet U dat doen, en zal ik daar zeker niet verder over in discussie gaan,
                        ik wil enkel een gestaafd wetenschappelijk bewijs.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Sorry als je je daardoor beledigd voelt Freddy.
                          Ikzelf heb dat nog nooit bij geen enkele auto ondervonden, en heb het ook uitgeprobeerd op een aantal tankbeurten.
                          Dat je een andere mening deelt is je volle recht, maar het was onnodig om aan te kaarten dat ik steeds de grootste, beste, dikste, gelijk of wat ook moet hebben want zo ben ik niet en komt over alsof ik een bedrieger ben.
                          Als ik iets dergelijks schrijf, dan is dat volgens wat ik ervaar ... niet wat ik denk beter te weten dan een ander.

                          Ik rij al +_ 37 jaar en heb dat al altijd gekend en ondervonden, zowel met moto’s als wagens.
                          Of het met alle voertuigen zo is ga ik niet beweren, ik kan het enkel hebben over deze dat ik zelf had ... uitgezonderd deze dat enkel met 98 mochten rijden, dan tankt men niets anders natuurlijk.

                          Ook onze huidige privé-wagen toont een verschil in vlotheid en verbruik en dat bevestigen ook anderen die eenzelfde motor hebben in hun wagen.
                          Ik heb er niets aan dit te vertellen als dat niet zo is.

                          Mocht er geen verschil zijn tussen 95 en 98, waarom zouden ze beiden dan nog apart aanbieden en zou niet elke fabrikant zijn auto’s afstellen op 95?

                          Als ik zoek op internet, dan vind ik ook veel verschillende en doms tegenstrijdige antwoorden ... maar al de mensen die beweren dat ze een verschil merken zouden het dan fout hebben? [emoji6]

                          Ik hou het hier op een openbaar forum waar eenieder vrij is zelf te doen wat hij wil, ik verplicht niemand om 95 of 98 te tanken. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #58
                            Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                            Het verschil tussen 95 en 98 zit enkel en alleen in de klopvastheid.

                            Als je een mengsel van benzine en lucht gaat samendrukken, dan wil je in een benzinemotor dat de ontbranding pas plaats vindt op het moment dat de bougie ontsteekt, en niet vroeger.
                            Bij autos met een hoge compressieverhouding, of slecht gevormde verbrandingskamers (vooral vroeger) kan er met 95 zelfontbranding of pingelen ontstaan. Dat is slecht voor de motor en het rendement.
                            Dat wordt tegenwoordig gedetecteerd via klopsensoren die dan de inspuiting of ontstekingstijdstip aan passen.

                            Eventueel verschil in verbruik zal eerder optreden als je 95 gebruikt in een motor die 98 vraagt of die getuned is.
                            Maar dat verschil is klein omdat het enkel gaat over een beetje efficientiewinst, en niet over de energieinhoud van de brandstof zelf.

                            Ethanol is nog klopvaster, en gas (CNG of LPG) nog meer, en toch is het verbruik van die brandstoffen hoger in l omdat de energieinhoud anders is.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                              Als er echt een verschil in verbruik zou zijn tussen 95 en 98 voor een auto die volgens de fabrikant op 95 mag rijden, dan zou er bij de verbruikscijfertjes eigenlijk ook moeten vermeld worden welke brandstof er gebruikt is tijdens de verbruikstest.
                              Voor zover ik de handleiding van mijn auto ooit bekeken heb is er nergens vermeld dat die meer of minder verbruikt door een andere soort benzine te tanken.
                              Wat er wel in vermeld is, dat is het minimum oktaangetal dat de motor nodig heeft, en dan neem ik aan dat de motor met dat oktaangetal het maximale vermogen kan leveren zonder dat die in de soep draait, en dat het verbruik niet omhoog gaat door die benzine te gebruiken in plaats van benzine met een hoger oktaangetal.

                              Misschien zijn er wel die alleen maar proberen om zuinig te rijden als ze veel meer hebben betaald voor de tankbeurt dan wanneer ze de goedkopere 95 hebben getankt?
                              Het psychologische effect van "ik heb meer geld uitgegeven aan de brandstof, dan zal ik maar wat voorzichtiger rijden"?
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #60
                                Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Voor zover ik de handleiding van mijn auto ooit bekeken heb is er nergens vermeld dat die meer of minder verbruikt door een andere soort benzine te tanken.
                                En staat er in uw handleiding dan wel dat wie sportief rijdt of de wagen zwaar belaadt meer verbruikt dan wat ze opgeven?
                                Recentelijk zijn de metingen al wat veranderd, maar tot op heden hebben ze dat altijd gemeten in ideale omstandigheden, op gesloten circuit en zonder echtgenote en vier kinderen aan boord en/of de koffer volgeladen met boodschappen of fotomateriaal.
                                Het enige dat ze vermelden zijn gemiddelden die liefst zo laag mogelijk liggen.
                                Trouwens staat er vaak in het boekje welke het "minimum" octaangehalte moet zijn.

                                Misschien zijn er wel die alleen maar proberen om zuinig te rijden als ze veel meer hebben betaald voor de tankbeurt dan wanneer ze de goedkopere 95 hebben getankt?
                                Het psychologische effect van "ik heb meer geld uitgegeven aan de brandstof, dan zal ik maar wat voorzichtiger rijden"?
                                Ik rij minder dan mijn buur om de aanschaf van mijn wagen te compenseren want ik heb meer uitgegeven dan hem … niet dus.

                                Misschien dat iemand dat steeds op zoek is naar het goedkoopste zal proberen om zo zuinig mogelijk te rijden, maar ik zie er dat niet veel doen ten gevolge van het "psychologisch effect" als ze meer dan 30, 40, 50, 60, 70, 80, of meer duizend Euro geven aan een (sportiever) wagen en bewust kiezen voor een bepaalde brandstof.
                                Het is als een dure DSLR kopen en alle foto's opslaan op de laagste JPEG resolutie om plaats te sparen op de goedkopere kleinere HDD.
                                Last edited by VerSeg; 5 oktober 2018, 16:05.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X