Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Condens HR gasketel probleem .. help?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Condens HR gasketel probleem .. help?

    Ook een gasketel moet verplicht om de 2 jaar een onderhoud (controle) hebben en er moeten ook metingen uitgevoerd worden om in orde te zijn.
    Onze vorige gasketel lieten we enkel nakijken als er iets fout was en dat was meestal hoogstens een sensor.
    Die regelgevingen worden steeds strenger, maar er zijn ook veel mensen die ze niet volgen.
    Er is echter nooit controle op, toch nog nooit geweten dat iemand daar iets van gevraagd heeft.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #32
      Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Ook een gasketel moet verplicht om de 2 jaar een onderhoud (controle) hebben en er moeten ook metingen uitgevoerd worden om in orde te zijn.
      Onze vorige gasketel lieten we enkel nakijken als er iets fout was en dat was meestal hoogstens een sensor.
      Die regelgevingen worden steeds strenger, maar er zijn ook veel mensen die ze niet volgen.
      Er is echter nooit controle op, toch nog nooit geweten dat iemand daar iets van gevraagd heeft.
      Klopt Freddy, onze installateur zei, “als het goed werkt, blijf er af”
      Ik heb navraag gedaan bij mijn brandverzekering, en die zeggen ook
      dat een jaarlijks attest niet gevraagd wordt.

      Comment


      • #33
        Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

        Volgens de wetgeving moet een gasbrander in Vlaanderen om de 2 jaar nagekeken worden, in Wallonië is dat maar om de 3 jaar...
        Zijn de branders die ze in Wallonië plaatsen dan beter, of willen ze hier gewoon meer geld uit onze zakken halen??

        Omdat er toch geen controle is zijn er heel veel branders die niet om de 2 jaar worden nagekeken.
        Hier is het ook al langer geleden, en alles werkt nog altijd perfect (het jaarlijkse verbruik blijft ongeveer constant, als er toch een klein verschil is, dan is dat door een koudere winter).
        De wandketel is hier niet op een oude schouw aangesloten, de dubbelwandige pijp gaat recht door een plat dak, er staan geen bomen in de buurt (ik zie nooit blaadjes of ander vuil op dat dak liggen) en dan is de kans op problemen (vervuiling) ook minimaal.
        Maar in andere omstandigheden is het best mogelijk dat er vuil mee naar binnen wordt gezogen waardoor de warmtewisselaar vervuilt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #34
          Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

          Onderhoud op gasketels is pas verplicht boven de 20 kW.

          Het onderhoud van het centraal stooktoestel van uw verwarmingsinstallatie is een verplichting, zowel voor particulieren als bedrijven. Centrale stooktoestellen op gas (aardgas, butaan, propaan) moeten 2-jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen. Centrale stooktoestellen op stookolie (mazout) of vaste…


          Onze ketel heeft de eerste 12 jaar gewoon gedraaid zonder enige interventie.
          Daarna heb ik die laten onderhouden.
          Bij dat eerste onderhoud was er niks mis behalve een beetje stof.

          Comment


          • #35
            Condens HR gasketel probleem .. help?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Zijn de branders die ze in Wallonië plaatsen dan beter, of willen ze hier gewoon meer geld uit onze zakken halen??
            Daar hebben ze ook betere wagens en/of banen want ze mogen daar ook 90 op secundaire wegen.
            Maar met de hogere taksen op wagens kunnen ze daar ook aan werken. [emoji16]
            Maar inderdaad onbegrijpbaar dat een klein land verschillende regels kent.

            De wandketel is hier niet op een oude schouw aangesloten, de dubbelwandige pijp gaat recht door een plat dak, er staan geen bomen in de buurt (ik zie nooit blaadjes of ander vuil op dat dak liggen) en dan is de kans op problemen (vervuiling) ook minimaal.
            Maar in andere omstandigheden is het best mogelijk dat er vuil mee naar binnen wordt gezogen waardoor de warmtewisselaar vervuilt.
            Bij een onderhoud kuisen ze de brander, controleren ze alle waarden en stellen ze mogelijks een en ander af ... maar nog nooit geweten dat ze op het dak kruipen om te zien of de schouw nog proper is.
            Ik mag hopen dat dit anders wel in de metingen zichtbaar wordt.
            Maar net als met de TC is het een momentopname, niets belet dat er de dag nadien een probleem opduikt.
            Soit, ze hebben dan tenminste nagekeken of de uitstoot aan de normen voldoet ... want daar draait het vooral om in dit land, “normen”.
            Het zal wel een nut hebben zeker?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #36
              Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Onderhoud op gasketels is pas verplicht boven de 20 kW..
              Dat is ook weer zoiets ... met 19kW mag men dan een slecht afgestelde ketel hebben, in slechte algemene staat, verstopte schouw, onvoldoende verluchting of wat dan ook. [emoji17]

              Het is alsof een Fiat 500 niet naar de TC zou moeten, geen onderhoud moet krijgen en geen werkende lichten en correcte banden moet hebben want niet wettelijk verplicht op kleinere wagens en/of motoren.
              Sommige regels toch.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #37
                Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

                Bij een gasketel is dat onderhoud veel minder nodig.
                Daar komt hoogstens wat stof in. De loodgieter die onze ketel voor de eerste keer kuiste na 12 jaar heeft niet meer moeten doen dan wat stofzuigen, en dan eens meten. Rendement zat boven de 90%.

                Comment


                • #38
                  Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Bij een gasketel is dat onderhoud veel minder nodig.
                  Daar komt hoogstens wat stof in. De loodgieter die onze ketel voor de eerste keer kuiste na 12 jaar heeft niet meer moeten doen dan wat stofzuigen, en dan eens meten. Rendement zat boven de 90%.
                  Maar het is ondertussen een wettelijke verplichting en blijkbaar zijn moderne ketels toch ook wat gevoeliger dan de oudere.
                  Door besparingen wordt alles steeds kleiner met goedkopere materialen.
                  Ik vrees dat huidige ketels niet meer gemaakt zijn om 25 jaar mee te gaan.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

                    FWIW ... de meeste naschriften zijn voro mij niet eens relevant ...
                    Hier staat trouwens allse wat men moet (of zou moeten weten) omtrent veilig verwarmen, schijnbaar een subsite van de overheid ... en toegegeven, ik ben schuldig door onnozelheid ...
                    veilig-verwarmen

                    PS mijn onderhoudsman stookolie heeft altijd beweerd ... een nieuwe ketel ? die gaat nu mog maar 10 jaar mee ...

                    Comment

                    Working...
                    X