Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Buxusmot...de pest voor de buxus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    De Buxusmot...de pest voor de buxus

    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Nog geen schade gezien, ook vorig jaar zijn wij hierdoor vrij van de plaag geweest.
    Dat was hier ook zo Pol, tot een paar weken geleden ... alles nagekeken en niets te merken, twee dagen later was het andere koek. [emoji19]


    Maar een hovenier kost wel wat.
    Klopt Pol, maar een wat grotere Buxus kost vaak nog meer ... vooral als men er meerdere heeft.
    Die blaadjes komen naar het schijnt wel terug, blijven behandelen ... echter mijn buur heeft er een hele haag van (nog klein) en hij behandelt niets, dus nog veel,moeilijker om ze weg te houden.
    Ik was onlangs in een speciaalzaak en vroeg om het beste product tegen de Buxusmot, de klant erna “voor mij ook” en die daarna “geef mij ook maar een”.
    Die van de winkel zei dat ze daar aan de lopende band komen voor hetzelfde, dus echt een pest.

    Schijnt ook dat meer en meer mensen een alternatief hebben gevonden in één of andere Japans alternatief dat niet gevoelig zou zijn voor deze plagen.
    Klopt ook en daar komen ze (tot nu toe) effectief niet aan.
    Onder andere Ilex Crenata, maar er zijn nog wel vervangers die enorm vergelijkbaar zijn met Buxus.

    Welke alternatieven zijn er voor (zieke) buxus? Hoe zien ze eruit en wat zijn hun voor- en nadelen? Ontdek het in deze tuintip!
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #32
      Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

      Ik probeer dus wel dagelijks één en ander te controleren, maar zoals je zegt, het kan rap gaan. Hier ook een drietal bollen van toch 1 meter dormeter, en inderdaad, die verliezen is een aderlating. volgens onze tuinman kan het perfect dat die mot ook plots verdwijnt, maar dan kan er weer iets anders op de proppen komen. Vroeger hoorde men dat allemaal toch niet. Misschien ook het gevolg van te veel pesticides. Weerstand van die beestjes hé...
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #33
        Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

        Maar normaal verliest men de plant niet, ze eten enkel de blaadjes op en die kunnen terugkomen.
        Enfin, daar hopen we toch op.

        Wat dagelijks controleren betreft, je kijkt dagelijks naar de onderkant van de blaadjes Pol?

        Die rupsen zijn bijna onzichtbaar mits ze enkel de onderkant van de blaadjes opeten tot aan de nerven, de rest sterft gewoon af door uitdroging.
        Vandaar dat men gele droge blaadjes ziet.
        En als men dat merkt, dan is het te laat want de blaadjes beginnen zichtbaar te drogen na een tweetal dagen en op die tijd hebben ze meestal al (bijna) de volledige plant gedaan.

        Echt een smeerlapperij en inderdaad zoals je zelf aangaf, preventief behandelen is het beste.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #34
          Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Ja .. schoenmaker blijf bij je leest ... om nog maar niets te zeggen van de choorverontreiniging in de grond ... ecologisch verantwoord en 't is nog maar de vraag of uw buxus wel bestand is tegen natrium hypochloriet ... oh well ...
          Even technisch : Cl-vervuiling is erg relatief : het is niet omdat er ergens Cl in zit dat het ook gevaarlijk is, CFK's (uit koelmiddelen) zijn vrij onschuldig maar tasten de ozonlaag aan maar sterk gelijkende producten zoals chloroform en tetra (ontvlekkingsmiddelen) zijn allang verboden, ik zwijg even over de Cl in dioxines maar ook PVC kan niet zonder medewerking van Cl. Stel gerust dat Cl onmisbaar is.
          Is NaOCl erg giftig/gevaarlijk ? Zolang je het niet uitdrinkt (de kleinzoon van Picasso heeft dat ooit gedaan toen hij hoorde dat hij niet erfde, zijn doodsstrijd duurde twee weken....) of er geen zuur bij giet (dan krijg je Cl2-gas, het eerste oorlogsgas) valt dat nog ergens mee. In NaOCl zit een erg "ongelukkige" Cl, een scheikundige zal zeggen : hij heeft niet graag oxidatietrap +I (Cl heeft zo 8 waarden en die zijn niet allen even interessant) en gedraagt zich onstabiel, dit betekent dat hij langzaam kapot gaat in een Cl-0 (ruik je ook) met oa blekende, schimmel-en algendodende en ontsmettende eigenschappen. Maar die Cl laat het daar niet bij, hij gaat langzamerhand naar zijn geliefde oxidatietrap van -I en dan is hij in principe zo onschuldig als de Cl in doodgewoon zout. De oceanen zijn dus de grootste Cl-"vervuilers" maar geen mens die er aan denkt om ze te saneren ....
          PS voor de scherpslijpers : ik denk dat de dodelijke dosis keukenzout (LD50) wordt geschat op zo'n 200-400 gram, dan zetten ze er geen doodskop op hoor !

          Het recept van Luc zal dus best wel kansen hebben op werkzaamheid maar het verdient aanbeveling om de ideale verdunning uit te zoeken.

          Maar dat van die "NaOCl chloorvervuiling" moet met een dikke korrel zout worden genomen, er is veel erger op te noemen

          Comment


          • #35
            Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Maar normaal verliest men de plant niet, ze eten enkel de blaadjes op en die kunnen terugkomen.
            Enfin, daar hopen we toch op.

            Wat dagelijks controleren betreft, je kijkt dagelijks naar de onderkant van de blaadjes Pol?

            Die rupsen zijn bijna onzichtbaar mits ze enkel de onderkant van de blaadjes opeten tot aan de nerven, de rest sterft gewoon af door uitdroging.
            Vandaar dat men gele droge blaadjes ziet.
            En als men dat merkt, dan is het te laat want de blaadjes beginnen zichtbaar te drogen na een tweetal dagen en op die tijd hebben ze meestal al (bijna) de volledige plant gedaan.

            Echt een smeerlapperij en inderdaad zoals je zelf aangaf, preventief behandelen is het beste.
            Blaadjes één voor één omkeren kan ik dus niet, maar ik ga wel eens met mijn handen tussen de takken. Is dat niet voldoende, ja.., ik kan er toch mijn bed niet bij maken. Maar als je preventief één en ander doet..., bij ons is de buxus ondertussen al 2 keer behandeld. Meer kan je dus niet doen.
            Vorig jaar zijn wij op die manier ook gespaard gebleven. Ik heb toen wel vastgesteld dat op een paar plaatsen, daar waar men met sproeimiddel minder goed aankan, bijvoorbeeld op een plaats waar een aantal Rododendrons over de buxus heen hangen, er een paar takjes wel waren aangetast en de blaadjes volledig verdroogd waren. Ik heb die toen verwijderd en daarmee was het blijkbaar gedaan.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #36
              Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

              Allé Pol, dag en nacht waken hé. [emoji41]

              Maar wie gaat dan die M2 kuisen en ermee rondbollen?
              Ge zult die moeten weg doen ... geen tijd door de motten. [emoji16][emoji16][emoji16]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #37
                Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Allé Pol, dag en nacht waken hé. [emoji41]

                Maar wie gaat dan die M2 kuisen en ermee rondbollen?
                Ge zult die moeten weg doen ... geen tijd door de motten. [emoji16][emoji16][emoji16]
                Er is niet enkel de M2, mijn vrouw rijdt ook graag met een propere auto. En... een groot kot hebben als je ouder wordt is ook niet meer ideaal om dit te onderhouden zoals heet hoort. Twintig jaar jonger deed ik het meeste onderhouds- en tuinwerk, buiten het professionele natuurlijk, nog zelf. Nu doe ik nog wat ik echt graag doe buiten werken natuurlijk als gepensioneerde.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #38
                  Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                  Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                  Er is niet enkel de M2, mijn vrouw rijdt ook graag met een propere auto. En... een groot kot hebben als je ouder wordt is ook niet meer ideaal om dit te onderhouden zoals heet hoort. Twintig jaar jonger deed ik het meeste onderhouds- en tuinwerk, buiten het professionele natuurlijk, nog zelf. Nu doe ik nog wat ik echt graag doe buiten werken natuurlijk als gepensioneerde.
                  Idem hier Pol, ouder worden is niet altijd een voordeel.
                  Ons huis is niet zo groot, maar bij onderhoud lijkt het altijd groter. [emoji16]
                  De tuin, daar kruipt veel tijd in ... vandaar dat er een robotmaaier “moet” komen.
                  Alle beetjes helpen ... meer tijd om aangenamere dingen te doen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Idem hier Pol, ouder worden is niet altijd een voordeel.
                    Ons huis is niet zo groot, maar bij onderhoud lijkt het altijd groter. [emoji16]
                    De tuin, daar kruipt veel tijd in ... vandaar dat er een robotmaaier “moet” komen.
                    Alle beetjes helpen ... meer tijd om aangenamere dingen te doen.
                    Hier hebben wij het project voor robotmaaiers voor een jaartje opgeborgen. Na de offerte te hebben gekregen komen wij uit op een investering van bijna 6K €.Zwaar doorwegend is bij ons dat er twee robots moeten komen. Praktisch gezien neem je dan best 2 identieke met dezelfde mogelijkheden. Dit is natuurlijk plaatsing inbegrepen, maar schandalig duur dus. Voor dat geld kan je gerust nog een tijdje iemand aan 30€ per maaibeurt betalen en hij gebruikt dan nog zijn eigen maaier.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #40
                      Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                      Bijna 6K? [emoji15]

                      Een Honda dat 10 tot 15 are aankan kost 1999€ en de installatie 299€ waar nu 100€ korting op zit.

                      Ik heb andere merken vergeleken en die zouden bijna allen goedkoper zijn ... maar we kiezen voor onze dealer zijn goede service en blijven dus bij Honda.

                      Het blijft nog altijd duur natuurlijk.
                      Maar waarom moeten dat twee dezelfde zijn?
                      Eens ingesteld is daar toch weinig aan te doen?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #41
                        Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Bijna 6K? [emoji15]

                        Een Honda dat 10 tot 15 are aankan kost 1999€ en de installatie 299€ waar nu 100€ korting op zit.

                        Ik heb andere merken vergeleken en die zouden bijna allen goedkoper zijn ... maar we kiezen voor onze dealer zijn goede service en blijven dus bij Honda.

                        Het blijft nog altijd duur natuurlijk.
                        Maar waarom moeten dat twee dezelfde zijn?
                        Eens ingesteld is daar toch weinig aan te doen?
                        2 Robots van 2399€ (Husqvarna 315X) leveren en ingraven van kabel in gazon rond de 500€ + een verzekering voor 6j. bijkomende garantie. Die verzekering is eigenlijk niet nodig, maar onze zoon heeft recent een GPS stuk gehad en die kostte hem een slordige 800€. Onze elektricien moet dan nog zorgen voor twee stopcontacten ergens centraal tussen de twee robots voor hun laadstation. Daar is dan nog geen behuizing van de stations bij.
                        Voor onze oppervlakte hebben wij minstens een Husqvarna 315 nodig voor achteraan. Vooraan zou dat met een kleiner model kunnen. Maar best is twee dezelfde apparaten in te zetten, gezien je anders met 2 verschillende types zit met andere instelmogelijkheden. Het verschil in prijs is 400€. Dus op zo'n bedrag maakt dat dan niet zoveel meer uit. En mocht de ene eens falen, dan heb je ook nog de luxe van de andere die het werk kan overnemen. Maar goed, dat zijn misschien allemaal verkopers praatjes.
                        Dus volgend jaar komt dit terug op de proppen en we zien nog wel.
                        Last edited by enero; 7 mei 2018, 19:44.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #42
                          De Buxusmot...de pest voor de buxus

                          Op de Honda krijgen we 5 jaar waarborg, dat is al iets.
                          Maar het blijft al bij al duur.
                          Kunt ge dat niet met uwe M2? [emoji41]

                          Misschien ook eens andere merken vergelijken?
                          Last edited by VerSeg; 7 mei 2018, 19:58.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Op de Honda krijgen we 5 jaar waarborg, dat is al iets.
                            Maar het blijft al bij al duur.
                            Kunt ge dat niet met uwe M2? [emoji41]

                            Misschien ook eens andere merken vergelijken?
                            Garantie van Husqvarna is maar 2 of 3 jaar. Voor zover ik kan inschatten is grasrobots.be hier in de streek de firma met de meeste ervaring en die niks anders doen dan dat. Die verdelen ook andere merken waaronder Ambrogio en Robomow. Husqvarna wordt blijkbaar nog steeds als beste robot aangeduid door dit bedrijf. Andere toestellen hebben soms maar 3 wielen en naar men beweert kan het voorwiel wel eens blijven steken. Het verschil met de goedkopere toestallen voor eenzelfde oppervlak varieert ook tussen de 200 à 400€.
                            Nogmaals, had er maar één apparaat geweest dan hadden wij nu al toegehapt. Dat tweede apparaat maakt alles dus heel duur. Je zou de robot ook af en toe eens kunnen verplaatsen van het ene grasveld naar het andere, maar dan ben je weer het comfort van de robot gedeeltelijk kwijt. Dit is dus ook geen optie.
                            De duurdere toestellen hebben ook een GPS -tracking die bij diefstal kan nuttig zijn. In een voortuin kunnen die toestellen ook makkelijker ontvreemd worden. Je kan het laadstation wel wat uit het zicht plaatsen, maar dat is nog geen garantie dat die er 's anderendaags nog staat.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #44
                              Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Dat tweede apparaat maakt alles dus heel duur. Je zou de robot ook af en toe eens kunnen verplaatsen van het ene grasveld naar het andere, maar dan ben je weer het comfort van de robot gedeeltelijk kwijt. Dit is dus ook geen optie.
                              Dat hebben we hier ook voor Pol, maar verplaatsen heeft geen comfort meer want men zou dat minstens zes keer per week moeten doen.
                              En telkens men die opheft, dan is die gelockt en moet men terug de code ingeven.
                              Opheffen wordt aanzien als poging tot diefstal en uit beveiliging is het gedaan ermee.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #45
                                Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                                Hier hebben wij het project voor robotmaaiers voor een jaartje opgeborgen. Na de offerte te hebben gekregen komen wij uit op een investering van bijna 6K €.Zwaar doorwegend is bij ons dat er twee robots moeten komen. Praktisch gezien neem je dan best 2 identieke met dezelfde mogelijkheden. Dit is natuurlijk plaatsing inbegrepen, maar schandalig duur dus. Voor dat geld kan je gerust nog een tijdje iemand aan 30€ per maaibeurt betalen en hij gebruikt dan nog zijn eigen maaier.
                                Dan kan je over dat tunneltje als eens nadenken hé.
                                Maar inderdaad, de robotmaaier moet normaal elke dag maaien, dus verzetten is gewoon niet handig, zeker niet als je in verlof bent.

                                Maar als je kan laten maaien aan 30€, dan zou ik het daar bij laten. Die man doet waarschijnlijk ook de afwerking en de randjes waarde robot niet maait.
                                30 maaibeurten aan 30€ is ca 900€ per jaar, dus daar kan je bijna 7 jaar mee verder, en dan heb je nog geen onderhoud of stukken vervangen aan die robots.

                                Comment

                                Working...
                                X