Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

elektrische fiets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: elektrische fiets

    Vind dat er veel blablabla geschreven wordt, er werd oorspronkelijk gevraagd naar de ervaringen met
    de Veloci fiets die aangeboden wordt door de dagbladen....(de buurman heeft er net eentje binnen) en heb er
    een testritje mee gedaan....valt op het eerste zicht prima mooi ...trouwens ook heel mooie fiets wat afwerking betreft .
    Heb mezelf ook eentje besteld; pas levering 16 Juli....
    (En wat die batterijen kwestie betreft, mijn vrouw heeft al een 6 tal jaren een Sparta ion S , en die moeten we (onderrichtingen van de fabrikant) na elke rit
    aan de lader hangen en er laten aanhangen tot opnieuw gebruik van de fiets....en nog geen verlies van rendement....het blijkt wel dat deze methode specifiek is
    voor dit soort van e-bikes van Sparta...

    Maar nu graag ervaringen met de Veloci....

    Groetjes
    Freddy
    https://fredor2.wixsite.com/my-site

    Comment


    • #62
      Re: elektrische fiets

      Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
      Vind dat er veel blablabla geschreven wordt, er werd oorspronkelijk gevraagd naar de ervaringen met
      de Veloci fiets die aangeboden wordt door de dagbladen...

      Groetjes
      Freddy
      Erg aanmatigend van u om reacties van anderen hier af te doen als: Blablabla.

      Comment


      • #63
        Re: elektrische fiets

        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
        Erg aanmatigend van u om reacties van anderen hier af te doen als: Blablabla.
        Wie zegt het ...

        Comment


        • #64
          Re: elektrische fiets

          Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
          Vind dat er veel blablabla geschreven wordt, er werd oorspronkelijk gevraagd naar de ervaringen met
          de Veloci fiets die aangeboden wordt door de dagbladen...

          Groetjes
          Freddy
          Erg aanmatigend van u om reacties van anderen hier af te doen als: Blablabla.
          Was helemaal zo niet bedoeld er staat zelfs heel deskundig advies in, maar in feite was dat de vraag niet, en btw je moet je teentjes wat inkorten dan voel je niet zo rap op je teentjes getrapt.....
          https://fredor2.wixsite.com/my-site

          Comment


          • #65
            Re: elektrische fiets

            Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
            (En wat die batterijen kwestie betreft, mijn vrouw heeft al een 6 tal jaren een Sparta ion S , en die moeten we (onderrichtingen van de fabrikant) na elke rit
            aan de lader hangen en er laten aanhangen tot opnieuw gebruik van de fiets....en nog geen verlies van rendement....het blijkt wel dat deze methode specifiek is
            voor dit soort van e-bikes van Sparta...

            Maar nu graag ervaringen met de Veloci....

            Groetjes
            Freddy
            Een van mijn broers had een Sparta waarbij de accu in het frame ingebouwd was, na een aantal jaren was de accu versleten.
            Omdat het veel te duur was om die accu te laten vervangen heeft hij nu een nieuwe elektrische fiets gekocht waarbij de accu wel simpel om te wisselen is.
            Bij die nieuwe fiets zit de accu ook wel in het frame, maar die is uitneembaar (Bosch), bij de oudere Sparta e-bikes moest je de accu laten vervangen door een fietsenmaker.
            Het systeem dat Sparta gebruikte om de cellen van de accu in de onderste buis het frame in te bouwen zag er wel mooi uit, maar het was geen universeel systeem, en dat maak de vervanging van de accu een heel erg dure zaak (meer dan wat die fiets nog waard is).

            En als een lithium-ion accu al 6 jaar aan de lader heeft gehangen dan moet je eens testen wat de huidige capaciteit (actieradius) nog is, die zal een heel stuk minder zijn dan in het begin.
            Als die fiets vooral gebruikt wordt voor korte tripjes, dan is dat niet meteen een probleem, dan geraak je er met een verlaagde capaciteit waarschijnlijk ook nog wel.

            En wat de Veloci betreft, die heeft een Bafang motor, hopelijk is die wat betrouwbaarder dan die van de e-bike van een van mijn collega's op het werk, want die is al drie keer vervangen...
            Vergeet ook niet om de ketting te onderhouden, V-brakes werken heel goed, maar de remblokken slijten wel vrij snel (dat ben ik gewoon van mijn fietsen, daar moet ik de remblokken ook geregeld vervangen).
            Een setje ketting + achterste tandwielen voor die Shimano Tourney kost minder dan 25 euro (niet gemonteerd), en de remblokken voor V-brakes zijn ook heel goedkoop, als er met de motor (en elektronica) niets fout loopt, dan is de betrouwbaarheid van zo'n Veloci net hetzelfde als die van elke gewone fiets met een Shimano 7 versnellingsderailleur.
            In de "Schwalbe Road Cruiser K-Guard met zijreflectie" banden zit geen goede anti lek laag, dat zijn goedkope banden om de prijs van de fiets laag te kunnen houden.
            Als je geregeld problemen hebt met lekke banden dan zijn er veel betere te vinden dan die Schwalbe Road Cruiser K-Guard, maar die zijn dan wel duurder dan 12 euro.
            Sinds ik Continental banden gebruik in plaats van Schwalbe rij ik bijna nooit meer lek, een van mijn fietsen had standaard Schwalbe antilek banden, en ik heb nog nooit zoveel keer lek gereden op een jaar tijd als met de Schwalbe Marathon.
            Op mijn andere fiets lagen standaard ook goedkope banden, en daarmee heb ik in de eerste week al lek gereden (die banden heb ik dezelfde week nog vervangen door Continentals, op de fiets van mijn zoon ligt ook een setje Continentals).
            Last edited by Black B@ndit; 14 mei 2020, 14:10.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #66
              Re: elektrische fiets

              Ik heb al 1,5 jaar 2 Veloci fietsen.4200 km en 3500 km.
              Voorlopig erg tevreden mee.
              Nog nooit ketting of tandwielen of remblokjes moeten vervangen.

              Comment


              • #67
                Re: elektrische fiets

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Vergeet ook niet om de ketting te onderhouden.
                Bij deze die wij gisteren kochten raden de in fabriek stellig af je ketting te smeren Bart, enkel met perslucht proper blazen,
                of met een schildersborstel en wat zeepsop proper maken (zit een heel speciale coating op, lijkt een soort bronskleurige coating)
                en om de 5.000Km vervangen tandwielen om de twee kettingen dus om de 10.000 Km dus.
                Kettingwielen zijn ook gecoat, is iets waar ik nog nooit van gehoord had.
                Maar zeker nooit smeren zeggen ze omdat deze vuil afstotend zijn en met olie of andere smering plakt
                er vuil en zand op die die coating aan de knoppen kan helpen.
                Dat is ons gezegd in de fabriek zelf.
                Heb daar iets gelijkaardigs over gevonden, KLIK
                Last edited by Guest42; 15 mei 2020, 07:38.

                Comment


                • #68
                  Re: elektrische fiets

                  Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                  Was helemaal zo niet bedoeld er staat zelfs heel deskundig advies in, maar in feite was dat de vraag niet, en btw je moet je teentjes wat inkorten dan voel je niet zo rap op je teentjes getrapt.....
                  Nu doet u hetzelfde alleen met andere woorden.

                  Comment


                  • #69
                    Re: elektrische fiets

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Bij deze die wij gisteren kochten raden de in fabriek stellig af je ketting te smeren Bart, enkel met perslucht proper blazen,
                    of met een schildersborstel en wat zeepsop proper maken (zit een heel speciale coating op, lijkt een soort bronskleurige coating)
                    en om de 5.000Km vervangen tandwielen om de twee kettingen dus om de 10.000 Km dus.
                    Kettingwielen zijn ook gecoat, is iets waar ik nog nooit van gehoord had.
                    Maar zeker nooit smeren zeggen ze omdat deze vuil afstotend zijn en met olie of andere smering plakt
                    er vuil en zand op die die coating aan de knoppen kan helpen.
                    Dat is ons gezegd in de fabriek zelf.
                    Heb daar iets gelijkaardigs over gevonden, KLIK
                    Ik ben op zoek gegaan naar zo'n fietsketting die niet gesmeerd moet worden, maar die kan ik nergens vinden.
                    Bij een van de grootste fietskettingfabrikanten (KMC) vind ik wel goudkleurige fietskettingen met een Ti-N coating voor minder wrijving en een langere levensduur, maar daar vind ik ook nergens terug dat die nooit moet gesmeerd worden.
                    Als je er met zeepsop over gaat, dan zal allicht een deel van het vet dat in de ketting zit daardoor mee oplossen.
                    Om roestvorming tegen te gaan moet een ketting met zo'n coating niet gesmeerd worden, want die roest niet, maar zonder smering lopen alle onderdeeltjes in de ketting na verloop van tijd droog op elkaar, en dat lijkt mij toch niet echt de bedoeling.
                    Op de fiets van mijn zoon zit nu een KMC X8 EPT, dat is ook een roestvrije ketting, met een langere levensduur dan de originele ketting voor een Shimano Tourney (7 versnellingen), voor mijn fiets heb ik er zo ondertussen ook eentje in voorraad (die is zo'n 50% duurder dan een originele Shimano), maar de standaard Shimano ketting die er nu op ligt is nog in goede staat.
                    Zo'n KMC x8 EPT ketting roest dus ook niet, maar als die een paar keer door de regen heeft gereden, dan hoor je het verschil heel goed als die terug gesmeerd is.

                    Het is mogelijk dat de fabrikant van die elektrische fietsen gelijk heeft, maar ik kan dat soort onderhoudsvrije ketting zelf nergens terugvinden.
                    Maar ik denk dat het heel moeilijk is om een ketting te maken zonder O-ringen (of X-ringen die voor motorfietskettingen het meeste worden gebruikt) waar het vet de hele levensduur van de ketting onder alle mogelijke omstandigheden in blijft zitten.
                    Voor een fiets heeft een ketting met O-ringen het nadeel van de iets grotere weerstand, maar in zo'n smalle ketting is het ook niet simpel om er nog O-ringen bij tussen te steken.
                    Voor zover ik informatie vind is riemaandrijving voor elektrische fietsen de enige volledig onderhoudsvrije oplossing, maar dat maakt zo'n fiets wel een flink stuk duurder (als dat ooit standaard wordt dan zal de prijs ook wel zakken).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #70
                      Re: elektrische fiets

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik ben op zoek gegaan naar zo'n fietsketting die niet gesmeerd moet worden, maar die kan ik nergens vinden.
                      Bij een van de grootste fietskettingfabrikanten (KMC) vind ik wel goudkleurige fietskettingen met een Ti-N coating voor minder wrijving en een langere levensduur, maar daar vind ik ook nergens terug dat die nooit moet gesmeerd worden.
                      Ik zal er niet over in discussie gaan Bart, kan enkel zeggen wat ze mij bij Venturelli gezegd hebben.
                      Maar waarover ze het hebben in mijn link hierboven (dat sinterbrons) dat ken ik wel, wij gebruikten
                      dat soort bussen bij Philips in onze machines, van piepkleine tot redelijk grote lagerbussen, het is een soort
                      gesinterd brons dat verzadigd is met droge Teflon, moest je ook nooit smeren (mocht zelfs niet) en ging heel lang mee,
                      zeker rekening houdend dat die machines 24/24 en 7/7 draaiden, dus ga ik er van uit dat in die kettingen ook zoiets zit.
                      De ketting die er hier op ligt is van het merk Shimano en donker bronskleurig, meer weet ik er ook niet van.

                      Comment


                      • #71
                        Re: elektrische fiets

                        Voor zij die bang zijn om onderweg in panne te vallen, je kan pechverhelping nemen bij VAB voor 45€/jaar. Ik heb dat voor mijn koersfiets omdat ik meestal niemand heb die me kan ophalen.

                        En zeker voor een elektrische fiets kan dat wel eens van pas komen.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #72
                          Re: elektrische fiets

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Voor zij die bang zijn om onderweg in panne te vallen, je kan pechverhelping nemen bij VAB voor 45€/jaar. Ik heb dat voor mijn koersfiets omdat ik meestal niemand heb die me kan ophalen.

                          En zeker voor een elektrische fiets kan dat wel eens van pas komen.
                          Is inderdaad niet onverstandig, zo'n verzekering.
                          Als je heel regelmatig fietst, is 4 euro per maand geen gesukkel waard.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #73
                            Re: elektrische fiets

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                            Is inderdaad niet onverstandig, zo'n verzekering.
                            Als je heel regelmatig fietst, is 4 euro per maand geen gesukkel waard.
                            Ik heb altijd een binnenband en bandenplakgerief bij, in al de jaren dat ik met de fiets rij heb ik onderweg eigenlijk nooit een defect gehad dat niet op te lossen was (eventueel tijdelijk) met het gereedschap dat ik bij had.
                            Ik heb ooit een paar keer een band geplakt van andere fietsers die onderweg lek hadden gereden (als ik iemand een fiets zei voortduwen, en ik heb tijd genoeg, dan stop ik meestal om te helpen).

                            Volgens mij kunnen de meeste fietsers geen band meer plakken, en dan helpt het ook niet om een reparatiesetje + een pomp mee te nemen.
                            En aan een elektrische fiets kan er meer kapot gaan dan aan een gewone fiets, en dat is ook niet altijd onderweg te repareren.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #74
                              Re: elektrische fiets

                              Dan zou ik een ook een mesje of schaar moeten meedoen als plakken niet helpt en de binnenband er af moet.
                              Motor in achterwiel, dus een nieuwe binnenband in zo'n worst vorm is dan aangewezen.
                              Weet niet hoe dat rijdt, nog nooit gebruikt.
                              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                              George Orwell

                              Comment


                              • #75
                                Re: elektrische fiets

                                Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                                Dan zou ik een ook een mesje of schaar moeten meedoen als plakken niet helpt en de binnenband er af moet.
                                Motor in achterwiel, dus een nieuwe binnenband in zo'n worst vorm is dan aangewezen.
                                Weet niet hoe dat rijdt, nog nooit gebruikt.
                                Zo'n worst rijdt perfect. Ik heb die nog maar eenmaal moeten gebruiken. Bij het volgende onderhoud heb ik terug een normale binnenband laten monteren zodat ik de "worst" opnieuw als reserveband kan gebruiken.
                                Dirk C.

                                Comment

                                Working...
                                X