Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IP range voor dummies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: IP range voor dummies

    Dat zou ik dan op dat moment eens moeten uittesten. Weet ik in feite niet.

    Maar wat is nu het beste, met in het achterhoofd dat ik ooit wel eens een ander WAP zou willen installeren ?

    Mijn toestellen een vast of een dynamisch IP adres geven want nu weet ik het effe niet meer ... ???

    In SYNOLOGY zeggen dit:

    Overigens kun je de Nas veel beter op DHCP zetten en in je router er voor zorgen dat hij altijd hetzelfde ipadres krijgt.
    Je moet dan in je router een koppeling maken tussen het macadres van je Nas en een ipadres.


    Maar hoe doe ik dat ??? En kan dat in een Telenet modem/router ???
    Last edited by Alfa Centauri; 8 juli 2018, 13:36.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #77
      Re: IP range voor dummies

      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Dat zou ik dan op dat moment eens moeten uittesten. Weet ik in feite niet.

      Maar wat is nu het beste, met in het achterhoofd dat ik ooit wel eens een ander WAP zou willen installeren ?

      Mijn toestellen een vast of een dynamisch IP adres geven want nu weet ik het effe niet meer ... ???

      In SYNOLOGY zeggen dit:

      Overigens kun je de Nas veel beter op DHCP zetten en in je router er voor zorgen dat hij altijd hetzelfde ipadres krijgt.
      Je moet dan in je router een koppeling maken tussen het macadres van je Nas en een ipadres.


      Maar hoe doe ik dat ??? En kan dat in een Telenet modem/router ???
      Nee, enkel met een business account kun je de instelling van je router aanpassen zodat je een MAC- met een IP-adres kunt linken. (Staat ergens in dit topic ook al gemeld door VerSeg.)

      Het probleem dat jij hebt, dat je de NAS soms niet ziet in de Windows Explorer, heeft iets met Windows zelf te maken. Met mijn vaste PC heb ik dit zelden voor, maar met mijn Laptop gebeurd dat ook geregeld. Gewoon even manueel //NASNAAM.local ingeven in de balk bovenaan, en je hebt toch toegang. Ik vermoed dat er ergens in de SMB software een probleem zit, maar kan dit ook niet met zekerheid zeggen als ik de source code niet zie.

      Dit is trouwens een probleem dat Windows al heeft sinds VISTA. Als je hierna zoekt via Google krijg je een hoop pagina's te zien waarin mensen dit probleem aankaarten.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #78
        Re: IP range voor dummies

        Maar wat is dan het beste voor jan-met-de-petten zoals ik ? NAS een fixed IP adres geven of niet ? ( ze staan nu voorlopig fixed, maar dat is snel herzet )
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #79
          Re: IP range voor dummies

          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Maar wat is dan het beste voor jan-met-de-petten zoals ik ? NAS een fixed IP adres geven of niet ? ( ze staan nu voorlopig fixed, maar dat is snel herzet )
          Mits men in de Telenet router geen vast IP kan reserveren voor een bepaald MAC-adres heb je ofwel de keuze tussen DHCP op vast IP te configureren in de NAS.
          Liefst beneden be 100 dan zoals eerder vermeld.

          Maar als je de NAS nooit uitzet en de Telenet router ook niet of hoogstens kortstondig ... dan heb je geen voordeel met het ene tegen het andere mits het IP dan niet zal veranderen.

          Als je een apparaat ook van buitenaf wil bereiken en een port forwarding zou gebruiken, dan is een vast IP aangewezen.
          Maar dan mag je de router ook nooit lang uitschakelen of ge riskeert een ander IP van Telenet te worden toegewezen.

          Mits uw probleem niet daaraan gerelateerd is en je nog geen problemen had door DHCP, dan snap ik niet waarom je dit zou veranderen en daar nu veel moeite in steekt.
          Vooral dat he aangeeft niet zo goed op de hoogte te zijn van die configuraties.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #80
            Re: IP range voor dummies

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Mits men in de Telenet router geen vast IP kan reserveren voor een bepaald MAC-adres heb je ofwel de keuze tussen DHCP op vast IP te configureren in de NAS.
            Liefst beneden be 100 dan zoals eerder vermeld.

            Maar als je de NAS nooit uitzet en de Telenet router ook niet of hoogstens kortstondig ... dan heb je geen voordeel met het ene tegen het andere mits het IP dan niet zal veranderen.

            Als je een apparaat ook van buitenaf wil bereiken en een port forwarding zou gebruiken, dan is een vast IP aangewezen.
            Maar dan mag je de router ook nooit lang uitschakelen of ge riskeert een ander IP van Telenet te worden toegewezen.

            Mits uw probleem niet daaraan gerelateerd is en je nog geen problemen had door DHCP, dan snap ik niet waarom je dit zou veranderen en daar nu veel moeite in steekt.
            Vooral dat he aangeeft niet zo goed op de hoogte te zijn van die configuraties.
            Euhmn... Ik zet de Nas(sen) tegenwoordig wél af. Alles wat hier warmte kan genereren gaat af
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #81
              Re: IP range voor dummies

              Ik drijf het nog iets verder
              Geen TN maar EDPnet met een Fritzbox modem/router. Ik heb via no-ip.org de mogelijkheid om van buitenaf (een stukje) van mijn netwerk te benaderen. Ik heb ook een VPN geconfigureerd en laat niet toe dat zowel de modem interface als mijn NAS van buiten kan benaderd worden. Weg van huis kan ik via no-ip connecteren met de VPN waardoor ik een lokaal IP krijg van mijn modem. Zo lang de NAS ingeplugd is kan ik deze in de Fritzbox vanop afstand aan/uit zetten (Wake on Lan). Vanaf dan is er geen verschil meer of ik thuis ben of ergens anders, behalve de snelheid natuurlijk (Gigabit 4G of hotel WiFi ligt nog wat moeilijk).

              Als je er weinig van kent gebruik je best DHCP, fixed IPs zijn handiger maar alles instellen via een Telenet website lijkt mij toch niet ideaal.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #82
                IP range voor dummies

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Euhmn... Ik zet de Nas(sen) tegenwoordig wél af. Alles wat hier warmte kan genereren gaat af [emoji3]
                Vandaar een deel van uw probleem.

                Windows kijkt welke netwerkdevices er actief staan en uw NAS is dat niet.
                Als ge dan uw NAS opstart, dan duurt dat een tijd voordat Windows die vindt.

                En wordt uw NAS zo warm?
                Als je die schijven laat inslapen [emoji1], dan wordt dat toch niet warm?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #83
                  Re: IP range voor dummies

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Vandaar een deel van uw probleem.

                  Windows kijkt welke netwerkdevices er actief staan en uw NAS is dat niet.
                  Als ge dan uw NAS opstart, dan duurt dat een tijd voordat Windows die vindt.

                  En wordt uw NAS zo warm?
                  Als je die schijven laat inslapen [emoji1], dan wordt dat toch niet warm?
                  Neen, maar 't is het gedacht hé !
                  Yep dat heb ik door dat het een tijdje kan duren, maar ik zeg het: héél soms wordt een Nas niet gevonden.
                  Nu, dat is geen ramp hé. Meestal gaat het wel heel goed. En er zijn periodes dat ik ze wel voor langere tijd laat opstaan.

                  Momenteel hebben ze nu allemaal een vast huisnummer
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #84
                    Re: IP range voor dummies

                    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Ik drijf het nog iets verder
                    Geen TN maar EDPnet met een Fritzbox modem/router. Ik heb via no-ip.org de mogelijkheid om van buitenaf (een stukje) van mijn netwerk te benaderen. Ik heb ook een VPN geconfigureerd en laat niet toe dat zowel de modem interface als mijn NAS van buiten kan benaderd worden. Weg van huis kan ik via no-ip connecteren met de VPN waardoor ik een lokaal IP krijg van mijn modem. Zo lang de NAS ingeplugd is kan ik deze in de Fritzbox vanop afstand aan/uit zetten (Wake on Lan). Vanaf dan is er geen verschil meer of ik thuis ben of ergens anders, behalve de snelheid natuurlijk (Gigabit 4G of hotel WiFi ligt nog wat moeilijk).

                    Als je er weinig van kent gebruik je best DHCP, fixed IPs zijn handiger maar alles instellen via een Telenet website lijkt mij toch niet ideaal.
                    Maar ik leer van dag tot dag bij
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #85
                      Re: IP range voor dummies

                      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      Maar ik leer van dag tot dag bij
                      Daarvoor ga je nog steeds naar school hé.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment

                      Working...
                      X