Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzekering?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Ik ben niet zeker over wat ik ga zeggen...
    Maar ik DACHT dat...

    Voor zeer oude installaties is geen keuring nodig. Ook geen herkeuring of zo. Blijkbaar zijn die goed genoeg alhoewel ik daar serieuze bedenkingen bij heb.
    Het spreekt voor zich dat je aan dit soort van installaties nooit iets mag veranderen of bijzetten of zo.

    Voor recente installaties is een HERKEURING verplicht om de zoveel jaar ook al veranderd er niets aan de installatie. Ik dacht om de 10 jaar.

    Nu, ik herhaal dat ik niet zeker ben of het wel zo is.

    Jij zit waarschijnlijk in een tussengeval. Hoe het daarmee geregeld is weet ik niet.
    je zit er totaal naast
    even snel wat duidelijkheid scheppen
    tot 1982 was er geen elektrische keuring
    vanaf 1982 is men begonnen met alle nieuwe installaties te keuren volgens het AREI
    elke huishoudelijke installatie moet vanaf 1982 om de 25jaar terug gekeurd worden
    bij verkoop van een woning moet er een keuringsverslag bijzitten dat binnen dit wettelijk kader valt
    dus ook installaties van voor 1982 moeten elke 25 jaar gekeurd worden

    Comment


    • #32
      Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

      Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht

      Als er opmerkingen op de keuring staan dan heb je 1 jaar om die op te lossen, daarna moet je laten herkeuren door dezelfde keurder.
      dit is niet correct
      je mag dat door een ander keuringsorganisme gerust laten uitvoeren
      het ander keuringsorganisme moet dit wettelijk gezien melden aan het ander keuringsorganisme dat men daar die herkeuring heeft uitgevoerd
      bij de keuring voor verkoop van woning van voor 1982 moet men de inbreuken (geen opmerkingen) laten oplossen binnen de 18maand na akte
      bij woningen na 1982 is dit 12maanden
      een opmerking is niet hetzelfde als een inbreuk
      de keurder moet bij elke inbreuk ook verwijzen naar het betreffende artikel in het AREI, niet gewoon erop zetten dat de installatie niet voldoet aan het AREI
      dat is het wat beknopt uitgelegd

      Comment


      • #33
        Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Ik ben niet zeker over wat ik ga zeggen...
        Maar ik DACHT dat...

        Voor zeer oude installaties is geen keuring nodig. Ook geen herkeuring of zo. Blijkbaar zijn die goed genoeg alhoewel ik daar serieuze bedenkingen bij heb.
        Het spreekt voor zich dat je aan dit soort van installaties nooit iets mag veranderen of bijzetten of zo.

        Voor recente installaties is een HERKEURING verplicht om de zoveel jaar ook al veranderd er niets aan de installatie. Ik dacht om de 10 jaar.

        Nu, ik herhaal dat ik niet zeker ben of het wel zo is.

        Jij zit waarschijnlijk in een tussengeval. Hoe het daarmee geregeld is weet ik niet.
        Is veel genuanceerder.
        - Bij pre-1981 installaties mag je het schakelmateriaal wel degelijk vernieuwen. Ook vanzelfsprekend.
        - Pre-1981 installaties moeten worden gekeurd bij "een belangrijke wijziging" of "verzwaring netaansluiting" wel aan een minder strikt regime. Zo mag je bv draaddoorsnedes < 2,5mm2 (moet >1,0mm2) gebruiken in stopcontactkringen zolang deze maar proportioneel zijn afgezekerd.
        - Bij uitbreiding worden deze nieuwe kringen aan huidige post-1981 regels onderworpen. Pre-1981 kringen worden op het schema als dusdanig gemarkeerd. Of dat een wettelijke verplichting is weet ik niet.
        - De term "belangrijke uitbreiding" is echter vaag, vandaar ook al die verwarring.

        Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
        bij verkoop van een woning moet er een keuringsverslag bijzitten dat binnen dit wettelijk kader valt
        Ook hier nuancering. Je mag hier van afwijken zolang dit maar in de verkoopsakte is opgenomen. Vooral bij totaalrenovatie en afbraak wordt dit op die manier gedaan.
        Last edited by Blauwbloes; 15 december 2016, 07:35.

        Comment


        • #34
          Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

          [QUOTE=gert007;4516829]je zit er totaal naast
          even snel wat duidelijkheid scheppen
          tot 1982 was er geen elektrische keuring
          vanaf 1982 is men begonnen met alle nieuwe installaties te keuren volgens het AREI
          /QUOTE]
          Dan vraag ik mij toch af waarom mijn nieuwe woning in 1973 een elektrische keuring moest hebben van VINCOTTE

          Comment


          • #35
            Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

            Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
            dit is niet correct
            je mag dat door een ander keuringsorganisme gerust laten uitvoeren
            het ander keuringsorganisme moet dit wettelijk gezien melden aan het ander keuringsorganisme dat men daar die herkeuring heeft uitgevoerd
            Dan ziet de FOD economie dat anders. In hun folders staat dat het een vereiste is dat de herkeuring door hetzelfde keuringsorganisme wordt uitgevoerd...

            Comment


            • #36
              Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Ik ben niet zeker over wat ik ga zeggen...
              Maar ik DACHT dat...
              Doet me denken aan de woorden van prof. De Meester in de eerste les die we van hem kregen is 1° kan ir arch. "Je mag nooit meer denken... Want dat is hetzelfde als ik denk dat die brug wel zal blijven staan, je moet weten of zwijgen"

              Comment


              • #37
                Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                Het is niet verplicht om een herkeuring door zelfde organisme te laten uitvoeren, heb het dit voorjaar nog meegemaakt, 1e keuring bij aankoop woning (afgekeurd wegens kleinigheden) en verleden jaar herkeuring door ander organisme, totaal geen probleem, trouwens waar staat het geschreven dat een herkeuring door zelfde organisme moet uitgevoerd worden!

                Comment


                • #38
                  Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                  Zojuist gelezen op www.vlaanderen.be:

                  Welke keuringsorganisme ?
                  Ben je de nieuwe eigenaar van een woning met een afgekeurde elektrische installatie? Dan vraag je de herkeuring van je elektrische installatie aan bij het keuringsorganisme van jouw keuze. Je bent niet verplicht om opnieuw voor hetzelfde keuringsorganisme te kiezen dat de originele installatie afkeurde.

                  PS: Ik heb nog les gekregen van Professor-Architect DOMS (was in Sint-Lucas Brussel) ...
                  Last edited by Sennheiser; 15 december 2016, 13:59.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                    En binnen een keuringsorganisme heb je keurders en keurders.
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #40
                      Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                      Het is niet verplicht om een herkeuring door zelfde organisme te laten uitvoeren, heb het dit voorjaar nog meegemaakt, 1e keuring bij aankoop woning (afgekeurd wegens kleinigheden) en verleden jaar herkeuring door ander organisme, totaal geen probleem, trouwens waar staat het geschreven dat een herkeuring door zelfde organisme moet uitgevoerd worden!
                      In de folder van de FOD Economie: http://economie.fgov.be/nl/binaries/...m325-56386.pdf

                      Of het nu moet of niet, de verantwoordelijke FOD zegt (of laat in deze tekst toch uitschijnen) dat het wel degelijk door dezelfde moet gebeuren.

                      Indien de installatie in orde is, levert het organisme een gelijkvormigheidsverslag af. In het tegenovergestelde geval zal de eigenaar binnen de kortste keren (maximum 1 jaar) dienen over te gaan tot de noodzakelijke werken om zijn elektrische installatie in orde te brengen. Hierna is een nieuw controleonderzoek door hetzelfde controleorganisme vereist.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                        PS: Ik heb nog les gekregen van Professor-Architect DOMS (was in Sint-Lucas Brussel) ...
                        UGent hier...

                        Comment

                        Working...
                        X