Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Nieuwe auto

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Ik ben inderdaad een relatief rustige rijder, maar zorg er ook altijd voor dat mijn banden regelmatig
    op druk worden gehouden en gebuik vrij veel mijn cruise control wat een droom is met een cvt automaat.
    Geert kan je me eens uitleggen wat het precieze verschil is tussen een cvt automaat en een 'gewone' automaat (PS. ik zou zelfs niet weten welke automaat er in onze Meriva zit) en wat het verschil is tussen rijden met cruise control met een 'gewone' automaat en een cvt automaat ?

    Comment


    • #77
      Re: Nieuwe auto

      °°°°°
      Last edited by notex; 24 augustus 2017, 11:20.

      Comment


      • #78
        Re: Nieuwe auto

        Mijn Audi A6 2.0 TDI heeft ook een CVT (niet meer bij de nieuwste), en ik vind dat een zalige bak.
        Vakantierit van 2000km met veel kleine wegen, en wat autostrade aan 110-120 (UK), en het verbruik was 6l/100km.
        Vind ik redelijk, en ik verwacht niet dat je met een handbak 2l lager gaat zitten.

        Voordeel van die bak is dat in Drive, en bij constante snelheid, het toerental zakt tot het laagst mogelijke. 70-90 km/h doet die aan ca 1200 t/m.
        Een dot gas geven, en het toerental gaat naar 2000t, en blijft daar hangen tot je de gewenste snelheid bereikt. (tot ca 120), en daarna zakt dat terug.
        Veel gas geven, en toerental gaat naar 2500-3000t, en ook dan blijft die daar tot je terug gas mindert.

        Comment


        • #79
          Re: Nieuwe auto

          Comment


          • #80
            Re: Nieuwe auto

            De variomatic van Daf.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #81
              Re: Nieuwe auto

              Die CVT is inderdaad een oud concept. Maar het werk blijkbaar. Het zou wel ietsmeer verlies opwekken dan echte tandwielen, maar uiteindelijk doet een koppelomvormer dat ook... En de huidige CVT's zullen wel wat efficiënter werken dan die DAF uitvoering...
              Een snelheidsregelaar met gelijk welke automatische bak zal qua rijden uiteindelijk niet veel verschil uitmaken. Ik heb er eentje op een manuele bak : is wel geestig dat je perfect kan schakelen, zonder het gaspedaal te gebruiken als dat ding aanligt...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #82
                Re: Nieuwe auto

                Maar Audi is wel met CVT gestopt. Waarom juist zullen we wel nooit weten.
                Kan zijn dat er een paar procent te winnen is, maar ook dat ze varianten willen schrappen of dat de markt in bepaalde landen dat niet echt graag ziet.

                Als je er over praat is het zo'n beetje: you love it or you hate it.
                Misschien te veel haters.

                Comment


                • #83
                  Re: Nieuwe auto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Maar Audi is wel met CVT gestopt. Waarom juist zullen we wel nooit weten. .
                  Ik heb ergens gelezen dat er daar heel veel problemen mee waren (veel defecten en heel dure herstellingen).
                  Dat zal dan wel de reden zijn waarom ze er mee gestopt zijn?
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #84
                    Re: Nieuwe auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    k heb er eentje op een manuele bak : is wel geestig dat je perfect kan schakelen, zonder het gaspedaal te gebruiken als dat ding aanligt...
                    Dat is op weinig wagens zo, bijna elke manuele bak met snelheidsregelaar dat ik tot nu toe had zette de automaat in pauze bij aanraken van rem of ontkoppeling.
                    Enkel de laatste doet dat enkel bij remmen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #85
                      Re: Nieuwe auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik heb ergens gelezen dat er daar heel veel problemen mee waren (veel defecten en heel dure herstellingen).
                      Dat zal dan wel de reden zijn waarom ze er mee gestopt zijn?
                      Waar jij van spreekt is al heel lang geleden ( pakweg 10 a 15j , is later upgedate van 7 naar 9 lamellen of zoieits waardoor de bedrijfzekerheid heel wat beter werd ), maar dat er lang geleden problemen mee waren is zeker niet overdreven….. Ik heb 2 wagens gehad met een Multitronic ( zoals Audi dus hun CVT noemde ) en ik heb die wagens nooit gespaard ( het waren telkens V6 2.7 of 3 liter tdi motoren ) en ik heb daar nooit een probleem mee gehad , mijn neef heeft de zijne nog steeds met intussen net geen 300.000km op de teller en die automaat werkt echt nog als nieuw…
                      Wat mij betreft is dit puur qua comfort de allerbeste automaat die op de markt was. De huidige S-tronic is heel erg goed maar iets minder comfortabel , misschien wel iets sportiever te rijden dan de multitronic dat wel.
                      Reden waarom ze er mee gestopt zijn zijn er meerdere denk ik , was in de Audi versie niet te koppelen met hun Quattro systeem , rijbeleving moest je voor zijn ( vast toerental en snelheidsmeter gaat omhoog, zoals Tommie zegt haters or lovers… ), hoe minder systemen ( Audi had al 4 versies automaten dacht ik… ) hoe goedkoper alles te organiseren is en ook het feit dat een CVT vrij beperkt ik koppel/vermogensoverdracht was , maximaal was er 400Nm over te brengen terwijl ze met de huidige V6 tdi’s naar een kleine 600Nm gaan…
                      Persoonlijk heb ik er altijd van gehouden , mis die soms wel nog eens…
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #86
                        Re: Nieuwe auto

                        +1 rdb!!

                        Comment


                        • #87
                          Re: Nieuwe auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Geert kan je me eens uitleggen wat het precieze verschil is tussen een cvt automaat en een 'gewone' automaat (PS. ik zou zelfs niet weten welke automaat er in onze Meriva zit) en wat het verschil is tussen rijden met cruise control met een 'gewone' automaat en een cvt automaat ?
                          CVT is continu variabele transmissie Ivan, te vergelijken met de vroegere Daf vario, maar dan in een moderne elektronische versie.
                          In deze automaat zit nu een speciale ketting ipv. een riem, verschil met een andere automaat is dat deze niet schakelt in stappen maar variabel
                          alles aanpast naar het meest zuinige toerental, bij Subaru zit het verbruik met een CVT lager dan een geschakelde versnellingsbak.
                          Wat betreft Cruise control maakt dat niet uit, maar bij de meeste manueel geschakelde versnellingsbakken moet je na het ontkoppelen steeds
                          terug je cruise control activeren, bij een automaat hoeft dat slechts na het remmen, gewoon een tik op de knop en je auto gaat terug naar de onthouden snelheid.
                          Last edited by Guest42; 25 augustus 2017, 18:13.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Nieuwe auto

                            Bij mijn 2 minder dan 2 jaar oude handgeschakelde VW's blijft de (adaptive) cruise control aktief na ontkoppelen/schakelen. Alleen bij remmen, te kort achter de voorligger rijden of te laag toerental zet de CC zich zelf uit. Indien nodig remt ie zelfs zelf af.
                            Last edited by pol parasol; 25 augustus 2017, 20:59. Reden: Aanvulling

                            Comment


                            • #89
                              Re: Nieuwe auto

                              Mijn Honda civicske werkt dus ook : enkel bij remmen (of op het cancel-knopje drukken) wordt de snelheidsregelaar uitgeschakeld. Je kan dus gewoon schakelen zonder het gaspedaal te bedienen.
                              Het ding heeft wel geen adaptieve radar.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • #90
                                Re: Nieuwe auto

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                CVT is continu variabele transmissie Ivan, te vergelijken met de vroegere Daf vario, maar dan in een moderne elektronische versie.
                                In deze automaat zit nu een speciale ketting ipv. een riem, verschil met een andere automaat is dat deze niet schakelt in stappen maar variabel
                                alles aanpast naar het meest zuinige toerental, bij Subaru zit het verbruik met een CVT lager dan een geschakelde versnellingsbak.
                                Wat betreft Cruise control maakt dat niet uit, maar bij de meeste manueel geschakelde versnellingsbakken moet je na het ontkoppelen steeds
                                terug je cruise control activeren, bij een automaat hoeft dat slechts na het remmen, gewoon een tik op de knop en je auto gaat terug naar de onthouden snelheid.
                                Helemaal juist Geert. Er zullen steeds voor- en tegenstanders blijven maar ik heb het plezier gehad om drie weken met een automatic Pajero te mogen rondcrossen in het binnenland van IJsland. Doet gewoon zijn werk, niks meer en niks minder.
                                Een van de voordelen heb ik heel snel geleerd : je komt nooit halverwege in de rivier tot het besluit dat je in een verkeerde versnelling zit met alle gevolgen vandien. Maar daar kan ik weer best mee leven.
                                Maar goed, dit is extreem en als argument hier bij ons amper aanvaardbaar. In feite helemaal niet.

                                Comment

                                Working...
                                X