Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

houtpellets

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: houtpellets

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Speciaal hiervoor geregistreerd op Belgium Digital om te schrijven dat het overbodig is energie aan iets te verspillen en er tezelfdertijd toch nog wat energie aan verspillen !?
    Proficiat .

Het gaat hier bij TS over heb bijverwarmen met houtpelletkachel.

Uitleg voor kleuters dan maar :

Buiten temperatuur 10° - stoken met CV tot 15° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22°
    Buiten temperatuur 0° - stoken met CV tot 15° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22°
    Buiten temperatuur -5° - stoken met CV tot 15° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22 °
    Buiten temperatuur -10 ° - stoken met CV tot 15 ° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22°

Moet ik nog verder gaan ?
    Eventueel een tekeningske bijmaken ?
    Tja Djivan, dat is inderdaad kleuteruitleg.

Een verwarming geeft een bepaald vermogen als die draait.
    Stel dat je je CV instelt op 15°C (met de thermostaat), dan gaat die afhankelijk van de buitentemperatuur een vermogen geven (gemiddeld uiteraard) om die 15° aan te houden. Stel dat dat in je living 5 kW is. (het is buiten -5°C)

Als je dan je pelletkachel aansteekt, dan gaat de thermostaat zeggen dat het warm genoeg is, en dan valt de CV helemaal uit. Als je pelletkachel maar 5 kW geeft zal je binnentemperatuur amper stijgen.
    Je pelletkachel zal dan de verwarming zelfs helemaal overnemen.

Bijverwarming wil meestal zeggen dat je tijdelijk overneemt. Resultaat is natuurlijk dat het elders in huis een pak kouder wordt.

Maar je mag ook een tekeningske maken als je dat wil.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Tja Djivan, dat is inderdaad kleuteruitleg.

Een verwarming geeft een bepaald vermogen als die draait.
      Stel dat je je CV instelt op 15°C (met de thermostaat), dan gaat die afhankelijk van de buitentemperatuur een vermogen geven (gemiddeld uiteraard) om die 15° aan te houden. Stel dat dat in je living 5 kW is. (het is buiten -5°C)

Als je dan je pelletkachel aansteekt, dan gaat de thermostaat zeggen dat het warm genoeg is, en dan valt de CV helemaal uit. Als je pelletkachel maar 5 kW geeft zal je binnentemperatuur amper stijgen.
      Je pelletkachel zal dan de verwarming zelfs helemaal overnemen.

Bijverwarming wil meestal zeggen dat je tijdelijk overneemt. Resultaat is natuurlijk dat het elders in huis een pak kouder wordt.

Maar je mag ook een tekeningske maken als je dat wil.
      Je moet natuurlijk een beetje "spelen" met de twee hé, enerzijds de CV en anderzijds de kachel.
      Maar voor sommigen is eens opstaan uit de luie zetel om tot bij de thermostaat te komen inderdaad al te veel gevraagd, die moeten het dan maar doen via hun smarphone.
      Is dit tekeningske voldoende .

Ik ga het net als sommigen hier ook bij laten, en er geen energie meer insteken, allee toch geen eigen energie.
      Kga wel nog rap nen blok of vier hout in de kachel gooien... of zou ik nu toch die geschilderde latten maar opstoken... nee, toch wachten tot het donker is, dan valt de rook niet zo op .
      Last edited by Guest17; 22 november 2016, 14:29.

Comment

Als je er natuurlijk een CV gaat bij betrekken dan is het een ander verhaal maar het verschil om een woning bij te stoken naar 22° met 15° buitentemperatuur of naar 22° met -2°C buitentemperatuur is een vaststaand feit ondanks het inzetten van de CV tot 15°. De gradiënt is immers vele malen groter, dat is geen kwantumfysica.
        BTW: als jouw vrouw het warmer vindt met de kachel aan aan 22°C ondanks het feit dat je het met de CV even warm kan stoken heeft te maken met het verschil aan warmtetype: de verhouding convectie / radiatie ligt anders. Dat is geen subjectief gegeven.
        Last edited by Fiedel; 22 november 2016, 14:52.

Comment

Feit is dat ik in de examenperiode's de kachel nooit aan steek, omdat de thermostaat (die ik niet verzet) dan direct merkt dat het te warm is in de living, en dus de CV plat legt.

Comment

Feit is dat ik in de examenperiode's de kachel nooit aan steek, omdat de thermostaat (die ik niet verzet) dan direct merkt dat het te warm is in de living, en dus de CV plat legt.
            Als je zorgt dat de thermostaat niet in dezelfde ruimte staat als je pelletkachel heb je ook geen problemen.
            In de living waar de pelletkachel staat staan er thermostaatkranen op de radiatoren, die gaan dicht zodra de ruimte warm is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
              Als je zorgt dat de thermostaat niet in dezelfde ruimte staat als je pelletkachel heb je ook geen problemen.
              In de living waar de pelletkachel staat staan er thermostaatkranen op de radiatoren, die gaan dicht zodra de ruimte warm is.
              Tot voor een jaar of vijf had ik ook geen thermostatische kranen op de radiatoren, terwijl ons cassette wel met thermostaat is uitgerust (alhoewel die altijd op 30° staat, zodat die nooit afslaat ; als het te warm wordt, zetten we de ventilator uit, of stoppen we er gewoon geen hout meer ,of zetten we een deur open, maar dat gebeurt niet veel omdat we meestal stoken voor de gezelligheid, de warmte is gewoon meegenomen).

Dan hebben we alle 11 de radiatoren van thermostatische kranen laten voorzien... ik had dit reeds 40 jaar geleden moeten doen... als ze toen al bestonden, dat weet ik niet.
              Ik had het probleem dat wanneer ik in ons buro zat (afzonderlijke ruimte) en de cassette stond aan in de living, mijn vrouw het warm had in de living en ik soms koud in het buro (CV hoofdthermostaat bevindt zich in de living), idem voor de badkamer en de slaapkamers.
              Slaapkamers worden hier nooit verwarmd, tenzij toen we nog studenten hadden, maar toen losten we dit op met elektrische vuurtjes.

Wanneer we gaan overschakelen op aardgas als CV wordt er zelfs een radiator in de garage geplaatst. Nu is het er warm door de oude mazoutketel die veel warmte verspreidt/verliest, maar met de aardgasketel zou dit niet meer het geval zijn, dus een radiator er bij, en ook dat probleem is opgelost. Maar daarop is het wachten tot de CV op mazout de geest geeft, nu werkt die 40 jaar oude installatie nog perfect met een rendement van meer dan 94% bij de laatste keuring . Volgens de installateur/onderhoudsman haal je zelfs met een spiksplinternieuwe maar rond de 95 % (heeft hij me vertelt, ik weet niet of dit klopt).

Wellicht gaan er weer afkomen, van dit is niet goed, en dat kan beter, en waarom dit of waarom dat... maar wij doen het al jaren zo nu en zijn nu heel content zoals het nu werkt.
              En dat er anderen zijn die het anders doen, dat ze maar doen .
              Last edited by Guest17; 22 november 2016, 17:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                Het overgrote deel van de bossen aldaar bestaat wel uit naaldbomen natuurlijk, bevat veel meer hars dan loofbomen.

Echter, hun houtkap is er gigantisch, denk maar al aan Stora Enso voor de papiermarkt die in het Laps oerbos kapt.
                Laps oerbos ????? Grote oppervlakken in Zweeds Lapland hebben alleen basisvegetatie, lees : dwergberken of helemaal niets. Mijn ervaring is dat het meeste hout uit Midden-Zweden komt maar soit.
                Als ik de cijfers mag geloven is de natuurlijke jaarlijkse aangroei groter dan de kap, netto zou het bosbestand in Zweden dus moeten toenemen.

Comment

Wilg,.. dat is water en wind.
                  Die blokken vliegen er door zonder warmte te geven.

En in Zweden zal er niet veel gekapt worden dat niet herplant wordt.
                  Idd, water en wind. Ik gebruik het als aanmaakhout, de rest gaat door de hakselaar.

Correctie, voor zover ik weet wordt er in Zweden niet aangeplant. Ze laten gewoon hier en daar wat bomen (meestal dennen) staan, de denappels doen de rest.
                  Vanaf een bepaald bomenbestand wordt er uitgedund. In een kaprijp bos worden harvesters ingezet, indrukwekkend. Ik heb die éénmaal aan het werk gezien De impact ervan op de bodem is jammer, die blijft vele tientallen jaren zichtbaar. In Finland hebben ze modellen die gebaseerd zijn op een spin, lees : op poten en niet op banden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                    In mijn houtkachel enkel harsvrij hardhout, jarenlang gedroogd. En zelf gerooid, dus ik weet exact wat ik stook: Amerikaanse vogelkers.
                    Een invasieve soort, goed zo, een win-win situatie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Laps oerbos ?????

Al jaren vechten de Sami voor erkenning van hun rechten, maar de Finse overheid geeft prioriteit aan de houtkapindustrie. Het Finse staatsbedrijf Metsähallitus blijft kappen in deze laatste resten oerbos. Het hout uit deze kwetsbare Finse bossen komt via papierproducent Stora Enso bij verschillende Europese afnemers.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht

Al jaren vechten de Sami voor erkenning van hun rechten, maar de Finse overheid geeft prioriteit aan de houtkapindustrie. Het Finse staatsbedrijf Metsähallitus blijft kappen in deze laatste resten oerbos. Het hout uit deze kwetsbare Finse bossen komt via papierproducent Stora Enso bij verschillende Europese afnemers.

http://www.natuurnet.nl/thema/artikel464.html
                        Ja, maar het gaat hier wel over Finland en niet over Zweden. Ik had het over Zweden.
                        Fins Lapland is veel meer bebost dan Zweeds Lappland en VEEL meer dan Noors Lappland.
                        Fins Lapland ligt stukken zuidelijker en lager. Enorme oppervlakten Noors en Zweeds Lappland liggen gewoon boven de boomgrens, vandaar mijn opmerking.
                        Misverstandje dus....
                        Maar in Fins lappland liggen de twee grote nationale parken : Urho Kekkonen en Lemmenjoki, daar is kappen gewoon verboden.
                        Voor Zweden zijn dit Muddus, Stora Sjöfallet, Sarek en Padjelanta. Ook daar komt er geen zaag aan te pas. Ik denk dat er in Vindelfjällen (500.000 ha) beperkte houtkap toegelaten is, het heeft niet de status van NP maar van natuurreservaat.

Comment

Ja, maar het gaat hier wel over Finland en niet over Zweden. Ik had het over Zweden.
                          Door omstandigheden kan ik het natuurlijk enkel over Finland hebben.

Comment

Ik zat vandaag in de wachtkamer bij de huisarts en er lag daar een Quest-tijdschrift.

Wat las ik daar in ? De landen in Europa met het minste fijnstof zijn (in deze volgorde) Zweden, Finland, IJsland

Comment

Ik zat vandaag in de wachtkamer bij de huisarts en er lag daar een Quest-tijdschrift.

Wat las ik daar in ? De landen in Europa met het minste fijnstof zijn (in deze volgorde) Zweden, Finland, IJsland
                              Die landen zijn ook een heel stuk minder dichtbevolkt als België.
                              En als ze daar elektriciteit moeten maken hebben ze veel meer mogelijkheden met waterkrachtcentrales (of warmte uit de grond in IJsland) dan in België.
                              In die landen kunnen ze veel gemakkelijker voldoende stroom produceren om alles op elektriciteit te laten draaien, hier hebben we alleen maar een paar oude versleten kerncentrales die (zelfs als er geen defect is) maar een klein percentage van de nodige stroom kunnen leveren als iedereen elektrisch zou gaan rijden.

Als je met een Tesla met 100KWh accu zo'n 500km kan rijden, dan heb je 20KWh/100km nodig, als je dan weet hoeveel kilometers er per jaar in totaal met de auto wordt gereden, dan kan je uitrekenen wat het nodige vermogen is om al die auto's van stroom te voorzien. Daar is wel iets meer voor nodig dan wat zonnepanelen op elk dak, en als dat aangevuld wordt met windmolens, dan heb je nog een heel grote opslagcapaciteit nodig om de stille periodes (geen wind en geen zon) te overbruggen.
                              Tijdens de nacht is er al geen zonne-energie, tijdens de wintermaanden is de opbrengst van zonnepanelen veel lager dan in de zomer, maar ze willen dat we allemaal met warmtepompen gaan verwarmen, waar gaan ze die stroom dan vandaan halen?
                              Ze doen alsof een warmtepomp helemaal niets verbruikt, net zoals het verbruik van een elektrische wagen, dat wordt ook nooit geteld.
                              Ik vraag mij af of de "adviseurs" van onze regering wel echt weten waar ze mee bezig zijn, er zal nog héél veel moeten veranderen voor ze de plannen ook werkelijk kunnen toepassen (een compleet nieuw elektriciteitsnet bijvoorbeeld, want als iedereen zijn wagen moet kunnen laden, dan gaan alle zekeringen in het hoog en laagspanningsnet door).
                              Ze kunnen dan wel overal laadpalen zetten, maar als er teveel tegelijk gebruikt worden is er toch niet genoeg stroom.

En dan vergeten ze nog dat warmtepompen met de huidige koelmiddelen een grote potentiele bron zijn van broeikasgassen.
                              Het meest gebruikte koelmiddel (R134a) heeft is zo'n 1400 keer sterker als broeikasgas dan CO² (dat zit ook in de airco van elke auto, waar de kans op lekken heel erg groot is).
                              Normaalgezien is het wel de bedoeling dat het koelmiddel in de warmtepomp blijft, maar in de praktijk is het altijd mogelijk dat er na verloop van tijd wel ergens iets begint te lekken.
                              Ze zijn van de ozonlaag aantastende koelmiddelen (R12, R22, R502...) overgeschakeld naar koelmiddelen die erg schadelijk zijn als broeikasgas.
                              Toen R134a pas op de markt kwam was dat héél milieuvriendelijk, maar ondertussen hebben ze gezien dat dat niet zo is...
                              Misschien vinden ze binnenkort daarvoor nog wel een oplossing, maar ik denk dat het niet zo simpel is (anders was dat er al lang geweest, en waren de huidige koelmiddelen al verboden).

We zullen wel zien wat er allemaal te gebeuren staat, maar er zal veel meer nodig zijn dan alleen maar alles op elektriciteit omschakelen (want die is er op dit ogenblik niet genoeg om die plannen waar te kunnen maken).
                              Als er in de nabije toekomst een betaalbare oplossing komt om stroom te kunnen opslaan, dan wordt het al een stuk gemakkelijker om die plannen uit te voeren, zoals de technologie er op dit ogenblik voor staat wordt het niet simpel om een continu stroombevoorrading te garanderen als alles elektrisch moet werken zonder CO² uitstoot.
                              Misschien moeten ze dan toch nieuwe kerncentrales bouwen (of de huidige antieke centrales blijven oplappen)...
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Misschien moeten ze dan toch nieuwe kerncentrales bouwen (of de huidige antieke centrales blijven oplappen)...
                                In elk geval moeten de oude stopgezet worden. Beter nieuwe rendabele en veilige centrales bouwen dan de verouderde gevaarlijke open laten.
                                De helft staat in panne en het komt al enkele jaren bijna wékelijks in het nieuws. Niemand die me moet vertellen hoe veilig het is. Dan nog maar te zwijgen over wie er allemaal wel geen baat bij heeft dat ze open blijven, lobby, veel geld, politiek, Frankrijk... , bah ! No need to explain...

Transitie naar alternatieve energie brengt natuurlijk wel veel meer jobs met zich mee, wat zeker niet slecht is. Maar dat is dan weer een andere 'maatschappelijke' discussie.

Comment

Working...
                                X