Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zakkenhysterie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zakkenhysterie

Er bestaat tegenwoordig ook een 'zero waste' lifestyle, een hype op internet, waar heel wat bloggers mee bezig zijn.

Zo zijn er heel wat mensen die op jaarbasis uiteindelijk maar een klein bokaaltje afval hebben.

Ze zorgen er natuurlijk voor dat ze altijd alles zonder verpakking, of met zo weinig mogelijk verpakking kopen.
    Vb naar bulkwinkels waar je alle etenswaren in bokalen kan laden, of herbruikbare tassen. En die bokalen wassen ze dan terug uit om leeg mee te nemen naar de bulkwinkel.

Ook hier in België zijn er intussen al enkele bulkwinkels waar je terecht kan.

Zo zie je maar, afval, het is iets waar de consument zelf bewust voor kan kiezen.

Heel wat groenten/fruit kan je bij de lokale boer ook kopen. Daar betaal je ook veel minder, want de hele distributieketen met hun extra winstmarges, moet je daar als consument niet bijbetalen.
    Google: de korte keten. Veel van die boeren komen ook samen op boerenmarkten waardoor je dus niet bij elke boer afzonderlijk moet langsgaan voor 1 product.
    Last edited by anonymous; 21 december 2016, 16:45.

Comment

Nieuwe afvalkalender gekregen en PMD wordt nu maar om de 3 weken meer opgehaald.
      Wordt plezant, vooral in de zomer.
      Restafval en GFT blijft om de 2 weken.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Nieuwe afvalkalender gekregen en PMD wordt nu maar om de 3 weken meer opgehaald.
        Wordt plezant, vooral in de zomer.
        Restafval en GFT blijft om de 2 weken.
        Je kan altijd naar het Brussels gewest komen waar ze rekening houden met de beperkte behuizing (appartementen en studio's) van de inwoners.
        cfr supra.

Vriendelijke groeten en prettige feesten.

Heembeek

Comment

PMD wordt hier elke 14 dagen opgehaald, maar meestal duurt het toch een heel stuk langer voor die zak helemaal vol zit.
          Als ik betaal per zak, dan geef ik geen halfvolle zak mee.
          Omdat ik er goed op let dat er geen etensrestjes bij in de zak komen is er ook geen probleem met geurhinder of beestjes (dat kan gaan van fruitvliegjes tot zelfs ratten die aan de zak beginnen te knagen omdat ze ruiken dat er iets eetbaars inzit).
          En alles wat ik in die zak steek wordt zo goed mogelijk samengeperst, ik zie zo wel eens zakken wegwaaien als die buiten gezet worden, dat zal hier niet zo gemakkelijk gebeuren.

In de loop van volgend jaar zouden we hier nog een box krijgen voor papierafval, dan moet ik niet meer elke keer op zoek naar iets om het papier samen te houden (ik heb niet elke keer een kartonnen doos waar alles in past).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Voor mij blijft nog altijd onbegrijpelijk wat ik in #19 al schreef:

In de blauwe zak moeten bv. tetra verpakkingen (soort karton) samen met conservenblikken (metaal) en een heleboel plastic flessen e.d.
            Maar een iets ander soort plastic (botervlootjes o.a.) moeten dan persé in een aparte roze zak.

Voor zulke onzin had ik graag eens een zinnige verklaring van een deskundige terzake.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

mail dan naar tetra pak of fostplus.

in tetra pak zit trouwens een aluminiumlaag, wat verlaart dat het niet gewoon bij karton mag.

onder aan de blz 2 links met uitleg (pdf) http://www.ivarem.be/kunstoffen.html

ander fabriek, andere verwerking. Logisch dus dat het een andere zak is.
              Last edited by Tonerider; 25 december 2016, 17:10.

Comment

Hallo allen,
                Ik zou nog een extra vraag willen toevoegen aan dit topic met jullie goedvinden...

Ik wil best recycleren maar ik word woest als ik aan vuilzakkenrekjes denk om de zakken in te hangen/klemmen.
                Ik heb er nu 6 of 7 gehad van allerlei merken, goedkope maar ook duurdere en geen enkele past zoals het moet en met de roze zak in het verschiet zou ik binnenkort eentje nodig hebben voor 3 zakken.

Zijn hier de revue al gepasseerd met ondermaats resultaat:
                Brabantia, Curver, Keter, huismerk Hubo, Brico,..

Graag jullie ervaring met de verschillende houders.

Alvast bedankt,
                Bart

Comment

En dat ze die zakken eens wat steviger maken. In de blauwe zak zitten zo twee trek koortjes waarmee je de zak kan sluiten. Vaak scheurt de bovenste rand van de zak stuk als je de zak met de koortjes wenst te sluiten. Dit kan mijn gedacht toch beter voor die prijs

mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Wat ik hier nog niet gelezen heb of er niet op gelet is dat er niet wordt geschreven over kleinere zakken. Wij hebben hier in Knokke Heist voor restafval drie soorten zakken wat volume betreft. 15L, 30L en 60L met een prijs van €0,65, €1,25 en €2,00. Spijtig dat dit nog niet voor de blauwe zakken bestaat. Is wel nuttig voor alleenstaanden of ouderen.

Restafval komt tweemaal per week en in het toeristisch seizoen driemaal per week en vanaf 01-01-17 altijd nachtronde die start om 22.00u. De blauwe zakken en papier maar om de twee weken maar dit is geen probleem.

De blauwe zakken en in de toekomst ook de roze zouden voor velen (klein gezin of alleenstaand) denk ik omdat er meer gesorteerd moet worden moeten aangeboden worden in een kleiner formaat.

In het appartement gebouw bij ons worden enkel de grote zakken gebruikt beneden in de berging voor wie zijn afval in kleine zakjes en goed verpakt naar beneden brengt de rest gebruikt een zak van 30L in het appartement zelf en deze passen goed in een pedaalemmer van vb. Brabantia en brengen die dan naar beneden in de berging.

@Bart Bever: wij hebben houders stevig vast aan de muur en zeer sterk in de tijd nog besteld bij Overtoom, merk staat er niet op maar begrijp dat niet iedereen dit zomaar aan een muur kan of mag bevestigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Voor mij blijft nog altijd onbegrijpelijk wat ik in #19 al schreef:

In de blauwe zak moeten bv. tetra verpakkingen (soort karton) samen met conservenblikken (metaal) en een heleboel plastic flessen e.d.
                      Maar een iets ander soort plastic (botervlootjes o.a.) moeten dan persé in een aparte roze zak.

Voor zulke onzin had ik graag eens een zinnige verklaring van een deskundige terzake.
                      In Aalter hebben ze gewoon 1 nieuwe paarse zaak, waar ook botervlootjes, plastiek bakjes e.d. erin moeten. Het scheelt enorm op de volume van de restafvalzak nu. Dus eentje voor PMD (Plastiek: dus ook die van botervlootjes), metaal en drinkkartons) en eentje voor het restafval: gewoon 2 zakken, geen 3, want dan wordt het helemaal onoverzichtelijk en onbegrijpbaar voor veel mensen. Het is een enorme verbetering. Geen mens begreep vroeger waarom die yoghurtpotjes en margarinekuipjes er niet in mogen. Dat is toch gewoon plastiek ??? Nu is het veel logischer.
                      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                        In Aalter hebben ze gewoon 1 nieuwe paarse zaak, waar ook botervlootjes, plastiek bakjes e.d. erin moeten. Het scheelt enorm op de volume van de restafvalzak nu. Dus eentje voor PMD (Plastiek: dus ook die van botervlootjes), metaal en drinkkartons) en eentje voor het restafval: gewoon 2 zakken, geen 3, want dan wordt het helemaal onoverzichtelijk en onbegrijpbaar voor veel mensen. Het is een enorme verbetering. Geen mens begreep vroeger waarom die yoghurtpotjes en margarinekuipjes er niet in mogen. Dat is toch gewoon plastiek ??? Nu is het veel logischer.
                        Hier bij ons hebben we nog nooit meer dan twee soorten zakken voor afval gehad. Een blauwe PMD en een andere voor het restafval.
                        Beide soorten zakken dienen aangekocht.

Verder heeft ook iedereen de kans een GFT-container te kopen (ttz. gewoon 15 euro betalen als waarborg). Die mag je om de 14 dagen vol buiten zetten.
                        Per container hang je, aan een kleine van 40 liter, een sticker van 0.5 euro aan een grote van 120 liter een sticker van 1 euro.

Containerpark ik volledig gratis... maar daar komt in de loop van volgend jaar voor sommige zaken (als steenpuin bvb) wellicht verandering in.
                        We betalen wel jaarlijks een soort afvaltaks van 35 euro.

Al bij al vind ik dit systeem spotgoedkoop.

En dat er zakken zouden bijkomen... voor mij geen enkel probleem, hoe meer we sorteren, hoe meer er kan gerecycleerd worden, en persoonlijk hebben wij toch plaats zat om verschillende zakken te hangen/plaatsen.
                        Voor wie op een appartement woont is het natuurlijk andere koek.
                        Last edited by Guest17; 26 december 2016, 17:05.

Comment

Hey juppekes

In Oostende hebben we nog geen tweede PMD-zak, maar wel dit: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-o...pzet-a3041429/
                          Bootjes

Comment

Hier worden de nieuwe extra zakken verkocht, maar op de afvalkalender 2017 staan ze niet vermeld.
                            Gisteren op het containerpark geweest en ook daar zijn ze niet op de hoogte.
                            Dus tot nu toe rara waar je met die zakken naartoe kan.
                            Zolang dit niet duidelijk is, dan koop ik ze niet. 😊
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Kan de overheid aan de producent niet verplichten om geen producten meer te verkopen in een bepaalde verpakking? Of met een verpakking waar bepaalde stoffen in zitten die men samen met de rest van het PMD afval kan recycleren?
                              Of de super- en hypermarkten verbieden om nog producten te verkopen die in verpakking zit bestaande uit bepaalde stoffen, waardoor de producent verplicht is zijn verpakkingsmateriaal aan te passen.
                              Zodoende moet er geen extra zak komen.

De producent zal het wel moeten doen, want die gaat niet "naar het buitenland" trekken, want dan verkoopt die hier niets meer.

Comment

Men zou al kunnen invoeren wat in Scandinavie al meer dan 20 jaar gedaan wordt, plastic drankflessen terug naar de winkel brengen. Zowat elke grote winkel heeft een automaat waar je je flessen in stopt waarna een bonnetje met leeggoedwaarde wordt afgedrukt. Bij je aankopen trekken ze dan het bedrag af.
                                Blijkbaar kan het hier niet want toen het werd voorgesteld was het te duur, te veel moeite.... Het zou alvast 95% van de "blauwe zak" minder afval zijn bij ons.
                                bye, Maurice
                                https://on4bam.com/
                                Nikon D7500

Comment

Working...
                                X