Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw dak plaatsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuw dak plaatsen

Als een dak niet geisoleerd is, dan kan dat toch tussen de gebintes. Waarom zou het dak dan 15 cm omhoog komen?

Dakwerkers lopen nooit graag over een dak, beton of niet, er is altijd een risico.
    Mijn betonpannen liggen er nu 25 jaar op. Hier en daar een beetje mos, maar niks om me echt zorgen over te maken, en de pannen zijn zeker nog goed stevig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
      Dakisolatie kan je altijd langs de binnenzijde doen ook , dan heb je meteen een propere zolder.
      Ik heb geen zolder

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Ik heb geen zolder
        Je kan er eentje vragen aan sinterklaas ?

Soms werd ( word ) bij spanten-daken de zolder geannexeerd , waarom weet ik ook niet , het is toch een nuttige ruimte.

Comment

Nieuw dak plaatsen

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Dakwerkers lopen nooit graag over een dak, beton of niet, er is altijd een risico.
          Mijn betonpannen liggen er nu 25 jaar op. Hier en daar een beetje mos, maar niks om me echt zorgen over te maken, en de pannen zijn zeker nog goed stevig.
          Hier al eens een dokwerker gehad, ladder tegen de oversteek, omhoog en op baskets gewoon naar boven gelopen zonder meer.
          Ik dacht bij mezelf van amai zonder enige bescherming.
          Hier is het nog niet zo hoog, maar als ze naar beneden donderen is dat wat anders.

Die dat de panelen gelegd hebben, die schuiven om de twee rijen een pan wat omhoog ... zo is het dak op zich een ladder.
          Dezelfde openingen gebruiken ze om de haken te plaatsen voor de rails.
          Natuurlijk sluiten ze dat terug. [emoji16]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Hier al eens een dokwerker gehad, ladder tegen de oversteek, omhoog en op baskets gewoon naar boven gelopen zonder meer.
            Hier is het nog niet zo hoog, maar als ze naar beneden donderen is dat wat anders.

Die dat de panelen gelegd hebben, die schuiven om de twee rijen een pan wat omhoog ... zo is het dak op zich een ladder.
            "Een dokwerker"? In 't zwart dus , maar je mag nu 500€ per maand bijverdienen zonder erop belast te worden, of is dat enkel voor gepensioneerden? Op den duur weet je het niet meer.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ahhhhhhhhhh....., ik dacht destijds al: de Freddy heeft zoveel kleine dakvenstertjes!
              Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                "Een dokwerker"? In 't zwart dus , maar je mag nu 500€ per maand bijverdienen zonder erop belast te worden, of is dat enkel voor gepensioneerden? Op den duur weet je het niet meer.
                Die automatische correctie maakt er soms wat van hoor. [emoji6]
                Dakwerker natuurlijk.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  Ahhhhhhhhhh....., ik dacht destijds al: de Freddy heeft zoveel kleine dakvenstertjes!
                  Ge kunt dat ook als je geen airco hebt ... goed verluchten. [emoji16]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Ge kunt dat ook als je geen airco hebt ... goed verluchten. [emoji16]
                    Anders wel sterke mannen hé, die dokwerkers, die nemen twee zonnepanelen tegelijk mee naar boven
                    Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      Anders wel sterke mannen hé, die dokwerkers, die nemen twee zonnepanelen tegelijk mee naar boven
                      Wacht maar tot als ze bij u twee panelen op elkaar leggen ... nu snap ik waarom je er zoveel wil leggen. [emoji16]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Heb ook al altijd ervaren dat een goed gedocumenteerd bestek gen discussie nadien kan uitlokken.
                        Heb momenteel 2 offertes liggen voor nieuwe roofing in de betonnen cornissen van het huis waarin mijn praktijk is gevestigd. De ene offerte is gedetailleerd met 11 posten, de andere met 2 posten. Er is maar effkes een verschil van 3000 € tussen de twee offertes. Op de laagste offerte is het dus aan mij van nog één en ander nader te laten toelichten.
                        Ik heb 9 jaar terug een stokoud dak laten renoveren .. van eternit platen naar gewone dakpannen. Een stuk of 7-8 offertes aangevraagd, man je gelooft niet wat je tegenkomt .. sommigen kijken van uit het raampje van de auto en maken zo een bestek op anderen gaan een namiddag op de zolder kamperen ... enfin prijzen van X tot 2X ... dan een aannemer gevonden die tot de laatste nagel beschreef in zijn bestek en tegen een fatsoenlijke prijs ... betrouwbaar en uitstekende werkers ... Twee volle weken werk maar perfect afgewerkt ... FWIW

Comment

In de link staat "Vanaf 2020 moeten alle Vlaamse daken verplicht geïsoleerd zijn".
                          Dat is foutieve informatie, want dit geldt enkel voor woningen die verhuurd worden.
                          Hier staat nog wat info … is niet alleen meer voor huurwoningen, al zal daar de mogelijke impact wel veel groter zijn.
                          Bij zelf bewonen is het inderdaad minder erg tot men de woning wil verkopen of van eigenaar doen veranderen (erfenis o.a.).

Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Hier staat nog wat info … is niet alleen meer voor huurwoningen, al zal daar de mogelijke impact wel veel groter zijn.
                            Bij zelf bewonen is het inderdaad minder erg tot men de woning wil verkopen of van eigenaar doen veranderen (erfenis o.a.).

https://www.livios.be/nl/bouwinforma...oleerde-daken/
                            Dat is informatie van LIVIOS en dat is een commerciële site. Die gaan natuurlijk zeggen dat je dak moet geïsoleerd zijn. Net zoals een loodgieter zegt dat het wettelijk verplicht is om je gasketel jaarlijks te laten reinigen. Je brandverzekering kan dat eisen, maar wettelijk moeten gasketels van minder dan 16kW niet jaarlijks gereinigd worden. Ik heb zo al een paar ketelkuisers aan de deur gehad die ook beweerden dat ik verplicht was om de ketel jaarlijks te kuisen.
                            Ik heb hen gezegd dat ze mijn ketel van 15kW mochten kuisen, op voorwaarde dat ze me het wetsartikel konden tonen. Geen enkele van die kerels teruggezien.

De link van HLN is gewoon een copy van het LIVIOS artikel.

Ik kan nergens een link vinden naar een wettekst die de beweringen staaft voor een woning die niet verhuurd wordt.

Ik heb een plat dak van 7mx10m. Het plafond bestaat uit een gegoten betonplaat van 20cm dik. Daarboven liggen holle welfsels. De ruimte tussen de betonplaat en de holle welfsels is vooraan 40cm en helt af naar achter tot 30cm (voor afloop van het regenwater) . Op de betonplaat ligt een laag van 10cm Argex geëxpandeerde kleikorrels. Op de holle welfsels liggen 3 lagen roofing van 5 mm dik. De bovenste laag heeft leisteenschilfers. Op die roofing ligt een laag van 10cm ronde keitjes.

Ik ben niet geneigd om de holle ruimte te laten opspuiten met PUR, boven op de Argex korrels. Op het dak staan 6 kleine verluchtingsschouwtjes van 50mm diameter met een regenkapje. Die schouwtjes dienen om de Argex korrels te verluchten en droog te houden.
                            Op de bovenverdieping zijn 3 slaapkamers die nooit verwarmd worden. Enkel de badkamer wordt er verwarmd met een radiator.

Ik vraag me af of een extra isolatie met geëxpandeerde piepschuimplaten nog enig nut heeft op mijn dak. Als ik offertes vraag bij aannemers gaan die natuurlijk zeggen dat het zeer veel profijt zal geven in stookkosten, maar in realiteit ?.

Comment

Vlaanderen is geen bedrijf hoop ik. [emoji1]

Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Net zoals een loodgieter zegt dat het wettelijk verplicht is om je gasketel jaarlijks te laten reinigen. Je brandverzekering kan dat eisen, maar wettelijk moeten gasketels van minder dan 16kW niet jaarlijks gereinigd worden. Ik heb zo al een paar ketelkuisers aan de deur gehad die ook beweerden dat ik verplicht was om de ketel jaarlijks te kuisen.
                                Ik heb hen gezegd dat ze mijn ketel van 15kW mochten kuisen, op voorwaarde dat ze me het wetsartikel konden tonen. Geen enkele van die kerels teruggezien.
                                Ik dacht toch te weten dat voor je brandverzekering je jaarlijks een bewijs "zou moeten kunnen" voorleggen. Best van dat toch bij te houden denk ik. Er moet maar eens iets voorvallen dat zou kunnen te wijten zijn aan slecht onderhoud.
                                In de residentie in Zuid Frankrijk waar wij een verblijf hebben moet je dit ook jaarlijks laten inspecteren. Dit staat in het algemeen reglement van mede-eigenaars en vind ik maar normaal ook. Meestal gebeurt dat met een contract bij een bedrijf die daarvoor een licentie heeft.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X