Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schimmel in wagen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Schimmel in wagen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    In dit geval zou ik dat niet aanraden omdat er dan nog meer vocht in de wagen komt.
    Ik zou eerder aanraden om een paar vochtvreters in de wagen te zetten als die een tijdje niet gebruikt wordt: https://www.gamma.be/nl/assortiment/...p/B205725?sg=a

    Als je een ontvochtiger hebt, die is nog een stuk effectiever om alle vocht uit de auto te krijgen, ik gebruik er hier tijdens de wintermaanden eentje in de badkamer, en dat werkt heel goed.
    https://www.coolblue.be/nl/luchtontv...BoC5wMQAvD_BwE
    Ik heb het niet over de vochtigheid maar over de geurtjes als het vocht weg is want dat vocht zal zeker en vast een onaangename geur achterlaten.
    Persoonlijk zou ik de auto in de zon zetten en de airco opzetten als er gereden wordt want die neem ook veel vocht op.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #32
      Re: Schimmel in wagen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Ik heb het niet over de vochtigheid maar over de geurtjes als het vocht weg is want dat vocht zal zeker en vast een onaangename geur achterlaten.
      Persoonlijk zou ik de auto in de zon zetten en de airco opzetten als er gereden wordt want die neem ook veel vocht op.
      De airco blaast gekoelde lucht naar binnen, omdat die lucht over een koude oppervlakte is geweest (de verdamper) condenseert daar een deel het vocht dat in de lucht zit (afhankelijk van de oppervlakte van de verdamper en de warmte-overdracht van de lucht, hoe dichter de luchttemperatuur tegen de verdampingstemperatuur zit, hoe lager het dauwpunt van die lucht zal worden).
      Daardoor daalt de dauwpunttemperatuur in de binnenkomende lucht, maar die koude lucht kan minder vocht terug opnemen dan warme lucht.
      Als die lucht (die met de lage dauwpunttemperatuur) terug opwarmt, dan kan die pas terug vocht opnemen tot de dauwpunttemperatuur terug overeenkomt met de luchttemperatuur op dat moment.
      Stel dat die lucht een temperatuur heeft van 5°C als die uit de verdamper komt, dan zal het dauwpunt ook ongeveer 5°C zijn.
      Dat wil zeggen dat die lucht geen extra vocht kan opnemen zolang die lucht 5°C blijft.
      Als die lucht terug opgewarmd wordt door de airco + de verwarming op te zetten, dan wordt die lucht met een dauwpunt van 5°C opgewarmd tot bijvoorbeeld 35°C, dan kan die terug een heleboel vocht opnemen tot die een dauwpunttemperatuur heeft bereikt van 35°C, en daardoor is bijvoorbeeld de voorruit van een auto met airco in de winter veel sneller dampvrij dan bij een auto zonder airco.

      Ik heb meer dan 37 jaar ervaring met persluchtdrogers, die hebben gewoonlijk een dauwpunt (onder ideale omstandigheden) van ongeveer 2°C.
      Als de luchtleidingen na de droger (in de winter bijvoorbeeld) ergens nog kouder worden dan die 2°C, dan zal er nog meer vocht (water) uit die lucht condenseren in de leiding zelf, en dat kan dan problemen veroorzaken in de verdere installatie.
      Daarom hebben de meeste persluchtdrogers warmtewisselaar waarin de binnenkomende perslucht (pakweg 40-60°C) de lucht die uit de persluchtdroger komt terug opwarmt tot zo'n 20-25°C.
      Daardoor wordt het probleem van condensatie van water in te koude leidingen tegengegaan (in bepaalde omstandigheden is dat soms niet voldoende).

      De koude lucht die uit een airco komt kan daarom niet zomaar al dat vocht opnemen, toch zeker niet terwijl die koud blijft.
      Het effect dat je in de winter ziet op de voorruit van de auto is het effect van de airco die eerst de dauwpunttemperatuur verlaagt + de verwarming die de koude lucht terug heeft opgewarmd waardoor die terug vocht kan opnemen.
      Het is dus niet zo simpel als de airco aanzetten om vocht weg te krijgen.

      Een luchtontvochtiger (zoals een bouwdroger) warmt de lucht ook terug op nadat het vocht gecondenseerd is tegen de koude verdamper, de uitgaande lucht passeert langs de condensor en is dan droog en warm.

      Met een vochtvreter voorkom je geurtjes, als de auto vanbinnen opgedroogd is, dan kunnen de schimmels niet meer groeien en komen er daar ook geen geurtjes uit.
      Maar het probleem is dat die auto nu vol schimmelsporen zit, elke keer dat de vochtigheid in die auto hoog genoeg wordt zullen er terug schimmels kunnen groeien.
      De schimmelsporen vernietigen is niet zo simpel, de middelen die daarvoor kunnen gebruikt worden kunnen ook schade veroorzaken aan het interieur (met bleekmiddel krijg je bijvoorbeeld bepaalde schimmels dood, maar bleekmiddel is geen onschadelijk spul).
      Last edited by Black B@ndit; 13 september 2018, 23:23.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #33
        Re: Schimmel in wagen.

        Daarom, als de geur niet weg gaat: ozonbehandeling.

        Maar je mag al van geluk spreken dat de tapijten niet weggerot zijn, dat gaat sneller dan gedacht.

        Comment


        • #34
          Re: Schimmel in wagen.

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          De airco blaast gekoelde lucht naar binnen, omdat die lucht over een koude oppervlakte is geweest (de verdamper) condenseert daar een deel het vocht dat in de lucht zit (afhankelijk van de oppervlakte van de verdamper en de warmte-overdracht van de lucht, hoe dichter de luchttemperatuur tegen de verdampingstemperatuur zit, hoe lager het dauwpunt van die lucht zal worden).
          Daardoor daalt de dauwpunttemperatuur in de binnenkomende lucht, maar die koude lucht kan minder vocht terug opnemen dan warme lucht.
          Als die lucht (die met de lage dauwpunttemperatuur) terug opwarmt, dan kan die pas terug vocht opnemen tot de dauwpunttemperatuur terug overeenkomt met de luchttemperatuur op dat moment.
          Stel dat die lucht een temperatuur heeft van 5°C als die uit de verdamper komt, dan zal het dauwpunt ook ongeveer 5°C zijn.
          Dat wil zeggen dat die lucht geen extra vocht kan opnemen zolang die lucht 5°C blijft.
          Als die lucht terug opgewarmd wordt door de airco + de verwarming op te zetten, dan wordt die lucht met een dauwpunt van 5°C opgewarmd tot bijvoorbeeld 35°C, dan kan die terug een heleboel vocht opnemen tot die een dauwpunttemperatuur heeft bereikt van 35°C, en daardoor is bijvoorbeeld de voorruit van een auto met airco in de winter veel sneller dampvrij dan bij een auto zonder airco.

          Ik heb meer dan 37 jaar ervaring met persluchtdrogers, die hebben gewoonlijk een dauwpunt (onder ideale omstandigheden) van ongeveer 2°C.
          Als de luchtleidingen na de droger (in de winter bijvoorbeeld) ergens nog kouder worden dan die 2°C, dan zal er nog meer vocht (water) uit die lucht condenseren in de leiding zelf, en dat kan dan problemen veroorzaken in de verdere installatie.
          Daarom hebben de meeste persluchtdrogers warmtewisselaar waarin de binnenkomende perslucht (pakweg 40-60°C) de lucht die uit de persluchtdroger komt terug opwarmt tot zo'n 20-25°C.
          Daardoor wordt het probleem van condensatie van water in te koude leidingen tegengegaan (in bepaalde omstandigheden is dat soms niet voldoende).

          De koude lucht die uit een airco komt kan daarom niet zomaar al dat vocht opnemen, toch zeker niet terwijl die koud blijft.
          Het effect dat je in de winter ziet op de voorruit van de auto is het effect van de airco die eerst de dauwpunttemperatuur verlaagt + de verwarming die de koude lucht terug heeft opgewarmd waardoor die terug vocht kan opnemen.
          Het is dus niet zo simpel als de airco aanzetten om vocht weg te krijgen.

          Een luchtontvochtiger (zoals een bouwdroger) warmt de lucht ook terug op nadat het vocht gecondenseerd is tegen de koude verdamper, de uitgaande lucht passeert langs de condensor en is dan droog en warm.

          Met een vochtvreter voorkom je geurtjes, als de auto vanbinnen opgedroogd is, dan kunnen de schimmels niet meer groeien en komen er daar ook geen geurtjes uit.
          Maar het probleem is dat die auto nu vol schimmelsporen zit, elke keer dat de vochtigheid in die auto hoog genoeg wordt zullen er terug schimmels kunnen groeien.
          De schimmelsporen vernietigen is niet zo simpel, de middelen die daarvoor kunnen gebruikt worden kunnen ook schade veroorzaken aan het interieur (met bleekmiddel krijg je bijvoorbeeld bepaalde schimmels dood, maar bleekmiddel is geen onschadelijk spul).
          Zonder vocht geen schimmels, het is inderdaad essentieel het zo droog en vochtvrij mogelijk te maken!

          Comment


          • #35
            Re: Schimmel in wagen.

            Oorspronkelijk geplaatst door Jens72 Bekijk bericht
            Zonder vocht geen schimmels, het is inderdaad essentieel het zo droog en vochtvrij mogelijk te maken!
            Allez na 2 jaar is
            ofwel
            de schimmel weg
            ofwel
            de auto weg

            Ymmv
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #36
              Re: Schimmel in wagen.

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Allez na 2 jaar is
              ofwel
              de schimmel weg
              ofwel
              de auto weg

              Ymmv
              TS is weg. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment

              Working...
              X