Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het bier topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het bier topic

Hier sedert 22 april heb ik een volledige alcoholstop ingevoerd. Alhoewel ik maar een gelegenheidsdrinker was, nooit tijdens de week, heb ik daar toch wat moeite mee gehad de eerste weken. Als ik mijn vrouw haar aperitiefje zag nemen had ik er dus ook zin in.
    Als wij nu buitenshuis gaan eten is dit nu een luxe geen taxi meer te moeten nemen als wij het risico liepen enkele glazen teveel te zullen ophebben.
    Probleem is wel dat er zo weinig alcoholvrije alternatieven zijn voor hen die geen alcohol gebruiken. Nu pas stel ik vast dat wij nog steeds in een maatschappij leven waar alcohol de normaalste zaak van de wereld is.
    Ik ben nu aan het experimenteren met drankjes zoals San Pelegrino Bitter en dergelijke. Voor het eerst geproefd in Zuid Frankrijk en is mij niet slecht bevallen.
    Maar daarmee wil ik natuurlijk niet gezegd hebben dat ik nooit meer terug alcohol zal gebruiken, alleen, nu ben ik in een stadium gekomen dat ik er gewoon niet meer durf aan te beginnen. Het is zo een beetje als stoppen met roken.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
      Met dit warme weer zoek ik iets hoppigs en verfrissend om te drinken, maar liefst met een laag alcoholpercentage. Ik verwachtte veel van Jupiler ‘Pure Blonde’ maar dat is niet echt hoppig. Iemand een ander voorstel?
      Vedett IPA heeft me aangenaam verrast. De gewone is iets straffer dan een pilsje (5,5%), en er is ook een versie van 2,7%. Die is iets minder vol van smaak, maar een leuke doordrinker als dorstlesser.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        Hier sedert 22 april heb ik een volledige alcoholstop ingevoerd. Alhoewel ik maar een gelegenheidsdrinker was, nooit tijdens de week, heb ik daar toch wat moeite mee gehad de eerste weken. Als ik mijn vrouw haar aperitiefje zag nemen had ik er dus ook zin in.
        Als wij nu buitenshuis gaan eten is dit nu een luxe geen taxi meer te moeten nemen als wij het risico liepen enkele glazen teveel te zullen ophebben.
        Probleem is wel dat er zo weinig alcoholvrije alternatieven zijn voor hen die geen alcohol gebruiken. Nu pas stel ik vast dat wij nog steeds in een maatschappij leven waar alcohol de normaalste zaak van de wereld is.
        Ik ben nu aan het experimenteren met drankjes zoals San Pelegrino Bitter en dergelijke. Voor het eerst geproefd in Zuid Frankrijk en is mij niet slecht bevallen.
        Maar daarmee wil ik natuurlijk niet gezegd hebben dat ik nooit meer terug alcohol zal gebruiken, alleen, nu ben ik in een stadium gekomen dat ik er gewoon niet meer durf aan te beginnen. Het is zo een beetje als stoppen met roken.
        Knap!
        Ik heb een leverwaarde die wat afwijkt. Vorig jaar heb ik 6 maand niks gedronken, en nu hou ik me aan 2 consumpties met alcohol per week.
        En ja, dat levert vragen op bij feestjes, eten met vrienden of collegas etc.
        Ik vind ook dat er weinig goede alternatieven zijn.
        Wijn zonder alcohol is echt brol. De meeste alcoholvrije coctails staan stijf van de suiker.
        Je verschiet hoeveel suiker er zit in een simpele of goede tonic (zonder gin).
        Ice tea is suikerwater etc etc.

In Duitsland is het makkelijker om alcoholvrij bier te krijgen, en daar drink ik soms een alcoholfrei Weizen.

Maar ik hoor graag suggesties. (Misschien moeten we een topic starten)

Comment

De Brugse Brouwerij De Halve Maan heeft seder kort een nieuw alcoholvrij bier (0,4%) op de markt gebracht: de Sportzot.
          Het bier is zeer lekker en doet in geen geval denken aan een alcoholvrij bier. Aan te raden.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Knap!
            Ik heb een leverwaarde die wat afwijkt. Vorig jaar heb ik 6 maand niks gedronken, en nu hou ik me aan 2 consumpties met alcohol per week.
            En ja, dat levert vragen op bij feestjes, eten met vrienden of collegas etc.
            Ik vind ook dat er weinig goede alternatieven zijn.
            Wijn zonder alcohol is echt brol. De meeste alcoholvrije coctails staan stijf van de suiker.
            Je verschiet hoeveel suiker er zit in een simpele of goede tonic (zonder gin).
            Ice tea is suikerwater etc etc.

In Duitsland is het makkelijker om alcoholvrij bier te krijgen, en daar drink ik soms een alcoholfrei Weizen.

Maar ik hoor graag suggesties. (Misschien moeten we een topic starten)
            Wat de alcoholvrije apero's betreft is het inderdaad zo dat die drankjes stikken van de suikers. Bij mij is het dus vooral tijdens de aperitieven dat ik niet weet wat te nemen. Kan gerust iets bitters genre Campari smaken, maar zoiets zonder alcohol heb ik tot nog toe enkel teruggevonden in het zogeheten San Pellegrino Bitter dat ik leerde kennen in Zuid Frankrijk. Daar hebben zo ook allerhande siroopjes (menthe is er één van) die ze dan mengen met bruiswater, maar weeral rot van de suikers. Een vriend die sinds jaren absoluut niks meer drinkt heeft daar wat meer ervaring mee, maar ik zie ook dat hij nogal eens moet terugvallen op Cola, Ice Tea e.d.
            Ik vraag mij dus soms af of het voor mij wel de moeite loont volledig alcoholvrij te blijven. Het probleem is dat als je bij vrienden bent of mee op stap bent je glas gemakkelijk wordt volgegoten zonder dat je het beseft of ziet. En eens in de ambiance ben je dan vertrokken voor meerdere glazen zonder daarom zat te zijn.
            Aan mijn gezondheidstoestand heb ik nog niks positiefs ondervonden sedert de stop gezien ik dus maar een gelegenheidsdrinker was en nog wekelijks een aantal keer sport beoefen. Maar op een gegeven moment vroeg ik mij af of alcohol wel nodig is, bovendien wou ik 4 à 5kg vermageren na een antaal vakanties waarop ik mij gastronomisch nogal eens had laten gaan. Dus nam ik het besluit om niet alleen minder te gaan eten maar ook een volledige alcoholstop in te bouwen. En binnen de vier weken stond ik wel op mijn gewenste gewicht.
            Maar wij zijn nl. opgegroeid in een tijd dat alcohol de normaalste zaak van de wereld was, wij zijn er dus mee opgevoed bij manier van spreken. Nu de wetgeving daaromtrent zeer streng is geworden geeft het alcoholvrij leven enkel voordelen.
            Als wij tot voor enkele maanden op restaurant gingen namen wij al een taxi om zeker geen problemen te krijgen. Plezant is dus anders of "was" vroeger"althans anders. Ik ben nu dus steeds BOB en laat mijn vrouw dan alleen genieten van haar paar glaasjes champagne. Maar nogmaals, of ik het zal volhouden weet ik niet...
            Last edited by enero; 28 juli 2018, 21:31.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Vedett IPA staat inmiddels in de kelder maar ik blijf verder zoeken. Bij Albert Heijn verkopen ze bijvoorbeeld Meantime, een Engelse IPA van 3.5% die toch een vollere en meer hoppige smaak heeft dan de Vedett.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Laatste tijd geen bier meer gedronken, het was te warm voor al die zware bieren, zelfs geen rode wijn, maar gekoelde witte of rosé ...
                (pils noem ik geen bier)
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

Comment

dag,
                  misschien een beetje late reactie: mijn favoriet is Vedett Extra blond. Niet te alcoholisch, toch smaakvol en zeer dorstlessend.
                  Van de "zware" bieren is de Westmalle Tripel onovertroffen.

Verder heb ik een geschiedenisvraagje voor de brouwers hier: ik herinner me vaag iets over het fenomeen dat de Schelde een natuurlijke grens was tussen twee "bierculturen", namelijk zure bieren en bittere bieren, of was het nog anders? De Schelde was ook (toch voor een stuk) de grens van het Westfrankische rijk.
                  Enfin, ik weet niet meer juist hoe één en ander in elkaar past; mocht iemand hier meer over te vertellen hebben: ik verneem het graag.

mvg
                  Filip

Comment

De afgelopen vakantiedagen heb ik regelmatig een keer Chouffe Cherry gedronken - een redelijk potig (8%) fruitbier dat niet zo artificieel smaakt als sommige andere kriekbieren. Ricks Abesse is mijn favoriet alternatief maar dat kersenbier ben ik buiten de Voerstreek nog nergens anders tegengekomen.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

• Re: Het bier topic

De laatste weken heb ik Cassandra leren kennen. Eindelijk heb ik een stout gevonden dat beter is dan Guinness.
                      Cassandra is een Oesterstout van 7%, het is heel donker bier.
                      Het wordt gebrouwen met gebrande gerst. Er worden ook oesterschelpen en chokolade aan toegevoegd.
                      Een uitzonderlijk bier.

'k Heb ook het geluk gehad, toevallig, om nog een one-off bier te drinken met een lange naam. "Excuse me while I kiss Cassandra". Het is ook een Cassandra maar van 12%. Straf bier dus.
                      Het wordt gebrouwen met o.a. rijpe koffiebessen. De smaak is subliem. ( http://www.siphonbrewing.be/excuse-m...s-cassandra-nl ). Jammer genoeg maar eenmalig.....
                      " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                        De afgelopen vakantiedagen heb ik regelmatig een keer Chouffe Cherry gedronken - een redelijk potig (8%) fruitbier dat niet zo artificieel smaakt als sommige andere kriekbieren. Ricks Abesse is mijn favoriet alternatief maar dat kersenbier ben ik buiten de Voerstreek nog nergens anders tegengekomen.
                        Leuke anekdote over Chouffe. Deze zomer had ik 54 flessen speciaalbier mee naar IJsland (het legale maximum) om uit te delen. Driekwart voor vrienden en kennissen, de rest gewoon voor mensen die ik tegenkom en waarmee ik een interessant contact heb. Een van hen was een ranger van het Vatnajökull NP en de discussie ging over trollen (het verhaal wil immers dat 60% van de IJslanders er in geloven). De ranger gaf toe dat ze tot die 60% behoorde... en ik vond dat ze een flesje mocht uitkiezen, wat voor hen een slag in het duister is natuurlijk, tot ze het trollenfiguurtje zag op een fles Chouffe, ze twijfelde geen seconde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                          De laatste weken heb ik Cassandra leren kennen. Eindelijk heb ik een stout gevonden dat beter is dan Guinness.
                          Cassandra is een Oesterstout van 7%, het is heel donker bier.
                          Het wordt gebrouwen met gebrande gerst. Er worden ook oesterschelpen en chokolade aan toegevoegd.
                          Een uitzonderlijk bier.

'k Heb ook het geluk gehad, toevallig, om nog een one-off bier te drinken met een lange naam. "Excuse me while I kiss Cassandra". Het is ook een Cassandra maar van 12%. Straf bier dus.
                          Het wordt gebrouwen met o.a. rijpe koffiebessen. De smaak is subliem. ( http://www.siphonbrewing.be/excuse-m...s-cassandra-nl ). Jammer genoeg maar eenmalig.....
                          Oesterschelpen jandorie, gebrand neem ik aan. Geen idee wat daar de bedoeling van is, tenzij om de pH te verhogen. Ook dat van die gebrande gerst snap ik niet helemaal, de gist kan niks aanvangen met dat zetmeel, ik denk dat je gebrande gerstemout bedoelt. Maar idd, het aantal vreemde toevoegingen bij bier grenst aan het oneindige. Maar die microbrouwerijen en nieuwe recepten schieten idd als paddenstoelen uit de grond, wereldwijd dan nog. Ik hoorde hetzelfde van Tsjechen, Nederlanders, Canadezen, Australiers, ja zelfs IJslanders. En de meest exclusieve zit in de voormalige bakkerij van mijn vader. Deze bieren zijn zelfs niet te koop, op dit moment zijn ze enkel te proeven voor comments, Geert weet dat.

Comment

Paar maand geleden aan de Cap Gris Nez zie ik een bord hangen van Paix-Dieu. Ik vraag aan de ober of dat een streekbier is, in feite niet zegt hij, het is van in de buurt van Mons in België.

Dus maar even geproefd. Waauw !

Enne, onze drankenwinkel in de buurt heeft het regelmatig in voorraad !
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Als het niet op voorraad is, bel ik de helpdesk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Paar maand geleden aan de Cap Gris Nez zie ik een bord hangen van Paix-Dieu. Ik vraag aan de ober of dat een streekbier is, in feite niet zegt hij, het is van in de buurt van Mons in België.

Dus maar even geproefd. Waauw !

.....Dat tijdens de volle maan wordt gebrouwen....
                                Wat een onzin zeg, alsof dat er iets toe doet.

Comment

Working...
                                X