Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trekhaak en fietsendrager

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Trekhaak en fietsendrager

Kleine moeite om mij op je block lijst te zetten hé Sennheiser.

Comment

Ondertussen de Thule fietsdrager die ik bij aankoop van de auto (zie #2) er bij had gekregen verkocht via 2dehands en de Thule EasyFold XT 2B gekocht die 20 cm breder is en de E-bikes staan er nu stevig op. De drager is met en slot afsluitbaar op de trekhaak en
      de twee fietsen staan ook vast met een afsluitbare bevestiging. Klapt in twee delen dicht en neemt zo weinig plaats in de koffer. Voor dit model gekozen omdat bv we een reis maken en ergens de auto achterlaten en gaan fietsen dit een verlengstuk is op de auto die
      niet meteen zichtbaar is als anderen parkeren en dit over het hoofd kunnen zien en er tegen rijden en zo schade aan de drager of de auto teweeg kunnen brengen.
      Ook bij het rijden geen last of iets dergelijks voelbaar dat er iets extra aan de wagen bevestigd is. (Nissan Qashqai Tekna 1600)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
        Ondertussen de Thule fietsdrager die ik bij aankoop van de auto (zie #2) er bij had gekregen verkocht via 2dehands en de Thule EasyFold XT 2B gekocht die 20 cm breder is en de E-bikes staan er nu stevig op. De drager is met en slot afsluitbaar op de trekhaak en
        de twee fietsen staan ook vast met een afsluitbare bevestiging. Klapt in twee delen dicht en neemt zo weinig plaats in de koffer. Voor dit model gekozen omdat bv we een reis maken en ergens de auto achterlaten en gaan fietsen dit een verlengstuk is op de auto die
        niet meteen zichtbaar is als anderen parkeren en dit over het hoofd kunnen zien en er tegen rijden en zo schade aan de drager of de auto teweeg kunnen brengen.
        Ook bij het rijden geen last of iets dergelijks voelbaar dat er iets extra aan de wagen bevestigd is. (Nissan Qashqai Tekna 1600)
        Ik had beide types de Uebler X21 en de Thule XT2B in mijn hoofd qua keuze, heb tientallen reviews gelezen, en uiteindelijk voor de Uebler gekozen omwille van één klein voordeel nl. hij weeg een goeie drie kilogram lichter dan de Thule.

Maar ze hebben allebei hun kleine tekortkomingen. De Uebler komt wel steevast als beste uit de testen, Fietsbonden, ANWB, Adac, enz, maar zou tegelijk dan ook wat fragieler gebouwd zijn.
        Tsja het lichtere gewicht komt ergens van hé.

Omdat wij met een relatief kleine auto rijden (Meriva B) dacht ik er goed aan te doen om zo weinig mogelijk gewicht achteraan te hebben, vandaar mijn uiteindelijke keuze.
        Maar wij nemen dan ook onze fietsen niet mee op reis. De drager zal enkel gebruikt worden om in ons Vlaanderenland naar een bepaald punt te rijden om daar een route te fietsen.
        Dus uren aan één stuk achter onze auto hangen zal die toch nooit doen.

Wij gaan nogal vaak naar Frankrijk en als ik zie hoe de omstandigheden daar zijn voor fietsers, is er geen haar op mijn hoofd dat er ook maar aan denkt om daar te gaan fietsen, tenzij je je leven moe bent natuurlijk. Er zijn nergens, maar dan ook nergens voorzieningen voor fietsers, laat staan fietspaden.
        Last edited by Guest17; 15 juni 2017, 08:43.

Comment

Bandenspanning aanpassen als je lange ritten of een reis gaat maken kan ook een groot verschil maken voor de wegligging van je auto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
            Bandenspanning aanpassen als je lange ritten of een reis gaat maken kan ook een groot verschil maken voor de wegligging van je auto.
            En niet te vergeten, voor het verbruik...
            Maar nu ik de bandenspanning kan zien op het dashbord, zie ik dat die niet rap wijzigt hoor.
            Tot nu toe lukt het ook quasi perfect dat de auto telkens op onderhoud moet een paar weken voor wij op reis gaan, dus is de spanning altijd goed (of zou toch moeten).
            Volgend onderhoud is altijd bij xxxxxxx km of (bvb) augustus 2017. Ik kom nooit aan het aantal km dat ze opgeven, dus lukt het altijd om nét voor onze reis in september het onderhoud te laten uitvoeren.

Comment

Vandaag met wagen naar de keuring geweest ivm de nieuwe trekhaak(alleen dat, want de auto is nog maar 2 jaar oud).
              Ongeveer 45 min staan aanschuiven (viel nog mee), dan iemand die eens de trekhaakbol vastnam en keek op ie wel vast stond (ongeveer 3 seconden), rij maar door, en ga naar de kassa.
              Dat is dan 14,40 euro meneer.
              Tsja, wat moet dat moet zeker ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Vandaag met wagen naar de keuring geweest ivm de nieuwe trekhaak(alleen dat, want de auto is nog maar 2 jaar oud).
                Ongeveer 45 min staan aanschuiven (viel nog mee), dan iemand die eens de trekhaakbol vastnam en keek op ie wel vast stond (ongeveer 3 seconden), rij maar door, en ga naar de kassa.
                Keurmerk en papiertje hé Ivan, de rest is bijzaak tegenwoordig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt met de trekhaak van de Clio, ze hebben er heel even naar gekeken voordat ik langs de kassa mocht passeren.
                  Gelukkig heb ik toen niet lang moeten aanschuiven.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt met de trekhaak van de Clio, ze hebben er heel even naar gekeken voordat ik langs de kassa mocht passeren.
                    Gelukkig heb ik toen niet lang moeten aanschuiven.
                    Allee, bij mij hebben ze toch iets meer gedaan... even vastgenomen .
                    Maar het is zoals demeyereg schrijft, een mannetje dat er zich even moet mee bezighouden, de bediende aan de kassa die het nodige papierwerk moet doen, het papiertje zelf... en het is wettelijk verplicht. Mochten ze hiervoor 50 euro vragen, dan nog zouden we verplicht zijn het te laten doen hé.
                    Maar het ging mij hier meer over de "controle" zelf...als je dat al een controle kan noemen.

Comment

Wanneer je bang bent voor te veel gewicht: de accu's van de fiets in de kofferbak leggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                        Wanneer je bang bent voor te veel gewicht: de accu's van de fiets in de kofferbak leggen.
                        Zie # 15
                        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                          Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                          Zie # 15
                          Was ik inderdaad reeds van plan, en ik had het inderdaad in #15 vermeld.
                          Maar ik ben niet echt bang van een teveel aan gewicht.
                          Ik rij wel met een relatief kleine auto, maar die weegt toch 1.486 kg, wat meer is dan sommige "grote" auto's.
                          Het zal dus wel meevallen. En mocht ik drager en fietsen verliezen... ik zal het wel horen denk ik .

Comment

Je zal het eerder voelen dan horen.

Punt is, een trekhaak is gemaakt voor 75kg op de bol.
                            Een fietsrek met fietsen van in totaal 75 kg, lijkt hetzelfde, maar daar komt een moment bij dat er voor zorgt dat je vooras ontlast wordt, en je stabiliteit beïnvloedt.

Comment

Dat gewicht helemaal achteraan is inderdaad een hefboom, dat is een heel stuk slechter voor de wegligging dan dat je hetzelfde gewicht ergens tussen de twee wielen steekt.
                              Dat was bij mijn Bandit 1200 vroeger ook een probleem, met een beetje extra gewicht in de topkoffer was het soms moeilijk om het voorwiel aan de grond te houden als ik eens wat sneller wou optrekken (de topkoffer hangt bij een motor ook achter de achteras).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

De Uebler drager hebben wij uiteindelijk toch na één keer op de trekhaak zetten maar teruggestuurd (was ook met verschillende sleutels aan trekhaak en fietshouder - kleine ongemak maar toch).
                                Werd vervangen door de Thule easyfold xt2 (meest recente model van Thule), wel iets zwaarder nog.
                                Deze namiddag gaan we met de fietsen er op richting Boom om daar de 'Baksteenroute' te gaan fietsen.
                                Dus Waregem-Boom-Waregem, we zullen toch al iets meer weten over het auto-/rijgevoel met fietsdrager tijdens deze rit.
                                Ik hou jullie op de hoogte hoe mijn schuit zich gedraagt .

Comment

Working...