Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sneller/trager rijden

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Sneller/trager rijden

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Mogelijks moet jij niet veel de baan op?
    kleine 50000km per jaar - het merendeel pendelverkeer naar kantoor. In tegenstelling tot de meeste anderen rond mij in de file zit ik wel niet alleen in de auto, ik deel hem met mijn echtgenote.
    Je hebt overigens gelijk dat nu enkel bezit van een auto bestraft wordt, en niet het gebruik.

    Openbaar vervoer (trein) is zelden een optie voor ons: als we al een zitplaats hebben, duurt de treinrit naar kantoor minstens een derde langer dan dezelfde rit met de auto.

    Comment


    • #17
      Re: Sneller/trager rijden

      @Verseg: het is inderdaad niet altijd simpel om dingen te doen zonder auto.
      Toch zie ik bij de jongere generatie dat ze het bezit van een auto niet meer als de absolute prioriteit zien. Mijn zoon gaat nu verhuizen naar een plaats op 2km van zijn werkplek in de stad. Hij heeft nu een auto, en die gaat binnenkort weg.
      In een stad kan het gewoon niet dat iedereen een auto heeft, en op straat parkeert. De meeste woningen hebben ook geen parkeerplaatsen of garages, dat is realiteit, en dat verander je niet zomaar.
      Hij gaat dan waarschijnlijk een subscriptie bij Cambio nemen, dan heb je geen parkeerproblemen, en je betaalt wat je verbruikt. Is dat doenbaar als je 50k per jaar rijdt... Nee, maar wel als je 2-3 keer per maand een auto wil gebruiken.



      De manier om te vermijden dat gepensioneerden tijdens de spits naar de winkel gaan is natuurlijk met tol, hoe wil je dat anders doen.
      Als binnenkort >50% electrisch rijdt, hoe gaat de overheid het inkomstenverlies van de accijnzen op brandstof compenseren denk je... Dat kan gewoon niet anders, dat geld heeft de staat gewoon nodig voor wegen, openbaar vervoer etc.

      Comment


      • #18
        Re: Sneller/trager rijden

        Wij hebben nu nog één auto, maar ooit stonden er hier vier.
        Ik had er eentje om elke dag een handvol km naar mijn werk te bollen, mijn vrouw eentje om nu en dan eens naar haar moeder te rijden 4 km verder of een boodschap te doen, en de kinderen om naar hun werk te rijden.
        Nu hebben wij er nog één, gewoon omdat de kinderen het huis uit zijn, ik in pensioen ben en altijd thuis ben. Zelfs een tweede is niet meer nodig.

        En nu ik op pensioen ben (mijn vrouw nog niet, maar die is al ongeveer 25 jaar huisvrouw zonder enige uitkering) en wij beiden boodschappen kunnen doen wanneer we willen, doen we ons boodschappen nog steeds zoals vroeger, ttz. wanneer wij er zin in hebben. Is dat op zaterdag wanneer de werkenden hun boodschappen (moeten) doen, dan is dat op zaterdag, punt.
        Niemand zal ons ooit verplichten om op bepaalde tijdstippen boodschappen te doen.

        Maar één groot pluspunt, hier in de buurt kennen wij dat niet spitsuren.
        Of toch, wanneer één of ander groot bedrijf in de buurt wisselt van ploeg(en) is er soms een spits van een vijftal minuten .

        En dat er (zullen) zijn die zeggen, voor die afstanden kan je evengoed de fiets nemen... kan mij geen mallemoer schelen, wij betalen voor onze auto en voor de km die wij er mee bollen, dus daar heeft niemand geen zaken mee. Fietsen doen wij enkel als ontspanning, en dat vooral tijdens de week, wanneer de meesten werken zijn en het lekker rustig is op de wegen .
        Last edited by Guest17; 23 mei 2017, 08:26.

        Comment


        • #19
          Re: Sneller/trager rijden

          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          In tegenstelling tot de meeste anderen rond mij in de file zit ik wel niet alleen in de auto, ik deel hem met mijn echtgenote.
          Ik kon dat lang geleden ook doen, werkplaatsen lagen naast elkaar ... maar dan verandert iets in de situatie en moeten we plots de andere richting uit.

          En sinds enkele jaren is mijn echtgenote vertegenwoordigster en dus altijd op weg naar verschillende locaties met als gevolg een extra wagen en alleen in de wagen.

          We kunnen moeilijk thuis blijven omdat we plots ander werk doen en alleen in de wagen zitten. [emoji1]

          En andere mensen meenemen gaat hier ook niet, mijn werkplaats is variabel en werkuren ook.
          Sommige dagen werk ik ook van thuis uit.

          En ik denk dat dit ook de reden is dat vele anderen ook alleen in de wagen zitten ... het is niet eenvoudig om iemand te vinden dat op dezelfde lokatie moet zijn en dezelfde "vaste" werkuren heeft, meer en meer mensen hebben variabele uren.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Sneller/trager rijden

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Niemand zal ons ooit verplichten om op bepaalde tijdstippen boodschappen te doen.
            Dat is de mentaliteit/standpunt dat bijna iedereen inneemt en ook de reden dat kilometerheffing of wat dan ook nooit enige verandering zal brengen buiten een extra belasting.

            Wat boodschappen betreft, ik ga al niet graag boodschappen doen en al zeker niet wanneer het druk is ... we zoeken daarom steeds een rustig moment uit en die zijn er zeker.
            En dat zal gestimuleerd worden want er zijn nu al testen bezig om boodschappen duurder te maken op drukke momenten.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Sneller/trager rijden

              Overigens weinig bejaarden in de spits, dat is het probleem niet. Locatie van overheidsdiensten en bedrijven in centrum Brussel, en iedereen die op hetzelfde tijdstip moet/wil beginnen.
              En een hele hoop firmawagens. Firmawagen als deel van loon begint nu langzamerhand te veranderen, maar de compensatie die je nu krijgt als je je wagen inruilt voor loon is lachwekkend in vergelijking met de kost van een (gelijkaardige) wagen.
              En voor iemand komt klagen: wij hebben zelf géén firmawagens meer.

              Comment


              • #22
                Re: Sneller/trager rijden

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Dat is de mentaliteit/standpunt dat bijna iedereen inneemt en ook de reden dat kilometerheffing of wat dan ook nooit enige verandering zal brengen buiten een extra belasting.

                Wat boodschappen betreft, ik ga al niet graag boodschappen doen en al zeker niet wanneer het druk is ... we zoeken daarom steeds een rustig moment uit en die zijn er zeker.
                En dat zal gestimuleerd worden want er zijn nu al testen bezig om boodschappen duurder te maken op drukke momenten.
                Niet akkoord hier.
                Een paar jaar geleden kregen gepensioneerden gratis treinritten, die de hele dag geldig waren. Ze zaten dan 's morgens tussen de pendelaars.
                Dat hebben ze veranderd, en als ze dan voor 9h30 de trein wouden nemen moesten ze betalen. Ik kan je verzekeren, een pak minder grijs in de spits!

                Rekeningrijden zal zeker verschil maken als de tarieven verschillend zijn op basis van tijdstip.

                Comment


                • #23
                  Re: Sneller/trager rijden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Niet akkoord hier.
                  Een paar jaar geleden kregen gepensioneerden gratis treinritten, die de hele dag geldig waren. Ze zaten dan 's morgens tussen de pendelaars.
                  Dat hebben ze veranderd, en als ze dan voor 9h30 de trein wouden nemen moesten ze betalen. Ik kan je verzekeren, een pak minder grijs in de spits!

                  Rekeningrijden zal zeker verschil maken als de tarieven verschillend zijn op basis van tijdstip.
                  Gepensioneerden die GRATIS treinritten kregen
                  En gepensioneerden in de ochtendspit
                  Heb meer dan 35 jaar bij NMBS gewerkt en dan nog wel aan het loket.
                  Tommie1, je hebt het verkeerd voor hoor.
                  En dan nog, mogen de gepensioneerden soms niet met de trein rijden wanneer ze willen, is die enkel en alleen voorbehouden aan de pendelaars en de schoolgaande jeugd?
                  De NMBS is sinds haar oprichting een instelling van OPENBAAR nut.

                  Maar om terug te keren tot sneller of trager rijden, moest nu iedereen zich aan de voorgeschreven snelheid houden, meer discipline hebben dus, dan zou dat er al heel anders uitzien.
                  Neem nu wegenwerken op de snelwegen met twee versmalde rijstroken en een toegelaten max. snelheid van 70 Km/h.
                  Rij daar eens op en hou je aan de voorgeschreven snelheid en je zult zien wat er gebeurt.
                  Dikke BMW's, Mercedessen, Audi's, Volvo's en nog van die zware bakken met enorm brede banden zullen u voorbij rijden!
                  Niet veel sneller maar zeker snel genoeg om je het nakijken te geven. Precies of zij zijn de ridders van de weg.
                  Ik heb er geen buikpijn in hoor, ze doen maar de dikke nekken, als ze daar plezier in hebben. Als ze geflitst worden heb ik dan mijn grootste genoegen.
                  Als mijn echtgenote geflitst wordt aan 55 km/h daar waar maar 50 km/h gereden mag worden en dit op een gewone weg en op een uur dat er nog bijna geen lokaal verkeer is dan mag ze toch betalen.
                  Terecht hé, ze heeft overdreven snel gereden.
                  Maar waarom mogen die dikke bakken dan sneller rijden zonder een PV te krijgen?

                  Nu mijn mening over de NMBS en het woon/werk verkeer en de firma wagens.
                  Laat ons beginnen met de NMBS want daar meen ik toch iets van te kennen.
                  -Trek de politieke benoemingen eruit en de vakbonden uit de raad van beheer. Vervang deze door mensen op de werkvloer en die tenminste weten hoe dat bedrijf beter zou moeten doen.
                  - Geef de NMBS de middelen die ze nodig heeft en dat is nu veel te weinig. Er moeten tijdens de spitsuren enkel nog comfortabele dubbeldekkers rijden.
                  - Herzie het IR en IC net want dat trek op geen ballen nu, het is gemaakt door mannen achter een Pc.
                  - Verplicht De Lijn/TEC samen te werken met de NMBS/SNCB.
                  - Licht de reizigers in als er storingen zijn en laat ze vooral geen 5 minuten te lang wacht daarop.
                  Volgens mijn bescheiden mening zou dat al een stuk vloeiender moeten gaan.

                  Nu die firma wagens.
                  Elke werknemer die een wagen nodig heeft om zijn werk te verrichten, zicht te verplaatsen tijdens zijn werkuren, dat is ok.
                  Een werknemer die een firmawagen krijgt om van bij hem thuis naar zijn werk te rijden om dan 7/8 uur op de parking te staan, niet ok.

                  En van de snelheden kent men mijn mening.

                  Maar waarom hebben we in het verleden alles geconcentreerd in Brussel?
                  Waarom niet verdeeld over meerdere steden? Bouw er desnoods kleine vliegvelden zodat zakenmensen zonder tijd in de files te verliezen in het bedrijf kunnen zijn.

                  't Is maar een idee hé.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Sneller/trager rijden

                    Ik ben met pensioen en ik zou er nog niet aan denken om de trein tijdens de spits te nemen, waarom sommigen dat wel doen begrijp ik niet ... spits geeft stress, toch ?
                    Idem met de wagen .
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #25
                      Re: Sneller/trager rijden

                      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                      Ik ben met pensioen en ik zou er nog niet aan denken om de trein tijdens de spits te nemen, waarom sommigen dat wel doen begrijp ik niet ... spits geeft stress, toch ?
                      Idem met de wagen .
                      Ik mag sinds ik bij de NMBS beginnen werken heb gratis met de trein rijden, mijn echtgenote ook en mijn dochter mocht dat tot haar 21 jaar.
                      Ik ben 1 keer naar Bled, toen nog Joegoslavië, geweest en 1 keer met de TGV (die moest ik wel betalen) naar Lyon geweest.
                      Al tientallen jaren heb ik een vrijkaart voor de Benelux en heb ik nog altijd recht op buitenlandse reizen.
                      Moet je niet geloven hoor, de laatste keer dat ik op een trein gezeten heb was van Mol naar Hasselt om te shoppen en dat moet zo ongeveer 8 jaar geleden zijn.
                      En als ik heel eerlijk mag zijn, ik zit niet graag op een trein.
                      Te monotoon, vervelend en saai. Te weinig comfort en om de haverklap gecontroleerd door onbeleefde of nors kijkende treinchefs (kaartjesknippers).
                      De meeste van die kaartjesknippers werken tegen hun goesting en dat uit zich in hun gedrag op de trein. Raar zijn deze die wel beleefd en vriendelijk zijn en graag hun werk doen.
                      Ze hebben echt geen reden dat ze slecht betaald zijn, klagen over hun werkuren mogen ze gerust. Hun sociaal leven is een boeltje, maar dat was het mijne ook aan het loket, dat is het ook voor zoveel mensen uit de zorgsector.
                      Maar ja, je hebt ervoor gekozen en je moet er het beste van maken. Zelf heb ik NOOIT met een platgestreken gezicht mijn klanten bediend. Altijd vriendelijk en een 'goedemorgen'.
                      Soms een mopje ertussendoor zoals:
                      "Meneer wanneer is de laatste trein naar Kortrijk?"/
                      En ik dan "Oeijeoei, dat kan ik niet zeggen hoor".
                      Klant begint het op zijn heupen te krijgen: "Ja wat doe jij aan de spoorwagen als je niet eens weet wanneer de laatste trein naar Kortrijk is".
                      Ik dan: "Nee meneer/mevrouw, dat kan ik echt niet zeggen", je ziet het aangezicht van de klant grimmiger worden, ik dan direct " dat kan morgen al zijn, of volgende week, of volgend jaar of......."
                      Klant lacht zich een bult, wordt vriendelijk bediend en stap vrolijk op de trein. En ik was ook in mijn nopjes, 'k had er weer eentje liggen gehad.

                      Moest ik niet met elke klant doen hé, zuurpruimen heb je overal, achter hun stuur, op de trein en tram of bus.
                      Waarom zou spits op de trein stress geven? De meeste pendelaars lezen hun krant, een boek of kijken een film of luidteren naar muziek.
                      Nee stress is er achter een stuur in de file, in rot weer of snikhete dagen en file ontstaat er omdat iedereen de eerst wilt zijn, vooral als hun dagtaak erop zit.
                      Dan zie je slalom rijders, rally rijders, en zotten achter hun stuur. Heb ik gelijk of heb ik gelijk?
                      Last edited by Red Falcon; 23 mei 2017, 18:27.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Sneller/trager rijden

                        Je hebt gelijk, maar de spits = meer volk.

                        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                        Ik mag sinds ik bij de NMBS beginnen werken heb gratis met de trein rijden, mijn echtgenote ook en mijn dochter mocht dat tot haar 21 jaar.
                        Ik ben 1 keer naar Bled, toen nog Joegoslavië, geweest en 1 keer met de TGV (die moest ik wel betalen) naar Lyon geweest.
                        Al tientallen jaren heb ik een vrijkaart voor de Benelux en heb ik nog altijd recht op buitenlandse reizen.
                        Moet je niet geloven hoor, de laatste keer dat ik op een trein gezeten heb was van Mol naar Hasselt om te shoppen en dat moet zo ongeveer 8 jaar geleden zijn.
                        En als ik heel eerlijk mag zijn, ik zit niet graag op een trein.
                        Te monotoon, vervelend en saai. Te weinig comfort en om de haverklap gecontroleerd door onbeleefde of nors kijkende treinchefs (kaartjesknippers).
                        De meeste van die kaartjesknippers werken tegen hun goesting en dat uit zich in hun gedrag op de trein. Raar zijn deze die wel beleefd en vriendelijk zijn en graag hun werk doen.
                        Ze hebben echt geen reden dat ze slecht betaald zijn, klagen over hun werkuren mogen ze gerust. Hun sociaal leven is een boeltje, maar dat was het mijne ook aan het loket, dat is het ook voor zoveel mensen uit de zorgsector.
                        Maar ja, je hebt ervoor gekozen en je moet er het beste van maken. Zelf heb ik NOOIT met een platgestreken gezicht mijn klanten bediend. Altijd vriendelijk en een 'goedemorgen'.
                        Soms een mopje ertussendoor zoals:
                        "Meneer wanneer is de laatste trein naar Kortrijk?"/
                        En ik dan "Oeijeoei, dat kan ik niet zeggen hoor".
                        Klant begint het op zijn heupen te krijgen: "Ja wat doe jij aan de spoorwagen als je niet eens weet wanneer de laatste trein naar Kortrijk is".
                        Ik dan: "Nee meneer/mevrouw, dat kan ik echt niet zeggen", je ziet het aangezicht van de klant grimmiger worden, ik dan direct " dat kan morgen al zijn, of volgende week, of volgend jaar of......."
                        Klant lacht zich een bult, wordt vriendelijk bediend en stap vrolijk op de trein. En ik was ook in mijn nopjes, 'k had er weer eentje liggen gehad.

                        Moest ik niet met elke klant doen hé, zuurpruimen heb je overal, achter hun stuur, op de trein en tram of bus.
                        Waarom zou spits op de trein stress geven? De meeste pendelaars lezen hun krant, een boek of kijken een film of luidteren naar muziek.
                        Nee stress is er achter een stuur in de file, in rot weer of snikhete dagen en file ontstaat er omdat iedereen de eerst wilt zijn, vooral als hun dagtaak erop zit.
                        Dan zie je slalom rijders, rally rijders, en zotten achter hun stuur. Heb ik gelijk of heb ik gelijk?
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

                        Comment


                        • #27
                          Re: Sneller/trager rijden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Rekeningrijden zal zeker verschil maken als de tarieven verschillend zijn op basis van tijdstip.
                          Niet voor werkende mensen die hun werkuren niet mogen/kunnen kiezen.
                          En als de werkgever moet betalen voor mensen die professioneel de baan op zijn, die rekent dat door aan de klant ... een nuloperatie dus.

                          En rekeningrijden is vooral voor snelwegen en invalswegen duur, niet echt waar de shoppers 's morgens rijden. [emoji1]
                          De binnenwegen naar de Aldi, daar zal men niet veel voor betalen en wie een dagje naar zee wil, die zal liever de meerkost betalen en niet kiezen voor een paar uur minder aan de kust.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Sneller/trager rijden

                            Er is ooit een studie die aangetoond heeft dat er in de ochtendfiles ca 20-30% autos staan van mensen die daar eigenlijk niet echt moeten zijn (recreatie, familie etc). Als die tussen 7-9h30 moeten betalen en nadien gratis rijden, dan gaan er toch weer wat autos een beetje later vertrekken zeker.

                            Comment


                            • #29
                              Sneller/trager rijden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Er is ooit een studie die aangetoond heeft dat er in de ochtendfiles ca 20-30% autos staan van mensen die daar eigenlijk niet echt moeten zijn (recreatie, familie etc). Als die tussen 7-9h30 moeten betalen en nadien gratis rijden, dan gaan er toch weer wat autos een beetje later vertrekken zeker.
                              Neem recreatie ...

                              Stel dat ik een daguitstap naar de kust of Ardennen wil of een of ander park.
                              Dan kan ik kiezen om na de drukte rond Brussel te vertrekken (09:30) en toe te komen als ginder al de parkings al volzet zijn, of ik betaal een Euro of twee meer om daar op tijd te zijn en een volle dag te kunnen genieten.
                              Gaat dit mij tegen houden of enkel de kassa wat spijzen?

                              Is maar een voorbeeld hé, zelf zou ik niet in de file gaan staan ... maar dat heeft niets met de kostprijs te maken. [emoji1]
                              Last edited by VerSeg; 24 mei 2017, 00:27.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Sneller/trager rijden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Er is ooit een studie die aangetoond heeft dat er in de ochtendfiles ca 20-30% autos staan van mensen die daar eigenlijk niet echt moeten zijn (recreatie, familie etc). Als die tussen 7-9h30 moeten betalen en nadien gratis rijden, dan gaan er toch weer wat autos een beetje later vertrekken zeker.
                                Wij vertrekken maandagmorgen met de auto naar Texel. Van waar wij wonen ongeveer 300 km. Ik vertrek 's morgens omdat ik er tegen de middag wil zijn.
                                Ik ga via de Liefkenshoektunnel rijden (waar ik met plezier de tol betaal) om de Kennedytunnel/file te vermijden. Ik weet wel dat ik ook reeds voor een deel in de file ga staan via die weg en dat het me dus iets gaat kosten aan tol, maar dacht je dat ik om die reden pas een paar uur later zou vertrekken om er halfweg in de namiddag of nog later toe te komen !?
                                Geen haar op mijn hoofd dat daar aan denkt. Men zou me nog 10 euro extra mogen vragen omdat ik 's morgens vertrek, dat betaal ik met alle plezier, want het is niet dat ik elke dag 's morgens ergens naar toe vertrek voor m'n plezier, dus voor de paar keer op een jaar mag het me gerust wat kosten... moest het zo ver komen natuurlijk.

                                Ze mogen autorijden zo duur maken als het maar kan, het zal het autorijden op zich niet verminderen.

                                Vergelijk het met de prijs van een pakje sigaretten, daar dachten ze ook door het heel duur te maken dat het aantal rokers ging dalen.
                                Het aantal rokers is pas tamelijk recent gedaald, maar niet omwille van de prijs, maar omwille van het feit dat veel rokers eindelijk beginnen te beseffen dat het schadelijk is voor de gezondheid, en ook omdat het op van langs om meer plaatsen gewoon verboden is. Maar omwille van de prijs... no way.

                                Wordt er minder auto gereden door de dure brandstofprijzen... ik dacht het niet.
                                Wordt er minder op autowegen gereden in de landen waar je een vignet nodig hebt... ik dacht het niet.
                                Enz
                                Last edited by Guest17; 24 mei 2017, 10:23.

                                Comment

                                Working...
                                X