Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weeral misleidende krantentitel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Weeral misleidende krantentitel

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Tot je helemaal onderaan leest "Als mensen toch stoken, raden we aan om enkel droog en onbehandeld hout te gebruiken"
    Wij branden niks anders, dus doen we rustig verder zoals we bezig zijn.
    In het artikel staat :
    Houtverbranding in kachels en haarden is niet verboden op deze dagen. "Toch kunnen burgers bijdragen aan een betere luchtkwaliteit door geen hout te stoken. Als mensen toch stoken, raden we aan om enkel droog en onbehandeld hout te gebruiken", luidt het.
    Men kan bijdragen aan een betere luchtkwaliteit. Als men dat niet wil doen, vraagt men om de schade te beperken door enkel droog en onbehandeld hout te gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
      de mens vernietigt zichzelf toch, na verloop van tijd.
      Wanneer een andere beschaving ons ooit vanuit de ruimte ontdekt, zullen ze alvast niet kunnen zeggen dat ze ander "intelligent leven" ontdekt hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        In het artikel staat :

Men kan bijdragen aan een betere luchtkwaliteit. Als men dat niet wil doen, vraagt men om de schade te beperken door enkel droog en onbehandeld hout te gebruiken.
        Ik behoor tot die groep. Onlangs weer 10 m³ (geen stère) brandhout besteld, 6m³ voor mij en 4m³ voor mijn ouders).
        Kwestie van niet zonder te vallen .
        Dat ze eerst de grote vervuilers eens aanpakken en dan de les spellen aan de kleine garnalen.
        Maar dat laatste is natuurlijk vééééél makkelijker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Dat ze eerst de grote vervuilers eens aanpakken en dan de les spellen aan de kleine garnalen.
          Maar dat laatste is natuurlijk vééééél makkelijker.
          Da's waar.
          En dat is helaas in zoveel zaken zo. Het grote kapitaal is er en wordt afgeschermd, terwijl de kleine man net extra belast wordt.

Maar natuurlijk, zoals Mullie ook al zei: alle kleine beetjes vormen een grote hoop. Dat is ook waar.
          Echter moet men consistent zijn en de andere vervuilers ook milieuvriendelijker maken.

Comment

Verbeter de wereld en begin bij jezelf.
            Als we allemaal zo egoïstisch blijven, dan blijft er niet veel toekomst over voor onze kinderen, kleinkinderen enz.
            Ikzelf heb juist mijn (kiezel)steentje bijgedragen door verleden week een auto te verkopen en een abonnement te nemen op het openbaar vervoer.
            Vanmiddag ga ik winkelen naar de koekestad. Met de auto zou ik daar op 15 minuten zijn. Met de bus en de tram zal dat minstens een uur duren.
            t Is maar een druppel op een hete plaat, maar als iedereen een inspanning levert zijn we al op de goede weg.

Comment

Als we allemaal zo egoïstisch blijven, dan blijft er niet veel toekomst over voor onze kinderen, kleinkinderen enz.
              Ikzelf heb juist mijn (kiezel)steentje bijgedragen door verleden week een auto te verkopen en een abonnement te nemen op het openbaar vervoer.
              Vanmiddag ga ik winkelen naar de koekestad. Met de auto zou ik daar op 15 minuten zijn. Met de bus en de tram zal dat minstens een uur duren.
              t Is maar een druppel op een hete plaat, maar als iedereen een inspanning levert zijn we al op de goede weg.
              Zo heeft iedereen wel zijn kleine bijdragen zeker?
              Ik heb het nooit anders gedaan dan met het openbaar vervoer, en sinds enkele jaren neem ik er de fiets ook bij.
              De auto van mijn vrouw gebruik ik met uitzondering (om verschillende redenen, maar vooral omdat ik niet graag rij, het milieu en financieel), en zij probeert geregeld te carpoolen met iemand.

Vorige week trouwens gaan bloed geven 't is ook maar een klein steentje...
              Ook iets wat ik in de toekomst meer wil gaan doen. Ik geef geregeld eens geld voor een goed doel, maar ik vind dat ik daar te snel vanaf ben dan...
              Ik wil tegenwoordig meer iets 'concreet' doen dat meteen een gevolg heeft.

Op mijn lijstje staat dan ook om mee te gaan helpen bomen aanplanten waar mogelijk, met een organisatie. Dit om de bomen die ik heb opgestookt alsnog te compenseren.
              Maar dat is er intussen nog niet van gekomen. Een voornemen voor 2017 ? ...

Comment

Aha, blij van dit te lezen. Dan zijn wij al jaaaaaaren goed bezig. Ongeveer 10 jaar geleden de auto van mijn vrouw verkocht, en toen kregen we zelfs gratis een abo (dat we wel nooit gebruikt hebben) van de lijn voor enkele jaren.
                Bovendien werd onze diesel een goed jaar terug ingewisseld voor een benzine. Dus weeral goed bezig.
                Onze woning van kop tot teen geïsoleerd (vorige week het laatste, de spouwmuren), dus minder stoken = minder CO2. Nog eens goed bezig.
                In het voorjaar 2017 wordt onze mazoutketel vervangen door een kompleet nieuwe installatie op aardgas. Nog eens goed bezig.
                Zonnepanelen op ons dak, dus groene stroom. Weeral goed bezig.
                Een grote tuin met struiken, bomen enz, dus tal van luchtzuiveraars. Weeral goed bezig.
                Een grote moestuin, dus minder groenten gaan halen naar de winkel = minder CO2. Weeral goed bezig.

Straks ben ik nog té goed bezig... kan ik daar ergens geen premies voor krijgen (bijkomend op die van de zonnepanelen en de isolatie) ?

Comment

Sedert een paar maanden is het weer van dat:
                  ga ik na 17u (soms ook vroeger) naar mijn compostvat (20 m heen/terug) stinken mijn kleren naar de rook; wij koken 's avonds maar kunnen onze verluchtingsroosters niet openen want de dampkap zuigt zo de brandrook binnen; bij het slapengaan kunnen we geen raam op kipstand zetten, dat kan ik pas midden in de nacht doen, zoniet komt de stank onmiddellijk binnen en kruipt die in de kleren van onze dressing. Ons toilet, beneden "in het hart van onze woning", heeft een verluchting naar het dak, de brandlucht is zelfs daar soms te ruiken omdat die kennelijk neerdaalt tot in deze intieme plek. Leuk is anders.

Ga je op stap of met de fiets buiten, quasi om de 100 m in de buurt kom je zo'n hinderzone door.
                  Eén van onze buurtjes bouwden zeer recent (tegenwoordig+- verplicht) met een ventilatiesysteem D en dat kostte hen zo'n 10.000€. Nu worden ze regelmatig geconfronteerd met brandlucht in de woning …hun baby moet er ook maar aan wennen.
                  Mistig of windstil weer? Waarschuwingen op tv of in kranten? Veel stokers lijken er zich niets van aan te trekken.

Nochtans wonen we in een vrij recente verkaveling (huizen waarvan we mogen aannemen dat ze met kennis van nieuwe en verbeterde technieken/systemen voor verwarming gebouwd zijn en niet op hout/kolenkachels aangewezen zijn voor de noodzakelijke verwarming).
                  Het is dus niet uit noodzaak: een open haard of houtkachel is altijd duurder dan een centrale verwarming op gas. De meesten doen het allicht voor de gezelligheid, maar beseffen niet hoe het buiten hun woning is terwijl ze bij de haard zitten.
                  Of het nu buiten of binnen is, rook inademen is ongezond en geeft meer risico op gezondheidsklachten zoals verkoudheden, astma, bronchitis en longontstekingen, Het gebruik van een centrale verwarmingsketel is gezonder en milieubewuster.

Er is natuurlijk nog de industrie, maar daar zijn wel grote inspanningen geleverd de laatste decennia en we kunnen niet zonder de industrie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                    Zo heeft iedereen wel zijn kleine bijdragen zeker?
                    "Ik heb onlangs op Facebook een afbeelding met een slogan tegen CO2 uitstoot geliket.
                    Daarmee is mijn geweten gesust."

Comment

zo is er altijd wel iemand die kan ZAGEN, maar zelf met den auto rijden..... die niks vervuilt, en maar elentriek verbruiken, waar ze de hout turbines voor moeten opzette , of doel nog meer kern afval heeft ( ze zitten nu al aan te veel ) en...
                      man, man, leven en laten leven... niet gemakkellijk zeker ?

Comment

zo is er altijd wel iemand die kan ZAGEN, maar zelf met den auto rijden..... die niks vervuilt, en maar elentriek verbruiken, waar ze de hout turbines voor moeten opzette , of doel nog meer kern afval heeft ( ze zitten nu al aan te veel ) en...
                        man, man, leven en laten leven... niet gemakkellijk zeker ?
                        Met de auto rijden is voor de meesten een noodzaak.
                        Dat een buur ergens naartoe rijdt, daar ga ik niet wakker van liggen.
                        Maar als hier ene in de wijk zijn houtkachel gebruikt, dan stinkt heel de wijk, komt die stank mee binnen en kan je niets verluchten of stinkt heel uw kot.

Er is toch wel een groot verschil tussen iets gebruiken uit noodzaak dan voor het plezier en zeker dat het voor uren, dagen of maanden op dezelfde plaats is.

Een open haard of houtkachel kan aangenaam zijn voor de gebruiker, volledig akkoord ... maar voor de buren is dat heel anders, droog hout of niet.

Niets verkeerd als je op 100m van je buur woont, maar in woonwijken met amper een paar meter tussen de huizen is dat heel anders ... vooral dat velen ook nog eens een veel te lage schoorsteen gebruiken.
                        Ge hebt dan maar eens een recente woning met verplichte verluchting dat alles binnenzuigt.

Het is de combinatie dat niet samengaat ... woonwijk, verplicht kort op elkaar bouwen op kleine percelen, verplichte ventilatie.
                        Daar hebben ze bij het maken van die regels nooit veel aan gedacht blijkbaar dat men dan veel meer hinder kan veroorzaken.

Het is verder altijd zo dat de gebruiker er geen last van heeft en anderen klagers vindt ... is ook zo voor wie op zondag een kettingzaag gebruikt, die snapt ook niet wat het met de buren doet.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Met de auto rijden is voor de meesten een noodzaak.
                          Dat een buur ergens naartoe rijdt, daar ga ik niet wakker van liggen.
                          ik had accumulatie, en zat dus in een groter verbruik, en met den turtel en met den AFSLAG van de rekening van den elentriek... ( mijn factuur is 3 x zo hoog geworden ) en de boete op de panelen ( die ik zelf heb betaald, en waar in geen subsidie voor krijg )
                          was ik genoodzaakt van 1 kachel van 6 kw weg te doen, en daar een houtvuur te zetten. ( gas was niet doenbaar, is een "ouder" huis, en dan moet ik de klinkers naar het straat terug openleggen, en....ge krijgt niet zomaar meer een gasmeterke tegen uw huis gelijk vroeger ) dus is het bij mij noodzaak geworden, dat ik 1/3de verwarm met een houtkachel... ik stook droog hout, en als... wel dan de buren de pot op, het is mijne portomanai, die de staat aan het plukken is, wel dan bezuinig op die plaatsen waar ik kan. Sorry voor het ongemak voor de anderen. ik heb 50cm isolatie onder mijn dak liggen, en ik heb mijn glas dit jaar door hr++ laten vervangen, en ik heb zonnepanelen liggen , AL mij lampen zijn led lampen geworden ( op 1 jaar tijd : dus nieuwe armaturen moeten hangen.. want rond tl buizen led's vind ik nog niet ) , ik heb den achterkant van mijn huis, eerst 8cm platen tegen gezet, en dan panlatten ( luchtkamer, en dan hout van 2 cm tegen gezet als extra isolatie ( aan den binnenkant zat al ) ) en wat lees ik vandaag, dat de kleine gezinnen en de kmo's 5% meer moeten gaan betalen ?? awel, dan vliegt er nog nen accumulatie buiten, en komt daar ook een houtstoof... als zij opslagen, dan zal ik zelf de rekening verminderen vanaf nu. En dat mijnen buur last heeft van de rook...: hij betaald mijn factuur niet, ik ben dus genoodzaakt van met hout te verwarmen.

Comment

ik had accumulatie, en zat dus in een groter verbruik, en met den turtel en met den AFSLAG van de rekening van den elentriek... ( mijn factuur is 3 x zo hoog geworden ) en de boete op de panelen ( die ik zelf heb betaald, en waar in geen subsidie voor krijg )
                            was ik genoodzaakt van 1 kachel van 6 kw weg te doen, en daar een houtvuur te zetten. ( gas was niet doenbaar, is een "ouder" huis, en dan moet ik de klinkers naar het straat terug openleggen, en....ge krijgt niet zomaar meer een gasmeterke tegen uw huis gelijk vroeger ) dus is het bij mij noodzaak geworden, dat ik 1/3de verwarm met een houtkachel... ik stook droog hout, en als... wel dan de buren de pot op, het is mijne portomanai, die de staat aan het plukken is, wel dan bezuinig op die plaatsen waar ik kan. Sorry voor het ongemak voor de anderen. ik heb 50cm isolatie onder mijn dak liggen, en ik heb mijn glas dit jaar door hr++ laten vervangen, en ik heb zonnepanelen liggen , AL mij lampen zijn led lampen geworden ( op 1 jaar tijd : dus nieuwe armaturen moeten hangen.. want rond tl buizen led's vind ik nog niet ) , ik heb den achterkant van mijn huis, eerst 8cm platen tegen gezet, en dan panlatten ( luchtkamer, en dan hout van 2 cm tegen gezet als extra isolatie ( aan den binnenkant zat al ) ) en wat lees ik vandaag, dat de kleine gezinnen en de kmo's 5% meer moeten gaan betalen ?? awel, dan vliegt er nog nen accumulatie buiten, en komt daar ook een houtstoof... als zij opslagen, dan zal ik zelf de rekening verminderen vanaf nu. En dat mijnen buur last heeft van de rook...: hij betaald mijn factuur niet, ik ben dus genoodzaakt van met hout te verwarmen.
                            Volledig mee akkoord. En hier bij ons is er zelfs geen enkele buur die reklameert... ze stoken allemaal met hout hetzij voor de gezelligheid, hetzij als bijverwarming.
                            En bovendien bewaart gerookt vlees beter .

En vele van zij de reklameren zijn er die in een nieuwbouwwoning wonen en met aardgas verwarmen. Dus een pijpje door de muur om de dampen af te voeren is voldoende, ze hebben ook geen hoge schouw meer nodig dan, en het is bovendien goedkoper zonder, en ze kunnen dus niet meer met hout stoken. Ook appartementbewoners zijn zo, want ook zij kunnen niet met hout stoken.
                            Wij houden het gezellig. Kan niet wachten tot mijn nieuwe lading geleverd wordt, kan ik er mij alvast een eerste keer aan verwarmen tijdens het onder afdak stapelen .

@Wasbeer : twee tips - hou de verluchtingsroosters eventjes gesloten wanneer je kookt en een luchtafvoer door het dak komende van het toilet hoort lucht af te voeren en niet binnen te halen, daar is dus hoogstwaarschijnlijk iets mis mee, of bij uitbreiding met je hele verluchtingssysteem . Eén van mijn zonen heeft ook zo'n (heel duur) verluchtingssysteem met warmterecuperatie, z'n twee overburen stoken ook met hout, maar bij hem komt er niks geur van verbrandend hout binnen... ook niet in het toilet.

En dat al die "milieubewuste" tegenstanders van hout verbranden hier eens hun hart luchten... waarom niet, als ze er maar deugd van hebben.
                            Last edited by Guest17; 21 december 2016, 10:31.

Comment

Mijn duur verluchtingssysteem is: gewoon enkele ramen openzetten en laten tochten.
                              En ik doe dat op momenten dat het buiten fris ruikt.
                              Ook hier stookt iedereen met vanalles en ruikt het niet altijd even prettig buiten, maar je moet gewoon het juiste moment kiezen om te verluchten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                                Mijn duur verluchtingssysteem is: gewoon enkele ramen openzetten en laten tochten.
                                Je zegt het zelf, dat is 'verluchten' en niet 'ventileren'. Toch een wereld van verschil in nut en gevolg...

Comment

Working...
                                X