Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koffievlekken verwijderen op roestvrij staal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Koffievlekken verwijderen op roestvrij staal

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Zeker dat het geen verf is, of een ander product dat zich in de inox ingevreten heeft ?
    Welk soort verf zou dat dan wel zijn? Enige wat ik ooit gebruik is muurverf, en dit blijft bij mijn weten nooit op inox hangen, toch niet op zo'n manier. Zal straks eens een foto posten.

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Een van de huisgenoten die iets verzwijgt ?
    Kan natuurlijk, maar wat dan? Wij zijn maar met zijn tweetjes, tenzij er 's nachts iemand inbreekt en iets met die spoelbak uithaalt .

    Comment


    • #32
      Re: Koffievlekken verwijderen op roestvrij staal

      Oorspronkelijk geplaatst door Blauwbloes Bekijk bericht
      .....................................

      Kan natuurlijk, maar wat dan? Wij zijn maar met zijn tweetjes, tenzij er 's nachts iemand inbreekt en iets met die spoelbak uithaalt .
      Ja ja, lach maar. Zo'n veertig jaar geleden, kan ook iets langer zijn, liep het water van onze spoelbakken plots niet meer weg. Van alles geprobeerd, maar niks aan te doen, ze bleven verstopt.
      Ik wist van niks, en mijn wederhelft wist ook van niks.
      Ten einde raad een ontstoppingsdienst laten komen, en die haalde er heel wat gestold vet uit. Volgens de man werd er zeker vet in de afvoer gegoten dat stolde in de leiding.

      Mijn vrouw herinnerde zich toen plots (met rode kaken) dat ze in een pan met vet, wat warm water had gegoten en het hele zootje door de afvoer had gekipt.
      Toen het in aanraking kwam met wat koud water dat in de leiding stond stolde het met alle gevolgen van dien.
      Wij wisten toen ook "allebei" van niks. Het grapje kostte ons toen 5.000 bef (125 euro).
      Maar we zijn nog altijd samen hoor .

      Ik heb ondertussen iemand gecontacteerd van het bedrijf dat voor de firma waar ik werkte praktisch alle inox grootkeukens (aanrechten, werkbladen, dampkappen enz) vervaardigde, en z'n reactie was direct, "dat kan niet, zeker niet als het van koffie is" (!?!?). Is het een vlek van een ander produkt, dan is volgens hem de enige oplossing het te verwijderen met een speciale heel fijne staalborstel op een slijpschijfje of boormachine en wegborstelen. Zo iets maar dan voor inox.

      PS Stuur eens een mailtje naar Franke (bvb naar Van Marcke in Kortrijk) en leg jouw geval eens voor.
      Ik denk dat ze onmiddellijk iemand langssturen omdat ze zich ook niet kunnen voorstellen dat opgedroogde koffie een onverwijderbare vlek nalaat op het inox van hun spoeltafels.
      Is het een gladde inox of is het, ik zal het maar gebobbelde plaat noemen, zo precies met allemaal putjes ?
      Last edited by Guest17; 27 juni 2017, 17:02.

      Comment


      • #33
        Re: Koffievlekken verwijderen op roestvrij staal

        .........................het te verwijderen met een speciale heel fijne staalborstel op een slijpschijfje of boormachine en wegborstelen. ..........................
        NOOIT ! NOOIT met gewoon ijzer/staal aan inox werken.
        Als je bvb. met een ijzeren/stalen schuurspons (staalwol) een vlek op roestvast staal weg schuurt dan heb je gegarandeerd roestvlekken die je niet meer weg krijgt, t.t.z. altijd terug komen.
        Of je moet een laagje inox weg schuren, maar niet met iets in ijzer/staal .
        Nu denk ik er aan : een koffiekleurige vlek die niet weg gaat ! Zeg maar roestkleurige vlek ...... of zo.... ?
        Gooi die gewone staalwol snel weg en koop roestvaste staalwol.
        Last edited by Skitch; 27 juni 2017, 17:45.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #34
          Re: Koffievlekken verwijderen op roestvrij staal

          Oorspronkelijk geplaatst door Blauwbloes Bekijk bericht
          Kunnen koffievlekken verwijderd worden van roestvrij staal (spoelbak) zonder schuren? Heb al verschillende middelen gebruikt, echter zonder resultaat
          Ben je eigenlijk wel zeker dat het koffievlekken zijn? En niet een of ander fe houdend iets dat is blijven liggen, zoals een niet
          inox mes oid? Zoals Dirk hierboven zegt, is ijzer of staal dat in aanraking komt met inox miserie.
          Koop deze sponsjes, krast niet en is puur inox. https://www.hubo.be/nl/p/spons-netin...uks/52893.html
          Last edited by Guest42; 27 juni 2017, 18:00.

          Comment


          • #35
            Re: Koffievlekken verwijderen op roestvrij staal

            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            NOOIT ! NOOIT met gewoon ijzer/staal aan inox werken.
            Als je bvb. met een ijzeren/stalen schuurspons (staalwol) een vlek op roestvast staal weg schuurt dan heb je gegarandeerd roestvlekken die je niet meer weg krijgt, t.t.z. altijd terug komen.
            Of je moet een laagje inox weg schuren, maar niet met iets in ijzer/staal .
            Nu denk ik er aan : een koffiekleurige vlek die niet weg gaat ! Zeg maar roestkleurige vlek ...... of zo.... ?
            Gooi die gewone staalwol snel weg en koop roestvaste staalwol.
            Jongens, jongens, natuurlijk niet met een STAALborstel. Ik gaf dit aan omdat het er op lijkt. Ik heb er nog speciaal een link bijgeplaatst met hoe die borstels er uit zien, omdat ik dacht, daar zal toch geen ene slimmerik denken dat het met een echte STAALborstels moet zeker... en toch.
            Moet ik nu echt gaan zoeken op het www hoe die dingen noemen om inox te borstelen ?
            Maar ik geef toe, misschien had ik beter geschreven borstel. Maar misschien hadden sommigen dan aan een WC borstel of zo gedacht .
            Precies of niemand heeft al iets gehoord van geborstelde inox ... of zouden ze dan denken dat dit met een straatveger gedaan wordt .
            Ga naar een beetje doe-het-zelf-zaak en vraag naar een borstel om inox te borstelen en ze zullen je zeker het juiste geven en geen STAALborstel natuurlijk.
            Soms moet je hier blijkbaar elfendertig tekeningen bijvoegen.

            Hier nog een beetje uitleg, moest het nodig zijn, dan zoek ik nog wel wat uitleg

            Voor zij die geen van onze landstalen machtig zijn, nog een beetje uitleg in het Engels ook.

            Mannekes, mannekes, ne mens moet dan kalm blijven, pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff fffff.
            Last edited by Guest17; 27 juni 2017, 18:46.

            Comment


            • #36
              Re: Koffievlekken verwijderen op roestvrij staal

              Sifon eruit gehaald, geel/groene Scotch spons en noeste arbeid en de spoelbak lijkt weer nieuw. Geen koffievlekken meer.
              Iedereen bedankt voor de suggesties.

              Comment


              • #37
                Re: Koffievlekken verwijderen op roestvrij staal

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Jongens, jongens, natuurlijk niet met een STAALborstel. Ik gaf dit aan omdat het er op lijkt. Ik heb er nog speciaal een link bijgeplaatst met hoe die borstels er uit zien, omdat ik dacht, daar zal toch geen ene slimmerik denken dat het met een echte STAALborstels moet zeker... en toch.
                ...........................
                Mannekes, mannekes, ne mens moet dan kalm blijven, pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff fffff.
                Dat noemen ze brainstorming.
                Van het ene idee komt het andere.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #38
                  Re: Koffievlekken verwijderen op roestvrij staal

                  Oorspronkelijk geplaatst door Blauwbloes Bekijk bericht
                  Sifon eruit gehaald, geel/groene Scotch spons en noeste arbeid en de spoelbak lijkt weer nieuw. Geen koffievlekken meer.
                  Iedereen bedankt voor de suggesties.
                  Watte ????? De sifon verwijderen om een vlek in je spoelbak te verwijderen .
                  Nu kan ik echt niet meer volgen hoor.

                  Tenzij je me gaat vertellen dat je de embrayage van je koelkast hebt vernieuwd en je meteen ook maar de olie van je dampkap hebt ververst, dan kan ik alles wel plaatsen .

                  Comment


                  • #39
                    Re: Koffievlekken verwijderen op roestvrij staal

                    Was het dan alleen het roostertje dat verkleurd was ?

                    Comment


                    • #40
                      Re: Koffievlekken verwijderen op roestvrij staal

                      Het chemische verhaal achter dit probleem is de tannine in de koffiel (trouwens ook met thee) dat in contact met ijzer (ook in RVS) een organo-metalloverbinding gevormd wordt. Dit ferrogallaat/ferrotannogallaat is de basis van één van de beroemdste inktsoorten uit de geschiedenis, beroemd en berucht om de uitstekende lichtbestendigheid en kleurechtheid. Oude manuscripten uit de Middeleeuwen zijn vaak nog uitstekend leesbaar en vaak met pikzwarte letters. Mijn vriend maakt voor zijn vulpennen zelf deze inkt en deze inkt vloeit blauw uit de pen en na korte tijd oxideert dit naar een diepzwart schrift, dat volledig watervast en onuitwisbaar is (zelfs niet zogenaamde inktkillers om vulpenschrift uit papier te verwijderen: sterker nog, deze inktkillers maken de inkt zelfs zwarter). De enige manier om het te verwijderen is letterlijk het papier af te schrappen om het schrift te verwijderen of behandeling met oxaalzuur en nadien bleken met een sterk oxidatiemiddel, met als gevolg dat het papier vernietigd wordt... Kortom: documentenechte inkt dus, geschikt om notariële akten te schrijven die eeuwenlang nog leesbaar moeten zijn (op de juiste papiersoorten).

                      Hoe krijg je deze plekken weg: namelijk door reductie van het ijzer (III) naar Ijzer (II) met o.a. oxaalzuur of vitamine C, zodat deze ijzertannaatplek oplosbaar wordt en nadien afspoelen moet water. Anders krijg je het echt niet weg, omdat dit een moleculaire verbinding is met het metaaloppervlakte.

                      De reden waarom die oude geschriften op perkament zo permanent en watervast is, is omdat de tannine van de inkt een verbinding aangaat met de eiwitten van het perkament: hetzelfde procédé als met het looien van leer (vandaar tanninezuur=looizuur). De ijzerionen in de inkt reageren met de tannine en na oxidatie van ijzer(II) naar ijzer(III), slaat het ferrotannogallaat neer in de vorm van een intens zwart pigment dat letterlijk moleculair gebonden wordt met het perkament. Een sterkere inkt bestaat er niet. Inkt van roet kan je gemakkelijk van het perkament afwassen en kleurstofinkten bleken na een paar jaar uit door invloed van o.a. UV-licht, maar ijzergalnoteninkt is vrijwel onverwoestbaar op perkament.
                      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                      Comment


                      • #41
                        Re: Koffievlekken verwijderen op roestvrij staal

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Was het dan alleen het roostertje dat verkleurd was ?
                        Nee de bak zelf. Je krijgt dit echter niet gepoetst als dit afvoerrooster daar nog zit.

                        @Stefaand. Kijk eens aan, toch iemand die mij gelooft dat dit koffievlekken zijn die niet zomaar eventjes verdwijnen.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Koffievlekken verwijderen op roestvrij staal

                          Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                          Het chemische verhaal achter dit probleem is de tannine in de koffiel (trouwens ook met thee) dat in contact met ijzer (ook in RVS) een organo-metalloverbinding gevormd wordt. Dit ferrogallaat/ferrotannogallaat is de basis van één van de beroemdste inktsoorten uit de geschiedenis, beroemd en berucht om de uitstekende lichtbestendigheid en kleurechtheid. Oude manuscripten uit de Middeleeuwen zijn vaak nog uitstekend leesbaar en vaak met pikzwarte letters. Mijn vriend maakt voor zijn vulpennen zelf deze inkt en deze inkt vloeit blauw uit de pen en na korte tijd oxideert dit naar een diepzwart schrift, dat volledig watervast en onuitwisbaar is (zelfs niet zogenaamde inktkillers om vulpenschrift uit papier te verwijderen: sterker nog, deze inktkillers maken de inkt zelfs zwarter). De enige manier om het te verwijderen is letterlijk het papier af te schrappen om het schrift te verwijderen of behandeling met oxaalzuur en nadien bleken met een sterk oxidatiemiddel, met als gevolg dat het papier vernietigd wordt... Kortom: documentenechte inkt dus, geschikt om notariële akten te schrijven die eeuwenlang nog leesbaar moeten zijn (op de juiste papiersoorten).

                          Hoe krijg je deze plekken weg: namelijk door reductie van het ijzer (III) naar Ijzer (II) met o.a. oxaalzuur of vitamine C, zodat deze ijzertannaatplek oplosbaar wordt en nadien afspoelen moet water. Anders krijg je het echt niet weg, omdat dit een moleculaire verbinding is met het metaaloppervlakte.

                          De reden waarom die oude geschriften op perkament zo permanent en watervast is, is omdat de tannine van de inkt een verbinding aangaat met de eiwitten van het perkament: hetzelfde procédé als met het looien van leer (vandaar tanninezuur=looizuur). De ijzerionen in de inkt reageren met de tannine en na oxidatie van ijzer(II) naar ijzer(III), slaat het ferrotannogallaat neer in de vorm van een intens zwart pigment dat letterlijk moleculair gebonden wordt met het perkament. Een sterkere inkt bestaat er niet. Inkt van roet kan je gemakkelijk van het perkament afwassen en kleurstofinkten bleken na een paar jaar uit door invloed van o.a. UV-licht, maar ijzergalnoteninkt is vrijwel onverwoestbaar op perkament.
                          Heel mooie en leerrijke uitleg Stefaand, die ook wel zal kloppen
                          Maar hoe verklaar je dat de ene inox bak er wel last van heeft en de andere niet, twee meest bekende inox soorten
                          zijn rvs304 en rvs316L méér zuur bestendig dan 304, en dan heb je er natuurlijk nog enkele met speciale eigenschappen
                          zoals voor messen of warmte bestendig enz.
                          Maar dan heb je ook nog de nabehandeling, zoals chemisch polieren bv. daarvan is bekend dat deze bewerking
                          de poriën gaat sluiten.
                          Misschien gaat TS toch beter nog eens klagen bij de leverancier, want "misschien" heeft zijn bak wel niet de juiste
                          of onvoldoende nabehandeling gekregen.

                          Comment

                          Working...
                          X