Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zakkenhysterie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zakkenhysterie

    Wij betalen hier per kilo restafval.
    Als ik 0,25 euro per "roze zak" moet betalen, dan zal ik er toch moeite voor moeten doen om er zoveel mogelijk in te proppen, anders weegt die te weinig en wordt het duurder om de plastiekafval apart mee te geven.
    De roze zak zal dus meer dan 2,5kg moeten wegen (dan moet alles heel goed samengeperst zijn, anders lukt dat niet, als de zak niet sterk genoeg is, dan mag je dat vergeten), anders gaat de plastiekafval hier gewoon terug in de grijze bak voor restafval...
    Hier mogen we nu de plastiekafval nog gratis op het containerpark afgeven, dat is de reden waarom ik dat zoveel mogelijk sorteer.
    Maar er mag geen plastiekafval inzitten die in de blauwe zal thuis hoort (discriminatie van plastieksoorten? ).
    En voor harde plastiek is er een aparte container.
    Vandaag heb ik nog plastiekafval (en ander afval) naar het containerpark gebracht, ik hoop alleen dat het hier bij het oude blijft voor de plastiekafval, want het is zo al meer dan duur genoeg...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Zakkenhysterie

      Je kan in de winkel natuurlijk ook zoveel als mogelijk kiezen voor andere verpakkingen: boter bij voorbeeld kan je nog steeds in papieren verpakking kopen.
      In NL brengt men plastic en glas naar verzamelbakken bij de winkelcentra's daar hoeft men niet extra voor te betalen, op frisdrankflessen staat statiegeld: papier wordt twee wekelijks aan de deur opgehaald.
      Het mooie is dat er door de inzamelaars van al dat afval nog behoorlijk winst gemaakt wordt.

      Comment


      • #18
        Re: Zakkenhysterie

        Onze stad zit mee in zo'n proefpoject voor roze zak. De zakken zelf kosten zo goed als niks, worden niet opgehaald, maar kunnen gratis naar containerpark.

        Ik ben helemaal voor: sinds we die fameuze roze zak gebruiken voor plastic afval (het grootste deel van al het restafval) gebruiken we nog maar half zo veel (dure!) zakken voor restafval. Totale kost is uiteindelijk minder voor ons.
        Zakken afzetten op containerpark is geen enkel probleem, ik ga toch 1x/maand met glas, papier en eventueel chemisch afval.

        Comment


        • #19
          Re: Zakkenhysterie

          Waarom ik die zoveelste zak nogal absurd vind: in de blauwe zak moeten bv. tetra verpakkingen (soort karton) samen met conservenblikken (metaal) en een heleboel plastic flessen e.d.
          Maar een iets ander soort plastic (botervlootjes o.a.) moeten dan persé in een aparte roze zak.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #20
            Re: Zakkenhysterie

            Ik kan niet wachten tot ze hier bij ons ook de roze zak invoeren, alleen al hierom.

            In de roze zak stop je harde en zachte plastics. Als we allemaal ons steentje bijdragen, kunnen we jaarlijks negen kilogram plastic per inwoner recycleren.
            Door deze plastics uit de huisvuilzak te laten, stoten we 12% minder CO2 uit bij de verbranding van het restafval. Dit betekent 2.219 ton CO2 minder per jaar.
            Dankzij de recyclage hebben we ook minder nieuwe grondstoffen nodig om opnieuw harde plastics te produceren. Hierdoor vermijden we jaarlijks de uitstoot van zo’n 7.500 ton CO2.


            Graag nu nog de blauwe zak vervangen door : bvb. een gele voor brikverpakkingen, een blauwe voor blikken en een appelblauwzeegroene voor petflessen .
            Last edited by Guest17; 19 december 2016, 09:13.

            Comment


            • #21
              Re: Zakkenhysterie

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Waarom ik die zoveelste zak nogal absurd vind: in de blauwe zak moeten bv. tetra verpakkingen (soort karton) samen met conservenblikken (metaal) en een heleboel plastic flessen e.d.
              Maar een iets ander soort plastic (botervlootjes o.a.) moeten dan persé in een aparte roze zak.
              Recyclage bedrijven ruiken grondstoffen = (geld) enkel dat is de enige reden, hebben ze jaren geleden ook gedaan met oud papier,
              gewoon gestolen van de jeugdbewegingen die er dan nog 2 Bef/Kg voor kregen... Nu nog steeds 10 ŕ 15 € per ton. http://www.vmx.be/prijzen-oud-papier-dalen-sterk

              Comment


              • #22
                Re: Zakkenhysterie

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Recyclage bedrijven ruiken grondstoffen = (geld) enkel dat is de enige reden,
                Dus binnenkort ook nog een rosse voor conservenblikjes, een appelblauwzeegroene voor tetra verpakkingen
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #23
                  Re: Zakkenhysterie

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Dus binnenkort ook nog een rosse voor conservenblikjes, een appelblauwzeegroene voor tetra verpakkingen
                  Dan voorzien we die recyclagebedrijven ook nog eens van gratis stockageruimte.
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zakkenhysterie

                    Snap die heisa niet en nog minder de zogezegde "innovatieve" kant .. wij hebben hier al jaaaren een speciale container voor al het "andere plastic". je stopt het in een plastic zak naar keuze en giet of gooit het in de plastic "compressie" container op het recyclage park, einde verhaal ...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Zakkenhysterie

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Dus binnenkort ook nog een rosse voor conservenblikjes, een appelblauwzeegroene voor tetra verpakkingen
                      Een aantal jaren geleden bracht ik conservenblikjes naar het containerpark (metaalafval), maar omdat er teveel waren die blikjes binnen brachten met etensresten kregen ze daar last van ratten, en vanaf dan kon ik de blikjes alleen nog via de PMD zak laten ophalen. Betalend natuurlijk (die blauwe zakken zijn niet gratis), terwijl die lege blikjes toch nog altijd gewoon metaalafval zijn dat geld waard is, ik betaal om het te laten ophalen, terwijl de firma die het ophaalt er nog eens aan verdient .
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Zakkenhysterie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Een aantal jaren geleden bracht ik conservenblikjes naar het containerpark (metaalafval), maar omdat er teveel waren die blikjes binnen brachten met etensresten kregen ze daar last van ratten, en vanaf dan kon ik de blikjes alleen nog via de PMD zak laten ophalen. Betalend natuurlijk (die blauwe zakken zijn niet gratis), terwijl die lege blikjes toch nog altijd gewoon metaalafval zijn dat geld waard is, ik betaal om het te laten ophalen, terwijl de firma die het ophaalt er nog eens aan verdient .
                        Niks belet je om met je lege conserven naar een handel in oude metalen te gaan... maar als je vraagt hoeveel je er voor krijgt gaan ze daar lachen vrees ik .

                        Conservenblikjes worden hier altijd heel mooi uitgespoeld voor ze in de blauwe zak gaan.
                        Sedert we dat doen krabben de katten die zak niet meer stuk .

                        Comment


                        • #27
                          Re: Zakkenhysterie

                          In Brussel stad is het restafval nagenoeg gratis en wordt het twee maal per week opgehaald.
                          Vanaf 1/1/2017 wordt de blauwe (PMD) en de gele (Papier) wekelijks opgehaald in plaats van afwisselend tweewekelijks.
                          4x per jaar kan je grof huisvuil gratis brengen naar containers die op verschillende plaatsen in de stad worden geplaatst of je kan naar het containerpark dat zelfs op zondag open is.

                          Het groenafval wordt eenmaal per week opgehaald .
                          1x per maand komt de proxy chimik wagen in de wijk op een vaste plaats waar jet het KGA kan deponeren.

                          Ah ja, vanaf 1/1/2017 geen regionale taks meer (dus ook geen taks voor huisvuilophaling)

                          Zo zie je dat het ook anders kan en dat men rekening kan houden met mensen die op een appartement wonen en niet de plaats hebben om een eigen containerpark in te richten.

                          Vriendelijke groeten van een tevreden Brusselaar.

                          Peter

                          Comment


                          • #28
                            Re: Zakkenhysterie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                            In Brussel stad is het restafval nagenoeg gratis en wordt het twee maal per week opgehaald.


                            Ah ja, vanaf 1/1/2017 geen regionale taks meer (dus ook geen taks voor huisvuilophaling)

                            Zo zie je dat het ook anders kan en dat men rekening kan houden met mensen die op een appartement wonen en niet de plaats hebben om een eigen containerpark in te richten.

                            Vriendelijke groeten van een tevreden Brusselaar.

                            Peter
                            Sinds ze hier met de grijze en groene bakken begonnen zijn is de huisvuilophaling voor mij ongeveer 3 keer zo duur geworden (en dat zal voor de andere inwoners niet anders zijn).
                            De vaste kosten voor die twee bakken zijn een heel stuk hoger dan de kostprijs van de kilo's die ik mee geef...
                            Op verschillende plaatsen worden er de laatste jaren steeds meer zakjes (en soms ook grote zakken) afval gedumpt, dat zal dan waarschijnlijk de keerzijde zijn van dat afvalbeleid?

                            Jaarlijks brengen ze de cijfers uit, ze zijn trots dat wij bij de gemeenten horen met het minste restafval.
                            Maar volgens mij tellen ze daar niet het gewicht van de zakken bij die overal in de natuur terechtkomen...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Zakkenhysterie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Sinds ze hier met de grijze en groene bakken begonnen zijn is de huisvuilophaling voor mij ongeveer 3 keer zo duur geworden (en dat zal voor de andere inwoners niet anders zijn).
                              De vaste kosten voor die twee bakken zijn een heel stuk hoger dan de kostprijs van de kilo's die ik mee geef...
                              Op verschillende plaatsen worden er de laatste jaren steeds meer zakjes (en soms ook grote zakken) afval gedumpt, dat zal dan waarschijnlijk de keerzijde zijn van dat afvalbeleid?

                              Jaarlijks brengen ze de cijfers uit, ze zijn trots dat wij bij de gemeenten horen met het minste restafval.
                              Maar volgens mij tellen ze daar niet het gewicht van de zakken bij die overal in de natuur terechtkomen...
                              Bij ons is het natuurlijk omgekeerd. De Vlamingen gaan zakken van de stad Brussel kopen in de Carrefour en zetten ze aan de overkant van de straat langs de Brusselse kant.
                              Een kantoordirecteur van de bank in ons gebouw, Bracht zijn huisvuil van Braine l'alleud in zakken van het Brussels gewest naar zijn kantoor en laadde het 's morgens bij aankomst op het werk uit zijn wagen 😀.

                              Maar het belangrijkste is dat je het de mensen niet te moeilijk maakt (en zelfs dan is er nog steeds sluikstorten)

                              Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

                              Comment


                              • #30
                                Re: Zakkenhysterie

                                Ligt het niet deels aan de consument? Die kiest uiteindelijk voor welk product hij in welke verpakking koopt.


                                In de winkel kan ik Yoghurt in plastiek potjes kopen, maar ook in glazen bokalen, die van PurNatur bijvoorbeeld.
                                Die kan je dan meteen met het glas meegeven.
                                Botervlootjes... dat bestond vroeger gewoon niet, dat was een klomp boter in een papierke, en dát bestaat ook nog steeds.
                                Last edited by anonymous; 21 december 2016, 15:29.

                                Comment

                                Working...
                                X