Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

Had ik reeds gelezen Tommie, maar wat maakt dat een elektrische daardoor beter wordt?
    Umicore heeft maar één doel, en dat is geld verdienen voor een markt die aan het openen is,
    maar duren is een mooie stad zeggen ze hier, als je ziet dat de verliezen op elektrische voertuigen
    ieder jaar groter worden, zowel bij Tesla of bij andere merken die momenteel bijna verplicht zijn te volgen.

Zolang enkele grote problemen niet opgelost worden zoals actie radius en prijs zal het geen succes verhaal worden,
    ik heb nog nergens gezegd dat het de toekomst niet is hé, maar nu zeker nog niet.

Comment

Geert, ook ik ben heel terughoudend i.v.m. met de evolutie van elektrische auto'.
      Voor vervoer over korte afstanden en lage snelheid zijn ze een pluspunt om de pollutie uit de steden te houden. Ik denk aan bestelauto's en scooters in stadsverkeer.
      Voor autobussen zijn de trolleybussen een uitkomst als ze altijd hetzelfde traject doen. Eventueel met een klein thermische hulpmotor voor noodgevallen.
      'k Heb het interview '' Kan technologie de wereld redden? Hangt van de mens af " met Robert Cailliau gelezen. Prachtig!
      Misschien helpt deze LINK iets ?
      "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
      Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        Geert, ook ik ben heel terughoudend i.v.m. met de evolutie van elektrische auto'.
        Voor vervoer over korte afstanden en lage snelheid zijn ze een pluspunt om de pollutie uit de steden te houden. Ik denk aan bestelauto's en scooters in stadsverkeer.
        Voor autobussen zijn de trolleybussen een uitkomst als ze altijd hetzelfde traject doen. Eventueel met een klein thermische hulpmotor voor noodgevallen.
        'k Heb het interview '' Kan technologie de wereld redden? Hangt van de mens af " met Robert Cailliau gelezen. Prachtig!
        Misschien helpt deze LINK iets ?
        Blij dat ik niet alleen ben met mijn visie Dirk, ik zou op de duur beginnen denken dat ik een uitzondering ben.

Inderdaad de link die ik hier heb gezet, maar blijkbaar kan niet iedereen die lezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Blij dat ik niet alleen ben met mijn visie Dirk, ik zou op de duur beginnen denken dat ik een uitzondering ben.

Inderdaad de link die ik hier heb gezet, maar blijkbaar kan niet iedereen die lezen.
          Ach! We kunnen nog een recyclagebedrijf beginnen om kapotte auto batterijen op te ruimen . Onze kleinkinderen worden schatrijk met ons.
          "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Ach! We kunnen nog een recyclagebedrijf beginnen om kapotte auto batterijen op te ruimen . Onze kleinkinderen worden schatrijk met ons.
            Autobatterijen (loodaccu's dus) worden altijd gerecycleerd, tenzij ze ergens in de natuur worden gedumpt.
            Hier vlakbij is er een bedrijf waar ze lood uit versleten auto-accu's halen, en dat wordt dan gebruikt om nieuwe accu's te maken.

Of het recycleren van lithium-ion accu's even simpel is, dat betwijfel ik, maar uiteindelijk zullen ze ook daar moeten proberen om zoveel mogelijk van de grondstoffen te hergebruiken, anders zal lithium ook op raken.
            Er zijn wel geregeld berichten te zien over technologie waarmee er veel betere en veiligere (goedkopere) accu's kunnen worden gemaakt, maar het lijkt er op dat die maar heel moeilijk van het laboratorium naar de productielijn geraken.
            Een probleem met nieuwe technologie is dat het "opstarten" daarvan altijd heel erg duur is.
            En de fabrikanten die pas geïnvesteerd hebben in een nieuwe productielijn voor de huidige accu's (bijvoorbeeld lithium-ion) hebben daardoor niet meteen interesse in de nieuwste technologie.
            Tesla is wel de standaard "18650" cellen aan het vervangen door grotere, waardoor een accupack met hetzelfde gewicht en afmetingen een grotere capaciteit krijgt (en er moeten minder cellen aan elkaar worden gekoppeld).
            Daardoor wordt de energiedichtheid weer een stuk beter, maar het is geen radicaal nieuwe technologie, het is een verdere evolutie van de bestaande technologie.
            De lithium-ion cellen die nu het meest worden gebruikt (18650) zijn eigenlijk nooit ontworpen voor gebruik in een elektrisch voertuig (auto, fiets...), die zijn vooral ontworpen voor gebruik in laptops.
            Daardoor zijn er heel veel cellen nodig om voldoende capaciteit bij elkaar te krijgen, het samenstellen van zo'n pack met relatief kleine cellen is op zich al vrij duur.
            Voor zover er info over te vinden is op het internet zouden de cellen die Tesla gebruikt veel minder last hebben van capaciteitsverlies (aantal laadbeurten en ouderdom) dan de cellen die andere merken gebruiken.
            Maar hoeveel capaciteit er nog overblijft na bijvoorbeeld 10 jaar, dat kan niemand voorspellen.
            Daardoor zal er van de hoge kostprijs van een dure Tesla ook niet veel meer overblijven als die wat ouder wordt, want het zal een klein fortuin kosten om het complete accupack te vervangen als dat nodig is.
            Maar op 10 jaar tijd kan er nog veel veranderen, als er tegen dan veel betere accu's komen, dan kan je het grote accupack van een huidige elektrische wagen misschien vervangen door een veel kleiner en lichter accupack met een grotere capaciteit...

Dat een accu van een heftruck zo zwaar is, dat is geen probleem, die heeft voldoende tegengewicht nodig om de last te kunnen heffen.
            Bij een elektrische auto is het gewicht wel een probleem, want dat zorgt voor extra verbruik.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Zoals het er nu uit ziet geloof ik nog niet in elektrische auto's Tommie, maar dat zal je reeds wel begrepen hebben.
              Maar ben eigenlijk wel te vinden voor elektrische stadsbussen, die dingen hoeven maar 40 à 50 Km/h te kunnen lopen,
              en in dat geval is het verhaal ook een totaal ander verhaal, 2.500 Kg batterijen vormen daar geen probleem, en die bus zullen ze wel met gas
              of een warmtepomp verwarmen, trouwens als ze op een stadsbus de vensters dampvrij kunnen houden is dat voldoende, daar hebben ze geen comfortabele 22°C nodig.
              En per slot van rekening is er voor dat soort dingen een uitgewerkte technologie, zie maar zware elektrische heftrucks en laadplatformen,
              deze kunnen gerust 8 uur continu gebruik aan.
              Maar tot nu toe, heb ik nog geen heftruck die gebruik maakt van een of andere LI-PO batterijen of een afgeleide daarvan gezien,
              volgens mij worden nog steeds Lood-Zink tractie batterijen gebruikt.
              Daar sla je de bal helemaal mis. Voor bussen is een enkele rit misschien maar 10-25 km maar een bus doet per dag gemakkelijk 200-500km. Elke dag en geen 8-14h om eens rustig te laden dus die batterijen zien behoorlijk af. En ja, dat is voor een stadsbus, geen touringcar. Die staan op het einde van de rit maar enkele minuten stil. En elke kilo batterij is minder passagiers. Verwarmen en koelen met iets anders dan elektriciteit is niet te doen want dan heb je 2 aparte tankstations nodig, dus dat doet niemand, heeft ook geen zin gezien het gewicht van gastanks.

Lood-zink? Je zal wel lood accu's bedoelen, zink batterijen kan je niet opladen. Maar die bussen hebben ook gewoon LiPo of dergelijk. En dan nog enkele laadstations per lijnnummer dat ze rijden. En 50% extra bussen om niet volledig opgeladen bussen te kunnen vervangen. En een prijskaartje van x3 -x5 per bus en een levensduur van slechts de helft. Dus de prijs van een ticketje op de stadsbus gaat x10 tot x15 als je dat niet zwaar gaat subsidieren. Er gaat niet veel volk nog de bus nemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Daar sla je de bal helemaal mis. Voor bussen is een enkele rit misschien maar 10-25 km maar een bus doet per dag gemakkelijk 200-500km. Elke dag en geen 8-14h om eens rustig te laden dus die batterijen zien behoorlijk af. En ja, dat is voor een stadsbus, geen touringcar. Die staan op het einde van de rit maar enkele minuten stil. En elke kilo batterij is minder passagiers. Verwarmen en koelen met iets anders dan elektriciteit is niet te doen want dan heb je 2 aparte tankstations nodig, dus dat doet niemand, heeft ook geen zin gezien het gewicht van gastanks.

Lood-zink? Je zal wel lood accu's bedoelen, zink batterijen kan je niet opladen. Maar die bussen hebben ook gewoon LiPo of dergelijk. En dan nog enkele laadstations per lijnnummer dat ze rijden. En 50% extra bussen om niet volledig opgeladen bussen te kunnen vervangen. En een prijskaartje van x3 -x5 per bus en een levensduur van slechts de helft. Dus de prijs van een ticketje op de stadsbus gaat x10 tot x15 als je dat niet zwaar gaat subsidieren. Er gaat niet veel volk nog de bus nemen.
                Ik bedoelde inderdaad de standaard lood tractie batterijen Spanik, ik zat met de verkeerde gedachte
                dat de ene plaat lood en de andere zink was, ergens een hersencel die dat verkeerd heeft opgeslagen zeker..

En blijkbaar weet jij alles van die bussen.
                Maar zijn er ook bussen die een volledige dag kunnen rijden zonder bij te laden.
                Zijn dat dan ook Li-ion batterijen? Moeten toch ook ferme dingen zijn.
                Busbouwer VDL Roeselare zit hier nogthans maar op 3Km van mijn deur en ik ken daar een paar mensen,
                bij mijn weten werden daar tot een tijd geleden elektrische bussen gemaakt die verwarmd worden met CNG gas.
                Lees onderstaand artikel eens (laatste regels).
                Steeds meer fabrikanten nemen elektrische bussen in hun programma op, maar hoe verhouden ze zich tot elkaar? In Bonn zijn de afgelopen dagen zes modellen getest.

Ik zal eens een visje moeten werpen naar een bedrijfsbezoek
                In Hooglede hebben wij hier namelijk een project lopen om jongeren te stimuleren terug voor techniek te gaan,
                Techniekacademie Hooglede genaamd en op FB terug te vinden KLIK, dit jaar waren ze trouwens
                op bezoek bij de firma Fraxinus waarvan de baas Ryan hier ook op BD zit, waarvoor nogmaals dank Ryan,
                moet dus kunnen denk ik.
                Last edited by Guest42; 9 mei 2017, 08:26.

Comment

Met alle respect voor VDL Roeselare, maar dat is een zeer kleine fabriek die hoogstens 200-300 bussen per jaar bouwt.
                  Van Hool maakt er in een topjaar 1500, en daar hebben ze ook al een paar waterstofbussen gebouwd. Voor een paar Zwitserse steden hebben ze ooit trolleys gebouwd, maar altijd zeer kleine aantallen.

China heeft nu al een markt voor 100.000 electrische bussen per jaar.

Ze schijnen in China trouwens te werken met supercapacitors die telkens zeer snel een boost krijgen die toelaat dat ze enkele minuten kunnen rijden. Uiteraard werkt dat enkel op vaste trajecten.
                  Ze laden blijkbaar bij elke stop. Op die manier sleur je geen 2000kg aan batterijen mee, en het zal wel iets goedkoper zijn.

. https://evobsession.com/chinese-elec...test-in-world/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Met alle respect voor VDL Roeselare, maar dat is een zeer kleine fabriek die hoogstens 200-300 bussen per jaar bouwt.
                    Van Hool maakt er in een topjaar 1500, en daar hebben ze ook al een paar waterstofbussen gebouwd. Voor een paar Zwitserse steden hebben ze ooit trolleys gebouwd, maar altijd zeer kleine aantallen.

China heeft nu al een markt voor 100.000 electrische bussen per jaar.

Ze schijnen in China trouwens te werken met supercapacitors die telkens zeer snel een boost krijgen die toelaat dat ze enkele minuten kunnen rijden. Uiteraard werkt dat enkel op vaste trajecten.
                    Ze laden blijkbaar bij elke stop. Op die manier sleur je geen 2000kg aan batterijen mee, en het zal wel iets goedkoper zijn.

. https://evobsession.com/chinese-elec...test-in-world/

https://en.wikipedia.org/wiki/Capa_vehicle
                    Als zesde grootste constructeur van Europa is VDL Jonckheere hier toch wel een belangrijke werkgever
                    in de streek van Roeselare hé Tommie, moet je "GROOT" zijn om kwaliteit te maken
                    Wij mogen hier rond Roeselare (hart van West-Vlaanderen) fier zijn op ons ondernemers denk ik.
                    Om er maar enkele te noemen, VDL, Sadef, Deceuninck plastics, Mol, Dovy, Fraxinus, Vermo, Turbos Hoet enz.
                    Hier allemaal binnen een cirkel van 3Km en super draaiende bedrijven.

Comment

Als zesde grootste constructeur van Europa is VDL Jonckheere hier toch wel een belangrijke werkgever
                      in de streek van Roeselare hé Tommie, moet je "GROOT" zijn om kwaliteit te maken
                      Wij mogen hier rond Roeselare (hart van West-Vlaanderen) fier zijn op ons ondernemers denk ik.
                      Om er maar enkele te noemen, VDL, Sadef, Deceuninck plastics, Mol, Dovy, Fraxinus, Vermo, Turbos Hoet enz.
                      Hier allemaal binnen een cirkel van 3Km en super draaiende bedrijven.
                      http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-l...ncie-a3138656/
                      VDL (familie bedrijf Van Der Leegte) bouwt op diverse plaatsen (elektrische) bussen zo wel in België als Nederland. De 20 elektrische harmonicabussen die sinds een paar maanden in Eindhoven rijden zijn gebouwd door VDL, in de loop ter tijd worden alle stadsbussen vervangen voor de elektrische. De regiobussen laten vanwege de actieradius nog op zich wachten: ze moeten binnen de 80 km aan de laders. VDL heeft in de loop der jaren grote bus bouwers overgenomen en of uit het slob gehaald. Ze nemen ook vooral de kennis over die ze niet door faillissementen verloren laten gaan.

Comment

Ik ken VDL Roeselare maar al te goed, was vroeger een klant van mij toen ze nog Jonckheere waren.
                        Laat het me zo stellen, ze werden echt te klein om een rol te spelen op de europese markt, en als ze toen niet door VDL overgenomen waren, dan waren ze failliet gedraaid.
                        En ze zijn verschillende keren door ontslagrondes en overnames gegaan. En nu, hun productie van amper een paar honderd bussen per jaar in Roeselare is echt niet meer betekenisvol.

MOL is nog zo'n voorbeeld. In zijn niche misschien niet slecht (zeer speciale trucks voor woestijngebieden, afvalophaling etc), en wat opleggers.
                        Met die oplegger zijn ze nu zo klein op europese schaal dat ik vrees dat dat niet lang meer gaat duren. STAS is een beter voorbeeld.
                        De omzet van die speciale trucks zakt ook in, onwillen van concurrentie met chinese constructeurs.

Op een bepaald moment moet je als bedrijf een keuze maken. Ofwel ga je radicaal voor agressieve groei, en probeer je bij de top te geraken, ofwel laat je het bedrijf overnemen door een van de topspelers. Als je te klein bent, en te lokaal bezig is je kostenstructuur niet meer concurrentieel, en dan ga je failliet.

Van Hool is trouwens in hetzelfde bedje ziek. Te fier om samen te werken, te weinig agressief en visionair om overnames en groei na te streven.
                        Hun winsten zijn al zwaar aan het zakken, en als de chinezen hier electrische stadsbussen komen verkopen, dan krijgen ze het extreem moeilijk.
                        In Lier rijden er al Mercedes bussen rond. Need I say more?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Ik ken VDL Roeselare maar al te goed, was vroeger een klant van mij toen ze nog Jonckheere waren.
                          Laat het me zo stellen, ze werden echt te klein om een rol te spelen op de europese markt, en als ze toen niet door VDL overgenomen waren, dan waren ze failliet gedraaid.
                          En ze zijn verschillende keren door ontslagrondes en overnames gegaan. En nu, hun productie van amper een paar honderd bussen per jaar in Roeselare is echt niet meer betekenisvol.

MOL is nog zo'n voorbeeld. In zijn niche misschien niet slecht (zeer speciale trucks voor woestijngebieden, afvalophaling etc), en wat opleggers.
                          Met die oplegger zijn ze nu zo klein op europese schaal dat ik vrees dat dat niet lang meer gaat duren. STAS is een beter voorbeeld.
                          De omzet van die speciale trucks zakt ook in, onwillen van concurrentie met chinese constructeurs.

Op een bepaald moment moet je als bedrijf een keuze maken. Ofwel ga je radicaal voor agressieve groei, en probeer je bij de top te geraken, ofwel laat je het bedrijf overnemen door een van de topspelers. Als je te klein bent, en te lokaal bezig is je kostenstructuur niet meer concurrentieel, en dan ga je failliet.

Van Hool is trouwens in hetzelfde bedje ziek. Te fier om samen te werken, te weinig agressief en visionair om overnames en groei na te streven.
                          Hun winsten zijn al zwaar aan het zakken, en als de chinezen hier electrische stadsbussen komen verkopen, dan krijgen ze het extreem moeilijk.
                          In Lier rijden er al Mercedes bussen rond. Need I say more?
                          Dus zijn het voor U allemaal sukkels Tommie, en staan ze allen op de rand van het failliet.....,
                          vergeet niet dat Mol VDK heeft overgenomen. http://derijkstebelgen.be/vermogende/de-familie-mol/

Comment

Ik heb niet gezegd dat het sukkels zijn hé.
                            Ik zeg alleend dat ze in de opleggerindustrie bij de verliezers zitten, en ook bij de speciale woestijntrucks geen grote speler meer zijn.
                            Vuilniswagens is inderdaad nu de sterkhouder, maar daar zijn ook grotere duitse spelers actief (Faun, Zöller).

Voorbeelden van bedrijven die het nu wel echt goed doen zijn dan STAS en TVH! Die staan in hun industrie Europees een héél stuk verder.
                            STAS heeft momenteel zowat de modernste productielijn voor ALU kippers en zelflossers, en ze nemen ook andere bedrijven over.
                            Als je daar binnenstapt, en je gaat nadien naar MOL, is het precies of de klok 25 jaar teruggedraaid wordt.

Comment

Onderzoek toont aan: elektrische auto´s belastend voor milieu!
                              Een studie van het Zweedse milieu onderzoeksinstituut IVL pleit niet voor de elektrische auto

Comment

Working...
                              X