Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?
Op diesels zitten al tientallen jaren turbo's, ik heb er eigenlijk nog niet veel horen klagen over defecte turbo's.
Bij de eerste turbomotoren (benzine) was de turbo wel een zwak punt, maar ik denk dat ze die kinderziektes er ondertussen al wel uit gekregen hebben.
De kleine benzinemotoren met turbo zijn ook al een aantal jaren op de markt, en ook daar heb ik nog niets gelezen over een "epidemie" van defecte turbo's.
En doordat het koppel veel vroeger opkomt draaien die motortjes zelf veel minder toeren dan vroeger.
Vorige zaterdag heb ik nog met een Dacia Dokker gereden (Renault 1500cc diesel), en die draait tegen dezelfde snelheid in vijfde ongeveer evenveel toeren als de TCe90 van mijn Logan MCV.
Bij die toerentallen verwacht ik ook geen vroegtijdige slijtage, alleen misschien als je die bij een te laag toerental zwaar gaat belasten, want dat kan nooit goed zijn (zeker niet voor de krukaslagers, een diesel zal daar door de zwaardere krukasconstructie wel wat beter tegen kunnen).
Oorspronkelijk geplaatst door demuro
Bekijk bericht
Bij de eerste turbomotoren (benzine) was de turbo wel een zwak punt, maar ik denk dat ze die kinderziektes er ondertussen al wel uit gekregen hebben.
De kleine benzinemotoren met turbo zijn ook al een aantal jaren op de markt, en ook daar heb ik nog niets gelezen over een "epidemie" van defecte turbo's.
En doordat het koppel veel vroeger opkomt draaien die motortjes zelf veel minder toeren dan vroeger.
Vorige zaterdag heb ik nog met een Dacia Dokker gereden (Renault 1500cc diesel), en die draait tegen dezelfde snelheid in vijfde ongeveer evenveel toeren als de TCe90 van mijn Logan MCV.
Bij die toerentallen verwacht ik ook geen vroegtijdige slijtage, alleen misschien als je die bij een te laag toerental zwaar gaat belasten, want dat kan nooit goed zijn (zeker niet voor de krukaslagers, een diesel zal daar door de zwaardere krukasconstructie wel wat beter tegen kunnen).
Comment