Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Nieuwe auto

    Hier een Seat Leon ST FR met 2l TDI, 150 pk. Gemeten verbruik over de afgelopen 60.000km: 5.5l/100km. Met elke werkdag file richting Brussel.
    En een Nissan Terrano uit 1997, 2.7 TDI, 125pk. Gemeten verbruik over de afgelopen 25.000km: 11l/100km. Wel meer kortere afstanden; en bij veelvuldig gebruik van 4x4 en lage versnelling komt er 3l bij.

    Comment


    • #62
      Re: Nieuwe auto

      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
      Hier een Seat Leon ST FR met 2l TDI, 150 pk. Gemeten verbruik over de afgelopen 60.000km: 5.5l/100km. Met elke werkdag file richting Brussel.
      En een Nissan Terrano uit 1997, 2.7 TDI, 125pk. Gemeten verbruik over de afgelopen 25.000km: 11l/100km. Wel meer kortere afstanden; en bij veelvuldig gebruik van 4x4 en lage versnelling komt er 3l bij.
      Dat gemeten verbruik is dat door de boordcomputer of zelf berekend?
      Want ik heb dit bijgehouden bij mijn laaste wagens en bij sommigen *kuch* Audi *kuch* scheelde dat bijna 1,3l per 100km vergeleken met excel (kilometers en liters tanken)
      Mijn laatste bmw 320ED met 163pk/400nM scheelt het maar 0,5l tov bc...
      gemiddeld verbruik 5,5l met sportief (veilig) rijgedrag

      Comment


      • #64
        Re: Nieuwe auto

        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
        Dat gemeten verbruik is dat door de boordcomputer of zelf berekend?
        Want ik heb dit bijgehouden bij mijn laaste wagens en bij sommigen *kuch* Audi *kuch* scheelde dat bijna 1,3l per 100km vergeleken met excel (kilometers en liters tanken)
        Zelf berekend, steek de gegevens in een excel bestand na elke tankbeurt. Seat boordcomputer zit er ongeveer een halve liter boven; de Nissan heeft geen boordcomputer

        Comment


        • #65
          Re: Nieuwe auto

          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
          Dat gemeten verbruik is dat door de boordcomputer of zelf berekend?
          Want ik heb dit bijgehouden bij mijn laaste wagens en bij sommigen *kuch* Audi *kuch* scheelde dat bijna 1,3l per 100km vergeleken met excel (kilometers en liters tanken)
          Mijn laatste bmw 320ED met 163pk/400nM scheelt het maar 0,5l tov bc...
          gemiddeld verbruik 5,5l met sportief (veilig) rijgedrag
          Zelf meet ik nooit met de boordcomputer. Als ze al sjoemelen met andere software doen ze het héééél waarschijnlijk ook met die boordcomputer.
          Het enige dat ik een beetje vertrouw van die boordcomputer is het aantal gereden km..... als daar ook al niet mee gesjoemeld wordt

          Comment


          • #66
            Re: Nieuwe auto

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Je moet niets geloven hé ... iedereen is daar vrij in.
            Best alleen oordelen over iets dat men zelf ervaart ... dat voorkomt misverstanden.

            Ben even gaan kijken op de site van de leasing, daar staat dat het "gemiddeld" verbruik voor hetzelfde type wagen 5.1 is ... "gemiddeld" wil zeggen dat er dus zijn met meer en met minder.
            Wat is er dan zo abnormaal aan die 4 à 4,5?
            Die gegevens zijn anders wel berekend volgens een gemiddelde van enkele miljoenen kilometers denk ik.
            Dat er mensen zijn die meer verbruiken kan en zal zeker ... zware voet, niet anticiperen, zwaar geladen, enz.
            Idem met slijtage van banden en remmen ... er zijn er die geen 10.000km doen en anderen bijna 100.000km.
            Als je een diesel van 2 liter en 150 pk zegt dan gaat dat bv. over een VW golf, Tiguan, Touran of Sharan.
            Het gemiddelde verbruik van die wagens volgens VW is 4.2, 4.8, 4.7, 5.1 l/100 km. En iedereen weet wat die cijfers van een constructeur betekenen, want dat zijn labo-resultaten die onmogelijk gehaald kunnen worden in normaal gebruik.
            Ik zie me op geen enkele manier die 3.7 van mijn Honda halen (toch niet bij normale snelheden en bij gebruik van de comforttoebehoren), zoals ik ook nooit de cijfers van mijn vorige Golf heb gehaald. En ik weet van mezelf hoe ik met de auto rij (en dat is zeker niet sportief). Door de vele korte ritjes ligt het wel hoger dan normaal haalbaar. Ik ben al heel content dat de nieuwe het een half litertje zuiniger doet dan de vorige (met hetzelfde rijgedrag en omstandigheden).
            Een leasing maatschappij geeft gewoon de officiële cijfers op van de constructeur, meer hoef je daar niet achter te zoeken.
            Je kan inderdaad lagere waarden halen : door de airco nooit te gebruiken, de ramen op de autosnelweg in de zomer uiteraard dicht te houden, en trager te rijden dan toegelaten in de ideale toerentalzone. Maar waar is het comfort van je wagen dan ?
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #67
              Re: Nieuwe auto

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Als je een diesel van 2 liter en 150 pk zegt dan gaat dat bv. over een VW golf, Tiguan, Touran of Sharan.
              Het gemiddelde verbruik van die wagens volgens VW is 4.2, 4.8, 4.7, 5.1 l/100 km.
              De Cx waarde (Weerstandscoëfficiënt) is hier ook een belangrijke factor...
              Een gewone wagen tov SUV scheelt nogal veel (zie je ook aan CO2)

              Comment


              • #68
                Re: Nieuwe auto

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Een leasing maatschappij geeft gewoon de officiële cijfers op van de constructeur, meer hoef je daar niet achter te zoeken.
                Fout, in de gegevens die wij krijgen staat duidelijk het gemiddelde dat andere bestuurders hebben en dat komt niet overeen met de gegevens van de fabrikant.

                Je kan inderdaad lagere waarden halen : door de airco nooit te gebruiken, de ramen op de autosnelweg in de zomer uiteraard dicht te houden, en trager te rijden dan toegelaten in de ideale toerentalzone. Maar waar is het comfort van je wagen dan ?
                Niets van dit alles wordt hier toegepast.
                Airco zomer en winter aan, ramen uiteraard meestal dicht want anders dient airco tot niet veel.

                Maar soit, blijkbaar weet jij beter wat een wagen verbruikt dan diegene dat ermee rijdt.
                Trouwens zijn ook de wagentypes niet correct. [emoji1]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #69
                  Re: Nieuwe auto

                  Dan vraag ik mij nu stilaan af wat de taak van VAB (KLIK) eigenlijk is, na de aanklacht tegen verwijderde roetfilters een paar weken geleden
                  pleiten ze nu voor hogere taksen op auto's.
                  Lidmaatschap opzeggen en laten doodbloeden dat bedrijf, of wordt de concurrentie hen te zwaar misschien......

                  Comment


                  • #70
                    Re: Nieuwe auto

                    Mijn werkelijk verbruik, Subaru XV CVT automaat en continue vierwiel aandrijving en benzine.
                    Bij onze reis naar Frankrijk alle tankbonnetjes bijgehouden, dikke 3.100 Km gereden
                    waarvan pakweg 1.800 Km snelweg à 130 Km/h en iets van pakweg 1.300 Km op en neer
                    in de Provence.
                    Mijn berekend gemiddeld verbruik was 7,05 L/100Km niet slecht voor dat type auto denk ik.
                    Boordcomputer gaf iets van 6,8 L/100Km aan.
                    En als gemiddelde sinds de auto nieuw is (20 maanden en 28.000Km) geeft de boordcomputer 7,4 L/100Km aan.
                    Waar ik dus uiterst tevreden mee ben.

                    Comment


                    • #71
                      Re: Nieuwe auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                      Zelf berekend, steek de gegevens in een excel bestand na elke tankbeurt. Seat boordcomputer zit er ongeveer een halve liter boven; de Nissan heeft geen boordcomputer
                      Het verbruik op de boordcomputer van mijn Dacia Logan MCV (TCe 90, driecilinder 900cc met turbo) is vrij correct, de afwijking is maar 0,1-0,2 L per 100km.
                      Door de auto alleen maar op wat langere afstanden te gebruiken, en door een zo constant mogelijke snelheid aan te houden (zonder te traag te rijden) kan ik het verbruik altijd net onder de 5L/100km houden (berekend aan de pomp).
                      Dat komt ongeveer overeen met het opgegeven verbruik.
                      Nu staat het verbruik op de boordcomputer voor de laatste tankbeurt op 4,6L/100km (ik denk dat er nu zo'n 920km mee gereden is sinds de laatste tankbeurt, als het wat mee zit, dan kan ik misschien voor het eerst 1000km mee doen).

                      Vorige zondag hing er in de bebouwde kom (in Merksplas) een Mercedes achter mij, die liet altijd terug het gas los om daarna volgas terug dichterbij te komen (ik bleef netjes tegen 50km/h rijden, hij had dus eigenlijk geen enkele reden om de idioot uit te hangen achter mij).
                      Nog voor het einde van die bebouwde kom kwam die aan een heel hoge snelheid voorbij met een knallende uitlaat (een of andere "sportmodus"?), een beetje verder zat hij weer vast achter een andere auto, en ging de Mercedes de hele tijd van links naar rechts over zijn rijvak, tot er weer genoeg plaats was om voorbij te rijden (eerder vliegen). Die zal waarschijnlijk wel een pak meer verbruiken dan wat Mercedes opgeeft, en als die dat geregeld doet, dan zal die ook wel geregeld andere "rekeningen" in de bus krijgen.
                      Aan dat soort automobilisten hebben we te danken dat de snelheidslimieten altijd maar naar beneden gaan, als iedereen vroeger netjes 90km/h had gereden waar dat toegelaten was, dan zaten we nu niet opgescheept met die idiote 70km/h op wegen waar je zonder iemand in de problemen te brengen gemakkelijk 90 kan rijden...
                      Elke keer dat er ongevallen gebeuren tegen snelheden die een heel stuk hoger zijn dan toegelaten willen ze tegelijk alle automobilisten straffen, ook diegenen die nooit te snel rijden moeten dan mee boeten...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #72
                        Re: Nieuwe auto

                        Als ik dat allemaal zo lees van dat verbruik moet ik terugdenken aan een jaar of 20 geleden, we waren gaan terreinrijden in Sclayn. Op een gegeven moment zat ik naast iemand in een Grand Cherokee (benzine V8). Terrein, lowgearing mét difflocks aan én hij had een boordcomputer. Het verbruik schommelde constant tussen de 80 en de 90 liter/100 km. Al bij al zegt dat niet veel want je doet daar amper 20 km.
                        Nu, ik heb ook een slokker (Patrol 2.8 TD6), ik krijg dat nog niet in de buurt van de 10 liter, veel eerder tussen de 12 en de 13. Mijn liefste betweter-biologie-collega vond dat ik de grootste CO2 vervuiler was die er rondloopt. Toen ik verleden jaar terugkwam van Zweden heb ik olie ververst, ik zit dus nu geen 3000 km verder. Dan zeg ik : so what ? Mijn Benz 200E is 26 jaar en heeft net geen 240.000 km, dat zegt alles. Ik heb geen benul van het verbruik en het interesseert me ook niet. Ik schat rond de 8. De meeste km's met de Patrol rij ik op reis, OK dat kost wat meer maar wat ben ik met een auto waarmee ik niet kan geraken waar ik wil ?

                        Ik denk (hoop) dat iedereen nog wat zelfbeschikkingsrecht mag hebben in deze tijden van : de overheid bemoeit zich met U.

                        En om mijn geweten wat te sussen heb ik nu een AudiA3 1.9 TDi die rond de 5-6 liter draait. Ben ik een rijke luis ? Neen, ik kijk gewoon uit mijn doppen als ik iets koop, ik gaf al meer geld aan fotospullen dan aan auto's, auto's zijn voor mij risicokapitaal met een ontwaardingscurve die nog erger is dan bij fotospullen en die bovendien na aankoop geld blijven consommeren onder vorm van verzekering en taks, zelfs al rij je geen meter.

                        Oh, zoveel mensen zoveel meningen en zoveel verschillende noden. Ik zeg altijd : iedereen het zijne en ik het mijne, niet in het minst in maatschappelijke discussies (maar dat mag hier niet dacht ik).

                        Comment


                        • #73
                          Re: Nieuwe auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Mijn werkelijk verbruik, Subaru XV CVT automaat en continue vierwiel aandrijving en benzine.
                          Bij onze reis naar Frankrijk alle tankbonnetjes bijgehouden, dikke 3.100 Km gereden
                          waarvan pakweg 1.800 Km snelweg à 130 Km/h en iets van pakweg 1.300 Km op en neer
                          in de Provence.
                          Mijn berekend gemiddeld verbruik was 7,05 L/100Km niet slecht voor dat type auto denk ik.
                          Boordcomputer gaf iets van 6,8 L/100Km aan.
                          En als gemiddelde sinds de auto nieuw is (20 maanden en 28.000Km) geeft de boordcomputer 7,4 L/100Km aan.
                          Waar ik dus uiterst tevreden mee ben.
                          Amai, daar mag je inderdaad heel tevreden mee zijn...
                          Voor een Automaat, SUV, benzine en 4X4 is dat perfect!

                          Ik vermoed dat je een rustige rijder bent?

                          Comment


                          • #74
                            Nieuwe auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                            Dat gemeten verbruik is dat door de boordcomputer of zelf berekend?
                            Want ik heb dit bijgehouden bij mijn laaste wagens en bij sommigen *kuch* Audi *kuch* scheelde dat bijna 1,3l per 100km vergeleken met excel (kilometers en liters tanken)
                            Mijn laatste bmw 320ED met 163pk/400nM scheelt het maar 0,5l tov bc...
                            gemiddeld verbruik 5,5l met sportief (veilig) rijgedrag
                            De meeste boordcomputers berekenen l/100km bij rijden en l/uur bij stilstand.
                            Als men dan het gemiddeld verbruik bekijkt op de computer, dan geeft die het aantal l/100km aan.
                            Wat men meet aan de pomp is de som van l/100km en l/uur.

                            Wie veel stil staat, die zal mogelijks een grotere afwijking kennen dan wie veel snelweg doet en bijna niet stopt.
                            Tenzij met Start/Stop systeem indien niet uitgeschakeld want velen zetten dat uit.
                            Bij wagens die altijd in l/100km rekenen, ook bij stilstand, zal de berekening dus ook meer kloppen met eigen berekening.
                            Last edited by VerSeg; 24 augustus 2017, 07:25.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #75
                              Re: Nieuwe auto

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              Amai, daar mag je inderdaad heel tevreden mee zijn...
                              Voor een Automaat, SUV, benzine en 4X4 is dat perfect!

                              Ik vermoed dat je een rustige rijder bent?
                              Ik ben inderdaad een relatief rustige rijder, maar zorg er ook altijd voor dat mijn banden regelmatig
                              op druk worden gehouden en gebuik vrij veel mijn cruise control wat een droom is met een cvt automaat.

                              Comment

                              Working...
                              X