Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen .....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zonnepanelen .....

Oh ja, ik ben niet tegen panelen leggen hoor. Integendeel.
    Maar ik ben wel tegen slechte investeringen.
    Zo zal ik ook nooit een nieuwe wagen aanschaffen bv.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Een auto is geen investering, dat is een uitgave, of een bodemloze put.
      Je koopt dat omdat je dat nodig hebt, of om er plezier van te hebben.

Een pint is ook geen investering.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Dan heeft je buur zich niet goe laten informeren hoor Ivan, de GSC's zijn inderdaad een korte tijd stil gelegd geweest,
        maar dan terug opgenomen aan een tarief van 93€ per GSC en gebonden aan een bandingsfactor, wil zeggen dat het niet per 1000 Kwh was maar evengoed 1300 Kwh kon zijn.
        De tijd dat er geen waren zijn er jammer genoeg een aantal plaatsers geweest die er geen groene teller hebben tussen geplaatst, hopelijk heeft je buur er wel eentje staan, want ik denk dat hij met de nodige bewijzen van plaatsings data en keuringsdata deze nu toch nog kan aanvragen, laat hem maar eens informeren.

Hier wat info ivm. die bandingsfactoren
        http://www.energiesparen.be/bandingfactor-GSC
        Dat was tussen 01/01/2013 en februari 2014 ' op papier ' want heel snel teruggedraaid..

En die groene teller ... idd. (dat is bv. 1 van de uitzonderingen waarom iemand door eigen toedoen de GSC's nu niet krijgt).

Maar dat kan rechtgezet worden door die wel te (laten) plaatsen en een nieuwe AREI keuring te laten doen.

Djivan kan dat ook wel terugvinden maar die vertelt liever vertelselkes van de buurman.

Groenestroomcertificaten voor zonnepanelen

Lees deze pagina voor
        Als eigenaar van zonnepanelen krijgt u een groenestroomcertificaat voor een bepaalde hoeveelheid opgewekte elektriciteit. Opgelet: zonnepanelen van maximaal 10 kW die sinds 14 juni 2015 gekeurd werden, krijgen geen groenestroomcertificaten meer! Op 4 juni 2015 werd het besluit hierover in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Installaties groter dan 10 kW komen nog wel in aanmerking voor certificaten. Indien u twijfelt om zonnepanelen te plaatsen, dan kunt u de terugverdientijd berekenen via de energiewinstcalculator (externe website).

Indien een installatie voor de eerste maal werd gekeurd voor 14 juni 2015 maar niet over een groenestroomteller beschikte, kunt u een teller plaatsen en de installatie opnieuw laten keuren. In dit geval krijgt u WEL certificaten aangezien de datum indienstname gelijk is aan de eerste AREI-keuring.

Als u zonnepanelen hebt geplaatst in 2013 of later is de hoeveelheid kWh voor één certificaat afhankelijk van de ‘bandingfactor’. Deze factor geeft weer welk aandeel van een certificaat u ontvangt per 1.000 kWh elektriciteitsproductie. Deze bandingfactor is onderhevig aan aanpassingen ten gevolge van de evolutie van de investeringskost en elektriciteitsprijs (ook het prosumententarief wordt hierin meegenomen). Een overzicht van de verschillende bandingfactoren (externe website) vindt u terug op de website van Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG). Er worden geen gedeeltelijke certificaten uitgereikt.

Plaatste u zonnepanelen voor 2013, dan krijgt u één certificaat per 1.000 kWh.
        Let wel : daar kan een nadeel aan vasthangen als je het op het foute moment doet (niet echt fout moment maar wel slecht gekozen moment) en dit door de terugdraaiende teller en het vaststellen van de meterstand.

En het sop zal voor die eerste jaren wellicht niet de moeite niet waard geweest zijn (een bandingfactor van 0.268 wil zeggen 1 certificaat per 3731 kWh). Nu zitten we toch al terug aan 0.818, ttz. 1222,5 kWh nodig voor 1 certificaat van 93 euro) voor al bestaande installaties natuurlijk.

Wat leesvoer voor de buurman : http://www.vreg.be/sites/default/files/uploads/vreg.pdf
        Last edited by Empe; 12 oktober 2016, 08:10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
          Ik zit er dus niet zo ver naast.
          Kijk, ik ben niet al zeven jaar aan het wachten. Ik zit nu in een huurpand en daar ga ik geen panelen op leggen.
          We hebben nu een ander huis gekocht en ben dus aan het onderzoeken of het nu nog wel zo lonend is om die panelen te leggen.
          Qua ligging draait de zon daar perfect volledig over het hellend vlak.
          Wat lenen betreft heb ik geen alwetend oordeel. Wat ik wel weet is dat lenen altijd geld kost.
          Wat de banken je ook vertellen.
          Maar soit, als we eenmaal verhuisd zijn ga ik nog wel eens wat bedrijven aanschrijven.
          Een goede raad rufus, begin er niet aan, over een paar jaar wordt de elektriciteitsprijs gehalveerd,
          slimme meters zullen je volledige doen en laten in de gaten houden, omvormers worden Chinese rommel,
          groen wordt het kleur van de vervuiling, auto's op elektriciteit zullen verboden worden omdat ze in europa
          geen 150 kerncentrales willen bouwen, de kaarsen zullen maar de helft van de prijs meer kosten,
          het petroleum vuurtje en de mechelse kachel wordt een hype, en bovendien wordt het hier zo warm
          dat we met zijn allen in hutten zullen wonen.
          Graag tot je dienst met wat je graag wil horen.

Comment

Dan heeft je buur zich niet goe laten informeren hoor Ivan, de GSC's zijn inderdaad een korte tijd stil gelegd geweest,
            maar dan terug opgenomen aan een tarief van 93€ per GSC en gebonden aan een bandingsfactor, wil zeggen dat het niet per 1000 Kwh was maar evengoed 1300 Kwh kon zijn.
            De tijd dat er geen waren zijn er jammer genoeg een aantal plaatsers geweest die er geen groene teller hebben tussen geplaatst, hopelijk heeft je buur er wel eentje staan, want ik denk dat hij met de nodige bewijzen van plaatsings data en keuringsdata deze nu toch nog kan aanvragen, laat hem maar eens informeren.

Hier wat info ivm. die bandingsfactoren
            http://www.energiesparen.be/bandingfactor-GSC

Heb het hem net gevraagd en hij bevestigt inderdaad dat hij 3 keer een GSC gekregen heeft van 93 euro (het vermelden niet waard vergeleken bij de GSC van jaaaren terug).
            Hij kreeg er eentje per ongeveer 1.700 kw, maar vertelde er bij dat het nu zou verhoogd zijn naar 5.494 kw om er nog eentje te krijgen, de nodige hoeveelheid werd dus "lichtjes" verhoogd, wat betekent dat hij er niet eens ééntje per jaar meer zal krijgen, dus zo goed als niks. Daarom dat hij mij vertelde dat hij geen GSC kreeg. Als die van mij 93 euro per stuk zouden zijn, dan zou ik dat ook als 'zo goed als niks' beschouwen.

Hij baseert zich hier op en het lijkt mij juist te zijn : http://www.vreg.be/nl/installaties-d...1-januari-2015

Hij kreeg net als wij vandaag zijn factuur van Ecopower (vandaar dat ik eens tot bij hem geweest ben) en er wordt door Ecopower nog steeds niks aangerekend van vast recht of dergelijke.

Zijn factuur luidt net als de onze :
            Basis voorschotbedrag : 0kWh/jaar x 0.2598 €/kWh = 0 euro
            Basis prosumententarief : 4 kVA x 113,0261 €.kVA/jaar/4 = 113.03 euro
            Basis Bijdrage Energiefonds : 100 €/jaar/4 = 25 euro

Daarenboven is op de factuur nog eens duidelijk vermeld :

De prijs bevat alle kosten voor verbruik, distributie- en transportkosten, btw, heffingen en bijdragen. Prosumententarief (indien van toepassing) en de bijdrage energiefonds worden afzonderlijk doorgerekend.

Die 25 euro per kwartaal mag je niet meerekenen omdat iedereen, wel of geen zonnepanelen, die moet betalen.

Wie dus denkt dat je Ecopower ergens een vaste kost dient te betalen is verkeerd geïnformeerd. Wat de toekomst brengt weten we natuurlijk niet. Maar wanneer je één aandeel kocht van 250 euro hoefde je geen vaste kosten te betalen. Of ze dat later zomaar kunnen wijzigen, dat weet ik niet. Maar voorlopig blijft alles bij het oude. Misschien dat het voor nieuwe klanten reeds anders is, dat weet ik ook niet, en het interesseert me eigenlijk niet ook .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Maar zelfs bij Ecopower betaal je nu een jaarlijkse vaste kost, dus in elk geval is zijn rendement wat gezakt.

Wat terugverdientijd betreft heb ik een andere mening.
              Ik leg geen panelen omdat ze mooi zijn, maar wel om die investering te zien renderen.
              Je moet ook rekening houden dat je ooit wel eens een panne kan krijgen en dan kosten hebt. En als je ze binnen 20-30 jaar van je dak moet laten halen zal dat ook niet gratis zijn.

Feit is dat vandaag het rendement echt niet zo fantastisch is, maar ik zou ze waarschijnlijk ook leggen.
              Klopt niet volledig Tommie1, tenzij je de Turteltaks bedoelt (maar die betaalt iedereen) of het prosumententarief (voor bezitters van zonnepanelen), verder betaal je geen kosten bij Ecopower (van het ogenblik dat je één aandeel van 250 euro gekocht hebt tenminste).
              Zie mijn laatste bericht #50. Hoe het zit met nieuwe klanten dat weet ik niet, en hoef ik ook niet te weten .
              Maar op het eerste zicht zie ik op de website van Ecopower nergens staan dat er nu vaste kosten zouden worden aangerekend.
              Ik ga die website niet van naaldje tot draadje uitpluizen ook hé, zolang ze maar geen extra kosten aanrekenen aan ons ben en blijf ik een tevreden klant......
              Last edited by Guest17; 13 oktober 2016, 18:57.

Comment

Een goede raad rufus, begin er niet aan, over een paar jaar wordt de elektriciteitsprijs gehalveerd,
                slimme meters zullen je volledige doen en laten in de gaten houden, omvormers worden Chinese rommel,
                groen wordt het kleur van de vervuiling, auto's op elektriciteit zullen verboden worden omdat ze in europa
                geen 150 kerncentrales willen bouwen, de kaarsen zullen maar de helft van de prijs meer kosten,
                het petroleum vuurtje en de mechelse kachel wordt een hype, en bovendien wordt het hier zo warm
                dat we met zijn allen in hutten zullen wonen.
                Graag tot je dienst met wat je graag wil horen.
                ??????????????

Comment

??????????????
                  Ik snap het nochtans perfect .

Comment

Wie dus denkt dat je Ecopower ergens een vaste kost dient te betalen is verkeerd geïnformeerd.
                    Je krijgt een prijs "all-in" maar je weet niet wat er juist in zit ... waarom dus geen vaste kost ? Ecopower schrijft het zelf :
                    De prijs is dus recht evenredig met het verbruik: 0,2598 euro per kilowattuur. Alle verbruikskosten zitten daarin: ook 21% btw, meterkosten, transportkosten, enz...
                    Nu, de meterkost is bijvoorbeeld een vaste kost.

Nu, als je te factureren verbruik NUL is ... dan maakt het niet uit of men nu veel of weinig per kWh. aanrekent, idem met btw. 0 x 5 = 0 maar 0 x 1000 = is eveneens nul .... en 21 % btw op NUL = ... NUL.

Met andere woorden : het maakt weinig tot niets uit dat je in jouw geval bij Ecopower zit of bij Electrabel (als voorbeeld).

Als IK nu bij Ecopower zou zijn als klant dan betaalde ik bijna dubbel zoveel voor gelijk verbruik 800,68 bij Ecopower en 435,97 waar ik nu zit (en dat is ook het TOTAALBEDRAG.

Jouw winst zit hem volledig in de terugdraaiende teller, niet zozeer in de ' goede ' condities van Ecopower.

Comment

Allee vooruit, straks nog wat er bij...

Ik denk dat ze in plaats van te schrijven 'kan' gevolgen hebben voor de consument, beter zouden schrijven 'zal' gevolgen hebben...

Zij die zonnepanelen "zinloos" vinden zullen wellicht in de toekomst nog anders piepen .
                      Last edited by Guest17; 19 oktober 2016, 14:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht

Zij die zonnepanelen "zinloos" vinden zullen wellicht in de toekomst nog anders piepen .
                        Tenzij ze de bijdrage op de omvormers ook omhoog gooien.

Comment

Hopelijk niet, ik zit nu al aan 540€
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Waarna ze meteen een bijdrage heffen voor zij die zelf nog geen groene stroom produceren .
                            Heb je in de gaten gehouden hoeveel jaar het geduurd heeft voor ze het prosumententarief er hebben doorgekregen .

Comment

hebben ze erdoor gekregen eens ze de "grote" buiten schot kregen. Die hebben advocaten om fouten in wetgeving op te sporen, hier steekt een kleine garnaal zijn zuur verdient geld niet in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canonman Bekijk bericht
                                hebben ze erdoor gekregen eens ze de "grote" buiten schot kregen. Die hebben advocaten om fouten in wetgeving op te sporen, hier steekt een kleine garnaal zijn zuur verdient geld niet in.
                                Natuurlijk ga je je zuurverdiend geld niet aan advocaten geven voor zo iets.
                                Bepaalde "organisaties" daarentegen doen het wel in ons plaats .
                                Maar ik blijf de niet plaatsers steunen hoor, hoe minder zonnepanelen er nog geplaatst worden, hoe minder interessant het is om er andere en/of bijkomende heffingen op te leggen .
                                Dus een oproep : leg a.u.b. geen zonnepanelen meer, stop er mee, nu is het toch allemaal Chinese brol, terugverdientijd is niet eens in zicht, het is lelijk op je dak, de omvormers gaan om de haverklap kapot, de panelen moeten vervangen worden... miserie alom dus .
                                En electriciteit is nog nooit zo goedkoop geweest als nu, hier branden nu zelfs twee electrische vuren .
                                Last edited by Guest17; 19 oktober 2016, 18:40.

Comment

Working...
                                X