Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Hoedanook een spijtige evolutie om te moeten vaststellen dat na de wagen, ook een fiets zo gemaakt word dat je er zelf niets meer aan kan - ja soms zelfs MAG - doen bij doodgewone pech onderweg...Als dit vooruitgang moet voorstellen ?
Last edited by Silent M.; 19 mei 2020, 16:18.
Reden: tikfout
Hoedanook een spijtige evolutie om te moeten vastellen dat na de wagen, ook een fiets zo gemaakt word dat je er zelf niets meer aan kan - ja soms zelfs MAG - doen bij doodgewone pech onderweg...Als dit vooruitgang moet voorstellen ?
Daar zeg je zoiets...
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Hoedanook een spijtige evolutie om te moeten vastellen dat na de wagen, ook een fiets zo gemaakt word dat je er zelf niets meer aan kan - ja soms zelfs MAG - doen bij doodgewone pech onderweg...Als dit vooruitgang moet voorstellen ?
Op zich heb je gelijk, maar hou zou je het oplossen? Er zit zoveel electronica / software versies op een moderne fiets. Ik zie niet in hoe we dit door het grote publiek kunnen laten servicen. Het is wel iets anders dan bijvoorbeeld een tandwielsetje en een ketting vervangen op een achterwiel, om maar iets te noemen waar de doorsnee fietser al niet aan toe komt.
Op zich heb je gelijk, maar hou zou je het oplossen? Er zit zoveel electronica / software versies op een moderne fiets. Ik zie niet in hoe we dit door het grote publiek kunnen laten servicen. Het is wel iets anders dan bijvoorbeeld een tandwielsetje en een ketting vervangen op een achterwiel, om maar iets te noemen waar de doorsnee fietser al niet aan toe komt.
Wel, als men er dan niet in slaagt om het “makkelijk” te maken voor de “doorsnee fietser” (relatieve begrippen vandaar de “”) zou de doorsnee fietser toch mogen verwachten dat de betrouwbaarheid evenredig stijgt met de prijs van het aangebodene .
Er is toch een duidelijk verschil in evolutie tussen de onderhoudskosten per gereden km bij wagens en electrische fietsen ?
Met name de betrouwbaarheid van deze laatsten is een blijvend aandachtspunt, wil men echt dat mensen hun wagen inruilen om te gaan fietsen...
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Ik heb altijd een binnenband en bandenplakgerief bij, in al de jaren dat ik met de fiets rij heb ik onderweg eigenlijk nooit een defect gehad dat niet op te lossen was (eventueel tijdelijk) met het gereedschap dat ik bij had.
Ik heb ooit een paar keer een band geplakt van andere fietsers die onderweg lek hadden gereden (als ik iemand een fiets zei voortduwen, en ik heb tijd genoeg, dan stop ik meestal om te helpen).
Volgens mij kunnen de meeste fietsers geen band meer plakken, en dan helpt het ook niet om een reparatiesetje + een pomp mee te nemen.
En aan een elektrische fiets kan er meer kapot gaan dan aan een gewone fiets, en dat is ook niet altijd onderweg te repareren.
Helaas zijn racebanden gevoeliger voor lek rijden. Ik heb nochtans tubeless banden Continental GP5000TL en toch heb ik lekgereden. Ik had blijkbaar geen 'race' sealant in de band gedaan maar gewone die niet tegen de hoge druk kan van racebanden. En daar zat ik dan zonder reparatiekit en ik ben 6km te voet naar huis gegaan.
Je kan een binnenband plaatsen in een tubeless band maar dat doe ik niet graag. Het ventiel moet eruit en dan is het weer een heel gedoe om dat luchtdicht te krijgen. En met de latex in de band wordt dat geen schone bedoening onderweg.
Daarom dus nu die pechverhelping en ik maak me geen zorgen meer.
Wel, als men er dan niet in slaagt om het “makkelijk” te maken voor de “doorsnee fietser” (relatieve begrippen vandaar de “”) zou de doorsnee fietser toch mogen verwachten dat de betrouwbaarheid evenredig stijgt met de prijs van het aangebodene .
Er is toch een duidelijk verschil in evolutie tussen de onderhoudskosten per gereden km bij wagens en electrische fietsen ?
Met name de betrouwbaarheid van deze laatsten is een blijvend aandachtspunt, wil men echt dat mensen hun wagen inruilen om te gaan fietsen...
Betrouwbaarheid, en infrastructuur natuurlijk.
Ik rij nu een jaar met een speed pedelec. Aanschaf rond de 6k, met 1000W accu. In het begin wat kleinigheden gehad, alles netjes onder garantie afgehandelt. Op 10000km heb ik 1 ketting en 1 tandwielset vervangen. Kost 80€. Banden en remmen zullen er binnenkort ook aan komen. (Banden 100€, remmen 50€)
Maar de beslissing om een auto erdoor te vervangen is natuurlijk voor iedereen anders. Bij mij is het een extra kost, de bedrijfswagen kan dat blijven staan. Fiets denk ik 4 jaar mee te doen, accu houd het hopelijk ook zolang uit. dan zien we wel weer, nieuwe accu (2000€) of kompleet nieuwe fiets.
Zijn deze onderhoudskosten zo hoog? Ik denk het niet. De afschrijving daarentegen wel.
Hoedanook een spijtige evolutie om te moeten vaststellen dat na de wagen, ook een fiets zo gemaakt word dat je er zelf niets meer aan kan - ja soms zelfs MAG - doen bij doodgewone pech onderweg...Als dit vooruitgang moet voorstellen ?
Tja, hoe meer rommel er aan hangt hoe duurder onderhoud zeker, wat is de zin van hydraulische schijfremmen op een fiets van 25 Km/h?
Zorg dat er een degelijke Bosch middenmotor en een degelijke batterij is steekt met een goed kettingstel en een degelijk kader.
Zo een fiets koop je beneden de 2.500€ al de rest is grotendeels luxe waar je zelf niet meer kan aan werken.
Hydraulische schijfremmen betekend veel minder slijtage en beter af te stellen. Bij mijn oude fiets met velg kabel remmen kon ik ieder jaar de blokjes verwisselen plus dat je de kabel bij slijtage steeds bij moet stellen. Dat is bij mijn fiets met Hydraulische schijfremmen na ruim vijf jaar niet nodig geweest. Je moet natuurlijk niet verwachten dat je met een accufiets van nog geen duizend euro langer dan een jaar zonder stukken komt te staan.
Comment