Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

    Dan is Toyota/Lexus hier de afzetter, niet Tesla.

    Comment


    • #47
      Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

      De lokale politie reed hier vroeger met 4 Nissan Qashqai en 1 Nissan Patrol.
      In de zomer van 2013 zijn ze overgeschakeld naar 5 Toyota Prius.
      Sedert februari 2017 hebben ze terug 5 Nissan Qashqai aangeschaft omdat de Priussen te dikwijls in panne stonden.
      De taximaatschappij reed hier vroeger ook met Prius. Nu zijn ze overgeschakeld naar Skoda Superb (diesel)
      Nochtans staan er filmpjes op Youtube van Priussen die meer dan 300000km gereden hebben

      Comment


      • #48
        Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

        Een artikel uit tijd.be

        Eens deze man (en toch echt een autoriteit) zijn standpunt lezen over elektrische auto's en diesel vs benzine.

        Kan technologie de wereld dan niet redden?
        Cailliau: ‘Technologie kan de wereld redden, maar zal het waarschijnlijk niet doen. Hoeveel mensen kent u die echt in zonne-energie investeren? Of die weten dat een elektrische auto vervuilender is dan een gewone, tenzij je hem via zonnepanelen oplaadt?’
        ‘Ingenieurs en wetenschappers zoeken dag en nacht naar oplossingen voor bekende problemen. Maar dat wil niet zeggen dat die ook kunnen of zullen worden gevonden. De basistechnologie van automotoren dateert nog altijd van de jaren 1700. Als we een echt goede batterijtechnologie vinden, zijn we misschien energetisch gered. Maar vandaag bedraagt de energiedichtheid van de beste batterijen (energie per eenheid massa) nog geen tiende van die van benzine.

        Klik HIER voor het volledige artikel.
        Last edited by Guest42; 7 mei 2017, 07:22.

        Comment


        • #49
          Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

          Kan het artikel niet lezen, maar je moet niet alleen naar energie/massa kijken maar ook naar energie/volume. Als je enkel energie/massa bekijkt komt waterstof er bvb niet slecht uit. Maar in energie/volume is het een ramp. En dan moet je nog rekening houden met wat je allemaal nodig hebt om die energie bruikbaar te maken, anders is Uranium de ideale brandstof. Misschien is dat zo voor een elektrische centrale maar voor een auto is het minder praktisch. Alle simpele getallen zijn meestal te simpel.

          Comment


          • #50
            Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

            Kan het artikel ook niet lezen, maar door het slechte rendement van diesel of benzine heb je sowieso maar een kwart nodig om dezelfde autonomie te halen.
            Ik begrijp dat je sceptisch bent, maar het is wel aan het gebeuren. Noorwegen is het eerste land dan nieuwe autos op benzine en diesel vanaf 2025 gewoon verbiedt.
            It is happening! Dat er geen problemen zijn verwacht ik niet, maar wel dat er genoeg slimme en creatieve bedrijven zijn en zullen komen om die op te lossen.

            Comment


            • #51
              Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Kan het artikel niet lezen, maar je moet niet alleen naar energie/massa kijken maar ook naar energie/volume. Als je enkel energie/massa bekijkt komt waterstof er bvb niet slecht uit. Maar in energie/volume is het een ramp. En dan moet je nog rekening houden met wat je allemaal nodig hebt om die energie bruikbaar te maken, anders is Uranium de ideale brandstof. Misschien is dat zo voor een elektrische centrale maar voor een auto is het minder praktisch. Alle simpele getallen zijn meestal te simpel.
              Daarom dat CNG zo zuinig is hé Spanik ik meen ongeveer 50% méér energie per Kilogram tegenover benzine.
              En deze week gelezen dat Total op korte termijn ook een massa CNG pompen wil zetten.
              Momenteel de meest prijsgunstige brandstof voor auto's en een stuk minder vervuilend dan alle andere alternatieven.
              Last edited by Guest42; 7 mei 2017, 18:02.

              Comment


              • #52
                Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                Ik snap eerlijk gezegd de aantrekkingskracht van CNG niet 100%. Tenslotte is dat niet veel verschil met LPG en dat is nooit echt van de grond gekomen. LPG wagens mochten nooit in ondergrondse parkeergarages en nu voor CNG zou dat plots geen probleem meer zijn. Waarbij LPG een "afval product" van de boorplatformen en de productie van conventionele brandstoffen is, is methaan een vrij veel gebruikte brandstof voor alles en nog wat. Enige voordeel dat ik zie is dat de distributie relatief simpel is omdat in België aardgas nu eenmaal bijna overal al beschikbaar is. Energetisch heeft diesel 34 MJ/L, CNG 9 MJ/L (38 MJ/m³) en LPG 25 MJ/L (94 MJ/m³). De drukken met een LPG installatie is ook vele malen lager (5-7 bar ipv 200-300 bar) dus technisch eenvoudiger. Een GNC tank is ook zwaarder en groter dan een LPG tank. En CNG is 2x zo duur als LPG, dus voor dezelfde energetische inhoud is het bijna 6x zo duur! De verbranding geeft voor elk CO2 dus dat gaat het niet maken. Maar methan is op zichzelf ook al een stevig broeikasgas.

                Dus ja, fiscale voordelen en subsidies etc. Maar is dat een oplossing laat staan een verbetering?

                Comment


                • #53
                  Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                  Voordelen van CNG t.o.v. diesel of benzine

                  95% minder uitstoot van fijne deeltjes
                  30% minder CO2-uitstoot
                  10 à 12% goedkoper dan diesel
                  ongeveer 30% goedkoper dan benzine
                  CNG-wagens zijn zuiniger, waardoor u in totaal 40 à 60% op de brandstofprijs bespaart
                  tanken gaat even snel als bij klassieke brandstoffen; veel sneller dus dan het opladen van een elektrische auto.
                  CNG veroorzaakt minder motorslijtage, omdat er minder verbrandingsresidu’s zijn
                  een CNG-voertuig kan ook rijden op biogas, dat wordt verkregen door de ontbinding van organisch afval. Dit zorgt dus voor een extra ecologisch voordeel.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                    De vraag was de vergelijking met LPG.... LPG is in vergelijking met CNG:
                    - kleinere en lichtere installatie
                    - nog goedkoper
                    - nog energetischer
                    - restfractie van het maken van diesel/benzine (methaan is voor veel andere zaken nuttig)
                    - alle andere voordelen tov diesel/benzine blijven

                    Dus waarom die plotse interesse voor CNG als we al zo lang LPG hebben en dat is nooit van de grond gekomen? Enige voordeel van CNG tov LPG is dat er in België overal leidingen zijn waar het spul uitkomt. Maar die kan je zomaar niet in je tank steken.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      De vraag was de vergelijking met LPG.... LPG is in vergelijking met CNG:
                      - kleinere en lichtere installatie
                      - nog goedkoper
                      - nog energetischer
                      - restfractie van het maken van diesel/benzine (methaan is voor veel andere zaken nuttig)
                      - alle andere voordelen tov diesel/benzine blijven

                      Dus waarom die plotse interesse voor CNG als we al zo lang LPG hebben en dat is nooit van de grond gekomen? Enige voordeel van CNG tov LPG is dat er in België overal leidingen zijn waar het spul uitkomt. Maar die kan je zomaar niet in je tank steken.
                      CNG is iets proberder dan LPG en heeft een groter energie inhoud per Kg Spanik
                      Niet voor niets dat veel gemeentediensten over schakelen op CNG voertuigen.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        CNG is iets proberder dan LPG en heeft een groter energie inhoud per Kg Spanik
                        Niet voor niets dat veel gemeentediensten over schakelen op CNG voertuigen.

                        http://www.pitpoint.nl/lpg-versus-cng/
                        .

                        Inderdaad, alleen jammer dat CH4 boven zijn kritische temperatuur, zelfde verhaal voor H2. Ik denk dat het verhaal van de ondergrondse parkings zijn reden vindt bij het feit dat LPG zwaarder is dan lucht en bij een lek gasbellen zal produceren. CH4 is een stuk lichter dan lucht.
                        Maar hoe meer C's in de formule hoe gebrekkiger de verbranding, vanaf C5 zijn ze vloeibaar en worden de eisen aan het maken van een deftige nevel steeds moeilijker, met gassen heb je daar geen last van, alle gassen mengen perfect ondereen.
                        Wat ik nooit heb begrepen is dat LPG bij ons altijd zo stiefmoederlijk is behandeld (zelf nog 2 LPG auto's gehad), bij onze noorderburen lag dat heel anders.

                        Maar ik zet ook niet in op elektrisch, tenzij er een grote doorbraak zou komen op het gebied van grafeen-condensatoren. Laat ons hopen want er zijn zo al een aantal succesverhalen in de prullenbak beland zoals de koude kernfusie van Fleischmann en Pons, supergeleiding bij kamertemperatuur hoor je ook niks meer van (hoewel een nichepubliek er in alle stilte blijft aan voortwerken).

                        Weet je wat ? Het wordt tijd dat er weer eens zo'n kolossale ontdekking wordt gedaan als de radioactiviteit 120 jaar geleden.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          .

                          Inderdaad, alleen jammer dat CH4 boven zijn kritische temperatuur, zelfde verhaal voor H2. Ik denk dat het verhaal van de ondergrondse parkings zijn reden vindt bij het feit dat LPG zwaarder is dan lucht en bij een lek gasbellen zal produceren. CH4 is een stuk lichter dan lucht.
                          Maar hoe meer C's in de formule hoe gebrekkiger de verbranding, vanaf C5 zijn ze vloeibaar en worden de eisen aan het maken van een deftige nevel steeds moeilijker, met gassen heb je daar geen last van, alle gassen mengen perfect ondereen.
                          Wat ik nooit heb begrepen is dat LPG bij ons altijd zo stiefmoederlijk is behandeld (zelf nog 2 LPG auto's gehad), bij onze noorderburen lag dat heel anders.

                          Maar ik zet ook niet in op elektrisch, tenzij er een grote doorbraak zou komen op het gebied van grafeen-condensatoren. Laat ons hopen want er zijn zo al een aantal succesverhalen in de prullenbak beland zoals de koude kernfusie van Fleischmann en Pons, supergeleiding bij kamertemperatuur hoor je ook niks meer van (hoewel een nichepubliek er in alle stilte blijft aan voortwerken).

                          Weet je wat ? Het wordt tijd dat er weer eens zo'n kolossale ontdekking wordt gedaan als de radioactiviteit 120 jaar geleden.
                          100% mee eens Paul, maar in die tussentijd zal het overgrote deel met benzine of diesel blijven bollen.
                          Een gemeenschappelijke kennis van ons (Jacques dus) rijdt met een VW Caddy CNG 2.000cc motor en zijn zoon met een VW Variant CNG 1400cc.
                          Die Caddy doet het gemakkelijk met 5 à 6 L/100Km en die Variant met 4,5 L/100Km.
                          Mijn Subaru CVT LINEARTRONIC automaat en continue vier wiel aangedreven benzine met 150 pk houdt het op een gemiddelde van 7,5 L/100Km
                          een van de enige automaten die beduidend minder verbruiken dan zelfde met versnellingsbak.
                          Ook aan de huidige benzines is er dus gewerkt geweest.
                          Zelfs de scooters moeten er aan geloven, vanaf 2018 mag er geen enkele 49cc scooter met carburatie meer ingevoerd worden,
                          moet allemaal viertakt injectie worden, dat werd ook eens tijd, want die dingen zopen abnormaal veel benzine in verhouding tot wat het maar is.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                            China gaat in een heel pak steden nog een behoorlijk stuk verder!

                            Shanghai residents will be banned from owning gas-powered scooters from 2016, as part of a government initiative to combat air pollution.


                            Op een zeer korte termijn hebben ze in vele steden de benzinescooters verboden. Nu rijden ze electrisch.

                            Stadsbussen in China, en dat zijn er een pak zullen binnenkort allemaal electrisch rijden.

                            We wrote a couple of weeks ago about China's dramatic electric bus growth, but the numbers we had at the time only covered fully electric buses. We now have numbers for plug-in hybrids as well, again thanks to Jose Pontes and his helpful EV sales obsession.

                            China wil gewoon propere lucht, en doordat ze dergelijke verplichtingen inroepen (en ten dele subsidiëren) dwingen ze hun eigen industrie om voorloper te zijn op gebied van electrische stadsbussen.
                            Gevolg: wie denk je dat de toekomst in handen heeft voor stadsbussen: China of Van Hool?

                            Ik zal dit draadje binnen een jaar of 5 nog eens oprakelen, dan zien we wel waar het naar toe gaat.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                              Comment


                              • #60
                                Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Stadsbussen in China, en dat zijn er een pak zullen binnenkort allemaal electrisch rijden.
                                Gevolg: wie denk je dat de toekomst in handen heeft voor stadsbussen: China of Van Hool?
                                Ik zal dit draadje binnen een jaar of 5 nog eens oprakelen, dan zien we wel waar het naar toe gaat.
                                Zoals het er nu uit ziet geloof ik nog niet in elektrische auto's Tommie, maar dat zal je reeds wel begrepen hebben.
                                Maar ben eigenlijk wel te vinden voor elektrische stadsbussen, die dingen hoeven maar 40 à 50 Km/h te kunnen lopen,
                                en in dat geval is het verhaal ook een totaal ander verhaal, 2.500 Kg batterijen vormen daar geen probleem, en die bus zullen ze wel met gas
                                of een warmtepomp verwarmen, trouwens als ze op een stadsbus de vensters dampvrij kunnen houden is dat voldoende, daar hebben ze geen comfortabele 22°C nodig.
                                En per slot van rekening is er voor dat soort dingen een uitgewerkte technologie, zie maar zware elektrische heftrucks en laadplatformen,
                                deze kunnen gerust 8 uur continu gebruik aan.
                                Maar tot nu toe, heb ik nog geen heftruck die gebruik maakt van een of andere LI-PO batterijen of een afgeleide daarvan gezien,
                                volgens mij worden nog steeds Lood tractie batterijen gebruikt.
                                Maar het zou kunnen ben daar niet meer in mee, toen ik nog actief was in de technische onderhouds sector
                                waren heftrucks een deel van mijn werk, voor het overgrote deel Jungheinrich-Ameise wat duidelijk het beste was
                                en verder Stihl en Fenwick.
                                Stihl had in de jaren 80 reeds een soort Hybrid systeem, bestaande uit een elektrische heftruck met
                                een diesel stroomgroep, maar zonder opslag batterij, het voordeel daarvan, was dat schakelen en bedienen vrij
                                simpel was voor de bestuurder, je reed als het ware met een elektrische truck maar in het batterij compartiment
                                zat een stroomgroep, zo kon Stihl je in feite met weinig verschil de twee aanbieden zonder een volledig ander toestel te bouwen.
                                Andere tractie motor (op een lagere spanning dan met groep) en een elektrische hydraulische pomp, en je was bij manier
                                van spreken geholpen.
                                En dat is nu net mijn terughoudendheid tegenover elektrische auto's, voor traag lopende voertuigen die veel mogen wegen
                                is het probleem veel minder dan voor een voertuig dat snel uit de voeten moet kunnen en zo weinig mogelijk mag wegen.
                                Het vermogen dat je nodig hebt om snelheid te kunnen halen gaat namelijk en het kwadraat omhoog naarmate je sneller wil
                                rijden.
                                Dat ze eens elektrische auto's maken met een beperkt vermogen aan acceleratie en snelheid, zou de actie radius enkel maar
                                ten goede komen, maar neen, ik wil de snelste en de krachtigste zijn is hier blijkbaar het motto.
                                Waarom moet een stadswagen in vijf seconden van 0 naar 100 Km/h kunnen accelereren? Zit nu eenmaal in de mens zeker.
                                Een ding is zeker, er is nog véél werk aan de winkel......
                                Last edited by Guest42; 9 mei 2017, 06:28.

                                Comment

                                Working...
                                X