Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Alijd oppassen met perslucht. Soms blaas je daarmee de vuiligheid juist waar die niet moet komen zoals geleidingen, lagers en andere plaatsen. Daar komt geen stof bij normal gebruik maar met perslucht blaas je dat daar wel in. Een gewone borstel omstof weg te krijgen lijkt mij de beste oplossing.
Alijd oppassen met perslucht. Soms blaas je daarmee de vuiligheid juist waar die niet moet komen zoals geleidingen, lagers en andere plaatsen. Daar komt geen stof bij normal gebruik maar met perslucht blaas je dat daar wel in. Een gewone borstel omstof weg te krijgen lijkt mij de beste oplossing.
Kan er geen stof in de lagers van de wielen bij normaal gebruik ?
De assen van mijne oude Honda waren destijds behoorlijk vuil hoor...
Oorspronkelijk geplaatst door Alfa CentauriBekijk bericht
Kan er geen stof in de lagers van de wielen bij normaal gebruik ?
De assen van mijne oude Honda waren destijds behoorlijk vuil hoor...
In een gesloten lager kan geen stof want die is volledig afgedicht.
Die dichting kan je echter wel eens beschadigen met hoge druk.
Open lagers is iets anders, daar kan van alles inkruipen ... het zou wel straf zijn dat ze die gebruiken.
Nog niet bekeken wat ze echt gebruikt hebben op onze machines.
In een gesloten lager kan geen stof want die is volledig afgedicht.
Die dichting kan je echter wel eens beschadigen met hoge druk.
Open lagers is iets anders, daar kan van alles inkruipen ... het zou wel straf zijn dat ze die gebruiken.
Nog niet bekeken wat ze echt gebruikt hebben op onze machines.
Ga dan maar eens op uwen buik liggen, dan weet ik het ook !
Oorspronkelijk geplaatst door Alfa CentauriBekijk bericht
Het maaidek van mijn oude (overleden) grasmaaier reinigde ik steeds met de tuinslang of met de hogedrukreiniger.
Niet de beste manier om roest te voorkomen natuurlijk
Ik heb mij voorgenomen dit niet meer te doen op mijn nieuwe toestellen. ( robomaaier + nog een kleine gewone maaier )
Maar soms als het redelijk droog is, kleeft er eigenlijk weinig gras aan het maaidek; dan is stof eigenlijk de grootste vervuiler.
Ik vroeg me af of het mogelijk is om dan je maaidek met een luchtcompressor te reinigen ?
Heb al eens gezocht op joetjoep maar ik kan niet direct zo'n toepassingen vinden.
Zijn er hier mensen die dat doen, of zal dat sowiewo niet (goed) werken ? Ik spreek wel degelijk over stof en zand, dus niet over aangekoekt gras.
Collega van mij had een gat geboord vanboven in de ( alu) kast om er een gardena koppeling in te bevestigen. Zo kon hij zijn tuinslang erop aansluiten terwijl zijn machine draaide !snel proper !:-)
Vraagje: ik heb wat zitten lezen over luchtcompressors.
Als ik het goed begrijp kan je met zo'n ding "werken" tot dat het compressievat leeg is ?
Of vult zich dat constant aan ?
Stel je wil iets reinigen met perslucht, kan iemand me dan een idee geven hoe lang je constant kan blazen alvorens het toestel nieuwe lucht moet aanzuigen ?
Ik had twee modelletjes in het achterhoofd ( ik weet dat olie-vrij minder goed is, maar het is slechts voor sporadisch gebruik + ze geven al 3 jaar waarborg op die dingen )
POWX1750 :
50l
10 bar max druk
222 l/m aanzuigvermogen
138 l/min netto luchtopbrengst
1500 watt
2 pk
22,2 kg
Via een video over een soortgelijk model lees ik dat het 4minuten 40” duurt om de tank te vullen.
POWX173°:
24l
8 bar
180 l/min aanzuigvermogen
112 l/min netto luchtopbrengst
1100 watt
1,52 pk
18 kg
Mijn toestel zuigt lucht aan terwijl het aan het blazen is. Ik heb nog nooit een onderbreking gehad. Ik vermoed dat dit ook afhangt van de hoeveelheid druk dat je nodig hebt.
Met deze blaas ik bijvoorbeeld onze wagens droog na een wasbeurt, 2x4Pk. Heeft al wat kracht, maar dit is dus een omgekeerde stofzuigen en geen compressor. En die blaast dus continu met dezelfde kracht, al naargelang je 2 of 2 motoren opzet.
Oei, dan moet ik wellicht 1) een nieuwe bouwvergunning aanvragen b) een lening aangaan !
Da's wat te veel van het goede.
Bij ons is het voor de auto: wassen en zemen + eventueel eens een ritje maken.
Af en toe eens in de wax zetten. Maar dat is alles hoor.
Neen, ik zoek gewoon een low-budget compressor om heel af en toe es te gebruiken. ( dingen stofvrij blazen + banden bijpompen, meer niet )
Met deze blaas ik bijvoorbeeld onze wagens droog na een wasbeurt, 2x4Pk. Heeft al wat kracht, maar dit is dus een omgekeerde stofzuigen en geen compressor. En die blaast dus continu met dezelfde kracht, al naargelang je 2 of 2 motoren opzet.
Hiermee kan ik ook één en ander wegblazen hoor.
Allemaal niet een beetje overkill om een grasmachine te reinigen ? ( of moet ie na gebruik terug naar de winkel ?)
1 PK = 735W bij 230V
4 PK = 2940W = 12,78A bij 230V
2x4 PK = 5880W = 25,56A bij 230V
Sluit je die "4,0 + 4,0 pk" aan op een gewoon stopcontact met een 20A zekering?
Dat apparaat is eigenlijk een "omgekeerde stofzuiger", die kan een groot debiet lucht blazen maar de druk is dan niet hoog.
Dat is ideaal om bijvoorbeeld een auto droog te blazen, maar niet om vuil (gras en zand) ergens tussenuit te blazen, want dat zijn twee totaal verschillende zaken.
Bij sommige werkplaatsstofzuigers kan je de slang op de "uitblaasopening" aansluiten, dat geeft hetzelfde effect als het toestel hier boven, je kan er mee blazen, maar banden oppompen is bijvoorbeeld niet mogelijk omdat de maximale druk veel te laag is.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
1 PK = 735W bij 230V
4 PK = 2940W = 12,78A bij 230V
2x4 PK = 5880W = 25,56A bij 230V
Sluit je die "4,0 + 4,0 pk" aan op een gewoon stopcontact met een 20A zekering?
Dat apparaat is eigenlijk een "omgekeerde stofzuiger", die kan een groot debiet lucht blazen maar de druk is dan niet hoog.
Dat is ideaal om bijvoorbeeld een auto droog te blazen, maar niet om vuil (gras en zand) ergens tussenuit te blazen, want dat zijn twee totaal verschillende zaken.
Bij sommige werkplaatsstofzuigers kan je de slang op de "uitblaasopening" aansluiten, dat geeft hetzelfde effect als het toestel hier boven, je kan er mee blazen, maar banden oppompen is bijvoorbeeld niet mogelijk omdat de maximale druk veel te laag is.
Ik sluit die inderdaad aan op een gewoon stopcontact. Nog geen problemen ondervonden. En wordt enkel gebruikt voor de wagens, niks anders. Op een goed onderhouden wagen werkt dat als een fluitje van een cent. Ook voor de kieren (verborgen ophopingen voor vocht) is het een perfect gereedschap. Een partij blaren kan je er ook nog wel mee van je parking blazen, maar daarvoor is ie niet gemaakt. Dus enkel blazen. Mijn andere stofzuigen kon dat ook door gewoon de slang naar de andere kant te verplaatsen (tonnetje op wieltjes), maar die was niet in staat om degelijk een ganse auto te drogen. Wordt nu nog enkel als stofzuiger gebruikt.
Ik sluit die inderdaad aan op een gewoon stopcontact. Nog geen problemen ondervonden. En wordt enkel gebruikt voor de wagens, niks anders. Op een goed onderhouden wagen werkt dat als een fluitje van een cent. Ook voor de kieren (verborgen ophopingen voor vocht) is het een perfect gereedschap. Een partij blaren kan je er ook nog wel mee van je parking blazen, maar daarvoor is ie niet gemaakt. Dus enkel blazen. Mijn andere stofzuigen kon dat ook door gewoon de slang naar de andere kant te verplaatsen (tonnetje op wieltjes), maar die was niet in staat om degelijk een ganse auto te drogen. Wordt nu nog enkel als stofzuiger gebruikt.
Het is dus een elektrische blazer en geen compressor.
Misschien kan je de auto ook droogblazen met een bladblazer? (als die niet teveel stof opzuigt, anders kan je opnieuw beginnen te kuisen...)
Comment