Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzekering?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

    Hetzelfde appartementencomplex??
    Daar heeft toch iedereen een andere kast maar alles hangt meestal toch aan de zelfde aarding.
    Nog nooit gezien dat bij zes appartementen er zes aardingen geslagen zijn.
    Als haar aarding goed is, dan kun je daar toch op verder gaan.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

    Comment


    • #17
      Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

      Als ze voor jou komen meten, en de meting is niet goed, dan wordt de installatie afgekeurd

      @CanonYouCan hoe lang geleden is de keuring bij de buurvrouw geleden?



      -TT-

      Comment


      • #18
        Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

        Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
        Hetzelfde appartementencomplex??
        Daar heeft toch iedereen een andere kast maar alles hangt meestal toch aan de zelfde aarding.
        Nog nooit gezien dat bij zes appartementen er zes aardingen geslagen zijn.
        Als haar aarding goed is, dan kun je daar toch op verder gaan.
        Ook zijn de kosten om dit te herstellen voor de VME. Syndicus moet dit oplossen.

        Comment


        • #19
          Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

          Blijkbaar was mijn buurvrouw toch niet goedgekeurd 5j geleden, voor het meeste is zij goedgekeurd maar voor de aarding is zij ook afgekeurd (was een leugentje van haar om onze electricien af te schepen)
          Ze heeft haar electricien niet laten terugkomen voor de aarding en is dus ook niet gekeurd.

          Wij hebben dus de electriciteitskast en stopcontacten laten vernieuwen, heeft het dan eigenlijk nog belang dat we de keurder laten komen, daar we toch gaan afgekeurd worden voor die aarding?
          Of heeft het belang dat de andere opmerkingen (electriciteitskasten, stopcontacten) dan in z'n verslag worden goedgekeurd?

          Mijn vrouw, buurvrouw,... willen die aarding niet in orde laten maken daar het een te grote rompslomp is, alles opengooien, marmeren tegels stuk,... en er zijn goch veel mensen afgekeurd zeggen ze.
          Dit is dus wettelijk geen verplichting om gekeurd te zijn, het is mij nog altijd niet duidelijk wat het nadeel is om niet gekeurd te zijn.

          Ik dacht als er bvb brand is dat de verzekering kan terugvallen dat de aarding niet in orde is en niet zou uitbetalen ofzo, maar heeft er totaal niets mee te maken zei een electricien.
          Pfff héél onduidelijk, waarom hebben we die keuring dan nodig...



          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
          Als ze voor jou komen meten, en de meting is niet goed, dan wordt de installatie afgekeurd

          @CanonYouCan hoe lang geleden is de keuring bij de buurvrouw geleden?



          -TT-

          Comment


          • #20
            Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

            Zoals je uitlegt, vallen je werken onder grote renovatie werken en dan moet de installatie normaal opnieuw gekeurd worden ALVORENS ze terug aan het net mag gekoppeld worden. In dit geval zou indien de stroomleverancier op de hoogte is van de vorige afkeuring kunnen vragen naar het attest van de nieuw keuring. En indien niet conform zouden ze u kunnen afsluiten. Het keuringsattest is ook een bescherming voor u , indien er een elektriciteitsbrand zou ontstaan en je installatie is niet in orde, denk ik dat de verzekering zich eens zou kunnen terug trekken.

            Comment


            • #21
              Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

              En niet vergeten, een slechte aarding kan levensgevaarlijk zijn. Draadje doorgeschuurs bij het afwasmachine, differentieel reageert niet door de slechte aarding, je trekt de deur open en.....rip

              -TT-

              Comment


              • #22
                Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                En niet vergeten, een slechte aarding kan levensgevaarlijk zijn. Draadje doorgeschuurs bij het afwasmachine, differentieel reageert niet door de slechte aarding, je trekt de deur open en.....rip

                -TT-
                Een differentieel zal altijd werken, ook als de installatie geen aparte aarding heeft. De oude naam van een differentieel is balansschakelaar. Dwz dat de stroom in beide richtingen even groot moet zijn met een maximum afwijking van 300 of 30 mA.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                Comment


                • #23
                  Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                  Werken wel, ja. Maar hoe loopt de stroom dan?
                  Met een goede aarding gaat de differentieel meestal in werking voor ik iets voel.
                  Met een slechte, of geen aarding zal de differentieel afspringen als er door de persoon een stroom loopt.
                  Zelfde voorbeeld.
                  Afwasmachine draad doorgeschuurs en afwasmachine staat onder spanning.
                  Bij een goede aarding zal de differentieel nu reageren.
                  Bij geen aarding, of een slechte zal de differentieel pad reageren als de stroom door het lichaam gaat.
                  En 100mA door het lichaam kan zelfs al dodelijk zijn.
                  Dus, ja de differentieel zal werken, maar .....


                  -TT-

                  Comment


                  • #24
                    Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                    Oorspronkelijk geplaatst door Blauwbloes Bekijk bericht
                    Ook zijn de kosten om dit te herstellen voor de VME. Syndicus moet dit oplossen.
                    Inderdaad, ook volgens mij is de beheerder verantwoordelijk.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                      Ik ken de situatie uiteraard niet, maar alles opengooien lijkt me nogal drastisch.
                      In mijn vorige woning was ook de aarding niet in orde.
                      Gat geboord in de vloer waar een aardpin doorgaat. Daar dan 6 mtr. koper de grond in gejaagd. (aardpin uiteraard)
                      Daar een 10mm2 draad aan gemaakt naar de meterkast en klaar.
                      Zat op 20 ohm. En qua in orde zijn.... Ik zou dat toch in orde maken.
                      En laten keuren. Zo is er nooit gezeur daarover. Je ben tenslotte verantwoordelijk.
                      En als daardoor iets gebeurt zou je ook voor de kosten kunnen opdraaien bij de buren.
                      In geval van brand of zo.
                      Dus eerlijk, als de rest al in orde is kan dit niet zoveel kosten volgens mij.
                      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                        Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                        Ik ken de situatie uiteraard niet, maar alles opengooien lijkt me nogal drastisch.
                        In mijn vorige woning was ook de aarding niet in orde.
                        Gat geboord in de vloer waar een aardpin doorgaat. Daar dan 6 mtr. koper de grond in gejaagd. (aardpin uiteraard)
                        Daar een 10mm2 draad aan gemaakt naar de meterkast en klaar.
                        Zat op 20 ohm. En qua in orde zijn.... Ik zou dat toch in orde maken.
                        En laten keuren. Zo is er nooit gezeur daarover. Je ben tenslotte verantwoordelijk.
                        En als daardoor iets gebeurt zou je ook voor de kosten kunnen opdraaien bij de buren.
                        In geval van brand of zo.
                        Dus eerlijk, als de rest al in orde is kan dit niet zoveel kosten volgens mij.
                        Aardpin verbonden met 10mm2 draad, dat was toch afgekeurd dan, moet dat niet minimaal 16mm2 zijn?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                          Aardpin verbonden met 10mm2 draad, dat was toch afgekeurd dan, moet dat niet minimaal 16mm2 zijn?
                          Zou ook kunnen zijn. Is al weer een heel aantal jaartjes geleden en ondertussen verkocht.
                          Was wel heel dik ja.
                          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                            Een keuring moet je ALTIJD laten uitvoeren in volgende gevallen:
                            - een significante wijziging
                            - een verzwaring
                            - een uitbreiding.

                            Als er opmerkingen op de keuring staan dan heb je 1 jaar om die op te lossen, daarna moet je laten herkeuren door dezelfde keurder. Nu is daar relatief weinig controle op en in alle eerlijkheid, ik zou het pragmatisch bekijken. Als je een opmerking op het verslag krijgt omdat er bvb een schema ontbreekt, zou ik nu ook niet de benen vanonder mijn gat lopen om dat in orde te krijgen. Maar de aarding die ontbreekt (of niet voldoet). Er mag daar puur goud op de vloer liggen, die pin gaat er in ze!! Het niet plaatsen van een degelijke aarding is Russische roulette spelen. Misschien nooit last, maar evengoed hang je er morgen definitief aan. En zoals eerder hier aangegeven, dan mag de rest van de installatie nog picobello in orde zijn en dan mag uw diff nog werken, 't zal too little zijn...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                              Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                              Een keuring moet je ALTIJD laten uitvoeren in volgende gevallen:
                              - een significante wijziging
                              - een verzwaring
                              - een uitbreiding.

                              Als er opmerkingen op de keuring staan dan heb je 1 jaar om die op te lossen, daarna moet je laten herkeuren door dezelfde keurder. Nu is daar relatief weinig controle op en in alle eerlijkheid, ik zou het pragmatisch bekijken. Als je een opmerking op het verslag krijgt omdat er bvb een schema ontbreekt, zou ik nu ook niet de benen vanonder mijn gat lopen om dat in orde te krijgen. Maar de aarding die ontbreekt (of niet voldoet). Er mag daar puur goud op de vloer liggen, die pin gaat er in ze!! Het niet plaatsen van een degelijke aarding is Russische roulette spelen. Misschien nooit last, maar evengoed hang je er morgen definitief aan. En zoals eerder hier aangegeven, dan mag de rest van de installatie nog picobello in orde zijn en dan mag uw diff nog werken, 't zal too little zijn...
                              Waar is die "Vind ik leuk" button.
                              Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                                Ik ben niet zeker over wat ik ga zeggen...
                                Maar ik DACHT dat...

                                Voor zeer oude installaties is geen keuring nodig. Ook geen herkeuring of zo. Blijkbaar zijn die goed genoeg alhoewel ik daar serieuze bedenkingen bij heb.
                                Het spreekt voor zich dat je aan dit soort van installaties nooit iets mag veranderen of bijzetten of zo.

                                Voor recente installaties is een HERKEURING verplicht om de zoveel jaar ook al veranderd er niets aan de installatie. Ik dacht om de 10 jaar.

                                Nu, ik herhaal dat ik niet zeker ben of het wel zo is.

                                Jij zit waarschijnlijk in een tussengeval. Hoe het daarmee geregeld is weet ik niet.

                                Comment

                                Working...
                                X