Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weeral misleidende krantentitel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Weeral misleidende krantentitel

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    Mijn duur verluchtingssysteem is: gewoon enkele ramen openzetten en laten tochten.
    En ik doe dat op momenten dat het buiten fris ruikt.
    Ook hier stookt iedereen met vanalles en ruikt het niet altijd even prettig buiten, maar je moet gewoon het juiste moment kiezen om te verluchten.
    me te same

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      Mijn duur verluchtingssysteem is: gewoon enkele ramen openzetten en laten tochten.
      En ik doe dat op momenten dat het buiten fris ruikt.
      Ook hier stookt iedereen met vanalles en ruikt het niet altijd even prettig buiten, maar je moet gewoon het juiste moment kiezen om te verluchten.

Zo zie je maar dat, mits een beetje goede wil, alles op te lossen is.
      Dat verluchten/ventileren (is voor mij hetzelfde) was 'vroeger' allemaal niet nodig.
      De woningen hadden geen spouw- of dak- of andere isolatie.
      Er waren kieren genoeg zodat de verluchtig toen volautomatisch gebeurde.

Bij nieuwbouw is men toen, door de steeds hoger wordende stookkosten, beginnen isoleren waardoor er minder verluchting/ventilatie was.
      Maar het kost wel een hap meer dan het 'gewone' systeem.
      Oplossing : verluchtingsroosters boven het glas in de ramen.
      Toen werden de isolatienormen nog strenger, dus nog beter/dikker isoleren, en men vond bovendien dat er teveel warmte verloren ging via de verluchtingsroosters in de ramen.
      Oplossing : geen verluchtingsroosters meer in de ramen, maar een minder duur, duur of heel duur ventilatiesysteem.
      Dat laatste zuigt dan wel warme lucht uit de woning, brengt (soms stinkende) "verse/koude" lucht binnen in de woning, maar verbruikt wel continu elektriciteit... maar dat betaalt de bewoner wel .

Bij een duur/degelijk systeem, ook wel D systeem met warmteterugwinning genoemd (zoals ik vermeld heb in #28 ) wordt de binnengebrachte 'koude' lucht opgewarmd door de naar buiten gezogen 'warme' lucht. Het heeft mijn zoon een pak meer gekost, waarbij ik er zelfs aan twijfel of de meerprijs ooit kan terugverdiend worden. Maar als je voor het beste systeem kiest, dan hoef je later geen spijt te hebben van had ik maar....
      Last edited by Guest17; 21 december 2016, 15:11.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Verbeter de wereld en begin bij jezelf.
        Als we allemaal zo egoïstisch blijven, dan blijft er niet veel toekomst over voor onze kinderen, kleinkinderen enz.
        't is wel een feit dat je inderdaad bij jezelf moet beginnen. Maar als het ook daar bij stopt,... en je buren/vrienden/omgeving/ niet bij zichzelf beginnen en wachten tot de overheid hun dwingt om anders te leven? Dan sta je daar maar alleen bij jezelf te beginnen natuurlijk.
        Dus eens je begonnen bent, is het zaaks anderen mee te krijgen in je verhaal, niet? Anders blijven we ter plaatse trappelen.
        En daar is het moeilijk natuurlijk. Een probleem is dat mensen dan de indruk krijgen dat jij je met hun leven begint te bemoeien.

Velen denken dat het top>down moet komen, van overheidshalve bijvoorbeeld. Maar de politiek zit zo gebeiteld in de lobbygroepen dat er nooit iets veranderd. De verandering moet dus inderdaad van onderuit komen.

De transitie duurt veel te lang. Stel dat de hele groep in korte tijd meteen naar een andere levensstijl omschakelt, dan valt de industrie plots op zijn gat. En daar kunnen lobbygroepen niets aan doen, aan wat de consument zelf beslist te doen.

Comment

Ik lever ook mijn bijdrage aan het milieu: ik heb geen kinderen, woon bij mijn ouders en heb geen auto. ik ga per fiets naar het werk en neem voor de rest het openbaar vervoer (een avontuur op zich). Ik ben dus goed bezig . Ik eet ook al weinig vlees.
          Maar om mijn ecologische voetafdruk niet te klein te houden heb ik dit jaar 10 keer op uitstap geweest met het vliegtuig kwestie van niet TE goed bezig te zijn. Mijn voornemen voor 2017: proberen 11x met het vliegtuig weg te gaan, niet uit noodzaak maar gewoon omdat het plezant is ik zou zeggen leven en laten leven. Wij moeten hier in België milieuvriendelijk leven en in Amerika en China zullen ze eens goed lachen en er maar op los leven. Ik heb er nog zo eentje gekend: Al Gore... die ging het ons ook eens zeggen hoe het moest... tot uitkwam hoe hij zelf leefde en wat zijn voetafdruk was. Toen was het rap gedaan met klappen. Er is maar 1 probleem en dat is dat er teveel mensen zijn maar dat is dan weer een andere discussie en die is maatschappelijk. Ik heb trouwens niet graag koude winters met sneeuw. Niet leuk om door te fietsen en mijn baas duld het niet om te laat te komen op het werk dus heb ik graag dat het wat warmer is in de winter dan valt er tenminste geen sneeuw en kan ik veilig naar het werk fietsen. En ik draag daar graag toe bij door (spotgoedkoop) voor den TRUUT met het vliegtuig wat CO2 de lucht in te blazen (ben ik nu een slecht mens ?).

Comment

Vanaf 1 januari ben ik NOG beter bezig voor het milieu.

Ik kreeg een mailtje van Dats (Colruyt tankstations) waar ik altijd tank :

Beste klant,

Vanaf 1 januari 2017 tankt u overal in België Euro 95 E10 in plaats van Euro 95.

Beter voor het milieu
            Euro 95 E10 is een benzinebrandstof die maximaal 10 % bio-ethanol bevat. Dat is 5 % meer bio-ethanol dan in traditionele Euro 95. Euro 95 E10 is daardoor beter voor het milieu, want het stoot minder CO2 uit. Deze aanpassing maakt deel uit van de Europese doelstelling om tegen 2020 de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en minder afhankelijk te zijn van fossiele energiebronnen.

Enig nadeel, de auto zou volgens Dats 1 à 2% meer kunnen gaan verbruiken... maar wie dat kan vaststellen is een genie imo want wie verbruikt er nu altijd exact hetzelfde !?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
              Er is maar 1 probleem en dat is dat er teveel mensen zijn maar dat is dan weer een andere discussie en die is maatschappelijk.
              Te veel mensen is inderdaad 1 ding.
              Maar ook met de huidige hoeveelheid mensen kan er nog steeds een en ander teruggedrongen worden, mits iedereen anders zou leven natuurlijk.

De consumptiedrang van mensen.

Er zijn ook heel wat mensen die 'light' leven, weinig materialistisch, en als hun bezittingen passen in 1 grote rugzak. Ze leven bij voorkeur in een bemeubeld huurappartement, en kunnen elk moment gewoon elders gaan wonen zonder veel ongemakken of gebonden te zijn aan materiële zaken. Ik ken zo enkele mensen. Heb er eens een draadje over opgestart hier, maar dat ging al gauw de verdoemenis in

Ook de verpakking kan je helemaal terugdringen tot zo goed als niets, de 'zero waste' lifestyle.

Comment

Ons buitenverblijf, een Canadese loghouse in de Ardennen, die bijna af is, moest van de regelgeving een dubbele log hebben met daar tussen nog eens isolatie van glaswol, waardoor het nu een bunker wordt met muren van 50 cm dik, waarbij al gekend is dat hout een zeer goed isolatiewaarde heeft (de Canadezen en Russen gebruiken al eeuwen maar 1 log dik in een omgeving waar het in de winter tientallen graden onder nul is....). Bovendien moeten we een warmtepomp installeren en uiteraard een dubbele flux ventilatie om oververhitte lucht af te kunnen voeren naar buiten. Ik vermoed dat het koken van wat soep al voldoende warmte geeft om het gehele gebouw op te warmen. En we zetten uiteraard een gezellige houtkachel. Het heeft ons een vermogen gekost om dit in orde te brengen, want letterlijk verplicht ook voor vakantiewoningen (boven de 50 vierkante meter woonoppervlakte). Alsof we er doorlopend in gaan wonen (enkel vakantie en weekend): Over complete eco-waanzin gesproken
                Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                  ... moest van de regelgeving een dubbele log hebben met daar tussen nog eens isolatie van glaswol, waardoor het nu een bunker wordt met muren van 50 cm dik, ....... Bovendien moeten we een warmtepomp installeren en uiteraard een dubbele flux ventilatie om oververhitte lucht af te kunnen voeren naar buiten.... Het heeft ons een vermogen gekost om dit in orde te brengen, want letterlijk verplicht ook voor vakantiewoningen (boven de 50 vierkante meter woonoppervlakte). Alsof we er doorlopend in gaan wonen (enkel vakantie en weekend): Over complete eco-waanzin gesproken
                  Inderdaad, ik heb het nog gehoord van bouwers en aannemers.. die regelgeving voor de bouw tegenwoordig...het is erover.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                    Inderdaad, ik heb het nog gehoord van bouwers en aannemers.. die regelgeving voor de bouw tegenwoordig...het is erover.
                    Wordt waarschijnlijk uitgedokterd ergens hoog in een ivoren toren...
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                      Tsja, fabrikanten van isolatie- en ventilatiesystemen hebben hun lobbywerk heel goed gedaan.
                      Ik heb mijn hele carrière in een groot bouwbedrijf gewerkte en heb de evolutie duidelijk gezien... het begon allemaal in de lastenboeken van vadertje staat.
                      Dan dachten de andere "kleine(re)" architecten wellicht 'als ze het bij de staat voorschrijven dan zal het wel goed zijn' en namen alles over ook voor de particuliere bouw.
                      Dan werden er rap enkele wetteksten voor de nieuwbouw gemaakt en de kar was aan het rijden.
                      En dat leidde tot wat ik reeds schreef in #32.

En dan ga ik nu, na nog een tasje koffie, mijn 6 m³ brandhout dat geleverd werd onder afdak stapelen... want daar ging het toch om in dit topic als ik mij niet vergis ?
                      Last edited by Guest17; 24 december 2016, 09:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Tsja,

En dan ga ik nu, na nog een tasje koffie, mijn 6 m³ brandhout dat geleverd werd onder afdak stapelen... want daar ging het toch om in dit topic als ik mij niet vergis ?
                        ik dacht dat stapelen geen kwaad kon , binnenkort : men vervuilt grond en .. door er hout op te stapelen , en den elentriek slaat weer 5% op, voor het aantal m3 dat men liggen heeft , want die elentriek moete zij niet meer maken

Comment

Dat was deze morgen, nu ligt alles onder afdak om nog minstens een jaar verder te drogen.

We kunnen weer een tijdje verder. En zo'n mooi hout verbranden, dat stinkt niet, dat ruikt goed .

Comment

geweldig die stèles met hout. Ik moet ook wat van die houtblokken binnenkort gaan kopen als ons houtkachel gezet gaat worden midden januari in onze chalet. Met die eco-waanzinnige voorschriften denk ik dat 1 blok hout genoeg gaat zijn om de dubbel geïsoleerde chalet 24 uur lang gezellig warm te houden, dus heel erg zuinig. Dat is dan weer een voordeel van die isolatie .
                            Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Op een uitlachertje aan mijn persoon antwoord ik met een uitlachtertje.
                              Oog om oog tand om tand, ofte van het zelfde laken een broek, weetjewel .
                              Waarom verbaast mij dat juist van u niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                                Waarom verbaast mij dat juist van u niet.
                                Heeft U daar echt zes dagen moeten over doen om een antwoord te verzinnen ?
                                En waarom verbaast mij dat juist van U niet ?

Was er misschien enkel voor U geen cadeautje onder de kerstboom ?
                                Ook nog een Zalig Kerstfeest gewenst .

Maar om te antwoorden op uw vraag : Omdat ik dat principe ALTIJD toepas, waarschijnlijk daarom dat het U niet verbaast.
                                Last edited by Guest17; 25 december 2016, 17:17.

Comment

Working...
                                X