Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Condens HR gasketel probleem .. help?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

bedankt allemaal voor jullie opmerkingen en adviezen ... nu heb ik een denkpiste en weet ik wat doen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Bedankt .. dan heb ik het idd aan mijne rekker !
      Valt dat op te lossen door ergens een "andere" schouw/afvoer/invoer te laten bouwen ? of door de enkelwandige tubing te laten vervangen door een dubbelwandige ?
      Gewoon een dubbelwandige buis regulus, best inox. Maar tegenwoordig bestaan er ook dubbelwandige kunststoffen
      flexibels en buizen die blijkbaar niet meer vergaan in een schouw waar een mazout installatie op gestaan heeft.
      Last edited by Guest42; 4 april 2018, 18:22.

Comment

De roetaanslag in de schouw bevat waarschijnlijk de zeer zware frakties van de stookolie die hogerop in nde schoorsteen condenseren en in de stenen trekken ... miljaarde ... LOL !
        Dat is niet het probleem regulus, de condensatiedampen gaan door de buis naar buiten of lopen terug in je ketel naar de afvoer.
        Het grootste probleem is dat de lucht naar je ketel wordt aangezogen door de schouw waar die zure partikels
        die zich door de jaren heen aan de stenen hebben gehecht mee komen met die aangezogen lucht.
        Hoe weinig dat er ook zijn, gaan deze zich vermengen met het condensatievocht in de branderruimte,
        en dat is vernietigend voor een aluminium mantel.
        Toen ik vroeger bij oliefabrieken Vandemoortele werkte hadden wij daar een grote stoomketel staan op zware fuel
        het restafval bevatte daar geel kleurige rommel, zolang dat droog bleef was er niets aan de hand, maar als
        daar vocht bij raakte had je prijs, zelfs de chroomstalen ketelpijpen moesten er aan geloven, om je maar
        een gedacht te geven hoe agressief dat spul is.
        Daarom dat bij mazout condenstieketels het condensatievocht niet in het riool mag geloosd worden,
        maar eerst door een actieve kool filter moet.
        Last edited by Guest42; 4 april 2018, 19:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Condenswater bevat geen mineralen of zouten, en is agressief. Het wil gewoon mineralen opnemen, en tast daardoor aluminium aan. Dat is wat je ziet waarschijnlijk.

Bovendien, zit er in de uitlaat van je ketel ook CO2, en dat lost al wat op in dat condens. Ook dat is zuur en leidt tot corrosie.

Is condenswater schadelijk?
          Nee, zeker niet. Een condensatietoestel van 24 kW heeft bijvoorbeeld een verbruik van 2.500 m³ gas per jaar, wat neerkomt op ongeveer 2.500 liter condenswater met een zuurgraad van ongeveer 2 à 3 pH (stookolie) of 3 à 5 pH (aardgas). Ter vergelijking, bij citroensap is dat 2 à 3 pH terwijl huishoudelijk afvalwater eerder basisch is, met een zuurgraad van 7 tot 10 pH. Bij lozing in het riool moet in België de zuurgraad minstens 6,5 pH zijn. Als dit via voormenging met huishoudelijk afvalwater bereikt wordt, is er geen specifieke behandeling nodig. Indien het condenswater wel behandeld moet worden, gebeurt dat met een zogenaamde neutraliseringinstallatie. Die bestaat uit een reservoir gevuld met een basisch materiaal dat het condenswater verandert in een eerder neutrale oplossing met een pH-waarde rond de 7. Bij mazout wordt ook nog een actieve koolfilter gebruikt om de oliederivaten tegen te houden.

Comment

Condens HR gasketel probleem .. help?

Bedankt .. dan heb ik het idd aan mijne rekker ! [emoji33]
            Valt dat op te lossen door ergens een "andere" schouw/afvoer/invoer te laten bouwen ? of door de enkelwandige tubing te laten vervangen door een dubbelwandige ?
            Klagen bij de installateur dat het niet volgens de regels geplaatst werd (indien verkeerd).
            Aan hem om een oplossing te bieden.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Als die buis dubbelwandig is wel Freddy, maar om het goedkoper te houden steken veel installateurs een enkele buis
              Straf dat er zoveel dat doen, wij hebben enkele jaren geleden offertes gevraagd voor een nieuwe ketel (huis van mijn moeder) en geen enkele wou zonder dubbelwandige buis werken.

Zelf hebben we dat probleem niet mits het hier een muurdoorvoer is.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Straf dat er zoveel dat doen, wij hebben enkele jaren geleden offertes gevraagd voor een nieuwe ketel (huis van mijn moeder) en geen enkele wou zonder dubbelwandige buis werken.

Zelf hebben we dat probleem niet mits het hier een muurdoorvoer is.
                Op een nieuwe schouw of een waar in het verleden enkel een gastoestel is gebruikt is dat
                op zich geen probleem Freddy, maar zowiezo is een dubbelwandige buis aan te raden

Comment

Op een nieuwe schouw of een waar in het verleden enkel een gastoestel is gebruikt is dat
                  op zich geen probleem Freddy, maar zowiezo is een dubbelwandige buis aan te raden
                  Dat is net wat in aankaart ... dat geen enkele installateur een ketel wou plaatsen “zonder” dubbelwandige buis.
                  En dat was ook een schoorsteen dat eerder voor een gasketel diende.
                  Bizar dat er volgens uw reactie elders dan toch zoveel zijn die het toch anders doen om te besparen.
                  Ze kunnen misschien tijdelijk besparen, maar achteraf komen dan de problemen en ontevreden klanten ... wat uiteindelijk voor iedereen een verlies is.
                  Soit, goed informeren voor men iets koopt dus.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Dat is niet het probleem regulus, de condensatiedampen gaan door de buis naar buiten of lopen terug in je ketel naar de afvoer.
                    Het grootste probleem is dat de lucht naar je ketel wordt aangezogen door de schouw waar die zure partikels
                    die zich door de jaren heen aan de stenen hebben gehecht mee komen met die aangezogen lucht.
                    Hoe weinig dat er ook zijn, gaan deze zich vermengen met het condensatievocht in de branderruimte,
                    en dat is vernietigend voor een aluminium mantel.
                    Toen ik vroeger bij oliefabrieken Vandemoortele werkte hadden wij daar een grote stoomketel staan op zware fuel
                    het restafval bevatte daar geel kleurige rommel, zolang dat droog bleef was er niets aan de hand, maar als
                    daar vocht bij raakte had je prijs, zelfs de chroomstalen ketelpijpen moesten er aan geloven, om je maar
                    een gedacht te geven hoe agressief dat spul is.
                    Daarom dat bij mazout condenstieketels het condensatievocht niet in het riool mag geloosd worden,
                    maar eerst door een actieve kool filter moet.
                    Beste dank, zo had ik het ook ongeveer begrepen en met dien verstande nog, dat de lagere regionen van de oude schoorsteen nu nog flink opgewarmd wordt door de rookgassen van de gasketel waardoor er nog méér gextraheerde rommel aangezogen wordt samen met de lucht voor de verbranding, plaatsje wordt alsmaar duidelijker ... Het zou mij niet verwonderen als die witte korrels een complex zout zijn van aluminium sulfaat etc !

Comment

Is condenswater schadelijk?
                      Nee, zeker niet. Een condensatietoestel van 24 kW heeft bijvoorbeeld een verbruik van 2.500 m³ gas per jaar, wat neerkomt op ongeveer 2.500 liter condenswater met een zuurgraad van ongeveer 2 à 3 pH (stookolie) of 3 à 5 pH (aardgas). Ter vergelijking, bij citroensap is dat 2 à 3 pH terwijl huishoudelijk afvalwater eerder basisch is, met een zuurgraad van 7 tot 10 pH. Bij lozing in het riool moet in België de zuurgraad minstens 6,5 pH zijn. Als dit via voormenging met huishoudelijk afvalwater bereikt wordt, is er geen specifieke behandeling nodig. Indien het condenswater wel behandeld moet worden, gebeurt dat met een zogenaamde neutraliseringinstallatie. Die bestaat uit een reservoir gevuld met een basisch materiaal dat het condenswater verandert in een eerder neutrale oplossing met een pH-waarde rond de 7. Bij mazout wordt ook nog een actieve koolfilter gebruikt om de oliederivaten tegen te houden.
                      Verdemme .. hoe weet gij hoeveel gas ik jaarlijks verbruik ? LOL (allez goed 25 kW en 2600 m3) ... toch wel interessante info om te weten ... en verdorie toch wel vreemd dat een installateur daar met geen woord over rept bij hetbestek en hij heeft nochtans een CERGA erkenning (ik neem aan dat hij het toch wel zou moeten weten in dat geval?) ... hoe kan een potentieële klant dat nu in godsnaam weten? trouwens 't is toch oa daarvoor dat men een vakman aanspreekt ? toch ?

Comment

trouwens 't is toch oa daarvoor dat men een vakman aanspreekt ? toch ?
                        Misschien ook als er problemen zijn en iets moet opgelost worden?
                        Want tot nu toe is het nog altijd maar gissen met wat het eventueel zou kunnen zijn.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Misschien ook als er problemen zijn en iets moet opgelost worden?
                          Want tot nu toe is het nog altijd maar gissen met wat het eventueel zou kunnen zijn.
                          hmmm wel een beetje vreemd toch dat, volgens de reacties hier, de ene vakman meteen een dubbelwandige insteekbuis plaatst en een andere, evenzeer "vakman", helemaal niet .... vraag mij af of daar trouwens een algemene richtlijn voor bestaat of dat het allemaal maar "natte vinger werk" is volgens het menu van de dag.

Comment

ter conclusie ..

Meestal lees ik al mijn handleidingen ten gronde, nu heb ik er tot mijn schande, 2 niet gelezen namelijk deze over de Instructies en Montage van ... de rookafvoer.

Zo FWIW en mogelijk heeft iemand anders er nog wat aan ..

" ... Rookafvoer uitrusting voor gasinstallaties moet voldoen aan de gasinstallatierichtlijn 90/396/EEC met inachtenemingvan de EN 483 ...
                            Daarbij zijn er Belgische installatienormen NBN D 51-003 die eveneens dienen gerespecteerd. ...."
                            Ik die vooralsnog niet opgezocht.

Verder bits en pieces uit de handleiding ...
                            "De warmtewisselaar is speciaal ontworpen zodat onderhoud in normale omstandigheden niet nodig is, indien nodig enkel met water speolen ..."
                            nou moe .. moet ge die WW van mij eens zien ! daar helpt geen spoelen meer aan (hier een vloek invullen ...)

Onder reininging van bestaande schachten ...

"...Vroeger gebruik van de schoorsteen:

Als rookgas afvoer met olie of vaste brandstoffen : Grondige mechanische reiniging, sealen van het oppervlak om het uitdampen van schadelijke stoffen uit het metselwerk (zwavelverbindingen) te vermijden die dan in de verbrandingslucht voorkomen. (nou moe, daar ben ik dus flink gechareld !)
                            Nota: Indien geen sealing kan toegepast worden: voor open bedrijf kiezen of de verbrandingslucht via een concentrische leiding in de schacht resp. via een afzonderleijke leiding van buiten af aanzuigen ... "
                            zand moet er niet meer zijn zeker ?

Voila ... tismaardatgetweet ... demeyereg zat er boenk op ! ... mijn kalf is al bijna verdronken, er zal volgende week een serieus woordje gesproken worden met de installateur !

Comment

"De warmtewisselaar is speciaal ontworpen zodat onderhoud in normale omstandigheden niet nodig is, indien nodig enkel met water speolen ..."
                              nou moe .. moet ge die WW van mij eens zien ! daar helpt geen spoelen meer aan (hier een vloek invullen ...)
                              Bij deze van ons die 7 jaar in werking is, is nog nooit een service gedaan geweest.
                              Enkel zoals hier boven staat, om de 2 jaar de afvoer naar de schouw verwijderd en in het “middelste gat!”
                              giet ik 5 liter water, loopt gewoon weg via de waterafvoer, je hoeft daar verder niets aan te doen.
                              Ik wist zelfs niet dat dat in bepaalde handleidingen beschreven stond Willy, daarom dat ik er hier ook
                              niets over geschreven heb, want wie geen jaarlijks onderhoud “laat” doen.....
                              Onze installateur (had ik toen nodig om van een premie te kunnen genieten) zei duidelijk
                              als dat ding niet in storing gaat afblijven, maar in uw geval had je de schade ook niet gezien, wat
                              misschien ook niet zo slim is.

Comment

Bij deze van ons die 7 jaar in werking is, is nog nooit een service gedaan geweest.
                                Enkel zoals hier boven staat, om de 2 jaar de afvoer naar de schouw verwijderd en in het “middelste gat!”
                                giet ik 5 liter water, loopt gewoon weg via de waterafvoer, je hoeft daar verder niets aan te doen.
                                Ik wist zelfs niet dat dat in bepaalde handleidingen beschreven stond Willy, daarom dat ik er hier ook
                                niets over geschreven heb, want wie geen jaarlijks onderhoud “laat” doen.....
                                Onze installateur (had ik toen nodig om van een premie te kunnen genieten) zei duidelijk
                                als dat ding niet in storing gaat afblijven, maar in uw geval had je de schade ook niet gezien, wat
                                misschien ook niet zo slim is.
                                Men kan niet alles weten he ... het zou mij verbaasd hebben dat er hier geen regelgeving zou geweest zijn, we hebben tegenwoordig regels voor alles en nog wat ... uw aangeven was trouwens helemaal juist ten bewijze wat er in die handleiding staat. Ik had ze beter van meet af aan gelezen !

Comment

Working...
                                X