Ik ben hier bezig een paar disks aan mijn nieuwe PC toe te voegen.
Benevens de C-schijf zijn er nog 2 SATA-slots aanwezig waar ik wat kan inpluggen.
Mijn grootste nachtmerrie is dat de Windows crasht en dat er geen sysyteemherstel mogelijk is.
Ik heb al 1 schijf bij ingeplugd maar die moet natuurlijk door Windows zichtbaar gemaakt worden; daarbij krijg ik volgende mogelijkheden:
* eenvoudig volume
* spanned volume ( = geen optie want 1 schijf stuk, alles weg )
* striped volume ( idem ? )
* gespiegeld volume
* raid 5 volume
Ik dacht eerst aan "gespiegeld volume" , maar bij nader inzien is dit alleen maar een "bescherming" tegen data-verlies.
Want stel dat er zich een ernstige Windows-crash voordoet op schijf A, dan zal de gespiegelde schijf toch ook zo reageren ?
Dus ik denk dat ik die extra schijf dan maar als data schijf gebruik.
De computer is een Dell computer, maar er zit niets van info bij.
Hun site is wel zeer uitgebreid, maar voor een leek is dit toch een beetje zoeken.
Momenteel ligt hij open, dus ik kan niet op de inhoud zoeken, maar ik dacht wel dat er ergens een restore map op zat.
Maar ik zie nergens iets om dit in gang te zetten ?
En kan ik zo geen USB-key aanmaken ?
Benevens de C-schijf zijn er nog 2 SATA-slots aanwezig waar ik wat kan inpluggen.
Mijn grootste nachtmerrie is dat de Windows crasht en dat er geen sysyteemherstel mogelijk is.
Ik heb al 1 schijf bij ingeplugd maar die moet natuurlijk door Windows zichtbaar gemaakt worden; daarbij krijg ik volgende mogelijkheden:
* eenvoudig volume
* spanned volume ( = geen optie want 1 schijf stuk, alles weg )
* striped volume ( idem ? )
* gespiegeld volume
* raid 5 volume
Ik dacht eerst aan "gespiegeld volume" , maar bij nader inzien is dit alleen maar een "bescherming" tegen data-verlies.
Want stel dat er zich een ernstige Windows-crash voordoet op schijf A, dan zal de gespiegelde schijf toch ook zo reageren ?
Dus ik denk dat ik die extra schijf dan maar als data schijf gebruik.
De computer is een Dell computer, maar er zit niets van info bij.
Hun site is wel zeer uitgebreid, maar voor een leek is dit toch een beetje zoeken.
Momenteel ligt hij open, dus ik kan niet op de inhoud zoeken, maar ik dacht wel dat er ergens een restore map op zat.
Maar ik zie nergens iets om dit in gang te zetten ?
En kan ik zo geen USB-key aanmaken ?
Comment