Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Dat ziet er goed uit.
Ik heb aandelen Inbev Laat de kleine man maar betalen
De kleine man blijft niet betalen, dat zie je duidelijk aan het aantal cafés die er de laatste jaren gesloten zijn.
Tegenwoordig begint de jeugd eerst ergens anders zelf gekochte drank (goedkoop bier van den Aldi bijvoorbeeld) binnen te gieten voor ze naar een café stappen, als ze al genoeg op hebben, dan vertrekken ze pas.
Vroeger was het de gewoonte om in de stamcafés hier in de buurt te trakteren aan een vrij grote groep (den toog bijvoorbeeld) als je binnen kwam.
Maar omdat de prijzen zo snel gestegen zijn wordt dat bijna nergens nog gedaan (er zullen nog wel uitzonderingen zijn) omdat de rekening dan veel te hoog uitvalt.
Omdat het volume drank (bier) in de meeste cafés sterk vermindert zijn er meer en meer cafébazen die er mee stoppen omdat ze er niet meer genoeg aan kunnen verdienen.
En dat komt voor een groot deel door de grote fabrikanten die minstens één keer per jaar hun bierprijs verhogen om meer geld naar de aandeelhouders door te kunnen storten.
Dat gaat gewoonlijk niet over gestegen kosten van de grondstoffen, het gaat de laatste jaren alleen nog maar om meer winst te kunnen maken.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
De kleine man blijft niet betalen, dat zie je duidelijk aan het aantal cafés die er de laatste jaren gesloten zijn.
Tegenwoordig begint de jeugd eerst ergens anders zelf gekochte drank (goedkoop bier van den Aldi bijvoorbeeld) binnen te gieten voor ze naar een café stappen, als ze al genoeg op hebben, dan vertrekken ze pas.
Vroeger was het de gewoonte om in de stamcafés hier in de buurt te trakteren aan een vrij grote groep (den toog bijvoorbeeld) als je binnen kwam.
Maar omdat de prijzen zo snel gestegen zijn wordt dat bijna nergens nog gedaan (er zullen nog wel uitzonderingen zijn) omdat de rekening dan veel te hoog uitvalt.
Omdat het volume drank (bier) in de meeste cafés sterk vermindert zijn er meer en meer cafébazen die er mee stoppen omdat ze er niet meer genoeg aan kunnen verdienen.
En dat komt voor een groot deel door de grote fabrikanten die minstens één keer per jaar hun bierprijs verhogen om meer geld naar de aandeelhouders door te kunnen storten.
Dat gaat gewoonlijk niet over gestegen kosten van de grondstoffen, het gaat de laatste jaren alleen nog maar om meer winst te kunnen maken.
En geef ze eens ongelijk.... iedereen wil toch altijd meer verdienen .
En geef ze eens ongelijk.... iedereen wil toch altijd meer verdienen .
Het bier in de supers is veel te goedkoop: vanaf 50 eurocent tot een euro voor een blik bier van een halve liter. Een cafébaas betaald voor een vatbier van 50 liter circa €125,- aan de brouwer. Dat is € 2,50 voor een liter.
Veel pleinen rond de supers zijn dan ook vergeven van groepjes zwervende alcoholisten. Ook de jeugd zuipt daardoor veel meer dan goed voor hen is.
Het os 2 jaar gelden dat ze nog verhoogd hebben, en op bier zijn er nog weinig productiviteitswinsten te boeken.
Ik neem aan dat jouw loon ook niet aangepast werd aan de index, en dat jij tevreden zou zijn als je in de komende jaren ieder jaar minder gaat verdienen. Mes snijdt aan 2 kanten hé.
En ja, een bedrijf gaat om winst te maken, dat is al 2000 jaar zo, niet enkel de laatse jaren.
Je hebt gelijk Bart dat in Belgie de consumptie van bier (pils) er op achteruit is gegaan ten voordele van de zwaardere bieren.
Hier bij ons in het stad zie ik de jongeren ook niet echt meer uitgaan zoals vroeger.
Maar in het buitenland blijven ze lekker zuipen en net daar haalt de brouwer zijn winst.
.....
Goh, het aantal café's dat gedaald is, is inderdaad groot (ten opzichte van vroeger), maar eerst stak men het op het rookverbod in de horeca, nadien op de witte kassa, en nu op de grote brouwerijen?
Bovendien is men niet verplicht een contract bij een grote brouwer te hebben.
Het hangt er ook vanaf welke statistieken men erbij gaat halen.
Er zijn misschien veel café's die sluiten, maar ook vele die overgenomen geweest zijn, en andere die nieuw geopend zijn.
En diegene die sluiten, dat is eveneens om heel wat verschillende redenen mogelijk, los van de brouwer/kassa/rookverbod.
En dan kunnen we nog eens een definitie maken van 'een goed café' Is dat een café dat veel winst of grote omzet maakt, veel volk trekt, of een goed aanbod heeft, of leuke nevenactiviteiten aanbiedt?
Het beste café ter wereld, is immers maar een halve dag per week open:
Een paar dagen geleden een bak Jupiler 0,0 gekocht.
Ik moet zeggen dat dit het eerste biertje zonder alcohol is dat me écht smaakt.
Na de N.A. en andere Tourtels eindelijk eens een alcoholvrij biertje met biersmaak (allee, voor ons toch).
Wij lassen hier nl. twee keer per jaar een alcoholvrije periode in van 3 maanden (waar we nu volop in zitten wegens gestart op 24 oktober).
PS 't Is niet dat we buiten deze perioden zuipschuiten zijn hé .
Een paar dagen geleden een bak Jupiler 0,0 gekocht.
Ik moet zeggen dat dit het eerste biertje zonder alcohol is dat me écht smaakt.
Na de N.A. en andere Tourtels eindelijk eens een alcoholvrij biertje met biersmaak (allee, voor ons toch).
Wij lassen hier nl. twee keer per jaar een alcoholvrije periode in van 3 maanden (waar we nu volop in zitten wegens gestart op 24 oktober).
PS 't Is niet dat we buiten deze perioden zuipschuiten zijn hé .
NA's, in de vroege jaren 90 had je nog Tourtel amber en bruin, zie je nu niet meer, of Gerstelbrau, dat was mijn eerste NA ooit.
Palm Green gaat ook nog..
Zit ik in een Inbev cafe, vraag ik meestal naar Palm of zo ...
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Comment