Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mobiele Airco Delonghi WE 171 INV

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mobiele Airco Delonghi WE 171 INV

Heel netjes dat ze die condensor gratis hebben vervangen.

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    Ik denk dat je het niet goed begrijpt of misschien druk ik mij niet goed uit.
    Bij mobiele airco's wordt er altijd warme lucht van buiten naar binnengetrokken, daar waar je slang door het raam hangt.
    Dit is bij elk model het geval. (monoblock)
    Aangezogen lucht moet van ergens komen.
    En ja .. zoals je zegt "vervuilde lucht" ... ik veronderstel dat je stof bedoeld.. vandaar de stof-filters (die regelmatig moeten gereinigd worden)
    Daarom zijn mobiele Airco's niet zo efficiënt als vaste installaties.
    Het is een beetje dweilen met de kraan open. (bij manier van spreken)
    Het is inderdaad zo dat er (warme) buitenlucht terug naar binnen moet komen terwijl de lucht die opgewarmd is door de condensor naar buiten wordt geblazen.
    Als je alles perfect zou afdichten, dan zal de luchtdruk in de te koelen ruimte verminderen en zal de ventilator uiteindelijk geen lucht meer naar buiten kunnen afvoeren.
    Omdat het een ventilator is en geen vacuümpomp zal je nog niet meteen doodvallen in die ruimte, maar zo'n airco kan gewoon niet werken in een compleet afgesloten ruimte omdat die dan de warmte niet meer weg krijgt.

Buitenlucht naar binnen trekken voor oude verwarmingstoestellen, daar heb ik zelf ervaring mee (komt op hetzelfde neer als wat een monoblock airco doet tijdens de warme maanden, het totale rendement gaat daardoor drastisch naar beneden).
    De wandketel voor verwarming en warm water hangt hier in de badkamer, met de oude "open" brander (trekt lucht voor de verbranding uit de plaats waar die hangt) moest er een ventilatieopening zijn die constant open moest blijven, winter en zomer.
    Die opening hadden ze gemaakt boven het bad, terwijl de brander aan de andere kant hing, en daardoor kreeg je altijd een koude luchtstroom over als je in bad ging (of tijdens het douchen), en dat voelde in de winter niet echt comfortabel aan...
    Het enige voordeel dat dat opleverde was dat de waterdamp wel gemakkelijk afgevoerd werd, maar daar heb ik nu eigenlijk ook geen problemen mee (geen schimmelvorming).
    Nu hangt er al een paar jaar een nieuwe wandketel (condensatieketel) die de lucht die nodig is voor de verbranding langs de buitenste pijp van de dubbelwandige "schouw" naar binnen trekt.
    Daardoor is het gedaan met de koude luchtstroom over het bad tijdens de wintermaanden, en blijft het in de badkamer ook een stuk warmer.
    Vroeger gebruikte de verwarming warme lucht uit de badkamer, opgewarmd door diezelfde brander het had dus al geld gekost om die op te warmen...
    Daardoor ging dus het totaal rendement van de verwarming nog een heel stuk naar beneden, terwijl het rendement van de oude brander zelf ook al een flink stuk lager was dan dat van de nieuwe wandketel.
    Door dat verschil is het werkelijke rendement van de nieuwe branden zelfs een flink stuk hoger dan dat van de oude installatie, want de nieuwe brander verspilt geen opgewarmde lucht voor de verbranding, die gebruikt alleen verse lucht van buiten zonder dat daardoor de badkamer afkoelt.
    En dat merkte ik ook heel duidelijk aan de energiefacturen, die zijn een heel stuk lager met de nieuwe brander, het verschil in gasverbruik is duidelijk groter dan het verschil in rendement tussen de oude en de nieuwe brander.
    Last edited by Black B@ndit; 16 februari 2018, 10:33.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Heel netjes dat ze die condensor gratis hebben vervangen.
      toestel is nog onder garantie !!

Comment

Alles geregeld OK,maar wat was er dan technisch verkeerd aan?
        Zuiver uit interesse.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          toestel is nog onder garantie !!
          Idd. 5 jaar op Delonghi Mobiele Airco's
          Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Alles geregeld OK,maar wat was er dan technisch verkeerd aan?
            Zuiver uit interesse.
            Mijn vrouw heeft de Airco in ontvangst genomen.
            De technieker was Franstalig en vermits mijn vrouw de taal niet zo machtig is kan ik er ook achter raden nu.
            Feit is wel dat het een andere kleur van coating is..
            Ik had het zelf ook graag geweten.
            Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Als je 50 kubieke meter lucht naar buiten blaast, dan moet er ook 50 kubieke meter lucht
              in de plaats komen Freddy, die zal dus van buiten terug binnen moeten komen.
              Daarom dat Funcky zegt een beetje dweilen met de kraan open.
              Dat er ergens lucht binnen komt in een huis is logisch want geen enkel huis is hermetisch afgesloten.

Maar wel bij hetzelfde punt blijven, die luchtinlaat heeft niet speciaal iets met die darm/buis te maken, dat is wat ik aangekaart heb.

Zoals ik reeds aankaartte hebben we in het verleden mobiele toestellen gehad en de bedoeling was om met die darm/buis de warmte af te voeren naar buiten, niet om lucht binnen te halen.

Sommigen steken dit door een raam en dan blijft inderdaad een deel ernaast open waarmee inderdaad lucht binnen komt.
              Maar er zijn ook hulpstukken om dat (meer) af te sluiten of om een doorvoer naar buiten te maken zoals bij een uitlaat van een droogkast.

Bij ons was dat o.a. zo het geval, een doorvoer door een muur en dan gaat via daar enkel lucht naar buiten, maar komt er helemaal niets naar binnen via die buis.
              En op al die jaren nooit onderdruk gehad in huis hoor. [emoji16]

In de handleiding was zelfs vermeld dat een doorvoer het beste was en voor het raam was een hulpstuk meegeleverd.
              Last edited by VerSeg; 17 februari 2018, 00:32.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Bij ons was dat o.a. zo het geval, een doorvoer door een muur en dan gaat via daar enkel lucht naar buiten, maar komt er helemaal niets naar binnen via die buis.
                En op al die jaren nooit onderdruk gehad in huis hoor. [emoji16]

In de handleiding was zelfs vermeld dat een doorvoer het beste was en voor het raam was een hulpstuk meegeleverd.
                Weet ik wel Freddy, lees eens goed wat Bart zegt in #31, dat bedoel ik dus.

Comment

Weet ik wel Freddy, lees eens goed wat Bart zegt in #31, dat bedoel ik dus.
                  Sorry maar Bart zijn uitleg is grotendeels naast de kwestie en fors overdreven, de theorie volg ik wel.

Zijn reactie en vergelijk gaat vooral over een oude verwarming waar ook verbranding bij te pas komt en waarbij men "verplicht" moet ventileren als men wil blijven leven en zullen niet veel van die oude verwarmingen in een slaapkamer of woonkamer geplaatst zijn.

Bij gebruik van een mobiele airco is er geen verbranding of rookvorming (hopelijk) en zal men niet snel last hebben van te weinig zuurstof/lucht zodat de ventilator geen warmte meer kan afvoeren of dat de ruimte vacuüm gezogen wordt ... zo straf zijn die toestellen voor huishoudelijk gebruik nu ook niet. [emoji16]

Ik weet ook dat als men een buis door het raam hangt, er een grote opening ontstaat waardoor warme lucht binnen kan komen en het rendement daalt ... maar daar zijn oplossingen of hulpstukken voor en de warmte dat dan nog door kieren naar binnen komt is miniem vergeleken met een open raam.
                  Last edited by VerSeg; 17 februari 2018, 09:58. Reden: Auto correctie verandert meer naar slecht dan naar goed.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Sorry maar Bart zijn uitleg is grotendeels naast de kwestie en fors overdreven, de theorie volg ik wel.

Zijn reactie en vergelijk gaat vooral over een oude verwarming waar ook verbranding bij te pas komt en waarbij men "verplicht" moet ventileren als men wil blijven leven en zullen niet veel van die oude verwarmingen in een slaapkamer of woonkamer geplaatst zijn.

Bij gebruik van een mobiele airco is er geen verbranding of rookvorming (hopelijk) en zal men niet snel last hebben van te weinig zuurstof/lucht zodat de ventilator geen warmte meer kan afvoeren of dat de ruimte vacuüm gezogen wordt ... zo straf zijn die toestellen voor huishoudelijk gebruik nu ook niet. [emoji16]

Ik weet ook dat als men een buis door het raam hangt, er een grote opening ontstaat waardoor warme lucht binnen kan komen en het rendement daalt ... maar daar zijn oplossingen of hulpstukken voor en de warmte dat dan nog door kieren naar binnen komt is miniem vergeleken met een open raam.
                    Als je 1m³ warme lucht naar buiten blaast door die slang, dan zal er ook 1m³ lucht langs ergens terug naar binnen moeten, en in de zomer is dat net de warme lucht die je buiten wil houden.
                    Maak je alles 100% dicht, dan kan de ventilator op den duur niet meer voldoende drukverschil geven om nog warme lucht door de slang te kunnen blazen.
                    De druk in de ruimte waar die airco staat zal dan wel degelijk zakken, maar omdat het een ventilator is een geen vacuümpomp zal je door die verlaagde druk niet meteen dood vallen.
                    Met gevoelige meetapparatuur is het vrij simpel vast te stellen dat de druk dan zakt (logisch, want als je lucht naar buiten blaast, en er komt daarvoor geen verse lucht in de plaats, dan zakt de luchtdruk).

Zo werkt hier de dampkap trouwens ook een stuk beter als ik het raam in de keuken een beetje open zet, want dan geraakt er gemakkelijker terug lucht binnen terwijl de dampkap alle ongewenste dampen naar buiten blaast. In een woning waar de wind los door kan blazen zal er geen verschil zijn als je een dampkap aan zet, maar sinds de ramen en deuren hier vervangen zijn is alles wat beter afgedicht.
                    BD0338BE

Comment

Ik heb zo'n mobiele airco,en gebruik hem nog maar alleen in de zomer als het echt te warm wordt.
                      Het vroeger gebruik was in een werkruimte,waar in de namiddag tot meer dan 30 graden opliep.Niet meer te werken.
                      Als je dat ding 's morgens om 7h30 liet starten,dan was in de namiddag de temperatuur nog 24 graden om 18 h.
                      Voor ons toen nog werkbaar.
                      De afvoerslang had aan het einde een rechthoekige uitlaat,zodat het raam ver genoeg dicht kon,maar altijd nog een spleet.Aan de buitenkant kon toen het zonnegordijn voldoende toegedaan worden,maar de uitlaat moest vrij blijven.Ander blaas je inderdaad
                      de warme lucht (en dat is wel heel warm),hier tegen en komt hij inderdaad terug binnen.Verder de deuren dichthouden.
                      Is dit het ideaal? Verre van,maar er is nog wel een verschil tussen het zweet dat op je dossiers druipt en het warm hebben.Ik had er wat meer van verwacht.
                      Bij problemen,omdat de apparatuur aangaf de filters te controleren etc.,kwam men dan eerst eens kijken of de verwarming niet aanstond,de muren controleren of er geen probleem was met leidingen etc.
                      Verder niet direct een oplossing.Daarom heb ik toen zelf op eigen kosten, een mobiele airco aangekocht.
                      Maar die onderdruk:er zijn genoeg spleten zeker aan de deuren,die af en toe ook opengaan,om dit te compenseren.
                      Dit zijn allemaal wat theoretische beschouwingen.Werkt zoiets ja,maar....Je moet de trein nemen voordat hij vertrekt.Als het te warm wordt in een ruimte,start dan voor die ruimte te warm wordt.Wil je dan nog koelen:van 28° naar 20°:vergeet het.
                      DIT RED JE NIET MET EEN MOBIELE AIRCO.Ook al zijn volgens de instructies de te koelen ruimtes klein genoeg om te koelen.Dus als je weet dat het te warm kan worden;start dan je mobiele eenheid om het ogenblik dat de temperatuur nog laag genoeg is,met een timer.
                      Dat is mijn ervaring met dit type van mobiele airco.((Bosch)

Comment

Maak je alles 100% dicht, dan kan de ventilator op den duur niet meer voldoende drukverschil geven om nog warme lucht door de slang te kunnen blazen.
                        De druk in de ruimte waar die airco staat zal dan wel degelijk zakken, maar omdat het een ventilator is een geen vacuümpomp zal je door die verlaagde druk niet meteen dood vallen.
                        Blijven volharden hé. [emoji1]

Hoe vaak moet men nog schrijven dat een huis en zeker een ruimte nooit hermetisch gesloten is.
                        Het heeft dan toch ook geen zin om van uitersten te spreken die zich nooit voordoen?

Mocht men hermetisch sluiten en zoveel druk weghalen, dan zouden ruiten imploderen ... ooit al ergens tegen gekomen?

En mocht de druk zoveel kunnen dalen, dan zou er op elke mobiele airco een gigantische waarschuwing staan dat gebruik gevaarlijk kan zijn.

De theorie klopt wel, dat heb ik al geschreven, maar in de realiteit doet het zich nooit voor dat er zoveel onderdruk optreedt dat iets niet meer werkt, ook niet met gesloten ramen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Blijven volharden hé. [emoji1]

Hoe vaak moet men nog schrijven dat een huis en zeker een ruimte nooit hermetisch gesloten is.
                          Het heeft dan toch ook geen zin om van uitersten te spreken die zich nooit voordoen?

Mocht men hermetisch sluiten en zoveel druk weghalen, dan zouden ruiten imploderen ... ooit al ergens tegen gekomen?

En mocht de druk zoveel kunnen dalen, dan zou er op elke mobiele airco een gigantische waarschuwing staan dat gebruik gevaarlijk kan zijn.

De theorie klopt wel, dat heb ik al geschreven, maar in de realiteit doet het zich nooit voor dat er zoveel onderdruk optreedt dat iets niet meer werkt, ook niet met gesloten ramen.
                          Er blijft dan toch nog 1m³ warme lucht binnen komen voor elke m³ die er door de slang naar buiten wordt geblazen, of denk je dat de lucht die door alle spleten en kieren naar binnen komt op magische wijze vanzelf afkoelt terwijl die naar binnen komt? Daardoor is het totale koelrendement van zo'n unit veel kleiner dan bij een split unit. De werkelijke COP http://industrialheatpumps.nl/nl/tec...op_warmtepomp/ van zo'n unit is daardoor een heel stuk lager dan de opgegeven COP. Met andere woorden, het kost veel meer energie (geld dus) voor hetzelfde koelvermogen omdat er afgekoelde lucht (waarvoor er al stroom verbruikt is) van binnen wordt gebruikt om de condensor te koelen, en omdat er ook continu lucht ergens vandaan moet komen om een luchtstroom over de condensor te kunnen verzekeren (lucht die warmer is dan die in de af te koelen ruimte, want als het buiten frisser is dan de gevraagde temperatuur dan zet je beter gewoon een raam open, dan kost het niets om te koelen).
                          BD0338BE

Comment

Er blijft dan toch nog 1m³ warme lucht binnen komen voor elke m³ die er door de slang naar buiten wordt geblazen, of denk je dat de lucht die door alle spleten en kieren naar binnen komt op magische wijze vanzelf afkoelt terwijl die naar binnen komt? Daardoor is het totale koelrendement van zo'n unit veel kleiner dan bij een split unit.
                            Doordat er in de kamer waar de airco staat (vaak slaapkamer of bureau) meestal maar één binnendeur is en het aantal ramen meestal beperkt, is de warmte dat binnenkomt zeer beperkt.
                            Die kieren, deuren en al in een volledige woning krijgen ook niet allemaal dezelfde warmte, sommige zijn langs de noordelijke kant, sommige een verdiep of twee lager of vijf ruimtes verder.
                            En als men een slaapkamer wil afkoelen, dan sluit men de deur ervan en is de luchtstroom rechtstreeks van buiten daar zeer beperkt.
                            Voortgaand dat men de afvoer door de muur zet of hulpstukken gebruikt om geen raam open te laten voor de darm.

Na een hittegolf kan het in de kamers onder het dak soms 10°C warmer zijn dan beneden, maar nog koeler dan buiten.
                            Dat er dan lucht van beneden de kamer in gaat, dat is dan eerder een voordeel dan een nadeel ... ook beter om de deur dan open te laten.
                            Niet iedereen zijn situatie is gelijk.

En een split is meestal rendabeler omdat men daar ook grotere elementen in gebruikt dan in een monoblock.
                            Gebruik eens dezelfde componenen en split ze gewoon, hang dan de helft buiten waar het soms 35°C of meer is en vergelijk dan.

Als je wil vergelijken, dan moet je correct vergelijken.
                            Ja ons split systerm geeft meer dan de vroegere mobiele, maar de buitenunit is ook minstens zo groot dan een mobiele in zijn geheel en de ventilator ervan is vijf keer zo groot.

Edit: Met een split zijn die deuren, ramen en kieren er ook hoor.

Eerst was er het probleem van onderdruk en nu van te veel luchtstroom. [emoji23]
                            Last edited by VerSeg; 17 februari 2018, 17:09.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Doordat er in de kamer waar de airco staat (vaak slaapkamer of bureau) meestal maar één binnendeur is en het aantal ramen meestal beperkt, is de warmte dat binnenkomt zeer beperkt.
                              Die kieren, deuren en al in een volledige woning krijgen ook niet allemaal dezelfde warmte, sommige zijn langs de noordelijke kant, sommige een verdiep of twee lager of vijf ruimtes verder.
                              En als men een slaapkamer wil afkoelen, dan sluit men de deur ervan en is de luchtstroom rechtstreeks van buiten daar zeer beperkt.
                              Voortgaand dat men de afvoer door de muur zet of hulpstukken gebruikt om geen raam open te laten voor de darm.

Na een hittegolf kan het in de kamers onder het dak soms 10°C warmer zijn dan beneden, maar nog koeler dan buiten.
                              Dat er dan lucht van beneden de kamer in gaat, dat is dan eerder een voordeel dan een nadeel ... ook beter om de deur dan open te laten.
                              Niet iedereen zijn situatie is gelijk.

En een split is meestal rendabeler omdat men daar ook grotere elementen in gebruikt dan in een monoblock.
                              Gebruik eens dezelfde componenen en split ze gewoon, hang dan de helft buiten waar het soms 35°C of meer is en vergelijk dan.

Als je wil vergelijken, dan moet je correct vergelijken.
                              Ja ons split systerm geeft meer dan de vroegere mobiele, maar de buitenunit is ook minstens zo groot dan een mobiele in zijn geheel en de ventilator ervan is vijf keer zo groot.

Edit: Met een split zijn die deuren, ramen en kieren er ook hoor.

Eerst was er het probleem van onderdruk en nu van te veel luchtstroom. [emoji23]
                              Inderdaad blijven volharden Freddy, de vakman in twijfel trekken, dat vind ik pas straf.
                              Wij zijn dus ondergeschikt aan Uw onmetelijke wijsheid, nu weet ik waarom wij het maar zover gebracht hebben.
                              Maar t’is goed, je hebt de langste en de dikste, vooral goed vasthouden.
                              Ps. de binnenunit van een split warmtepomp of airco draait volledig op interne lucht en kan een rendement tot dik 300% halen, maar dat wist jij reeds.
                              En nu zwijg ik, want we wijken af...
                              Last edited by Guest42; 17 februari 2018, 22:21.

Comment

Mobiele Airco Delonghi WE 171 INV

Inderdaad blijven volharden Freddy, de vakman in twijfel trekken, dat vind ik pas straf.
                                Ik twijfel niet aan zijn technische kennis als koeltechnieker, maar dat wil niet zeggen dat hij daarom met alles realistische informatie geeft.

Er is theorie en praktijk en de praktijk hangt niet alleen af van de koelinstallatie maar ook van de woning, de ligging, de inrichting.

Spijtig dat u of Bart niet wenst te beseffen dat men met zo een mobiel toestel niet een woning in onderdruk kan zetten, niet altijd alle warmte terug binnen komt (deels wel) of dergelijke zoals ik aangekaart heb.

Die uitvoer is veel te zwak om een huis leeg te trekken en een huis is nooit hermetisch gesloten.
                                Men doet ook al eens een deur open om binnen te komen.
                                Verder doet niet iedereen een raam open om een buis of darm door te steken.
                                De theorie komt met dit soort toestellen in praktijk gewoon nooit voor.

Is daar iets mis mee om dit te beweren?
                                Spreek ik iemand zijn technische kennis tegen?
                                Beledig ik iemand?
                                Enige dat ik zeg is dat van heel die technische en theoretische uitleg dat Bart gaf niet veel over blijft in de praktijk.

En sorry maar stofvrije ruimtes, industriële toepassingen of dergelijke komen niet voor in normale huishoudelijke omgeving, met alle respect voor uw ervaring.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X