Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Ik heb nu een 5KVA omvormer en 5,886KWp aan panelen....leek volgens de verkoper en enkele andere eigenaren van panelen geen slechte verhouding....
    Plat dak dus panelen konden perfect gelegd worden, helaas beperkt in oppervlakte.
    Nu een verbruik tussen 7 en 8000, maar na het sluiten van het kapsalon binnen 3 j zal dat verbruik enorm dalen...
    Slecht zal dat zeker niet zijn, alleen zou je er mogelijkis iets meer kunnen uithalen met iets meer panelen ... maar als je dak beperkt is, dan valt dit niet eens te overwegen.
    De meeste fabrikanten bevelen 30% meer aan dan de omvormer, dan is voor een 5KVA omvormer 6500Wp aan panelen aanbevolen, natuurlijk werkt dat ook met minder.
    Op een zo goed als ideaal dak past men een coëfficiënt van 99% toe en in België nog eens een coëfficiënt van 93% waardoor 1000Wp een gemiddelde effectieve jaaropbrengst heeft van 920,7kWh.
    Met 6500Wp x 0,99 x 0,93 geeft dan afgerond 5985kWh (gemiddeld).
    Met 5886Wp komt dat neer op 5420kWh, of toch al meteen 565kWh minder ... voor Marc al redelijk nipt rekening houdend dat zijn verbruik toch nog redelijk gaat stijgen met de airco.
    Men spreekt in dit geval van een verschil van 2 panelen ... ja dat is wat duurder, maar men gaat de omvormer beter benutten.

    Het best kan men dat zien in de grafiek van de omvormer, als de opbrengst van de panelen vaak afgetopt worden (beperkt door de omvormer), dan liggen er meer dan genoeg panelen naar die richting (zuiden), wordt de maximum van de omvormer nooit behaald, dan kan er gerust nog iets meer aan panelen gelegd worden.
    Wil men langere tijd per dag opbrengst, dan kan men beter zowel naar het oosten, zuiden als westen panelen leggen ... maar dat is niet altijd zo evident en ook niet meteen de goedkoopste oplossing.

    Begrijp me niet verkeerd, is zeg niet dat andere oplossingen niet goed zijn ... iedereen zijn situatie is anders, de redenering kan anders zijn alsook het budget of de noodzaak.
    Als iemand zijn volledig verbruik overbrugd wordt, dan moet die natuurlijk niets meer gaan leggen voor de lol.

    Ja, bij u zal de impact van het kapsalon wel redelijk groot zijn op het verbruik ... het kort af.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #62
      Re: Goed, weer piekeren... (zonnepanelen)

      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Led hebben we haast overal, maar we hebben buiten wel een reeks halogeenstralers van 500 watt.
      Branden niet permanent natuurlijk, maar worden soms toch vaak getriggerd door poezen, wind ( takken ) ...

      Koelkast ? mmnn, kookplaat os vitro-keramisch en de oven wordt hier toch ook enkele keren per week gebruikt.

      Wij hebben niet bepaald een klein dak, maar wel een ingewikkeld: het zijn ahw twee zadeldaken die haaks op mekaar staan, aldus hebben we vele relatief kleine "driehoeken".
      Ik vraag me trouwens af hoe een firma berekent hoeveel panelen er op ons dak passen ?
      We gaan ook voor Sunpower, de X-reeks en als ik het goed gelezen heb zijn die ongeveer 160 x 105 cm

      Volgens mij gaan ze dan zeker 3 daken aan mekaar moeten koppelen: 2x een zuidkant en 1x een westkant.
      Vervang die stralers al maar. Die investering heb je sneller terug dan panelen.

      Om te bepalen hoeveel panelen er op je dak gaan gebruikte mijn installateur de plannen, maar ook ging hij een paar fotos nemen van het dak, en 10 min later stond er een simulatie op zijn computer met een idee van het uitzicht.

      Comment


      • #63
        Freddy, in mijn geval was meer panelen leggen dus geen optie wegens te weinig plaats en als ik het goed begrepen heb, zou een 4 KVA omvormer dus te licht geweest zijn?
        Die 30% die men aanraadt, zou dan ruim overschreden worden....
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #64
          Re: Zonnepanelen

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Vervang die stralers al maar. Die investering heb je sneller terug dan panelen.

          Om te bepalen hoeveel panelen er op je dak gaan gebruikte mijn installateur de plannen, maar ook ging hij een paar fotos nemen van het dak, en 10 min later stond er een simulatie op zijn computer met een idee van het uitzicht.
          Dat gaan we niet zo snel doen, we hebben hier 1 redelijk dure led-straler, en alhoewel niet slecht, kan hij inzake lichtopbrengst absoluut niet tippen aan de traditionele halogeen stralers.
          We gaan wel diegene aan de straatkant iets minder gevoelig zetten; het risico op inbraak is daar veel kleiner.
          En in de keuken: ik heb het eens opgezocht: verschil inductie en vitro- keramisch is niet zo heel groot imho.
          Maarja, verder geven wij nagenoeg geen comfort op: tv, hifi, enz...blijven in stand-by staan, de hetelucht-oven wordt gebruikt, we hebben een accu-kantenmaaier, haagschaar, enz...dus ja wel wat verbruik

          @ Freddy, ik was even in de war: het zullen inderdaad twee daken aan de zuidkant zijn en een (groot) dak aan de oostkant. Op de zonnekaart stond zowel oost als west oranje gekleurd.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #65
            Re: Zonnepanelen

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Dat gaan we niet zo snel doen, we hebben hier 1 redelijk dure led-straler, en alhoewel niet slecht, kan hij inzake lichtopbrengst absoluut niet tippen aan de traditionele halogeen stralers.
            We gaan wel diegene aan de straatkant iets minder gevoelig zetten; het risico op inbraak is daar veel kleiner.
            En in de keuken: ik heb het eens opgezocht: verschil inductie en vitro- keramisch is niet zo heel groot imho.
            Maarja, verder geven wij nagenoeg geen comfort op: tv, hifi, enz...blijven in stand-by staan, de hetelucht-oven wordt gebruikt, we hebben een accu-kantenmaaier, haagschaar, enz...dus ja wel wat verbruik

            @ Freddy, ik was even in de war: het zullen inderdaad twee daken aan de zuidkant zijn en een (groot) dak aan de oostkant. Op de zonnekaart stond zowel oost als west oranje gekleurd.
            Amai, al een serieuze studie aan het maken...
            Maar het is een feit, met de recente uitspraken van sommige politiekers, al dan niet onder impuls van de EU, zal iedereen die nog met fossiele brandstoffen bezig is zich moeten gaan voorbereiden. Een investering waarvan elk voor zich moet uitmaken of het de moeite loont. Wij hier zitten beiden boven de 60 en hebben onze twijfels. In de grote kast waar wij nu wonen zullen wij allicht niet blijven. Op een bepaalde leeftijd denkt men aan minder onderhoud en begint de overweging nar een appartement te gaan om de deur kijken. Maar goed, wij hebben enige mogelijkheden. Uitwijken naar warmere oorden zit er ook nog in...
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #66
              Re: Zonnepanelen

              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Maar goed, wij hebben enige mogelijkheden. Uitwijken naar warmere oorden zit er ook nog in...
              Naar niet te warme oorden dan, anders verbruik je weer teveel elektriciteit voor je airco's.

              Comment


              • #67
                Re: Zonnepanelen

                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Amai, al een serieuze studie aan het maken...
                Maar het is een feit, met de recente uitspraken van sommige politiekers, al dan niet onder impuls van de EU, zal iedereen die nog met fossiele brandstoffen bezig is zich moeten gaan voorbereiden. Een investering waarvan elk voor zich moet uitmaken of het de moeite loont. Wij hier zitten beiden boven de 60 en hebben onze twijfels. In de grote kast waar wij nu wonen zullen wij allicht niet blijven. Op een bepaalde leeftijd denkt men aan minder onderhoud en begint de overweging nar een appartement te gaan om de deur kijken. Maar goed, wij hebben enige mogelijkheden. Uitwijken naar warmere oorden zit er ook nog in...
                Ik weet het, Pol, maar ik zie ons niet aarden in een appartement zonder enige vorm van tuin....
                Maar ons verbruik lag toch al redelijk hoog, en die airco gaat er eveneens komen...
                En mochten de prijzen zakken zie mij ooit zelfs nog een batterij plaatsen..


                Uitwijken naar het buitenland is voor mij ook geen optie, want je moet het ganse plaatje bekijken: inzake medische kennis zit je in België toch redelijk goed imho.
                Last edited by Alfa Centauri; 12 augustus 2018, 11:03.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #68
                  Re: Zonnepanelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Naar niet te warme oorden dan, anders verbruik je weer teveel elektriciteit voor je airco's.
                  Warme oorden ? Ok vind het hier uiteindelijk zo slecht niet
                  Enne warmte hebben we nu al genoeg gehad
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #69
                    Re: Zonnepanelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Naar niet te warme oorden dan, anders verbruik je weer teveel elektriciteit voor je airco's.
                    Klopt. Waar wij zitten in Zuid Frankrijk hebben wij tot nog toe nog geen nood gehad aan Airco. Residentie is nog zeer degelijk gebouwd en wij zitten niet onder dak. Belangrijk ook, op 450m boven de zeespiegel en overal rolluiken. In de slaapkamers is het bij warme dagen wel van belang de zon buiten te houden met de rolluiken. En met overbouwde terrassen achter elke slaapkamer scheelt dat ook al wat. Maar ook de nachttemperatuur is daar perfect leefbaar.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #70
                      Re: Zonnepanelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                      Freddy, in mijn geval was meer panelen leggen dus geen optie wegens te weinig plaats en als ik het goed begrepen heb, zou een 4 KVA omvormer dus te licht geweest zijn?
                      Die 30% die men aanraadt, zou dan ruim overschreden worden....
                      Specifiek voor onze omvormer (merk) staat dat 30% moet in rekening genomen worden indien geïnstalleerd in warme landen of op plaatsen waar het warm kan worden (volle zon bijvoorbeeld) en dat 35% mogelijk is in landen waar het een gans jaar koud is en de omvormer goed geventileerd is.
                      Dus niet van toepassing in België.
                      Een omvormer mag technisch gezien (van de fabrikant) dus ook buiten hangen.

                      Daarbuiten heeft men ook een Belgische regelgeving dat een limiet oplegt van het maximum vermogen per kring voor de omvormer.
                      Bij de keuring van de panelen kregen we meteen de opmerking dat onze 22 panelen te veel waren voor één kring en dus niet mocht ... maar er zitten optimizers op en dan mag dat wel omdat de spanning al geregeld wordt aan het paneel zelf.
                      Dat heeft vermoedelijk te maken met de maximum spanning dat op de kring zou mogen zitten.
                      Ik ken de waarden niet, nooit opgezocht ... had de keurder daar niet van gesproken, dan had ik dat ook niet geweten.

                      Met 5886Wp zou dat voor een 4KVA omvormer in principe wat veel geweest zijn, aanbevolen zou 5200Wp zijn.

                      Ook wij konden in principe iets meer panelen gelegd hebben, maar ook wat beperkt door het dak ... 10 cm te smal om er nog een naast te leggen.

                      Let op, ik deel enkel info dat ik vond bij de fabrikanten en heb daarvoor zelfs eens naar de fabrikant van de omvormer en panelen gebeld om bevestiging te krijgen dat ik het juist had.
                      Ik ben geen expert zonnepanelen of omvormers hé, alleen heel veel uitgezocht. [emoji6]

                      Hier Sunpower panelen met optimizers in combinatie met een SolarEdge omvormer.

                      Wat mij opviel is dat veel verkopers niet goed op de hoogte zijn van al die specificaties en regels, duidelijk geen technische mensen of ook weinig inzicht op elektriciteit en elektronica.
                      Ze doen een voorstel en als je dan afwijkt en begint over een paneel meer of minder dan is het al vaak “ik weet niet of dat allemaal wel kan” en dan moeten ze beginnen bellen.

                      Probleem is ook dat net als het verkeersreglement de regelgeving anders is voor Vlaanderen, Wallonië en Brussel.
                      Dat maakt het voor die mannen ook niet eenvoudig en in Brussel zijn er dan nog bepaalde straten met een afwijking.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #71
                        Re: Zonnepanelen

                        Freddy,

                        * Een optimizer, zit dat in de omvormer, of is dat een doosje afzonderlijk ? En heeft dat ook een merk, of is dat van Sunpower zelf ?

                        * En wat bedoelen ze met "clipping" ? Is dat artificieel begrenzen van de opbrengst ?

                        * Zijn er verschillen in montage-systeem op een dak ? ( wij hebben betonpannen )

                        * Is er een verschil tussen portrait of landscape montage inzake opbrengst, sterkte, of iets anders, of hangt die keuze gewoon af van het aantal panelen ?


                        Freddy, nog een vraagje; ik quote je even:

                        Je betaalt heden volgens de omvormer, niet volgens de opbrengst.
                        Dit jaar +- 104€ per KVA van de omvormer.
                        Dus voor een omvormer van 6 KVA is dat 6 X 104€.

                        Dekt dat uw verbruik volledig, dan betaal je daarbuiten enkel de vaste kosten zoals iedereen, iets van 40€ en huur van de teller.
                        Afhankelijk van de verzekering zijn die standaard gedekt, anderen tellen een supplement ... hier was dat 24€ per jaar als ik mij niet vergis.
                        Wel best voor de installatie in orde brengen, je weet wel waarom.



                        Neen, ik snap niet waarom ? Heb je het nu over die verzekering ? ( PM het anders maar hoor
                        Last edited by Alfa Centauri; 12 augustus 2018, 17:17.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #72
                          Re: Zonnepanelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Freddy,

                          * Een optimizer, zit dat in de omvormer, of is dat een doosje afzonderlijk ? En heeft dat ook een merk, of is dat van Sunpower zelf ?

                          * En wat bedoelen ze met "clipping" ? Is dat artificieel begrenzen van de opbrengst ?

                          * Zijn er verschillen in montage-systeem op een dak ? ( wij hebben betonpannen )

                          * Is er een verschil tussen portrait of landscape montage inzake opbrengst, sterkte, of iets anders, of hangt die keuze gewoon af van het aantal panelen ?


                          Freddy, nog een vraagje; ik quote je even:

                          Je betaalt heden volgens de omvormer, niet volgens de opbrengst.
                          Dit jaar +- 104€ per KVA van de omvormer.
                          Dus voor een omvormer van 6 KVA is dat 6 X 104€.

                          Dekt dat uw verbruik volledig, dan betaal je daarbuiten enkel de vaste kosten zoals iedereen, iets van 40€ en huur van de teller.
                          Afhankelijk van de verzekering zijn die standaard gedekt, anderen tellen een supplement ... hier was dat 24€ per jaar als ik mij niet vergis.
                          Wel best voor de installatie in orde brengen, je weet wel waarom.



                          Neen, ik snap niet waarom ? Heb je het nu over die verzekering ? ( PM het anders maar hoor
                          Optimizer zit onder elk paneel, daar zie je niets van.

                          Clipping betekent dat als uw panelen meer opbrengen dan de maximum van de omvormer de overschot afgesneden wordt.
                          Als er bijvoorbeeld 50% clipping is, dan heb je te veel panelen volgens de omvormer.
                          Een beetje clipping is normaal op de meest zonnige dagen, al is het hier al geleden van mei of juni ... panelen brengen iets minder op door de warmte.

                          Hier ook betonpannen Sneldek.
                          Dat is een pan afnemen, haak op hout vijzen en pan terugleggen.
                          Op die haken monteren ze een rail en op die rail de panelen. (Kort uitgelegd).

                          Portret op landscape heeft geen impact op opbrengst.
                          Enkel liggen de rails bij portret horizontaal en bij landscape verticaal.
                          Onze panelen liggen in landscape omdat ik dat mooier vond en laat het huis wat breder lijken, maar dat is maar een indruk natuurlijk.

                          Bij onze brandverzekering zaten panelen niet inbegrepen, polis laten aanpassen en was iets van 24€ duurder per jaar.
                          Vraag best na bij de makelaar en indien nodig best laten aanpassen voor de installatie, je weet wel waarom. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #73
                            Zonnepanelen

                            Hier zie je een beetje clipping, alles boven de 6 wordt afgesneden omdat het een omvormer is van 6 KVA.

                            Men ziet ook dat er redelijk veel boven de 5 zit.
                            Met een omvormer van 5 KVA zou alles boven de 5 verloren geweest zijn.

                            De verkopers raadden allen een 5 KVA aan met dit aantal panelen, volgens mij had dat een verkeerde keuze geweest.
                            Een 6 KVA was mijn eigen keuze en beslissing.

                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #74
                              Re: Zonnepanelen

                              Nog iets waar ik aan denk: komen ze met een hoogtewerker of zo ?
                              En ze kruipen toch ook op je dak ? Geen dakpannen gebroken ?
                              Of zeggen ze dat niet ?
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment


                              • #75
                                Re: Zonnepanelen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                                Nog iets waar ik aan denk: komen ze met een hoogtewerker of zo ?
                                En ze kruipen toch ook op je dak ? Geen dakpannen gebroken ?
                                Of zeggen ze dat niet ?
                                Ze melden vooraf dat er mogelijks een pan breekt door ze te verschuiven ... en is ook gebeurd en eerlijk gemeld.
                                En eerlijk gezegd kunnen ze er weinig aan doen want ze letten echt op.
                                Wij hadden er nog een paar op reserve en die hebben ze dan onder een paneel gelegd om geen kleurverschil te zien.
                                En anders is het bij Celis een pan gaan halen. [emoji1]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X